Vintertest rekkevidde VW id. 7 Pro, VW id. 7 GTX og Renault e Scenic
Her kommer første vintertest av id. 7 GTX. Vi utfordrer den mot effektive id. 7 Pro og rekkeviddevinneren fra verdens største elbil test (NAF og MOTORs El Prix 2024); Renault e Scenic. Renaulten kjørte lenger enn samtlige biler i NAF Motor testen og er helt klart en god elbil som høster mye skryt. På papiret har den lengre Wltp rekkevidde og større batteri enn id. 7 bilene, jeg var likevel overbevist om at id. 7 bilene kunne levere rekkevidde i nærheten av Renaulten dersom man arrangerte en svært grundig test der man luker bort mulige feilkilder så langt det er mulig. NAF Motor testen og testløypa har måtte tåle sterk kritikk fra både Tesla Bjørn, Elbil 24 og Elbilforeningen. NAF og MOTORS store elbilguide forteller leserne at man får over 11 mil lengre rekkevidde ved å velge Scenic fremfor id.7 Pro (se bilde). Jeg hadde prøvekjørt begge og var sterkt overbevist om at NAF sin fremstilling ikke kunne stemme - dette måtte være svært misvisende.
Jeg rekrutterte 2 andre testsjåfører som meldte seg som frivillige da jeg spurte om hjelp her i gruppa, Erling Tenold og Jan Henning Haveland meldte seg. De er begge erfarne id. 4 sjåfører som hadde lyst til å teste id. 7 bilene grundig. Testen startet på havnivå fra Coop extra på Nesset ved Vinterbro i Ås kommune. Målet var området over Storefjell Høyfjellshotell 1010 MOH og tilbake igjen via Oslo. Temperatur lå stort sett på minussiden og varierte fra noen plussgrader og ned mot -10 grader på det kaldeste. Alle biler ble kjørt i Comfort mode kjøreprogram, klimaanlegg ble satt til 20 grader/Auto/eco og alle biler var utstyrt med varmepumpe.
Bilene som er med:
VW id. 7 Pro RWD (77 kWh batteri), 568 km WLTP med 20» hjul, bredde 235/255
VW id. 7 GTX AWD (86 kWh batteri), 571 km WLTP med 20» hjul, bredde 235/255
Renault e Scenic FWD (87 kWh batteri), 610 km WLTP med 19» hjul, bredde 235.
Alle biler hadde piggfrie vinterdekk, ble fulladet 99/100% og forvarmet etter å ha stått parkert en natt ute i frostemperatur. Vi kjørte hovedsakelig med Adaptiv cruise kontroll i gjeldende fartsgrenser /fulgte trafikken og gjorde sjåførbytter underveis GTX/Pro. Bilene lå tett i følge hele veien og byttet på å ligge i tet. Alt ble nøye dokumentert og loggført, se bilder. Start Nesset/Vinterbro Ås kommune, 0 MOH: Temp: -9 grader. Pro: 99 % ladet, estimert rekkevidde 476 KM. GTX: 99 % ladet, estimert rekkevidde 497 KM. Scenic: 100 % ladet, estimert rekkevidde 449 KM.
Scenic veier omlag 300 kg mindre enn id7 bilene og hadde 19" felger (Begge id.7 bilene hadde 20" og bredere dekk bak (255 mot 235). Turen gikk gjennom Oslo og mot Sandvika der vi kjørte mot Hønefoss og Riksvei 7 mot Flå og Gol i Hallingdal. Fra Storefjell 1010 MOH valgte vi å kjøre om Bagn og Valdres tilbake mot Hønefoss og Oslo.
Første stopp var etter 70 km: Cirkle K, Vik i Hole, -1,5 Grader:
Pro: 84 % batteri, 17,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 398 KM. GTX: 84 % batteri, 18,4 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 417 KM. Scenic: 82 % batteri, 20,8 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 369 KM.
Andre stopp var etter 130 km: Cirkle K, Gulsvik, 2,5 Grader: Pro: 70 % batteri, 17,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 343 KM. GTX: 71 % batteri, 18,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 334 KM. Scenic: 66 % batteri, 21,0 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 283 KM.
Tredje stopp var etter 195 km: Cirkle K, Gol sentrum, -9 Grader: Pro: 55 % batteri, 17,0 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 240 KM. GTX: 58 % batteri, 17,9 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 267 KM. Scenic: 49 % batteri, 20,9 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 209 KM.
Den 2 mil lange turen fra Gol sentrum og opp til Storefjell høyfjellshotell 1010 MOH krever svært mye energi, henholdsvis 12, 11 og 11 %.
Fjerde stopp var etter 215 km: Platå over Storefjell høyfjellshotell 1010 meter over havet, -5 Grader: Pro: 43 % batteri, 19,5 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 177 KM. GTX: 47 % batteri, 20,4 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 216 KM. Scenic: 38 % batteri, 23,2 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 128 KM.
Femte stopp var etter 269 km: Cirkle K, Bagn, -5 Grader: Pro: 38 % batteri, 16,7 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 196 KM. GTX: 42 % batteri, 17,6 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 236 KM. Scenic: 30 % batteri, 20,7 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 151 KM.
Da vi nærmet oss Cirkle K i Vik/Hole, viste Scenic'en 2 %/ - - km, så vi valgte å stoppe testen der selv om id. bilene fint kunne ha fortsatt til Oslo og antakeligvis frem til startpunktet. Vi valgte å fulllade alle biler til 100 % og beregne restrekkevidde ut fra det og forbruket så langt/gjenstående batteriprosent. Veien videre mot Oslo og Start gikk nedover, så forbruk ville ikke stige slik vi så det.
Siste/sjette stopp Cirkle K Vik i Hole 70-80 MOH, -2,5 grader, 383 km kjørt/1010 høydemetre besteget: Pro: 15 % batteri, 16,4 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 80 KM. GTX: 21 % batteri, 17,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 116 KM. Scenic: 2 % batteri, 20,5 kWh/100 km, estimert restrekkevidde - - KM. (Vi anslår ca 10 km).
Resultat rekkevidde test (cirka):
VW id. 7 Pro: 45-46 mil
VW id. 7 GTX: 47-49 mil
Renault e Scenic: 39-40 mil
Alt er meget godt dokumentert på Facebook, id.7 gruppen. (Det blir for lite plass til å legge ut bilder her) I tillegg blir saken publisert i ulike internasjonale id. 7 grupper på Facebook.
Strøm ladet inn etter test 383 KM: (noen tester viser at det ikke alltid oppgis korrekt forbruk i bilene og at ulike biler regner dette ulikt ut. Dette er en kontrollsjekk jeg mener alle tester bør inkludere for å få reelt bilde av forbruk mellom bilene):
Pro: 69,7 kWh ladet inn inkl. ladetap. Cirka kostnad: 350 kr uten. Ionity avtale, cirka 140 kr på hjemmelading. GTX: 72,33 kWh ladet inn inkl. ladetap. Cirka kostnad: 362 kr uten. Ionity avtale, cirka 145 kr på hjemmelading.
Scenic: 88 kWh ladet inn inkl. ladetap. Cirka kostnad: 440 kr uten. Ionity avtale, cirka 176 kr på hjemmelading.
Det ble dessverre ikke ladetest denne gangen. Forvarming av batteri før lading ble ikke aktivert fordi forbruket var hovedfokus denne gangen.
Jeg mener denne testen med all tydelighet viser hvor viktig det er å være en kritisk leser og å søke i så mange kilder (tester) som mulig. En del av testene som publiseres er dessverre mangelfulle og fulle av feilkilder som kan gi svært misvisende resultat dersom det ikke kommer tilstrekkelig forklaring /nyansering av resultat. NAF og Motor sin rekkeviddetest viser seg nok en gang å være et svært usikkert grunnlag for å konkludere med rekkevidde på- id.7 får et kunstig lavt tall mens Scenic får et kunstig høyt tall som NAF og Motor bruker/misbruker i tester og artikler i tiden etter testen.
Hovedårsak til at dette i en del tilfeller blir så feil, er løypas høydeprofil. Biler som blir stående på toppen ved 1000 MOH og stopper der (slik id.7 gjorde) går glipp av 4-6 ekstra mil i de lange nedoverbakker som følger. Å ha slike høydeutfordringer i slutten av løypa fører til en del feilaktige resultat som i mange tilfeller gir kunstig høye skiller på rekkevidde og WLTP avvik. Vår løype er langt mer representativ for en hyttevei, der kommer stigning etter ca. 20 mil- ikke 35 og 45 mil slik NAF testen har. Annen faktor som slår til i kraftig regnvær, slik siste NAF Motor test hadde, er at produsentene velger å sende av gårde biler med ulik dekkbredde/felgdimensjon. Id.7 hadde langt bredere dekk og større felger enn det Renault valgte å stille med, det slår selvsagt ut med så mye vann i veibanen.
Jeg vil presisere at både Scenic og id. 7 er gode biler jeg trives med på langtur. Testen er utelukkende arrangert etter initiativ fra undertegnede, ingen føringer fra Møller ble lagt- vi hadde 100% frie tøyler , ingen visste hvordan dette kom til å gå. Takk til Møller bil Follo for meget sporty innstilling, at vi får låne biler uten krav og føringer. Takk til Jan og Erling for uvurdelig hjelp , at dere brukte 10 timer en lørdag i november på dette. Alle utgifter til billeie av Scenic, mat underveis til sjåfører mm, dekkes av undertegnede. 1 ladeøkt ble dekket av Møller Bil Follo.
Vil avslutte med å påpeke at dette er en test som gir et godt bilde denne dagen under de forholdene vi kjørte i. Andre tester under andre forhold kan gi et noe annet bilde. Lengre motorvei strekninger enn det vi hadde vil også begrense rekkevidden, ruta vi hadde inneholdt mest landevei.
Her kommer første vintertest av id. 7 GTX. Vi utfordrer den mot effektive id. 7 Pro og rekkeviddevinneren fra verdens største elbil test (NAF og MOTORs El Prix 2024); Renault e Scenic. Renaulten kjørte lenger enn samtlige biler i NAF Motor testen og er helt klart en god elbil som høster mye skryt. På papiret har den lengre Wltp rekkevidde og større batteri enn id. 7 bilene, jeg var likevel overbevist om at id. 7 bilene kunne levere rekkevidde i nærheten av Renaulten dersom man arrangerte en svært grundig test der man luker bort mulige feilkilder så langt det er mulig. NAF Motor testen og testløypa har måtte tåle sterk kritikk fra både Tesla Bjørn, Elbil 24 og Elbilforeningen. NAF og MOTORS store elbilguide forteller leserne at man får over 11 mil lengre rekkevidde ved å velge Scenic fremfor id.7 Pro (se bilde). Jeg hadde prøvekjørt begge og var sterkt overbevist om at NAF sin fremstilling ikke kunne stemme - dette måtte være svært misvisende.
Jeg rekrutterte 2 andre testsjåfører som meldte seg som frivillige da jeg spurte om hjelp her i gruppa, Erling Tenold og Jan Henning Haveland meldte seg. De er begge erfarne id. 4 sjåfører som hadde lyst til å teste id. 7 bilene grundig. Testen startet på havnivå fra Coop extra på Nesset ved Vinterbro i Ås kommune. Målet var området over Storefjell Høyfjellshotell 1010 MOH og tilbake igjen via Oslo. Temperatur lå stort sett på minussiden og varierte fra noen plussgrader og ned mot -10 grader på det kaldeste. Alle biler ble kjørt i Comfort mode kjøreprogram, klimaanlegg ble satt til 20 grader/Auto/eco og alle biler var utstyrt med varmepumpe.
Bilene som er med:
VW id. 7 Pro RWD (77 kWh batteri), 568 km WLTP med 20» hjul, bredde 235/255
VW id. 7 GTX AWD (86 kWh batteri), 571 km WLTP med 20» hjul, bredde 235/255
Renault e Scenic FWD (87 kWh batteri), 610 km WLTP med 19» hjul, bredde 235.
Alle biler hadde piggfrie vinterdekk, ble fulladet 99/100% og forvarmet etter å ha stått parkert en natt ute i frostemperatur. Vi kjørte hovedsakelig med Adaptiv cruise kontroll i gjeldende fartsgrenser /fulgte trafikken og gjorde sjåførbytter underveis GTX/Pro. Bilene lå tett i følge hele veien og byttet på å ligge i tet. Alt ble nøye dokumentert og loggført, se bilder. Start Nesset/Vinterbro Ås kommune, 0 MOH: Temp: -9 grader. Pro: 99 % ladet, estimert rekkevidde 476 KM. GTX: 99 % ladet, estimert rekkevidde 497 KM. Scenic: 100 % ladet, estimert rekkevidde 449 KM.
Scenic veier omlag 300 kg mindre enn id7 bilene og hadde 19" felger (Begge id.7 bilene hadde 20" og bredere dekk bak (255 mot 235). Turen gikk gjennom Oslo og mot Sandvika der vi kjørte mot Hønefoss og Riksvei 7 mot Flå og Gol i Hallingdal. Fra Storefjell 1010 MOH valgte vi å kjøre om Bagn og Valdres tilbake mot Hønefoss og Oslo.
Første stopp var etter 70 km: Cirkle K, Vik i Hole, -1,5 Grader:
Pro: 84 % batteri, 17,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 398 KM. GTX: 84 % batteri, 18,4 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 417 KM. Scenic: 82 % batteri, 20,8 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 369 KM.
Andre stopp var etter 130 km: Cirkle K, Gulsvik, 2,5 Grader: Pro: 70 % batteri, 17,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 343 KM. GTX: 71 % batteri, 18,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 334 KM. Scenic: 66 % batteri, 21,0 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 283 KM.
Tredje stopp var etter 195 km: Cirkle K, Gol sentrum, -9 Grader: Pro: 55 % batteri, 17,0 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 240 KM. GTX: 58 % batteri, 17,9 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 267 KM. Scenic: 49 % batteri, 20,9 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 209 KM.
Den 2 mil lange turen fra Gol sentrum og opp til Storefjell høyfjellshotell 1010 MOH krever svært mye energi, henholdsvis 12, 11 og 11 %.
Fjerde stopp var etter 215 km: Platå over Storefjell høyfjellshotell 1010 meter over havet, -5 Grader: Pro: 43 % batteri, 19,5 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 177 KM. GTX: 47 % batteri, 20,4 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 216 KM. Scenic: 38 % batteri, 23,2 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 128 KM.
Femte stopp var etter 269 km: Cirkle K, Bagn, -5 Grader: Pro: 38 % batteri, 16,7 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 196 KM. GTX: 42 % batteri, 17,6 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 236 KM. Scenic: 30 % batteri, 20,7 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 151 KM.
Da vi nærmet oss Cirkle K i Vik/Hole, viste Scenic'en 2 %/ - - km, så vi valgte å stoppe testen der selv om id. bilene fint kunne ha fortsatt til Oslo og antakeligvis frem til startpunktet. Vi valgte å fulllade alle biler til 100 % og beregne restrekkevidde ut fra det og forbruket så langt/gjenstående batteriprosent. Veien videre mot Oslo og Start gikk nedover, så forbruk ville ikke stige slik vi så det.
Siste/sjette stopp Cirkle K Vik i Hole 70-80 MOH, -2,5 grader, 383 km kjørt/1010 høydemetre besteget: Pro: 15 % batteri, 16,4 kWh/100 km, estimert restrekkevidde bil 80 KM. GTX: 21 % batteri, 17,1 kWh/100 km, estimert restrekkevidde 116 KM. Scenic: 2 % batteri, 20,5 kWh/100 km, estimert restrekkevidde - - KM. (Vi anslår ca 10 km).
Resultat rekkevidde test (cirka):
VW id. 7 Pro: 45-46 mil
VW id. 7 GTX: 47-49 mil
Renault e Scenic: 39-40 mil
Alt er meget godt dokumentert på Facebook, id.7 gruppen. (Det blir for lite plass til å legge ut bilder her) I tillegg blir saken publisert i ulike internasjonale id. 7 grupper på Facebook.
Strøm ladet inn etter test 383 KM: (noen tester viser at det ikke alltid oppgis korrekt forbruk i bilene og at ulike biler regner dette ulikt ut. Dette er en kontrollsjekk jeg mener alle tester bør inkludere for å få reelt bilde av forbruk mellom bilene):
Pro: 69,7 kWh ladet inn inkl. ladetap. Cirka kostnad: 350 kr uten. Ionity avtale, cirka 140 kr på hjemmelading. GTX: 72,33 kWh ladet inn inkl. ladetap. Cirka kostnad: 362 kr uten. Ionity avtale, cirka 145 kr på hjemmelading.
Scenic: 88 kWh ladet inn inkl. ladetap. Cirka kostnad: 440 kr uten. Ionity avtale, cirka 176 kr på hjemmelading.
Det ble dessverre ikke ladetest denne gangen. Forvarming av batteri før lading ble ikke aktivert fordi forbruket var hovedfokus denne gangen.
Jeg mener denne testen med all tydelighet viser hvor viktig det er å være en kritisk leser og å søke i så mange kilder (tester) som mulig. En del av testene som publiseres er dessverre mangelfulle og fulle av feilkilder som kan gi svært misvisende resultat dersom det ikke kommer tilstrekkelig forklaring /nyansering av resultat. NAF og Motor sin rekkeviddetest viser seg nok en gang å være et svært usikkert grunnlag for å konkludere med rekkevidde på- id.7 får et kunstig lavt tall mens Scenic får et kunstig høyt tall som NAF og Motor bruker/misbruker i tester og artikler i tiden etter testen.
Hovedårsak til at dette i en del tilfeller blir så feil, er løypas høydeprofil. Biler som blir stående på toppen ved 1000 MOH og stopper der (slik id.7 gjorde) går glipp av 4-6 ekstra mil i de lange nedoverbakker som følger. Å ha slike høydeutfordringer i slutten av løypa fører til en del feilaktige resultat som i mange tilfeller gir kunstig høye skiller på rekkevidde og WLTP avvik. Vår løype er langt mer representativ for en hyttevei, der kommer stigning etter ca. 20 mil- ikke 35 og 45 mil slik NAF testen har. Annen faktor som slår til i kraftig regnvær, slik siste NAF Motor test hadde, er at produsentene velger å sende av gårde biler med ulik dekkbredde/felgdimensjon. Id.7 hadde langt bredere dekk og større felger enn det Renault valgte å stille med, det slår selvsagt ut med så mye vann i veibanen.
Jeg vil presisere at både Scenic og id. 7 er gode biler jeg trives med på langtur. Testen er utelukkende arrangert etter initiativ fra undertegnede, ingen føringer fra Møller ble lagt- vi hadde 100% frie tøyler , ingen visste hvordan dette kom til å gå. Takk til Møller bil Follo for meget sporty innstilling, at vi får låne biler uten krav og føringer. Takk til Jan og Erling for uvurdelig hjelp , at dere brukte 10 timer en lørdag i november på dette. Alle utgifter til billeie av Scenic, mat underveis til sjåfører mm, dekkes av undertegnede. 1 ladeøkt ble dekket av Møller Bil Follo.
Vil avslutte med å påpeke at dette er en test som gir et godt bilde denne dagen under de forholdene vi kjørte i. Andre tester under andre forhold kan gi et noe annet bilde. Lengre motorvei strekninger enn det vi hadde vil også begrense rekkevidden, ruta vi hadde inneholdt mest landevei.