Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Fush

#1
TAYCAN / Stor oppdatering til Taycan MY20, 21 og 22
fredag 22. juli 2022, klokken 09:13
I forbindelse med MY23 kommer det en stor oppdatering til tidligere modeller også som blant annet lar den lade på maks hastighet lengre, økt rekkevidde, flere function on demand (FoD) alternativer med mere:

https://www.taycanforum.com/forum/threads/official-porsche-announcement-pcm-update-coming-to-all-model-years-w-faster-charging-infotainment-improvements-and-range-bump.11871/
#2
TAYCAN / Hva synes jeg om ekstrautstyret på 4 CT etter 3000km?
tirsdag 01. mars 2022, klokken 10:16
Hei,

Tenkte å gå gjennom diverse ekstrautstyr jeg valgte og ikke valgte etter 3000km i en Taycan 4 Cross Turismo og si litt om hva jeg synes nå. Tar ikke for meg felger/farge eller andre rene kosmetiske ting da dette bare er smakssak.

I tillegg vil jeg kommentere på en feature som Porsche har undersolgt veldig med Taycan (i alle fall i Europa) og det er det enorme ladesamarbeidet og prisene de har i charging tjenesten sin. Uansett hva slags lader jeg har kommet til så har Porsche kortet "bare virket" (om ikke tjenesten outright støttet "plug and charge" - at bilen betaler selv slik Tesla gjør). Særlig i Norge og Sverige hvor det virker som det nesten ALLTID er ladekø og ikke fungerende stolper på Ionity - bilen finner lett en annen ledig HPC (high performance charger) i nærheten, prisene er ok og det bare virker.

Valgt ekstrautstyr:
18-veis sportsseter - absolutt verdt det. Kjempegod støtte og sittestilling. Blir ikke sliten selv på langtur. Ville valgt igjen.

Varme i setene - absolutt verdt det, finnes det nye biler i Norge uten?

Varme i ratt - absolutt verdt det - flott at bilen forvarmer rattet også!

Takrails - must for en CT som jo skal være en "hyttebil".

Forberedelse for sykkelstativ - must for meg som sykler mye MTB, men ikke for alle.

Automatisk avblendbare speil - veldig fornøyd

Panoramatak - fint for meg som er høy (204cm) med ekstra rom til hodet, også et krav for å ha takstativ.

Varme- og støyreduserende vinduer - merkes veldig godt i tuneller. Er veldig fornøyd. Merker stor forskjell på bil uten (andre Taycan) i tuneller. Kan også være at det hjelper noe med kulde fra taket på vinterstid? Er hvertfall stor forskjell fra en Model 3 med panotak i forhold til kald nakke (men kan hende standard glass er like bra hos Porsche på dette). Av åpenbare grunner ikke fått testet noe på sommerstid enda.

Parkassist foran og bak med ryggekamera - the absolute bare minimum. Kameraet er dritdårlig. Ville valgt surround view i stedet om jeg valgte igjen.

Adaptiv cruise control - et must for langkjøring / motorveikjøring. Smooth og fin, og om du aksellerer over "bremser" den ikke ned, men coaster rolig til den fanger opp hastigheten igjen. Veldig fornøyd. Fungerer opp til 200km/t (har testet på Autobahn).

4+1 seter - Synes det er mye bedre å kunne felle ned seter i 40-20-40 enn 40-60. Et must om man står på ski.

Kompass på dashboard - Ser flott ut, kult med høydemeter og klokke inni. Synes dette var et flott valg i stedet for å kjøpe Sport Chrono da det "bare" er en 4.

Ioniser luftrenser - Innbiller meg at det er friskere luft i min bil enn tidligere biler og at jeg blir litt mindre trøtt/sliten som et resultat. Velger å tro at det faktisk er noe i det og gi denne en tommel opp.

Bose lydanlegg - originalanlegget er ganske flatt, Bose er nok et minimum. Har ikke testet Burmeister alternativet, men liker lyden i Bose oppsettet. Veldig fornøyd.

Varmepumpe - Aner ikke om dette har noen effekt eller ikke. Nøytral til denne. Skal fungere under 20 grader celcius som er 90% av året i Norge...

Elektriske ladeporter - Helt meningsløst, og senker faktisk rekkevidden bittelitt fordi den sperrer for en luftkanal på begge sider. Jeg elsker disse derimot, og ville valgt de igjen :) Anbefaler dette kun som en kosmetisk greie, dog.

Porsche intelligent range manager - funker faktisk ganske bra. Ved en anledning har den latt meg "skippe" en ladestopp fordi range mode ga meg et par mil ekstra på motorveien, og ved to anledninger har denne modusen vært forskjellen for å akkurat nå en ladestopp jeg ville nå.

Ikke valgt ekstrautstyr:
Litt mer spennende kategori!

Surround kamera for parkering - ville uten tvil valgt denne neste gang, men mest fordi ryggekameraet "ett trinn ned" er så utrolig dårlig...

Elektrisk innfellbare speil - meh, er så sjelden jeg skal parkere trangt nok til å måtte felle de inn at dette er helt likegyldig for meg. Mistet muligheten til blindsonevarsling, men det er ikke spesielt "vanskelig" eller stor blindsone på denne bilen uansett. Ville ha valg uten igjen.

Sport Chrono - på en innstegsmodell (4) er dette helt unødvendig. Det er hurtigtaster for Sport og "Lift" moduser tilgjengelig, bilen velger Range Mode selv og da er vel bare spørsmålet om når en innstegsmodell trenger Sport Pluss. Jeg mener aldri. Bruk heller pengene på kompasset og noe annet fint :) Ville valgt uten igjen (medmindre jeg kjøpte en GTS, Turbo eller Turbo S).

Ambient lighting - Jeg valgte ikke denne fordi jeg fikk høre at det var lys (men man kunne ikke velge farge) i bilen uansett. Det stemmer det, jeg har lys i fotbrønner og lommene i dørene, men jeg savner andre små opplyste soner som f.eks i cupholderne. Ville ha valgt denne pakken om jeg skulle kjøpe ny Taycan. Angrer litt!

Power steering plus - Synes ikke bilen er noe vanskelig å ratte. Ser ikke behovet. Ville valgt uten igjen.

Bakakselstyring - Kult på bane eller grisekjøring på landevei? Har testet dette på Rudskogen og det er en ganske subtil forskjell i følelse. Bilen har helt ok svingradius til å parkere osv. Ville valgt uten igjen, særlig til en innstegsmodell som min.

Porsche Dynamisk Chassis Control (PDCC) - Igjen, du må kjøre såpass hardt for å få noe effekt - og dette er også bare en innstegsmodell - ville valgt uten igjen.

LED Matrix - venter på at 2022 modellene skal få function on demand så jeg kan teste dette. Erfaring fra andre merker er at den tenner lysene igjen for sakte, men vi får se. Foreløpig nøytral til jeg får testet.

Head up display - likte ikke denne når jeg testet biler med. Irriterende å se fartsgrenseskiltet konstant, og i min sittestilling er dette få centimeter over der all denne informasjonen allerede vises. Ville valg uten igjen.

Night view assist - Gimmick, ser ikke verdien her.

Lane change assist - Veldig treg. Ville aldri valgt denne. Kan jo bli bedre over tid men da kanskje man har ny bil?

Aktiv parkeringshjelp - har hatt dette på biler før, endt opp med å aldri bruke det. Regner nok med at jeg selv har lyst til å skade Taycanen min også enn å la den skade seg selv. Ville valgt uten igjen.

Porsche InnoDrive - Såvidt jeg forstår denne funksjonen er det bare dynamisk fartstilpasning så man aldri trenger skru av adaptiv cruise control. Kult det, men klarer meg uten for 30.000,-

HomeLink garasjeportåpner - Veldig kjekt om man har kompatibel garasjeport. Hverken i enebolig, jobb eller leilighetsbygg jeg disponerer garasje ved fungerer homelink, så jeg valgte uten.

Comfort Access - kult med fotåpning av bagasjerom, de andre featurene er litt mer gimmick. Synes ikke det var verdt det, da knappen til bagasjeluke er veldig lett tilgjengelig. Ville valgt uten igjen.

Avansert 4 soners klimakontroll - Barn i baksetet klarer seg uten.

Oppvarmbare bakseter - Angrer litt, barna kunne fortjent dette. Ville nok valgt med neste gang.

Minnepakke for førersete og speil - dette er faktisk inkludert i 18-veis setene men ikke kommunisert ordentlig. Veldig glad jeg ikke valgte dette. Kanskje greit med andre seter.

Massasje i setene - har endelig fått testet, og det er faktisk en ganske god massasje. Ville vurdert sterkt å ta med denne "neste gang".

Ventilasjon i setene - har ganske lyse seter (chalk), samt varmeisolerende vinduer og med forhåndskjøling av kabinen før bruk om sommeren ville jeg ha valgt uten igjen.

Kollisjonsputer i setene bak - Usikker på hva denne egentlig legger til, men antar det er puter foran passasjerene bak. Jeg vet ikke helt hvor mye disse hjelper i en kollisjon kontra standard.

Ekstra skinn - det er allerede elementer på dash, dørene og ikke minst setene i skinn, jeg synes man får veldig lite for pengene her. Ville valgt uten igjen. Kommenterer denne mest pga det praktiske - om man synes det er finere med HELE døren og dash i skinn osv så er det et kosmetisk spørsmål. Ville valgt uten igjen.

Ekstra skjerm for passasjer - helt meningsløst. Lar deg vise en ekstra funksjon samtidig. Ville valgt uten igjen.

Forberedelse for Porsche Rear Seat entertainment - kidsa bruker egne devices uansett, tror dette aldri ville blitt brukt. Ville valgt uten igjen.

Burmester 3d sorround lydpakke - Jeg hører ikke stor nok forskjell her fra Bose. Kanskje for audiofile med veldig trente ører. Ville valgt uten igjen.

Savnet en slik post da jeg skulle konfigurere bilen, så lagde en selv :)

#3
TAYCAN / Forsikring Taycan Cross Turismo
mandag 10. januar 2022, klokken 13:53
Hei,

Hva betaler dere med Taycan / CT for forsikring per år?

75% bonus > 5 år, alle de rimeligste valg (ingen under 23/25 kjører bilen, privat oppstillingsplass, etc)
Kjørelengde 30.000km (jeg kjører mye)

Jeg shoppet rundt litt i dag (har snart utlevering av en CT4) og fikk følgende priser:
If : 32064,-
Storebrand 24550,-
Frende 24000,-
Gjensidige 16640,-

Prisene er inkl trafikkforsikringsavgift.
Det var toppnivå av forsikringene som ble valgt (i.e Superforsikring hos If, Kasko Pluss hos Gjensidige etc)

Var veldig overrasket over å få en pris fra Gjensidige som kun er 300,- mer per år enn en Tesla Model 3 hos If...
#4
TAYCAN / PCM 6.0 - Android Auto trådløst? MY 2022 / 2021?
onsdag 22. september 2021, klokken 11:56
Hei,

Så denne artikkelen

https://newsroom.porsche.com/en/2021/products/porsche-communication-management-6-0-infotainment-adaptive-sound-soundtrack-my-life-24811.html

og ser her at det nå kommer støtte for Android auto fra PCM 6.0 / MY 2022 - men betyr dette også trådløs integrasjon med Android fra MY 2022 eller vet noen om det er kablet tilkobling for Android Auto som jeg har hørt om på MY 2020/21?

#5
TAYCAN / Sykkelstativet til Cross Turismo - fantasipris?
torsdag 19. august 2021, klokken 23:42
Ser sykkelstativet til Cross Turismo ligger på Porsche sine sider for 28.851,-
Link HER

Dette er jo i tillegg til ekstrautstyret "klargjøring for sykkelstativ" som koster 4.800,-

Jeg er ikke kjent med Porsche fra før av, men er dette enten en dårlig vits - eller kan man forvente at tredjepartsleverandører som Thule kommer på banen?
#6
Var innom Vianor og fikk mine nye vinterdekk fra Tesla på standard 18" Aero felg montert på fredag. Har sjekket dekktrykk (44psi i alle fire), og har nå kjørt ca 120km siden dekkene ble montert.

Displayet sier unable to read TPMS. Reset eller relearn fra menyen hjelper ikke. Har jeg fått dekk uten TPMS? Er det noe jeg kan gjøre for å "vekke" sensorene?
#7
Elbilen i Samfunnet / Buss/taxi felt på E18 og norske medier
tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:57
Hei,

Jeg kjører daglig tur/retur Drøbak-Lysaker, og har de siste dagene hatt gleden av å ha med meg en passasjer slik at jeg får benyttet meg av kollektivfeltet fra Lysaker og inn.

Det var jo så mye skriverier når man stoppet noen elbileiere som prøvde seg på "en kjapp en" første dagen etter sperren kom på, men har nå i løpet av mange dager i strekk hvor jeg har kjørt lovlig på strekningen (altså med passasjer) notert meg at jeg til sammen har sett 11 fossilbiler og tre elbiler bli stoppet i det utrolige antallet kontroller på denne strekningen (i dag var det to motorsykkelposter og en post med en vanlig bil).

Registrerer da følgende
A) Den totale mangelen på skriverier om onde fossilbileiere som brutalt sperrer for kollektivtrafikken ved å snike i kollektivfeltene i rushtiden og skape mange hundre timer med forsinkelser for bussene. Heldigvis blir de tatt en masse av politiet!
B) Politiet som sliter med ressursmangel og ikke etterforsker ting som hærverk, tyverier o.l. men har tid til tre (!) kontroller på en strekning på under 5km. SAMTIDIG.
C) Hvorfor er egentlig denne strekningen sperret for normale elbil-insentiver? Det pågår ingen form for veiarbeid på tunellene/undergangene langs E18 på denne strekningen?
#8
Lading av Tesla / CCS / Combo adapter?
onsdag 22. april 2015, klokken 03:19
Hei,

Kanskje et dumt spørsmål, men finnes det et CCS adapter for 50KW DC ?
Det virker jo mer logisk når Tesla i EU har combo plugg at vi skulle benyttet disse og ikke et Chademo adapter?
#9
Model S 2013 - 2022 / Noen som har erfaring med "Moab" weekender bag?
søndag 30. november 2014, klokken 02:51
Kommer snart ("snart" - april  :() en S85D til heimen, og lurte på 2x "Moab" weekend bag som "are designed so that two will fit precisely in the front trunk". Som julegave til meg og fruen.

Har noen prøvd disse? Bilder av baggene i frunk hadde vært utrolig kult!

Moab weekender bag
#10
e-up! / Satt i litt kulere lyspærer i E-Up [bilder]
mandag 17. november 2014, klokken 17:03
Hei,

Har startet et lite prosjekt med å bytte ut til bedre/kulere lyspærer på bilen.
Begynte enkelt, LED parklyspære og forkrommede blinklys for å pynte på fronten litt. Å bytte disse pærene var kjempelett, anslår ca 2 minutter totalt "arbeid" :-)

Nye LED parklyspærer som passet inn uten feil fant jeg HER
Blinklyspærene er standard Philips SilverVision PY21W


Før og etter med lysene av. Det oransje skjæret er mer eller mindre helt borte, synes enda litt bedre enn på bildet!


Før og etter med lysene på. Det ser litt blått ut på bildet, men lyset er helhvitt og ser veldig mye bedre ut.
#11
e-up! / CarNet og Windows Phone?
torsdag 16. oktober 2014, klokken 20:49
Hei,

Fungerer ikke CarNet med Windows Phone?
#12
Bestilling og levering / Vinterpakken - pros and cons?
mandag 06. oktober 2014, klokken 20:49
Hei,

Har lest mye frem og tilbake rundt vinterpakken, og det ser ut til at oppvarmede dyser og viskere ikke ser ut til å ha noen effekt for de aller meste. Fungerer ikke dette i det hele tatt, eller er det mer enn "det koster for mye i forhold til effekt" greie?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA