Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - moonbuggy

Sider: [1] 2
1
BMW i3 / Display settings i I3
« på: Tirsdag 22. Juni 2021, klokken 18:19 »
Hei, er det noen med bimmercode og i3 fra 2018+ med stort display som kan lese ut hva som er satt for 10.25 skjermen?
Jeg tror det er følgende:
                                                                                   
CID_APIX_MODE=APIX2                                               
CID_COM_MODE=MMI 
CID_COLOR_DEPTH=24
CID_DISPLAY_RES=1440_540
CID_DiSPLAY_SIZE=10_25
CID_DISP_AR=ratio_1_00
CID_TOUCH=nicht_aktiv
CID_HMI_TOUCH=nicht_aktiv
DISPLAY_VARIANTE=breites_display
DISPLAY_SIZE_RESOLUTION=10_25_1440_540
DIMMUNGSVARIANTE=neue_dimmung
COVER_FLOW=aktiv
MAP_SCROLL_3D=aktiv
Forhåpentligvis finnes det noen med bimmercode der ute som kan lese ut dette ?





2
BMW i3 / Vinterforbruk
« på: Lørdag 13. Februar 2021, klokken 21:55 »
Vi har sjelden skikkelig med minusgrader uker i strekk på sørvestlandet. Testet litt sist uke på småkjøringen jeg driver med i og rundt Stavanger.
Bilen fulladet, ikke tilkoblet før kjøring og ingen klimatisering før start, i kald garasje før start. Batteritemp fra -3 til -7. Utetemperatur fra -4 til -11.
Kabin temperatur satt til 18 grader.  Kjøring over 4 dager, start med kald bil, mye rundkjøringer, noen trafikklys og en del stopp underveis. Stort sett bare og tørre veier. Det gir snittfarten.

Jeg får nesten hageslepp over hvor effektivt 120ah batteriet er med disse temperaturene.
Det er nesten samme tallene jeg får med langt høyere temperaturer og langt bedre enn jeg noengang oppnådde med "gamle" 60ah i3 vinterstid med høyere temperaturer.

3
BMW i3 / Ombygging fra liten til stor infoskjerm.
« på: Fredag 14. August 2020, klokken 01:58 »
Noen med liten skjerm som kan tenke seg å oppgradere til stor?
https://electric.guide/electric-cars/bmw-i3-nav-screen-upgrade-diy/
Her er fremgangsmåten. Det hele tar ca. 15 minutter, inklusive SW.
Pris skjerm ca. 400 USD.  Jeg sjekket på aliexpress. Der selges 10.25 " skjermen for 398 USD...

4
BMW i3 / Hva blir offisiell EPA rekkevidde 120ah?
« på: Mandag 10. Desember 2018, klokken 18:29 »
60ah i3 har EPA rekkevidde på 81 miles(130km) effektivitet: 129 miles pr. gallon
94ah i3 har EPA rekkevidde på 114miles(183.5)  effektivitet: 118 miles pr. gallon

60ah har bruttobatteri på 21.6 kwt Vekt bil m/fører 1280kg
94ah har bruttobatteri på 33.8 kwt Vekt bil m/fører 1320kg
120a har bruttobatteri på 43.2 kwt Vekt bil m/fører 1345kg

Batterikapasitet øker fra 60 ah til 94ah med 56.5%
Rekkevidde ifølge EPA med kun 40.7%
Batterikapasitet øker fra 60 ah til 120ah med 100%
Antydet rekkevidde på nettsteder er 153miles
Det virker en smule optimistisk, med hele 88% økning fra 60ah med vektøkning på 65kg.
Alt annet likt burde resultatet bli nærmere 80% økning om man ser endringen fra 60 til 94ah
M.a.o. 146 miles.
??

5
BMW i3 / svak i fronten ?
« på: Fredag 26. Mai 2017, klokken 15:47 »
2 ulykker i det siste. Frontskader på I3 etter mindre kollisjoner. En i Stavanger og en i Kristiansand.
I begge tilfeller store materielle skader i front på I3 med langt mindre skader på innvolverte biler.

Kollisjonsbeskyttelsen er jo bra nok, men det tyder på at støtfanger og fronten av bilen kun er kompresjonssoner som skades mye selv i moderate kollisjoner. Da blir det fort totalhavari for bagateller. Det slår nok ut på forsikringspremien etterhvert. Moralen må være kjør med ACC hvor mulig :)

6
BMW i3 / Elbiler og BMW
« på: ſøndag 30. April 2017, klokken 13:47 »
http://autoweek.com/article/green-cars/bmw-falling-behind-electric-cars

Denne er interessant og beskriver noe som de fleste av oss har observert. Euforian etter I3s introduksjon også i BMW med store vyer for fremtiden, så virker det som om konservative krefter har tatt over i Munchen.

Sannsynligvis var I3 for kostbar å utvikle og produsere. Rett nok påstår man det motsatte, men det bygger antagelig på at mye av kostnadene føres på utviklingsbudsjett og ikke spesifikt på I3.

Joda man planlegger nye modeller i fremtiden, men det skyves stadig ut i tid, og de blir heller ikke, som I3, en bil konstruert elektrisk, men bare alternativ drivlinje. Kort sagt, men kan velge mellom ren bensin, diesel, hybrid eller elektrisk drivlinje på f.eks. en ny 5 sedan.

Som artikkelen også viser, så har mye elektrisk "talent" forlatt BMW. BMW har hatt stor suksess med sine konvensjonelle biler og kanskje det, sammen med kostnadene i I3 prosjektet fikk ledelsen til å "reversere".
Synd for I3 har vært revolusjonerende. Nå tyder mye på at det blir en one-off, som fades ut over noen år...

7
BMW i3 / Kjørestil etter overgang til I3
« på: Fredag 14. August 2015, klokken 11:55 »
For andre bilister har det å få meg i en I3 vært en "velsignelse". Dessverre må jeg nok karakterisere meg selv som en temmelig agressiv bilist. Før I3, så irriterte det meg grenseløst å ligge bak alle "sinkene" på veien. På lengre strekk som mellom Stavanger og Kristiansand f.eks., så stresset man seg forbi et stort antall "sinker", for siden å sitte med full blære, uten å tørre stoppe. Da risikerte man jo å måtte stresse seg forbi de samme sinkene en gang til.

Nå med I3 er verden snudd på hodet. Stort sett aldri over fartsgrensen. Avslappet kjøring, med et blikk i speilet, senker farten og slipper forbi bilister bak.
Aldri har jeg vært mer avslappet etter noen timers kjøring enn nå. Herlig  :)
Andre med tilsvarende erfaring ?

8
BMW i3 / Kjørestrekning på en lading
« på: Fredag 07. August 2015, klokken 22:08 »
Mye småkjøring på denne ladingen over 4 dager. Ganske snålt forbruk. Mest kjøring i bystrøk.
170km og 10% rest på batteriet. Noe energi forsvinner et eller annet sted. 100% batteri var denne
denne gang 18,5 (Jeg må bytte til ny SW)

9
BMW i3 / programmering av I3
« på: Mandag 15. Juni 2015, klokken 15:13 »
Jeg har nettopp installert software på min portable for programmering av I3. Dataene som fulgte med er SW versjon fra mars 2015. Jeg har pluggene og SW jeg trenger. Det jeg lurer på er om andre på forumet har prøvd seg på sin I3 og hvilke erfaringer man eventuelt har ?

10
BMW i3 / Nye BMW i5
« på: Fredag 24. April 2015, klokken 15:27 »
Her er bilde av den nye i5 (USA markedet spesielt i fokus). (autobild idag).

Den bilen skal produseres i flere versjoner, også 4 hjulsdrift. Batteriet blir på 75kwt med rekkevidde 400km. Effekt 225 hp. (greit å ikke overdrive)
Vekten blir godt under 1500 kg.

Den ser jo riktig lekker ut ?


11
BMW i3 / Ønskeliste for nye funksjoner i appen
« på: Tirsdag 31. Mars 2015, klokken 15:36 »
Det er mange ting jeg kunne ønske meg i appen.

1. Kunne styre klimaterisengstemperatur. Normalt kjører jeg mange og tjue grader, når jeg husker det. Ofte er den forlatt på 18 grader. Kjedelig når man klimatiserer. Skulle gjerne kunne se og styre denne fra appen.

2. Bedre kontroll med lading. Ofte etterlates bilen med 80% lading. Det holder massevis til planlagte turer. Da ønsker man kanskje ikke lading med kabelen inne (jeg innbiller meg at klattlading sliter på batteriet), men bare å bruke strøm til klimatisering. Nå må man tukle med gunstig lading og kjøre manuell klimatisering for å lure systemet. Så, muligheter for sette ladeprosent ville vært gunstig.

12
BMW i3 / Snittforbruk på min i3
« på: Fredag 27. Mars 2015, klokken 14:05 »
Kanskje det er interessant å se hva andre har i snittforbruk på all kjøring.
Mitt forbruk er bare vinterkjøring på Sør-vestlandet. Aldri over 8 grader, lite minusgrader, mest rundt 0-4 grader, mye vind og mye regn. Mottok bil 12 desember 2014.
Det meste er korte turer nær og i by, 60% uten forvarming. 14 kwt/100km er jeg ganske fornøyd med så langt.
Typisk kjørestrekning er fra "suburb" og inn til bykjerne og tilbake. Typisk jobbkjøring, ca 30 km tur/retur, litt kupert med x antall rundkjøringer, irriterende fordi de er små og krever fartsendringer. Tipper at 60% er "jobbkjøring". Resten fordelt på noen langturer og mange små, langt kortere turer 3-8 km.

13
Elbilen i Samfunnet / Elbiler og ulykker
« på: Tirsdag 13. Januar 2015, klokken 14:01 »
Det finnes sikkert allerede statistikker over dette i Norge, selv om jeg ikke har funnet noen.
Personlig merker jeg enorm forskjell på egen kjørestil etter elbil. Mens jeg før stort sett lå over fartsgrensene overalt (10-20%), kjører jeg nå utrolig konservativt og gjerrig, oftest under fartsgrensene. For å få maks ut av batteriet, så holdes god avstand til bilen foran, ruller inn stopp i trafikken, rundkjøringer osv. med bruk av regen siste biten. Det krever at trafikkbildet registreres, slik at kraftige oppbremsinger unngås mest mulig.
Jeg er sikkert ikke alene,  el-bilene innbyr til økonomisk og defensiv kjøring. Så er spørsmålet, hvor er statistikkene som viser at el-biler er kraftig underrepresentert i ulykkes-statistikker ?

Det burde da kunne brukes både av produsenter og oss el-bil eiere ovenfor myndigheter som nå utsettes for kraftig press mot særbehandling av el-bilene.

 

14
Elbilen i Samfunnet / El-biler og NSB
« på: Tirsdag 25. November 2014, klokken 13:54 »
I Europa er det populært med biltog. Jeg har selv satt bil på biltog fra Hamburg i Tyskland til Toulouse i Frankrike, istedet for å kjøre strekningen. Behagelig og greit. Ikke særlig kostbart heller.

Så, i Elbil landet Norge, burde jo dette virkelig være et kolumbi egg for NSB. Tenk om man hadde biltog mellom de største byene her i landet ?
Biltog på strekningene Oslo - Kristiansand, Stavanger - Kristiansand, Oslo - Trondheim, Bergen - Oslo, kunne gitt en helt annen dimensjon for El-biler.  Det krever antagelig ikke særlig mye heller, kun en av de standard transportvognene brukt ellers i Europa.(man kjører ombord selv), hengt på noen av de vanlige togavgangene.
Da kunne de av oss som ferdes mellom disse stedene, glatt kunne bruke elbilen istedet for å ty til "ekstrabilen". For NSB et bedre trafikkgrunnlag og for samfunnet økt bruk av el-bil.

15
Elbilen i Samfunnet / Hva er en optimal el-bil ?
« på: ſøndag 23. November 2014, klokken 16:58 »
For mange synes svaret å være en mellomklasse familiebil med minst 300km rekkevidde.
Det gjelder ikke alle, men lengst mulig rekkevidde synes å være en viktig faktor for de fleste.
Men, tenker man i litt større sammenheng, blir jo en slik elbil slett ikke særlig hensiktsmessig.
 
Den viktigste faktoren for energieffektivitet i bil, er lavest mulig vekt. En svær batteripakke, blir å slepe rundt med mye dødvekt i situasjoner man slett ikke trenger det, og det baller på seg. Ekstra vekt krever sterkere konstruksjon overalt i bilen, bedre avstivning, kraftigere understell og bremser osv. Kort sagt, enda mer vekt.

Tenker man transportøkønomi og samfunnsøkonomi, er det langt mer fornuftig å satse på lette elbiler med moderat batteripakke og heller satse på lademuligheter langs veiene, slik at rekkevidde får mindre betydning.

Kort sagt, myndighetene burde faktisk tenke i samme baner som med fossilbiler. Man bør innføre vektavgift for elbiler. Totalt sett kan det gå i null, det man tar inn i vektavgift kan gå til subsidiering av lettere elbiler. Da fremmer man en ønskelig utvikling hvor energiøkonomisering står i høysete. Det er veien å gå. Pr. idag spiller det ingen rolle om elbilen veier 1 eller 2 tonn. Incentivene er de samme. Det gir feil signal.

Sider: [1] 2