Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - dosmont

#1
Lading av Tesla / Supercharger V2.0
onsdag 20. januar 2016, klokken 08:00
Jeg er spent på hva som blir bygd av superladere i fremtiden :)

Siden Tesla snakker om førerløse biler som skal gå på kryss og tvers av landet, så må de helt sikkert ha strøm. Så da må jo laderene plugge i selv da?

Ellers så kan det se ut som at jo større batteri det er til større strøm kan sendes inn på batteriet, så er det en mulighet at de kobler i sammen 2 dobbelladere for å møte behovet til de bilene med større batteri, og samtidig kunne matte M3, og undertrykke hjemmeladerene med restene?
Har ikke hørt noe mere om den vannkjølings ladingen, floppet det?
#2
Har opplevd at denne problemstillingen har dukket opp i flere andre tråder, og synes temaet fortjener en egen tråd :)

Problemstillingen er om Tesla må tilrettelegge for combo på ladestasjonene sine eller om de slipper på noe vis.
#3
Model 3 / Hvilket batteri får model III
lørdag 19. desember 2015, klokken 11:42
Som jeg forstått Musk, så må batteriet på bilen være i stand til å utnytte superladerenes kapasitet. Dette sagt i forbindelse med at andre produsenter skal slippe til på superladerene.
Som det mest logiske, så er superladerene tiltenkt også model III ikke bare S og X.
Tidligere når S var å få i 60 KW, så var det valgfritt om du ville ha superlading.
Så da lurer jeg på, om det faktisk er slik at de har tenkt å ha 60KW eller større batteri på model III ?
#4
Lading av Tesla / hvordan unngå kaldlading?
tirsdag 17. november 2015, klokken 18:52
En problemstilling jeg har tenkt litt på.
Jeg kjører til for eksempel Trondheim, en tur på ca 130km for meg.
I utgangspunktet ikke behov for lading for og komme meg hjem igjen, men med litt marginal batterikapasitet for hjemturen, så velger jeg å superlade på Lade.
Da kommer problemstillingen.
Jeg har kjørt til Trondheim, bilen og batteriet er varm og den blir forlatt i flere timer.
Når jeg da skal dra, er batteriet helt klart kaldt la oss si det er 0c ute og bilen har stått i 3,5 timer.
Hvis jeg nå bare tar bilen til Klett for superlading, vil jeg ikke få mye kw ut av laderen tipper på ca 22kw (erfaring).
hvis jeg starter forvarming av bilen, hvor mye hjelper det, og er det en ide og sette ned varmen i cupeen for og ikke sløse med energien som allerede er på batteriet?
For hvis tempraturen i cupeen blir nådd slutter da bilen å forvarme batteriet?
Hvor lang tid trenger bilen på å forvarme ved ca 0c, for å få en akseptabel ladehastighet ved ca 30% soc ?
har 85kw.
#5
Lading av Tesla / Lading i Italia
søndag 18. oktober 2015, klokken 17:23
Vi skal på tur i Italia neste år, og det er noen strekninger som gjør at SC ikke er tilstrekkelig.
Så da må vi ty til 22k lader og muligens skaffe oss chademoadapter.
Men har lest at det er forholdsvis utfordrende å få tilgang på de laderene som er der.
Er klar over at det går ant å lade på IKEA, men det er ikke en fullgod løsning.
Så da lurer jeg på om noen har erfaring med eller funnet ut av ting?
#6
Model S 2013 - 2022 / Erfaringer med jafs
mandag 13. juli 2015, klokken 23:13
Styr unna jafs i Gol.
Ikke greide de å få med seg bestillingene, så jeg måtte gjenta 5 ganger for 4 porsjoner.
Når førstemann var ferdig å spise hadde ikke sistemann fått maten sin.
Hellstrøm har ikke greid å redde den sjappa om han hadde lagt all innsats i å forbedre både service og kvalitet på maten der.
Håper det er unntaket for jafskjeden som er lokasert ved flere superladerlokasjoner.
#7
Model S 2013 - 2022 / Software 7.0 - 7.1
lørdag 04. juli 2015, klokken 00:39
Er det noen som vet om det kommer snart? Og hva som eventuelt kommer?
Det ble opplyst om at det skulle komme oppdatering hver 2-3 måned.
Nå er det passert 3 måneder siden siste store oppdatering :(
#8
Lading av Tesla / cellespenning 85KWh batteriet ved 100%/90%/80%
tirsdag 14. april 2015, klokken 02:37
Er det noen som med sikkerhet vet hva spenningen er ved 100%/90%/80%, og om % til Volt er det samme på de forskjellige batterimodellene?
Grunnen til at jeg lurer på det, er at jeg har en følelse av at det er lagt inn strengere marginer på batteriene, sånn at de varer lengre.
Men at de nyeste batteriene er produsert med de forutsetningene, og med gammel standard egentlig har vært litt større.
Eksempel (90%=4,05V gammel standard)(90%=4,02V ny standard) jeg vet ikke de riktige verdiene, så dette bare for å forstå hva jeg mener.
#9
Tesla / Induktiv Lading
tirsdag 07. april 2015, klokken 14:16
Induktiv Lading
Etter hva jeg forstår så er virkninggraden forholdsvis høy.
Jeg kan ikke se at det er forbundet med stor helsefare, siden vi allerede har induksjonsovner hjemme.
For den store drømmen til oppfinneren Tesla, gikk ut på å overføre strøm trådløst.
det åpner jo for mange muligheter :)
Så er det patentbeskyttelser eller helsefarer som står i veien eller er det andre grunner?
Har Elon eller andre i Tesla, noen gang nevnt den type lading?
#10
Kjøpe elbil? / Bompengefritak
søndag 05. april 2015, klokken 09:24
For og kjøre fritt i alle bommene i Norge, må jeg søke om fritak hos alle eller holder det med en søknad?
#11
Model S 2013 - 2022 / Egentlig effekt på 85D
onsdag 01. april 2015, klokken 07:54
Jeg får 320 KW (429,1 hk) når jeg drar på fult.
Er det feilvising, eller får jeg mere enn jeg har betalt for?
Er det flere enn meg som har de samme misstankene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA