Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - zbk

#1
Er det mulig å koble flere enheter til HAN-porten for å lese data til flere løsninger? Altså en form for HAN-port-hub?

Jeg har en enhet koblet til denne pr. i dag, men har lyst å bruke en annen løsning i tillegg. I alle fall i en overgangsperiode.
#2
Har pigtail fra en Reanult hyttelader liggende. Ca 3m og 3x2.5mm2+2x0.5mm2.. Selges for 750,-
#3
Har bytta ut den gamle PodPoint-en med to TWC med lastbalansering, så da har jeg den gamle til salgs for 3000,-. Leverer 15A trefaselading.

Kan også selge med en Tesla Type2 ladekabel (3-fase/32A) for 1500,- eller en enfase 16A (VW-kabel tror jeg) for 700,- hvis man vil ha en lettere kabel og har en bil som bare lader på en fase uansett.
#4
Tesla SW og AP / 2019.4.2
tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:00
Ingen dog- og sentry-mode enda, men følgende:


  • Blindsonevarslingslyd
  • Speilinnlegging basert på lokasjon
  • Støtte for italiensk og nederlandsk
  • Samlet klimainstillingene på en skjerm igjen
   
   
   
   
#5
Model X 2014 - 2022 / Vannsprut inn i bilen ved åpning av FWD
søndag 13. januar 2019, klokken 08:31
Regna tidvis ille i Haugesundsområdet i går og ved et par anledninger kom det en del vann inn på rad to når FWD ble åpnet.

Det virker som at vannet renner av døra og får så stor fart at det renner over pakningen og ned i setet. Punktet vannet kom inn var ca midt på høyeste punktet på døre. Er dette et kjent/korrigerbart problem? Kan ikke se noen skader på pakningen, men har ikke orka å se nøye etter i regnværet.

Jeg antar det oppstår fordi vann samler seg litt opp på ruta når bilen står i ro i regnvær, men blir litt klønete om man må ha med håndklær i bilen i tilfelle regnvær.
#6
Model X 2014 - 2022 / Beregning av typical-konstant
fredag 11. januar 2019, klokken 08:35
Jeg er av natur litt opphengt i tall og ønsker derfor å finne ut så eksakt som mulig hva typical-verdien er for min bil (X100D).

Ser jeg på energy-grafen vil den stiplede linja for average skjules av typical-linja ved 222-223Wh/km.

Jeg har også brukt tallene på energy-grafen og rekkevidde vist i bilen.

"estimert gjenstående rekkevidde" * "snittforbruk siste x km" / "gjenstående rekkevidde"

Denne formelen gir meg tall i området 217-218Wh/km.

Jeg har også vurdert å kjøre en lang tur og beregne det ut fra forbrukte km og faktisk forbruk, men da får man vel ikke med seg varmetap etc? Regner derfor med at denne beregningsmetoden er mer utsatt for målefeil enn de andre?

Noen som har erfaringer som tilsier hva som er beste måten å beregne dette på?
#7
Model X 2014 - 2022 / Nettleseren i bilen
fredag 11. januar 2019, klokken 08:23
Er denne så ubrukelig som jeg får inntrykk av. Det er bare sporadisk jeg har klart å laste noen som helst sider. Som oftest skjer det bare ingenting. Hva kan man forvente at denne skal kunne brukes til?
#8
Tesla / Kun 11kW AC framover?
mandag 12. november 2018, klokken 07:41
La merke til denne fra TeslaBjørn. Klarer ikke å finne noe som helst om AC-lading på Tesla-sidene, så klarer ikke å få bekreftet/avkreftet dette. Tragisk valg i så fall.


https://www.youtube.com/watch?v=qZZaoRYBFYE
#9
Tesla / FSD borte fra konfiguratoren
fredag 19. oktober 2018, klokken 12:12
Hva skjer? Har de gitt opp? Frykter de en class-action lawsuit fra eksisterende kunder?

#10
Audi e-tron / Hvor mange elbiler klarer/vil Audi levere i 2019?
mandag 08. oktober 2018, klokken 12:47
Her oppgis det en forventet kapasitet på 20000 biler pr år.

https://insideevs.com/audi-max-production-e-tron-end-of-year/

Med en nylig reservasjon endte jeg opp et sted på 6000-tallet i køen (mener jeg leste ca 10K reservasjoner globalt et sted).

Når kan man eventuelt forvente at bilen kan leveres? Noen som tror det vil leveres såpass mange biler til Norge i løpet av neste år?
#11
Jeg har fundert på hva som faktisk er den rimeligste løsningen (pr. kWt) for en eventuell energilagringsløsning til solcelleanlegget hjemme?

Det enkleste virker selvfølgelig å være et anlegg med en gammel elbilbatteripakke eller enda enkleer en PowerWall, men er det andre lagringsløsninger som er (betydelig) rimeligere pr.kWt?

Jeg har anlegget på et (uoppvarmet) uthus, så i mitt tilfelle kommer ikke plassforbruk/vekt spesielt høyt opp på kravlista :-)

Det eneste kravet er egentlig at kosten for strømmen man får tilbake er sammenlignbar med strømprisen  8)

Er det andre brukbare batterityper som er billigere i produksjon? Kan man bruke andre lagringsmetoder?
#12
Jeg har pr. i dag den medfølgende trefase PodPoint-en som fulgte med Zoe'n i 2014. Sikret med en trefase jordfeilbryter i egen kapsling ved sikringsskapet ca 25m unna.

For framtida er det interessant å få installert enda ett ladepunkt og noen spørsmål er da:

- Kan man eventuelt lovlig fordele dagens trefasekurs på to (eller tre) enfaseladere eller må det trekkes nye kabler?

- Er det eventuelt andre enn ZapCharger som enkelt kan fordele den ene eksisterende trefasekursen til flere ladere eller finnes den andre systemer som kan dele denne? Ønsket er å få trefaselading om man er alene, enfase 16A om man er flere samtidige ladere.

- Er det enklere og billigere å bare legge opp en ny 32A enfase-kurs til den ekstra laderen? (det er godt med kapasitet inn, 3x63A og den ene fasen er lite belastet pr. i dag)
#13
Zoe / Fornye utløpt Z.E Connect
fredag 08. desember 2017, klokken 11:12
Noen som har fått fornyet Z.E Connect etter at tre år er gått?

Min treårsperiode gikk ut for et par uker siden og jeg har ikke funnet ut hvordan man kan fornye denne. Inne på r-link store finner jeg bare Z.E Interactive (som jeg fortsatt har ett år igjen av).

Er det bare jeg som er klønete og ikke finner utav dette?
#14
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Langturerfaringer med Ampera-e
mandag 27. november 2017, klokken 13:08
Har vært t/r Stavanger-Oslo i helga. Du verden for en forskjell det er på å kjøre langt med den gamle Zoe'n vs Ampera-e'n. Ingen spesiell økokjøring og var ikke den som sinket trafikken noe sted.

Snitteffekt ved hurtigladingene var typisk rett under 40kW. Ofte startet det litt sakte, men hastigheten tok seg relativt fort opp til 42-45kW.

Forbruket på etappene varierte fra 17.5kWt-20kWt/100km. Temperatur typisk rett over frysepunktet og stort sett våt veibane. Lite tungt regn, men en del småregn underveis.

Fredag: Kjørte Stavanger - Lillesand om ettermiddagen uten å lade underveis. Haglskurer underveis og speilholke inn mot Lillesand, men bilen oppførte seg eksemplarisk på nye vinterdekk. Satte bilen på fleksilading hos Grønn Kontakt over natta.

Lørdag: Lillesand - Drammen - Skøyen. Fortsatt uproblematisk reise. Vår veibane, men ikke nedbør. Innså at vi trengte litt lading før Skøyen, så på Grelland stoppet vi og ladet 20min før vi hadde en stopp i Drammen. Skjemen ute av drift på laderen, men gikk fint å starte lading. Ladet 40min på GK skøyen mens jeg var med på en joggetur og ladet resten til fullt over natta hos vertskapet.

Søndag: Skøyen - Asker, Asker - Stavanger. I barnedåp i Asker. Satte bilen på lading ved Askerhallen og fikk ladet nesten helt fullt igjen før barnedåpen var over (viste fullt i appen, men ladingen hadde ikke stoppet enda). Kjørte et par mil i Asker for å sjekke fruen inn på hotell + levere henne på besøk før jeg kjørte alene hjemover i skumringen.

Første etappe gikk til CirkleK-Harebakken (Arendal). En lader ledig og ladet en god stund (drøye 50min) mens jeg tok meg en lenge tiltrengt pause med litt mat og avslapning. Kjørte videre når ladeeffekten droppa under 30kW ved drøye 70%.

Tenkte først jeg skulle ta siste stopp på Moi, men når jeg kom ned til vannet før Moi var minimumsestimatet på bilen tilsvarende veien videre til Helleland, så jeg tenkte "skitt au", slo av varmen og kjørte videre. Framme på Helleland med 3% anvist på laderen når jeg koblet til. Ladet en halvtime her og hadde da rikelig for å komme meg hjem (var hjemme med snaue 15% igjen).


Erfaringer:

  • Bilen sier man må lade snart når det er 15% igjen. Batteribaren blir oransje-ish.
  • Ved 10% fikk jeg beskjed om framdriftskraft redusert, men jeg merka aldri noe til det. Like før laderen på Helleland testa jeg en kort "klampen i bånn" og så over 120kW, så mye reduksjon så det ikke ut til å være.
  • Ved 5% var det slutt på anvist restrekkevidde og det viste bare lavt batterivarsel. Like før det skjedde anviste den litt over 20km igjen.
  • 21-22°C i kupeen trakk 12-13% til klima.
  • 18-19°C i kupeen alene i bilen på hjemtur fikk klimaforbruket med i 8-9%, så forskjellen var overraskende liten.
  • Rattvarme og setevarme er konge for kjørekomfort
  • Setene passer meg utrolig greit med innleggsmodifikasjonen jeg gjorde. Null problem å kjøre 60mil på en dag.
#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Renault Zoe Intens Q210 selges
tirsdag 14. november 2017, klokken 23:40
Vi trenger ikke tre biler og jeg har dermed en Zoe registrert i november 2014 til salgs. Den har vært trofast hovedbil fram til ny elbil ble overtatt før sommeren i år. Her har du sjansen til å få en elbil uten ventetida på en ny bil

- 43kW lader
- 44900km (pr. 14.november)
- Grå farge
- Sommer og vinterhjul på 16" felger
- 22kWh netto batterikapasitet
- 3-års service nettopp gjennomført
- 2 år gjenstående nybilgaranti
- Hyttelader medfølger (litt modifisert slik at trafo har cee-kontakt ut og lade-elektronikken er flyttet til en egen boks som kan brukes alene om man lader på TN-nett)
- Bilen står i Stavanger-området og kan eventuelt  overtas umiddelbart
- Utlest informasjon fra CanZe-appen rapporter ingen nedgang i batterikapasitet i forhold til når bilen var ny.
- Prisantydning 155000,- + omreg
- Finn-annonse vil bli lagt ut i nærmeste framtid (oppdaterer med link her når det er gjort)

Ta kontakt på PM om du har spørsmål eller send meg et telefonnummer om du vil jeg skal ringe deg opp.
#16
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hvor langt er din Ampera-e kjørt?
tirsdag 08. august 2017, klokken 13:35
Har nå passert 5500km på 2,5mnd og er alt i alt strålende fornøyd. Skjønte ikke hvor mye mer tungvint det er med langtur og kortrekkeviddebiler før jeg fikk testa god rekkevidde i praksis.  8)

Har ikke vært utsatt for problemer av alvorlig grad, men har noen småting å ta opp med forhandler i nærmeste framtid.

Mest alvorlig medfølgende ladekabel oftest stopper ladingen en gang like etter start (med blink som indikerer problem med ladekabel) slik at jeg må ut og trekke ut kontakten ut av veggen og plugge inn igjen.  ???

Speilet på førersiden har tre-fire ganger stått i en rar vinkel når jeg har kommet tilbake til bilen. Har nesten sett ut som om noen har dunka borti det, men kun en gang har bilen stått slik at dette er en sannsynlig forklaring. Virker nesten som en software/sensorbug. Å ta speilene inn og ut igjen får de på riktig plass igjen.  :o

Ellers er det mest softwarebugs som må rapporteres, feks. random låsing av ladekabel som potensielt kan bli et dyrt problem.  :(
#17
Alternativ energi / Otovo-anlegg og produksjonslogging
lørdag 24. juni 2017, klokken 15:45
Fikk idriftssatt anlegget mitt sent på dagen i går og har ergo ikke fått kontakt med Otovo for å sjekke hva som må til for å overvåke produksjonen uten å stirre på inverteren.

Jeg fikk en Fronius-inverter og har lastet ned en applikasjon fra dem som gir en slags oppskrift for oppsett av dette, men er litt usikker på om det er forhåndsoppsatt noe kommunikasjon som jeg kan ødelegge om jeg blir for kreativ  ::).

Noen andre som har erfaring med samme inverter eller annen nyttig informasjon om dette?
#18
Tenkte denne tråden var til diverse spørsmål om daglig bruk. Jeg starter med et laderelatert problem.

Når ladingen er ferdig virker det som om bilen løser ut ladekabelen. Ikke bra med tanke på tyveri... Er det jeg som gjør noe rart eller stemmer dette med andres erfaring? I dag gikk jeg ut i garasjen uten nøkler og kunne fortsatt bare ta ut ladekabelen og potensielt stukket av med den. Under lading er den låst.
#19
Jeg har i dag en 11kW-løsning til min Zoe, med en PodPoint i garasjen og jordfeilbryter type B i sikringsskapet.

Nå venter jeg på ny Ampera-E og kommer kanskje til å velge å sitte igjen med to elbiler.

I så fall, er det mulig/lovlig å splitte den eksistere kabelen på to (eller tre) ladere?

Hvordan vil evt. Zoe (og andre biler med trefaselading) reagere om man fjerner strømmen på bare den ene fasen og sitter igjen med to? Vil de bare lade videre med 2/3 av farten, bare benytte en fase eller rett og slett nekte å lade?
#20
Zoe / Kan man ikke stole på programmert oppstart av lading?
onsdag 29. mars 2017, klokken 12:48
Det har skjedd meg et par ganger før (for ganske lenge siden) og i natt skjedde det igjen. Kom ut til en tilkoblet bil som forvarmet, men som ikke hadde ladet i løpet av natta.

Hadde satt lading til å starte 01:30 og avreise til 07:00. Parkerte hjemme litt før halv ti i går kveld.

Nå var det heldigvis ikke kritisk at det ikke var ladet denne gangen, men om jeg hadde vært på vei ut på langtur hadde det vært utrolig frustrerende at ladingen ikke hadde startet.

Andre som opplever tilsvarende problemer? (Q210-versjonen i mitt tilfelle)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA