Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - np

Sider: [1] 2
1
Model X / Nok en refresh/rykte/ønske tråd
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 23:44 »
Nok en gang er det snakk om en refresh av Model S/X og spekulasjonene raser. Siden det er litt stille her på forumet, tenkte jeg å komme med mine 2 cents. Jeg har hatt min X i litt over to år, og husker frykten jeg hadde da jeg bestilte den om at den når som helst ville bli oppdatert. Vel, den gikk ned 80K i pris ikke lenge etter jeg fikk den og litt senere kom det ny motor og oppdatert luftfjæring. Det har ikke vært nok for meg å gå inn i forhandlinger med min bedre halvdel om en evt. oppgradering. Så hva skal til for at en random X eier som hadde planlagt å beholde bilen i minst 10 år, plutselig får såpass rykninger at det ender opp med en ny bestilling?

Must haves – dette må bilen ha for at jeg skal vurdere en bestilling
  • Nytt batteri. 18650 batteriene har vel nå gått ut på dato. Lages bare av Panasonic i Japan. Selv om de oppgraderes med ny kjemi, føles de noget ancient. 2170 er bedre, støtter raskere lading etc. og ville vært en OK oppgradering. Men nå er 4680 produksjonen godt i gang, selv om det fortsatt kanskje kan defineres som en «pilot». Når det er sagt, med det som er såpass få (i forhold til 3/Y) batteripakker, burde de nå være klare for å bytte til 4680 for S/X. De måtte jo uansett ha endret karosseriet for 2170, men det maker jo no sense når alt nå dreier seg om 4680. Konklusjon: Ny batteripakke med 4680 batterier.
    (Jeg har en aldri så liten reservasjon. Man leser ikke så mye om grundige tester av Tesla-teknologi i andre klimaer enn på vestkysten i USA. Mens Audi og andre turer rundt fra Kalahariørkenen i sør til Arjeplog i Nord, kan det virke som om Tesla-ingenørene stikker bort på nærmeste Donutsjappe når det regner og da sjekker av lista for ekstrem klimatesting. Vi leser rapporter om at de jernbaserte batteriene i Kina sliter når det blir kaldt. I hvilken grad ble det testet på forhånd? Så hva da med 4680 batteriene? Ja, de har en annen kjemi, men hvordan funker mye tykkere batterier i kulda? Tar de lengre tid å varme opp? Har ingen aning, time will tell, I guess.)
  • Større batteri (i kWh). Gitt nytt batteri, trenger vi større kapasitet. (Dvs. jeg.) Konkurrenter er på vei inn. Men du kan jo bare lade! Nei, jeg vil ha størst mulig batteri. Håper på 130kWh. Da kommer jeg meg kanskje fra Skedsmokorset til Kristiansund uten å lade, ihvertfall på sommeren. Ja, det betyr at jeg må drasse rundt på masse ekstra vekt, but I don´t care.
  • Varmepumpe. Vi bor i et land som dessverre innen jeg ble født hadde forskjøvet seg alt for langt nord. Octovalve er visstnok et flott nyvinning, selv om det stadig rapporteres om problemer. Det fine med Tesla (uh, ref. lenger opp) er at de stadig justerer på HW, så etterhvert som det kommer inn mer erfaringer fra andre steder enn California, håper jeg den blir justert nok til at den blir helt stabil. Men rekker de det til i Mars, om det er da de nye dukker opp? Kan være grunn nok for meg til å vente noen måneder, og med andre ord ikke stå først i køen når nye biler dukker opp.
  • To skjermer. Jepp, du kan si hva du vil om 3/Y sin fine landscape skjerm, men jeg vil fortsatt ha en skjerm jeg kan se gjennom rattet. Kall meg gammeldags. Skjermene må gjerne henge sammen, men ikke ta helt av som f.eks. Byton og Mercedes. Det blir litt for mye. De ansatte XC40 interiørdesigneren Ian Kettle fra Volvo, han må da drive med noe. 3/Y interiøret er vel på tegningen bare 4 striper. Han må da ha gjort noe mer? Satser på at det kommer noe som ikke bare et større 3/Y dashboard.
  • Mindre støy. Mulig det er blitt bedre med Raven utgaven, men er temmelig sikker på de kan dra den enda lenger. Jeg gir gjerne 5 km rekkevidde om turen dit kan bli enda mer behagelig (altså vekten til støydempingen). Og være så snill, bli kvitt alt av knirkelyder. Det kan faktisk være en del av designoppgaven.
Nice to have – Må ikke ha disse, men de hadde vært nice to have, ikke i sortert rekkefølge
  • HUD. Elon kan legge ut i det vide og det brede om hvor flott selvkjøringen kommer til å bli. Jeg tviler. Selv en enkel ting som at bilen etter over to år fortsatt bremser kraftig på enkelte GPS koordinater er for meg et mysterium. Er det ingen i Tesla Norge som kjører Tesla? Kan de ikke få meldt slikt ting og få oppdatert kartene? Anyways, et head-up-display gjør MYE for trafikksikkerheten. Å slippe å se ned for å sjekke speedometeret etc. betyr nok for meg til at jeg virkelig ønsker meg HUD. De ansatte jo en spesialist på HUDs for noen år siden, men det ryktes dessverre at han driver med andre ting.
  • Nye lys foran. Matrix lys, laser lys, bla bla. Bare gi meg noe som lyser litt bedre enn dagens lys. Har ikke lyst å montere en Redneck LED-bar foran under fronten på bilen.
  • Behold Falcon Wing dørene. Personlig synes jeg de er kjempepraktiske og jeg har ikke hatt noen problemer med dem. (Vel, et lite servicebesøk for en justering.)
  • CCS kontakt. Andre har nevnt dette. We´re moving on, la oss slippe å drasse med oss dette CCS adapteret.
  • Nytt design utvendig. Tja, nå er jo Model X bare 5-6 år gammel, og dermed på langt nær så gammel som Model S. Men tar gjerne et oppdatert design, litt mindre hval, litt mer sleek. (Uten at det går ut over plassen innvendig....)
  • Ingen sidespeil. Dette hadde vært kult å få på plass. Men jeg har enda ikke sett en god løsning til hvordan erstatningen skal presenteres for sjåføren, og er usikker på hvor langt unna EU er å godkjenne all typer erstatninger. Audi har jo en løsning, men den er ikke helt bra, samt at kameraløsningen inviterer til at den gjengse Teslahateren ville sparket de av når de går forbi.
  • Bedre fit og finish. De har laget biler i mange nok år nå, til at de kan få kontroll på lakkering, panel gaps etc. Please!
  • Skulle gjerne hatt en 6-seter løsning, hvor det går an å legge andre rad. Har 6 seter nå, men neste gang blir det nok 5 eller 7.
  • Justerbare hodestøtter, hvorfor fjernet de det?
Please don´t – Dette vil jeg ikke se
  • Noen har fått det for seg at Plaid S versjonen blir en del bredere OG at dermed både S og X standardversjoner også kommer til å bli det. Det håper jeg virkelig ikke. Bilen er bred nok som den er, trenger ikke en bredere bil!
Blir spennende å se hva som kommer, om noe. Det kommer jo en del snacks på markedet nå og utover, så jeg tror Tesla gjør lurt å å oppdatere begge bilene snart. Nei, de er ikke volumprodukter, men alle merker har «high-end» modeller, med den beste/siste teknologien.
Jeg er fornøyd med bilen som den er, den er rett og slett drømmebilen, men er også ihuga gadgetfreak og har et unaturlig behov for det siste av ting med knapper. Kona var veldig skeptisk til bilen når den ankom, mente det var totalt galskap. Men nå har pipa fått en annen lyd. For å si det sånn, om jeg skal ut en tur nå, kjører jeg stort sett e-Golf. Derfor kan det tenkes at i de forestående stearinlysdiskusjonene nevnt i en annen tråd, at ikke alt for mange lokkemidler/bestikkelser må legges i potten for å få godkjent en oppgradering. Hope springs eternal! (Handle noe annet en Tesla? Nope!)

Anyways, andre har sikkert andre prioriteringer enn meg!

2
Model X / Hvor ble Arcade av?
« på: Fredag 31. Januar 2020, klokken 13:29 »
Ved forrige oppdatering, tror jeg, forsvant tilgangen til Arcade. Se min skjerm under, mangler det ikke noe? Eller er det noe jeg ikke har skjønt? Hvordan kommer jeg til spill, Netflix, YouTube? [ You are not allowed to view attachments ]

3
Model X / Reparasjon av felger
« på: Fredag 20. ſeptember 2019, klokken 07:48 »
"Noen" rygget borti en kant og skrapet opp 20" felgen på venstre side bak.  :-\ Prøvde å søke, men fant ingen åpenbare treff. Finnes det noen i Oslo-området som reparerer felger, som vet hva de driver med? Noen som har erfaringer?

4
Model X / CCX adapter/fix bestilt
« på: Tirsdag 04. Juni 2019, klokken 18:25 »
Ringte Tesla for å sjekke status på CCS adapter og mot normalt fikk jeg svar på service linjen. Fikk bestilt oppgradering (inkl. adapter) til slutten av juni. Ble smått imponert. Rapporterer når jeg har fått den på plass.

5
Model X / Oppdatert X går i produksjon nå
« på: Onsdag 24. April 2019, klokken 09:44 »
Da har Tesla oppdatert Model X (og S). Ingen større interior refresh og samme batteristørrelse/cellestørrelse. Raskere lading, ny elmotor (10% bedret rekkevidde), bedre dempesystem.

https://electrek.co/2019/04/23/tesla-new-model-s-x-range-upgrade-drivetrain-suspension/

Puster nesten litt lettet ut. Føler ikke min snart 6 måneder gamle bil nå går ut på dato. :)

6
Model X / Må skrive adresser baklengs!!!
« på: Onsdag 17. April 2019, klokken 10:00 »
Når jeg taster en adresse, for hver bokstav, flytter bilen cursoren til venstre, en slags auto-home. Så for å skrive Rygge, må jeg taste eggyr...??? What the heck? Bare min bil eller? (.8.5)

7
Model X / Climate has turned off (after 4 hours)
« på: Onsdag 10. April 2019, klokken 11:02 »
De siste dagene har jeg fått følgende melding (på klokka  :)) "Climate ha turned off because it has been on for 4 hours." Kommer 4 timer etter at jeg satte meg inn i bilen, 3 1/2 time etter jeg forlot den. Har ikke valgt at dog mode eller at den skal holde temperaturen når jeg har forlatt bilen. What gives? Kvifor? Tips? (Ser at bilen holder 15 grader inne, er 3 ute...)
Kommer ikke bare en melding, heller...

8
Model X / 2019.8.3 Autopilot regresjon
« på: Lørdag 30. Mars 2019, klokken 16:42 »
Oppdaterte til 2019.8.3 og finner at den krever MYE mer bevegelse på rattet, før den registerer bevegelsen. SUPER annoying! Se kort video. Andre som har samme opplevelse?

https://youtu.be/wNsdYPr8KxA

I tillegg mer generelt, finner jeg at jeg ikke kan kjøre på autopilot med passasjer i bilen. Blir flaut. På to-felts vei i svinger, kan den plutselig bremse opp når det kommer trafikk i mot. Ofte. På motorvei Skedsmo-Fornebu-Skedsmo bremser den plutselig opp, gjerne når man kjører under en bro. På vei fra Helsfyr til Teisen sakker den ned til 50-60 plutselig, hver gang, samme sted. På Skøyen, nordover, når man er på vei ut fra under rundkjøringen, hvis man ligger i venstre fil, hvor det mangler et par striper i midten, svinger bilen rett mot inn i høyre fil, SELV OM DET ER EN BIL DER! Livsfarlig...

Håper ny software gir forbedringer snart. Installerte akkurat .4, men har ikke fått testet.

9
Model X / Er CCS adapteret til X/S kommet i salg?
« på: Onsdag 20. Februar 2019, klokken 14:40 »
Har prøvd å kontakte Tesla på alle mulige måter, inkl. brevduer, men ingen svarer. Dvs. kundeservice svarer, men de mener CCS adapteret er til Model 3 og vet ikke noe mer, sier de... ::) Altså, er CCS adapteret til X/S kommet i salg? Noen som har det? Er det bare å stikke innom et servicesenter å kjøpe det? Eller er det fortsatt kun CHAdeMO som er tilgjengelig?

10
Model X / Hvilken SW er din X på?
« på: Fredag 15. Februar 2019, klokken 13:13 »
Har selv vært stuck på 2018.48.12.2 7d53b6b siden lille julaften. Bilen har kontakt med wifi. Hva bestemmer om bilen tar en upgrade eller ikke? Har vært mange versjoner siden da....
Ser at mange er på 2018.50.6 4ec03ed, mens 2018.50.7 187f881 er på vei ut nå.

11
Model X / Klar folie vs klar folie
« på: Lørdag 03. November 2018, klokken 10:16 »
Bilen nærmer seg Oslo og jeg trenger å få bestilt time for å legge klar folie på bilen. Tilfeldigvis er det iallfall to steder i Drammen, hvor bilen blir utlevert, hvor man kan få gjort dette, Scandinano som legger Hexis Bodyfence og Merhebia som legger Stek. Prisen er ca lik på begge steder.

Noen som har erfaringer med Hexis eller Stek, evt. med Scandinano eller Merhebia?

(Evt. om noen har gode grunner til at man bør legge en annen folie enn klar? Bilen er hvit.)

12
Model X / Tilbakelevering av splitter ny bil
« på: Torsdag 25. Oktober 2018, klokken 08:53 »
Elon har nevnt at om du bestiller en bil uten å ha prøvekjørt den, så har du tre dager på å teste den, hvoretter du kan levere den tilbake og få alt refundert. Om du har prøvekjørt, har du en dag på å bestemme deg. Gjelder dette også i Norge? Min X kommer 22. November, sier de, med utlevering et par uker etterpå. Hvis jeg skulle være uheldig og det meste er galt, kan man da bare ta bilen, så levere den tilbake dagen etterpå? (Istedet for å måtte krangle om detaljer, vente månedsvis på verkstedplass etc.)

(Krysser selvfølgelig fingre og tær for at det meste er OK.)

13
Model X / Serviceplan: yay or nay?
« på: Onsdag 10. Oktober 2018, klokken 11:42 »
Hva er konsensus på serviceplan fra Tesla? Er jo ikke billig. Kommer til å kjøre mellom 35-40K i året, og virker unødvendig å måtte innom Tesla et par ganger i året. Garantien påvirkes visst ikke, så... Hva har dere gjort?


14
Model X / Hva om bilen er en "lemon"?
« på: Onsdag 05. ſeptember 2018, klokken 21:47 »
Etter å ha lest en del skrekkhistorier på manglende QC på leverte Model X, er det nesten så man begynner å bekymre seg for egen overlevering (i Desember). Hvordan funker det hvis man møter opp i Drammen og ser at her henger ting overhodet ikke på greip? Lakkproblemer, pakninger på skeive, FWD på skakke og sømmer som ikke ligner grisen. Man har vel gjerne betalt før man kommer? Kan man da nekte å overta bilen (hvis det er virkelig ille)?

15
Model X / Når tildeles VIN?
« på: Tirsdag 26. Juni 2018, klokken 09:28 »
Om man bestiller en X i dag, men krysser av for levering i November, får man neste VIN tilgjengelig, eller blir ikke VIN tildelt før rett før produktsjon i September?

Sider: [1] 2