Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - TrondT

#1
EQB / Ny "B" kommer
lørdag 12. oktober 2019, klokken 21:26
Ny B-modell kommer (?)

https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/mercedes-eqb-2020-alle-infos-zum-elektro-glb/

Ser ikke ut som det er eksosrør på denne. Ikke hengerfeste heller.
Denne kom raskere enn ventet.
Begynner Mercedes å røre på seg?
#2
B-Electric / Oppgradering av kart på 250e
tirsdag 01. januar 2019, klokken 18:27
Oppgradering av kart.

Noen som vet om dette kan gjøres selv til en fornuftig pris?

Jeg fikk tilbud fra bil-forhandleren om et NYTT SD-kort med kartsystemet på, til ca 4.700,-.
Dette virker helt urimelig.
Har noen andre erfaringer.

Iflg Garmin har Mercedes selv ansvaret for sitt kartsystem, selv om det er Garmin sine kart.
#3
Lade hjemme / Ladeboks i garasje/uthus.
lørdag 24. mars 2018, klokken 16:15
Ladeboks opplegg i garasje/uthus.
Dette burde være av generell interesse.

Bilforhandlerne kan lite om ladebokser, de viser til elektrikere. Jeg ønsker å være forberedt når jeg kontakter elektriker, og ønsker forslag til opplegg.
Gjerne fra dere som allerede har installert.


Jeg ønsker å installere en ladeboks, gjerne med kapasitet opp til 11 kw.
Boksen skal dekke «alle» bilmerker. På kort sikt Golf og Mercedes B.

    1. Hvilken boks bør jeg velge.

Huset der strømmen skal tas fra har 3-fas 40Ax3 230V strømforsyning.
Jeg skal ha uttaket i en garasje/uthus og må grave ned en ledning.
Dette skal jeg gjøre sammen med andre ting som skal gjøres samtidig.
Jeg tenkte at det monteres et sikringsskap i garasjen, og at ladeboksen koples til denne.

   2. Hvilket ledningsopplegg bør jeg legge opp fra huset til garasjen.
   (Dimensjon/kapasitet på kabler)
. Elektriker skal selvfølgelig kople alt sammen.

Fra sikringsskapet i garasjen skal det være mulig å ta ut strømkurs til andre verktøy
   
   3. Sikringsskap. Innhold ?


Gode forslag?
EDIT:
Det er IT nett. 230V
Tenker type 2 ledning/lading.

#4
Er dette å SATSE på EL-biler?

Fra E24: "Mercedes-Benz satser 100 milliarder kroner på elbiler"
https://e24.no/naeringsliv/elbil/mercedes-benz-satser-100-milliarder-kroner-paa-elbiler/24255321
"Nå er også Mercedes-Benz med i racet.
– Vi er klare til å elektrifisere fremtiden, sier Schäfer."

Vi ser ofte journalister som tydelig gjentar det bilprodusentene skriver. Men dessverre uten kritiske kommentarer.
Daimler satser 100 milliarder på 10 rene elbiler og 40 ! hybrider modeller.
Og fremhever Smart bilen som bevis på satsingen!
Daimler produserer ca 2,5 mill biler i året.
De skal bygge EN batterifabrikk.

Tesla skal produsere 500.000 biler i året av M3, og har EN stor batterifabrikk bare for den.

Men, egentlig står dette i stil. Daimlers ene fabrikk kan kanskje produsere batterier for 500.000 biler, som er ca 20% av deres planlagte modeller. Altså 10 modeller.

Kan dette være å SATSE på elbiler?
Hvorfor gjør ikke E24 egne vurderinger når en slik artikkel produseres?
#5
Kjøpe elbil? / Tilhengerfeste ?
mandag 31. juli 2017, klokken 22:55
Dette er vel nå et forhatt tema. Dog:

Hvilken "vanlig" elBil kommer først med tilhengerfeste.
Ser bort fra Tesla X og enkelte varebiler.

Hadde håpet på Tesla 3, men nå ser det ut til at den ikke kommer likevel.
Så - noen som vet noe (sikkert) om andre fabrikanter? Skriv her når du VET noe.
#6
Tesla / TRIST TRIST. Fagforening er ikke velkommen hos Tesla fabrikk.
fredag 10. februar 2017, klokken 23:45
"Tesla CEO Elon Musk claims employee pushing to unionize is a paid agitator, UAW denies."
https://electrek.co/2017/02/10/tesla-union-elon-musk-uaw/

Fagforeninger er ikke særlig velkomne i USA. Det vet vi.
Men, et firma som Tesla, som skal "redde" verden fra miljøkatastrofe, gjøre kloden til et bedre sted, hvorfor ikke OGSÅ ta vare på dine medarbeidere.
Skuffende.
Håper andre produsenter også kommer opp med bra biler.
#7
Lading på hytte (og hjemme?) - Enkelt opplegg for sikker lading?
OK med industrikontakt, skjøteledning, og vanlig elbilledning?

Dette har nok, delvis, vært behandlet tidligere. Men prøver et konkret tilfelle for felles interesse.

Jeg vet det anbefales ladeboks, og er enig i det.
Mange fraråder å bruke en vanlig schuko kontakt pga slitasje og sjanse for varmegang (brann?).
Men, dersom du av ulike grunner ikke ønsker en fast ladeboks, kun en minimumsløsning, er da følgende ok?

Forutsetter
Har opprinnelig en 16A kurs til utekontakt på hytta. Med 2,5mm ledning.
Ønsker å bruke denne til lading av elbil.

Så:
1. i tillegg til (eller i stedet for) schuko boksen settes inn en industrikontakt (blå, 3-pinns, som brukes f.eks inn til camping vogner, hytter etc.)
Da får vi en robust kontakt
2. En liten skjøteledning, med overgang fra Industrikontakten til Schuko kontakt. (se bilde)
3. 10A sikring brukes, med vern.
4. Elbilens «vanlige» enkle ladeledning koples til Schuko kontakten (skjøteledningen), med 10A ladeopsjon.

På denne måten skjermes veggkontakten for mange inn/ut/slitasje bevegelser.
Den korte skjøteledningen kan byttes ut om den føles slitt.
Kontakten kan også brukes til andre gjøremål.
OK?

Info lest fra "Elbilgrossisten"
"Ladekabel adapter eller overgangskabel fra blå 3-polet CEE 16A til schuko. Enkelte ladestasjoner eller ladepunkter har installert en blå CEE industrikontakt og hvis din ladekabel har et schukostøpsel trenger du en ladekabel abapter for å kunne lade på disse steder. For eksempel har Oslo lufthavn installert en rekke av disse på sine parkeringsplasser. Årsaken til dette er en ny delnorm og krav (NEK 400 2014) til lading av elbil som ble lansert mai 2014."
#8
Elbilen i Samfunnet / Ladbare hybrider ødelegger for elbilsatsingen
fredag 07. oktober 2016, klokken 00:38
Avgiften på ladbare hybrider er så lav at det ødelegger for elbil satsingen i landet.

Et eksempel
Anta bilens innkjøpsverdi: 200.000 kr.
Avgiftene er (ca beregnet).
Elbil:           Kr   2.400,-  0,0 g/km CO2  ex: Golf
Ladbar Hyb. Kr 25.000,-  40 g/km CO2  Golf
Bensinbil:     Kr 115.000  99 g/km CO2  ex:Yaris bensin

Ladbare middels store biler sparer ca 90.000 i reg.avgift.
Antas antall små/mellomstore biler registrert på et år til 30.000, "får" disse bilistene 2,7 milliarder i reduserte avgifter.
Antar vi at det koster 1 mill å bygge en ladestasjon, ville vi fått 2.700 ladestasjoner - på ett år.
Til sammenlikning er det ca 1500 bensinstasjoner i Norge.

Ved bare å halvere avgiftsfritaket for ladbare hybrider ville vi få bygget ut ladenettet i Norge og elliminert all rekkeviddeangst, og "alle" ville kunne bruke elbil.
Istedet kjøper mange ladbare hybrider, og forlenger problemene.

Hvorfor vil ikke de blåblå satse helhjertet på en skikkelig elbil løsning.
TRIST.

#9
Kjøpe elbil? / Renault ZOE ?
onsdag 29. juni 2016, klokken 20:06
http://evobsession.com/tag/renault-zoe/

I Frankrike og Tyskland (!) er det solgt dobbelt så mange ZOE som neste på listen (hittil i år).
Det er merkelig at det i Tyskland er solgt MANGE flere ZOE enn e-Golf/e-Up (232 mot 26).
Ladeklumpen har vært et "evig" tema her hjemme, og at det ikke er et tema i andre land.
Her hjemme er e-Golf og Leaf høyt oppe.
Hva har vi ikke skjønt. Er det prisen, (lade-)teknikken, eller hva. Er hurtiglading overdrevet her hjemme?
#10
Trådløs lading er in. Iallfall skrives det en del. Samtidig installeres det ladestasjoner/kontakter i hjemmet og ute.
https://transportevolved.com/2016/03/02/in-geneva-nissan-asks-what-the-fuel-station-of-the-future-will-look-like-and-the-answer-may-surprise-you/

Spørsmålet blir da (særlig for hjemmelading): er det feil å installere ladekontakter og ladestasjoner.
Bør vi vente på den trådløse ladingen? Eller er det ingen konflikt her.
Noen som kan forklare mer om dette.
#11
Model S 2013 - 2022 / Pris på reparasjoner av Tesla S
onsdag 25. mai 2016, klokken 22:42
Er ute etter erfaringer med kostnadsnivået på reparasjoner.

Fant et eksempel fra Canada:
http://cleantechnica.com/2016/05/24/8500-new-tesla-model-s-brakes-canada/
Brake caliper assembly with piston (each): $745.00
Rear rotor (each): $331.00
Front rotor (each): $290.00
Parking brake caliper with pads: $1,235.00
dette omfatter også kalipere, ikke bare klosser.

Jeg antar at slitedeler (bremseklosser/skiver etc) må betales ekstra ved servicer.
Hva kan vi forvente av driftskostnader på Tesla S?
Hva er erfaring med verkstedkostnader?
Er det noen som har eksempler.

#12
Så en meget interessant artikkel, dessverre 2-3 år gammel, men dog.
Her påstås det at batteriet til Tesla vil vare max 8 år, mens batteriet til BMW vil i 20 år.
Renault noe i mellom. Pga ulik batteri-teknologi.

http://de.slideshare.net/DavidQuarles/bmw-i3-vs-tesla-battery.

Har prøvd å finne mer om dette i forumet, og på nettet, men finner lite.
Dette kan være noe av grunnen til at leverandørene gir max 8 år garanti på batteri.
Da gir vel dette BMW i3 en stor fordel med rustfritt karosseri og 20 års batteri.
??
#13
Samler info som skal til for å reise i Danmark (spesielt Hirtshals – Flensburg/Tyskegrensen)
Fint med konkrete erfaringer.
----------------------------------------
Danmark.   36 mil: Strekning Hirtshals – Flensburg (Tyskegrensen)
Brukererfaring (se under):
Bruk Clever. Godt utbygget og rimeligere.
Clever har stasjoner i Sverige også, kan kjøre fra Svinesund til Tyskland.

Leverandør: Clever. (se også Svar under).
Dekker hele Danmark og også Sverige mellom Oslo og København
Lader via Ladekort: bestill fra Clever. Adgang kræver et CLEVER ladekort.
- abonnement:   Kjøp "kontantkort" !
- abonnemanget CLEVER Fri är för dig som föredrar att få en faktura.
http://clever.nu/kop-laddkort/    (anbefaler den svenske her)
https://shop.clever.dk/solutions.aspx#international
Lading: Godt med stasjoner.
https://clever.dk/find-ladestation/
App: CLEVER (stasjonsoversikt)

Leverandør: E.Ons ( se også Svar under).
Dekker hovedveier med hurtigladere.
Lading:
- betale med kreditkort (99,- pr gang). Her må du påågo kortnummer over telefon (se Svart under).
- E.ON ladekort
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/produkter-og-priser/city-charge.html
Kart: http://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html

nyttig
- Overgang fra industrikontakt til schuko.
- dansk "hjemmekontakt" til schuko
fra andre tråder:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25064.msg425110.html#msg425110
----------------------------------------------
#14
APPLE-bil. Kommer den, og er det noe å vente på?

