Test av id7
På eget initiativ spurte jeg min lokale forhandler Møller Bil Follo om jeg kunne låne en id. 7 et par helgedager. Jeg har lang erfaring med VW elbiler, det startet med kjøp av et par e-golfer da den kom til Norge rundt 2014/2015, siden har jeg i tillegg eid/kjørt både id.3 og id.4 biler i over 100.000 km totalt. Spenningen var stor da jeg fikk ja til å låne bilen.
Jeg bestemte meg for å teste både rekkevidde til fjells, på motorvei fra Oslo/Ski og innover mot Gøteborg. Jeg ville også ta en grundig ladetest i lave temperaturer for å se om Vw nå leverer god ladehastighet om vinteren også. Nytt med id.7 og som jeg dessverre ikke har opplevd med id.4, er at id.7 har aktivering av batterivarming før lading (enten via egen knapp i menyen eller når man navigerer til en ladestasjon). Jeg sjekket også om det var plass til familiens 4 kofferter i bagasjerommet, dette er jo en sedan (sedaner har noen ganger lite utnyttbare baggasjerom).
Lading: Vw lover i markedsføringen sin at id.7 kan lade med effekt opp til 170 kw under optimale/gunstige forhold og at den skal kunne lade fra 10-80 prosent på 28 minutter. Dette er som sagt under optimale forhold, hva med lading på en vinterdag der temperatur stort sett varierer fra rundt nullpunktet og ned til 7 kuldegrader til og fra høyfjellet? Jeg testet også i noe mildere vær til og fra Sverige der temperatur varierte fra 2-3 grader til 6 grader.
Jeg opplevde makseffekt på 191 kw og ladet fra 4-80 prosent på 29 minutter, med andre ord godt innenfor det Vw lover. (For å oppnå slike tall må man enten aktivere forvarming av batteri eller kjøre en del på motorvei, samt å starte lading med anslagsvis maks 20-30 prosent igjen på batteriet.) Å forvarme batteri kan variere i tid, den gangen jeg gjorde det tok det cirka 30 minutter. Andre ganger kan ta lengre tid, alt avhengig av utetemperatur og kjøring/evt lading i forkant.
Dette er meget bra tall,her leverer VW meget bra. På 14 minutter ladet jeg 50% inn i batteriet! På litt over 45 minutter ladet jeg fra 4-100%. Snitteffekt er også bra, en del biler kan levere bedre maks effekt enn id.7 uten at snitteffekt er bedre. På 6-7 minutter fikk jeg i dag ladet nesten 10 mil nye mil. På et kvarter fikk jeg ladet nærmere 22 nye mil! På 29 minutter fikk jeg ladet cirka 32 mil (Basert på dagens forbruk) Dette er «vinter-tall» basert på dagens krevende langtur, om sommeren vil antall mil ladet per minutt være vesentlig bedre !
Detaljert oversikt over ladeeffekt kommer nederst i testen.
En av de aller mest krevende øvelser for elbiler er motorvei, særlig i lave temperaturer og med våt/saltsørpe veibane -slik tilfellet var i dagen da jeg kjørte E6 fra Oslo/Ski mot Gøteborg. Å kjøre nærmest konstant i 100-110 km/t på våt veibane i 3-6 grader og kald vind krever mye energi. Basert på nærmere 37 mil i går inkl en liten avstikker til Strømstad, så endte motorvei testen med et snittforbruk på 19 kWh /100 km- noe som tilsvarer en rekkevidde på rett over 40 mil før batteriet går tomt. Dette inkl over 30 minutter med forvarming av batteriet før lading. Meget gode tall når man omtrent hele turen ligger i 100-110 km/t på våt veibane og lav temperatur. Det skal også sies at bilens karosseri var skadd på den ene siden etter et tidligere møte med en lastebil, så en del skader som var lappet sammen med sort gaffa-tape som en nødløsning kan selvsagt påvirke luftmotstand på motorveien noe. Bilens dører er forresten laget i aluminium, noe som er bra. Vet ikke hvor mye av bilen ellers som er laget i aluminium. (Edit: Jeg kjørte en tur på motorveien dagen etter, da var veibanen langt tørrere og jeg lå da på 17-18 Kwh i forbruk på den uhøytidelige testen i slike hastigheter, så noen ekstra mil ville jeg nok fått dagen etter med tørrere veibane)
Bilen er meget komfortabel på motorveien. Jeg har kjørt tur retur Ski-Italia med id.4 og var meget fornøyd med det. Id.7 er opp noen hakk til -både komfort, forbruk og ladehastighet er bedre mener jeg. En meget bra bil for langturer på motorveien! Id.7 har ikke flest hestekrefter å by på i dagens marked, men bilen er likevel mer enn nok kvikk i påkjøringsfelt og ved forbikjøringer. Vil av de fleste oppleves som en kvikk bil (de som er vant med Tesla og andre tilsvarende biler vil selvsagt tenke at denne ikke er i samme liga)
Dag2 skulle jeg teste rekkevidde til fjells. Jeg valgte Hafjell denne gangen, til Pellestova ca 1000 meter over havet. Jeg startet på havnivå på Nedre Bekkelaget i morges (YX), 2 grader viste gradestokken. Jeg valgte å ta av til riksvei 4 etter å ha kjørt motorveien et stykke ut av Oslo. Temperaturen var flere steder nede i -7 grader. Da jeg ankom toppen på Hafjell omlag 1000 MOH, hadde jeg brukt 55 prosent av batteriet, snittforbruket var 19,8 kWh/100 km da jeg ankom toppen. Meget gode tall mener jeg etter å ha klatret omlag 1000 høydemetre i ned mot 7 kuldegrader. Hjemover valgte jeg å kjøre raskeste vei, hovedsakelig motorvei med konstant 100-110 km/t. Ville jeg klare returen til Oslo/Yx Bekkelaget med 45 % igjen på batteriet? Jeg ankom Bekkelaget med 3 prosent igjen etter å ha kjørt totalt 41,5 mil. Hadde antakelig klart 43 mil dersom jeg hadde stoppet på 0 prosent før lading. (Med NAF/MOTOR sin metode der de tømmer batteriet helt med redningsbil etter seg, kunne man antakelig skviset ut 44-45 mil rekkevidde) Meget bra tall dette også mener jeg når jeg har klatret omlag 1000 høydemetre over halve test strekningen består av motorvei med 100-110 km/t konstant. Kjørte i Comfort mode hele veien og med 20-22 grader i kupe og holdt fartsgrenser.
Testbilen er etter det jeg erfarer topp spekket og har omlag 60 mils wltp rekkevidde. Wltp tar hovedsakelig utgangspunkt i urban kjøring og temperatur på 20 grader. Lite motorvei kjøring og ikke 1000 høydemeter som skal bestiges i ned mot 7 kuldegrader slik jeg utsatte bilen for. Med dette som bakteppe viser mine to tester at id. 7 leverer solid rekkevidde vinterstid mener jeg. Jeg satte bilen på meget krevende utfordringer, langt fra sommer og sol og 60 mils rekkevidde. Jeg kunne valgt mer lett utfordring med mer landevei/langt lavere snittfart og antakelig klart å tynt ut 45-50 mil, men jeg mener det er viktig med mer utfordrende tester også for å lage et større bilde av hva bilen kan yte under ulike forhold.
Bilen hadde Harman Kardon anlegg. Anlegget var meget bra! Har ikke sammenlignet med standard anlegget i id7, men spilte mye bedre enn original anleggene Vw leverer i de id.3/4 bilene jeg har erfaring med/testet. Bra at VW nå har klart å få til et bra stereo anlegg i en id bil, håper det blir mulighet fremover i alle id biler. Frem til nå har en del tydd til bilstereo spesialister for å kjøpe løsninger for å få mer bassfylde og trøkk, det trenger man ikke her mener jeg!
Softwaren oppleves også raskere enn det Vw tidligere leverte. Stemmestyring er både og, fungerer på en del viktige funksjoner (se video), men frustrende dårlig på annet. Head up display er så vidt jeg vet standard, det fungerer særdeles godt og burde vært standard på alle biler. Gjør at man i langt mindre grad må ta øynene vekk fra veien, hastighet, fartsskilt, navigasjon, forbruk mm vises. Led Matrix lysene fikk jeg testet litt på mørke småveier, meget bra at disse også følger med id.7. Lynrask respons, meget bra system! Lysene lyser opp grøftekanter meget effektivt slik at dyr og mennesker i veikanten blir lett å se selv med møtende biler/biler som ligger foran.
Navigasjon fungerer stort sett bra og var forbausende god til å beregne rekkevidde frem til målet. Meget presis på min tur i dag i hvert fall, har hørt rykter om at den tar hensyn til topografi, temperatur /føre/vær mm. Minuset er at den ikke alltid finner alle mål like enkelt som f.eks Google Maps gjør. Prøvde med talekommando «Naviger til Ionity» og lignende, men måtte ty til andre søkemuligheter. Jeg har alltid Google Maps i bakhånd gjennom Apple CarPlay.
Anbefaler alle som er glad i musikk å bruke android auto eller Apple CarPlay til å spille musikk via Spotify, TIDAL eller Apple music. God lyd og man kan søke artist, album og sanger gjennom Siri stemmestyring (hold inne knapp på rattet et par sekunder. Siri kan også i likhet med Vw sin stemme robot være irriterende dårlige av og til, men blir absolutt bedre med tilvenning/trening)
Adaptiv cruise control er stort sett meget bra, men kan rykke litt nervøst i rattet på smalere veier med snø i veien. Opplevde også at den noen steder f.eks mener det er 60 sone når det egentlig er 80. Da må man overstyre og bare presse gasspedal inn. Et stort pluss er at den bremser ned før rundkjøring! Bruker ACC stort sett hele tiden, totalt sett bra system som totalt sett skaper god trafikk flyt og sikker kjøring! Ser mange som burde ha brukt dette, mye ujevn kjøring på norske veier (ujevn hastighet) Har testet en del biler de siste årene med slike system, jeg mener VW har et av de beste systemene når det gjelder kjøreassistent/ACC. Har til nå ikke erfart et system som klarer alle utfordringer bedre enn det VW sitt gjør her. Sikkerhetsbelter strammet seg noen ganger underveis dersom jeg var litt uoppmerksom eller tøyde grensen litt for mye- noe som føles trygt. Bilen kan i noen tilfeller bli for «streng/masete», den sier fort i fra dersom man ikke holder ordentlig i rattet, holder lovlig hastighet eller dersom man ikke er fokusert nok. Men alt i alt er slike system til det gode og vil redusere ulykker/skadeomfang dersom folk bruker dette og ikke slår det av (dersom det er mulig). (Fartsvarsling er et Eu-krav på nye biler)
Meget bra svingradius også, i følge Møller skal svingradius være like bra som på en VW Golf! Fikk også testet plug and charge. Jeg fikk bare testet dette hos Ionity, der startet lading automatisk etter å ha satt i kabel i bil. Fikk ikke testet om dette gjelder hos de andre leverandørene som samarbeider med We Charge, Møller sier at det så langt fungerer hos e.on og Ionity.
Bagasjeplass: Vi fikk inn familiens 4 forholdsvis store kofferter, ca 80x45x30 cm uten problem. Får også plass til noen vesker/bæreposer i tillegg. Meget stort og behagelig baksete! Vi har 2 eldre tenåringer, bilen er mer enn stor nok for oss. Testet også skibag med ski i, ca 2 meter lang. Denne fikk god plass og ble ikke leggende mellom forsetene slik at man ikke får vilt armene der. Lang bil og dypt bagasjerom redder dette, meget praktisk mener jeg ! Dette er en bil jeg gjerne skulle ha dratt på lange bilferier nedover Europa med, står høyt på ønskelisten!
Flere bilder og videoer blir lagt ut i Facebook gruppa for id.7. Jeg har ingen interesser i VW/Møller og alt ble gjort på eget initiativ der jeg sto helt fritt til å teste slik jeg ønsket, ingen føringer eller ønsker fra min forhandler. Alle utgifter dekker jeg (bortsett fra lading hos Ionity der bilen satte i gang lading selv) Brukte 15 timer av fritiden, en hobby jeg har.
Detaljer rundt lading: Ladet hos Ionity og YX- begge steder opplevde jeg rundt 190 kw eff.
SoC: effekt KW: tid/minutter: Antall kwh ladet (NB! noe ladetap vil det være)
4-10 % 186 2
20% 190 6
30% 189
40% 180 10 31
50% 149 14 40,5
60% 97 18 48
70% 3 29 65
90% 55 37 73,5
100% 48 81,6
På eget initiativ spurte jeg min lokale forhandler Møller Bil Follo om jeg kunne låne en id. 7 et par helgedager. Jeg har lang erfaring med VW elbiler, det startet med kjøp av et par e-golfer da den kom til Norge rundt 2014/2015, siden har jeg i tillegg eid/kjørt både id.3 og id.4 biler i over 100.000 km totalt. Spenningen var stor da jeg fikk ja til å låne bilen.
Jeg bestemte meg for å teste både rekkevidde til fjells, på motorvei fra Oslo/Ski og innover mot Gøteborg. Jeg ville også ta en grundig ladetest i lave temperaturer for å se om Vw nå leverer god ladehastighet om vinteren også. Nytt med id.7 og som jeg dessverre ikke har opplevd med id.4, er at id.7 har aktivering av batterivarming før lading (enten via egen knapp i menyen eller når man navigerer til en ladestasjon). Jeg sjekket også om det var plass til familiens 4 kofferter i bagasjerommet, dette er jo en sedan (sedaner har noen ganger lite utnyttbare baggasjerom).
Lading: Vw lover i markedsføringen sin at id.7 kan lade med effekt opp til 170 kw under optimale/gunstige forhold og at den skal kunne lade fra 10-80 prosent på 28 minutter. Dette er som sagt under optimale forhold, hva med lading på en vinterdag der temperatur stort sett varierer fra rundt nullpunktet og ned til 7 kuldegrader til og fra høyfjellet? Jeg testet også i noe mildere vær til og fra Sverige der temperatur varierte fra 2-3 grader til 6 grader.
Jeg opplevde makseffekt på 191 kw og ladet fra 4-80 prosent på 29 minutter, med andre ord godt innenfor det Vw lover. (For å oppnå slike tall må man enten aktivere forvarming av batteri eller kjøre en del på motorvei, samt å starte lading med anslagsvis maks 20-30 prosent igjen på batteriet.) Å forvarme batteri kan variere i tid, den gangen jeg gjorde det tok det cirka 30 minutter. Andre ganger kan ta lengre tid, alt avhengig av utetemperatur og kjøring/evt lading i forkant.
Dette er meget bra tall,her leverer VW meget bra. På 14 minutter ladet jeg 50% inn i batteriet! På litt over 45 minutter ladet jeg fra 4-100%. Snitteffekt er også bra, en del biler kan levere bedre maks effekt enn id.7 uten at snitteffekt er bedre. På 6-7 minutter fikk jeg i dag ladet nesten 10 mil nye mil. På et kvarter fikk jeg ladet nærmere 22 nye mil! På 29 minutter fikk jeg ladet cirka 32 mil (Basert på dagens forbruk) Dette er «vinter-tall» basert på dagens krevende langtur, om sommeren vil antall mil ladet per minutt være vesentlig bedre !
Detaljert oversikt over ladeeffekt kommer nederst i testen.
En av de aller mest krevende øvelser for elbiler er motorvei, særlig i lave temperaturer og med våt/saltsørpe veibane -slik tilfellet var i dagen da jeg kjørte E6 fra Oslo/Ski mot Gøteborg. Å kjøre nærmest konstant i 100-110 km/t på våt veibane i 3-6 grader og kald vind krever mye energi. Basert på nærmere 37 mil i går inkl en liten avstikker til Strømstad, så endte motorvei testen med et snittforbruk på 19 kWh /100 km- noe som tilsvarer en rekkevidde på rett over 40 mil før batteriet går tomt. Dette inkl over 30 minutter med forvarming av batteriet før lading. Meget gode tall når man omtrent hele turen ligger i 100-110 km/t på våt veibane og lav temperatur. Det skal også sies at bilens karosseri var skadd på den ene siden etter et tidligere møte med en lastebil, så en del skader som var lappet sammen med sort gaffa-tape som en nødløsning kan selvsagt påvirke luftmotstand på motorveien noe. Bilens dører er forresten laget i aluminium, noe som er bra. Vet ikke hvor mye av bilen ellers som er laget i aluminium. (Edit: Jeg kjørte en tur på motorveien dagen etter, da var veibanen langt tørrere og jeg lå da på 17-18 Kwh i forbruk på den uhøytidelige testen i slike hastigheter, så noen ekstra mil ville jeg nok fått dagen etter med tørrere veibane)
Bilen er meget komfortabel på motorveien. Jeg har kjørt tur retur Ski-Italia med id.4 og var meget fornøyd med det. Id.7 er opp noen hakk til -både komfort, forbruk og ladehastighet er bedre mener jeg. En meget bra bil for langturer på motorveien! Id.7 har ikke flest hestekrefter å by på i dagens marked, men bilen er likevel mer enn nok kvikk i påkjøringsfelt og ved forbikjøringer. Vil av de fleste oppleves som en kvikk bil (de som er vant med Tesla og andre tilsvarende biler vil selvsagt tenke at denne ikke er i samme liga)
Dag2 skulle jeg teste rekkevidde til fjells. Jeg valgte Hafjell denne gangen, til Pellestova ca 1000 meter over havet. Jeg startet på havnivå på Nedre Bekkelaget i morges (YX), 2 grader viste gradestokken. Jeg valgte å ta av til riksvei 4 etter å ha kjørt motorveien et stykke ut av Oslo. Temperaturen var flere steder nede i -7 grader. Da jeg ankom toppen på Hafjell omlag 1000 MOH, hadde jeg brukt 55 prosent av batteriet, snittforbruket var 19,8 kWh/100 km da jeg ankom toppen. Meget gode tall mener jeg etter å ha klatret omlag 1000 høydemetre i ned mot 7 kuldegrader. Hjemover valgte jeg å kjøre raskeste vei, hovedsakelig motorvei med konstant 100-110 km/t. Ville jeg klare returen til Oslo/Yx Bekkelaget med 45 % igjen på batteriet? Jeg ankom Bekkelaget med 3 prosent igjen etter å ha kjørt totalt 41,5 mil. Hadde antakelig klart 43 mil dersom jeg hadde stoppet på 0 prosent før lading. (Med NAF/MOTOR sin metode der de tømmer batteriet helt med redningsbil etter seg, kunne man antakelig skviset ut 44-45 mil rekkevidde) Meget bra tall dette også mener jeg når jeg har klatret omlag 1000 høydemetre over halve test strekningen består av motorvei med 100-110 km/t konstant. Kjørte i Comfort mode hele veien og med 20-22 grader i kupe og holdt fartsgrenser.
Testbilen er etter det jeg erfarer topp spekket og har omlag 60 mils wltp rekkevidde. Wltp tar hovedsakelig utgangspunkt i urban kjøring og temperatur på 20 grader. Lite motorvei kjøring og ikke 1000 høydemeter som skal bestiges i ned mot 7 kuldegrader slik jeg utsatte bilen for. Med dette som bakteppe viser mine to tester at id. 7 leverer solid rekkevidde vinterstid mener jeg. Jeg satte bilen på meget krevende utfordringer, langt fra sommer og sol og 60 mils rekkevidde. Jeg kunne valgt mer lett utfordring med mer landevei/langt lavere snittfart og antakelig klart å tynt ut 45-50 mil, men jeg mener det er viktig med mer utfordrende tester også for å lage et større bilde av hva bilen kan yte under ulike forhold.
Bilen hadde Harman Kardon anlegg. Anlegget var meget bra! Har ikke sammenlignet med standard anlegget i id7, men spilte mye bedre enn original anleggene Vw leverer i de id.3/4 bilene jeg har erfaring med/testet. Bra at VW nå har klart å få til et bra stereo anlegg i en id bil, håper det blir mulighet fremover i alle id biler. Frem til nå har en del tydd til bilstereo spesialister for å kjøpe løsninger for å få mer bassfylde og trøkk, det trenger man ikke her mener jeg!
Softwaren oppleves også raskere enn det Vw tidligere leverte. Stemmestyring er både og, fungerer på en del viktige funksjoner (se video), men frustrende dårlig på annet. Head up display er så vidt jeg vet standard, det fungerer særdeles godt og burde vært standard på alle biler. Gjør at man i langt mindre grad må ta øynene vekk fra veien, hastighet, fartsskilt, navigasjon, forbruk mm vises. Led Matrix lysene fikk jeg testet litt på mørke småveier, meget bra at disse også følger med id.7. Lynrask respons, meget bra system! Lysene lyser opp grøftekanter meget effektivt slik at dyr og mennesker i veikanten blir lett å se selv med møtende biler/biler som ligger foran.
Navigasjon fungerer stort sett bra og var forbausende god til å beregne rekkevidde frem til målet. Meget presis på min tur i dag i hvert fall, har hørt rykter om at den tar hensyn til topografi, temperatur /føre/vær mm. Minuset er at den ikke alltid finner alle mål like enkelt som f.eks Google Maps gjør. Prøvde med talekommando «Naviger til Ionity» og lignende, men måtte ty til andre søkemuligheter. Jeg har alltid Google Maps i bakhånd gjennom Apple CarPlay.
Anbefaler alle som er glad i musikk å bruke android auto eller Apple CarPlay til å spille musikk via Spotify, TIDAL eller Apple music. God lyd og man kan søke artist, album og sanger gjennom Siri stemmestyring (hold inne knapp på rattet et par sekunder. Siri kan også i likhet med Vw sin stemme robot være irriterende dårlige av og til, men blir absolutt bedre med tilvenning/trening)
Adaptiv cruise control er stort sett meget bra, men kan rykke litt nervøst i rattet på smalere veier med snø i veien. Opplevde også at den noen steder f.eks mener det er 60 sone når det egentlig er 80. Da må man overstyre og bare presse gasspedal inn. Et stort pluss er at den bremser ned før rundkjøring! Bruker ACC stort sett hele tiden, totalt sett bra system som totalt sett skaper god trafikk flyt og sikker kjøring! Ser mange som burde ha brukt dette, mye ujevn kjøring på norske veier (ujevn hastighet) Har testet en del biler de siste årene med slike system, jeg mener VW har et av de beste systemene når det gjelder kjøreassistent/ACC. Har til nå ikke erfart et system som klarer alle utfordringer bedre enn det VW sitt gjør her. Sikkerhetsbelter strammet seg noen ganger underveis dersom jeg var litt uoppmerksom eller tøyde grensen litt for mye- noe som føles trygt. Bilen kan i noen tilfeller bli for «streng/masete», den sier fort i fra dersom man ikke holder ordentlig i rattet, holder lovlig hastighet eller dersom man ikke er fokusert nok. Men alt i alt er slike system til det gode og vil redusere ulykker/skadeomfang dersom folk bruker dette og ikke slår det av (dersom det er mulig). (Fartsvarsling er et Eu-krav på nye biler)
Meget bra svingradius også, i følge Møller skal svingradius være like bra som på en VW Golf! Fikk også testet plug and charge. Jeg fikk bare testet dette hos Ionity, der startet lading automatisk etter å ha satt i kabel i bil. Fikk ikke testet om dette gjelder hos de andre leverandørene som samarbeider med We Charge, Møller sier at det så langt fungerer hos e.on og Ionity.
Bagasjeplass: Vi fikk inn familiens 4 forholdsvis store kofferter, ca 80x45x30 cm uten problem. Får også plass til noen vesker/bæreposer i tillegg. Meget stort og behagelig baksete! Vi har 2 eldre tenåringer, bilen er mer enn stor nok for oss. Testet også skibag med ski i, ca 2 meter lang. Denne fikk god plass og ble ikke leggende mellom forsetene slik at man ikke får vilt armene der. Lang bil og dypt bagasjerom redder dette, meget praktisk mener jeg ! Dette er en bil jeg gjerne skulle ha dratt på lange bilferier nedover Europa med, står høyt på ønskelisten!
Flere bilder og videoer blir lagt ut i Facebook gruppa for id.7. Jeg har ingen interesser i VW/Møller og alt ble gjort på eget initiativ der jeg sto helt fritt til å teste slik jeg ønsket, ingen føringer eller ønsker fra min forhandler. Alle utgifter dekker jeg (bortsett fra lading hos Ionity der bilen satte i gang lading selv) Brukte 15 timer av fritiden, en hobby jeg har.
Detaljer rundt lading: Ladet hos Ionity og YX- begge steder opplevde jeg rundt 190 kw eff.
SoC: effekt KW: tid/minutter: Antall kwh ladet (NB! noe ladetap vil det være)
4-10 % 186 2
20% 190 6
30% 189
40% 180 10 31
50% 149 14 40,5
60% 97 18 48
70% 3 29 65
90% 55 37 73,5
100% 48 81,6