Har lest en del i det siste om problemer med dagens el-biler.
F.eks Tesla og BMW:
Tesla - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html
BMWi - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12149.0.html

Dette er jo i utgangspunkt fine biler. Men så mye problemer? Hva skyldes det?
Jeg tenker tilbake på forskjellene på Microsoft og Apple.
PC-ene måtte restartes ofte, og programvare reinstalleres. MAC måtte sjelden.
Idag snakkes det mye om selvkjørende biler. Det høres ikke betryggende ut å lese om alle feilene som rapporteres.
Er det virkelig slik at programvaren er dårlig. Er det komponentene som er dårlige. Eller bare dårlig design.

Så, håper vi på en Apple-car?
#15
Turer i Norge. / Lading Østerdalen Elverum - Koppang - Tynset.
tirsdag 03. mai 2016, klokken 05:48
Planlegger neste tur med elbil langs Rv3 fra Elverum og nordover.
Finner ingen hurtigladere før Tynset. Men, er det mulighet for saktelading? 
Ser at det er lademulighet på Evenstad.
Har noen konkret erfaring med lading Elverum - Tynset?
#16
Volkswagen VW / VW NYE MODELLER / NYE VERSJONER
fredag 29. april 2016, klokken 18:59
http://e24.no/naeringsliv/volkswagen/volkswagen-sjef-om-dieselskandalen-veldig-smertefullt/23670250

28.04.2015. VW sjef:
– Vi skal gjøre elektriske biler til et av våre kjennetegn, sa han under konferansen, der han gjorde det klart at selskapet skal lansere 20 nye modeller av denne typen innen 2020.

Gledelig nyhet! Her gjelder det å følge med.
Tråden kan inneholde info om nye versjoner og modeller, inkl info om nye batterier mm.
#17
Den beste ELBILEN - finnes den /  hvordan bør den være?

Hvilken bil er nærmest idag?

Først en presisering.
Her snakker vi om elbilen i et miljø-perspektiv. Altså det totale miljøavtrykket til elbilen;
- produksjon
- vedlikehold/livslengde
- løpende
En ønsketenkning: en bil som er "lett" å lage, som har uendelig levetid (ikke rust), fleksibel  (muduloppbygget), med godt batteri og som er effektiv å lade.
Som dere skjønner, er en slik bil neppe noe for den motebevisste raserkjører.

Idag ser vi elbiler som bygger på fossilbilen, med motor foran, og ellers lik fossilbilen, eks Golf, Mercedes. Så har vi Tesla, som bygger sin bil "fra bunnen", med motorer mellom hjulene, og der batteriene er en del av plattformen. BMW idag leveres med rustfrie karosseri.
Men, er bilene tilstrekkelig moduloppbygget, som gjør at de kan fornyes uten å kjøpe ny bil.
Jeg frykter at om 10-15 år vil vi ha en masse elbiler som må skrotes. På lang sikt er vel dette ikke ønskelig?
Synspunkter?




#18
Kjøpe elbil? / Varebil omgjøres til 5 seter. Pris?
onsdag 09. mars 2016, klokken 14:00
Det finnes elektriske varebiler. Berlingo Electrique, Kangoo Z.E, e-NV200,, (noen har også  versjoner med 5 seter)
Noen som vet hva det koster å gjøre om en slik varebil til 5 seter.
Gjerne for hver av bilene nevnt. Og andre aktuelle.

TILLEGG
Har forhørt meg med leverandører: Det er nå IKKE lov å gjøre om varebil til personbil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA