Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - hens

Sider: [1] 2 3
1
Zoe / batteriblokker til Kangoo
« på: Tirsdag 17. Juli 2012, klokken 11:56 »
Jeg har fortsatt noen luftkjølte100 Ah blokker til Kangoo. De er testet og er i orden.


2
Avansert: Avanserte reparasjoner / Børster og kommutator
« på: Tirsdag 21. Februar 2012, klokken 07:57 »
Kommutator:
De fleste elbilmotorer er 4 polede. Da har feltet 2 nordpoler og 2 sydpoler som sitter diametralt motsatt av hverandre. Børstene er plassert på samme måte, med 2 plussbørster og 2 minusbørster plassert diametralt motsatt. Viklingen er lagt slik at begge børstene treffer samme vikling, på motsatt side av ankeret. Som oftest har ankeret ulike antall viklinger, slik at det forskyves en halv lamell fra børste til børste med samme polaritet.  Strømmen må derfor gå gjennom alle viklingene mellom pluss og minusbørstene. Dette gir på en 4 polet motor 4 paralelle strømveier, hvor hver består av et antall enkeltviklinger som ligger i serie mellom pluss og minusbørstene.

Derfor vil oftest skader på kommutatoren bli like på hver side.

Børster.:
Børstene har et areal som ligger mot kobberlamellene på kommutatoren. Avhengig av materialet i børstene og børstetrykk kan tillatt strømovergang pr kvadratmllimeter variere.
Materialet i børstene blir derfor valgt etter hva en regner for normalt og maksimalt strømtrekk i motoren. Hvis denne strømmen overstiges, vil det oppstå høy temperatur og lysbuer mellom  børste og kommutatorlamell, dette forårsaker erodering eller elektrisk brenning av børster og kommutator.
På pluss og minusbørstene går strømmen motsatt vei, og derfor blir slitasjen forskjellig på pluss og minusbørstene.
Hvis børstene begynner å miste kontakten med kommutatoren, vil dette ofte vise seg som brannskade på begge feltene som ligger mot samme børstepotensiale, fordi belastningen på den andre børsten blir øket.

Av denne grunn vil en ujevn kommutator føre til rask slitasje av børstene, og flekker på begge sider av kommutatoren.
Er det antydning til erodering på kommutatoren vil det ikke hjelpe å skifte børster, uten at kommutatoren dreies. Sliping vil ikke fjerne høydekast.
Hvis ankeret dreies så mye at isoleringen mellom lamellene kommer i høyde med kobberet, må denne fjernes ved å frese opp sporene, da isolasjonen vil løfte børsten vekk fra kobberet og øke eroderingen.
Spon som setter seg mellom lamellene etter dreiing må fjernes, da de forårsaker kortslutnnger mellom lamellene.

Ankerreaksjon:
Ved høye strømmer i ankeret vil polskoenes magnetfelt forskyves slik at det blir liggende utenfor polskoene. Dette fører til induksjon i viklinger som ligger i området som ligger kortsluttet av børstene. Noe som fører til erodering av børster og kommutator. En kortvarig overlast vil ikke skade, men langvarig overlast vil føre til varmgeng som øker eroderingen.

Holde bilen rolig med gasspedalen i motbakke:  
Da vil enkelte av lamellene på kommutatoren få lokal oppvarming som fører til et kortvarig høydekast. Dette kan over tid utvikle seg til en skade som kommer senere.
Bruk bremsen!


3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Børsteløs vannpumpe til Classic
« på: Torsdag 02. Februar 2012, klokken 16:23 »
Vannpumpe til classic:

http://www.ebay.com/itm/120782821821?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Denne pumpen har slangestusser med 22 mm, motorhuset er 50 mmØ. Det vil si at den passer rett inn i festeklemmen på Think Classic, og slangene passer direkte.
Vær obs på at festeklemmen ikke trekkes til for hardt, og at en børsteløs motor må ha riktig polaritet, hvis ikke kan den skades. Kapp den gamle ledningen under bilen, og skjøt ledningen.
Originalpumpens plussledning har en rød strek på isolasjonen.

Jeg har mottat en slik pumpe og skal prøve den. Stedet linken fører til er for tiden stengt, men vil åpnes 9. 02.

Pumpen er nå for salg igjen på:

http://www.ebay.com/itm/Solar-Powered-Water-Pump-12V-1570mA-/110821450720?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19cd7923e0

4
Avansert: Konvertering til elektrisk / Modellflybatterier i elbil
« på: Lørdag 10. Desember 2011, klokken 15:52 »
På Nedra sidene så jeg en VW boble dragster med modellflybatterier. Ganske naturlig, ettersom dissse batteriene tåler en full utlading på et par minutter, med mikroskopisk indre motstand og tilhørende lav varmeutvikling.
Første innvending var imidlertid prisen. Det måtte bli svært dyrt å benytte en voldsom serie/paralellkobling for å få tilstrekkelig kapasitet og spenning.
En tur på internett viser at slike batterier slett ikke er dyre pr wattime, en 100 Ah 120 voltpakke vil komme på rundt 30.000 kroner, og veie under 100 kg. Batteriene leveres i størrelse fra 0 til 10 Ah, og spenninger opp til
22 volt.
Lavest pris er 14,8 volt 4-5 ah, vekt ca 0,4-0,5 kg pr stk. eBay pris ca 25-28$ pr stk eller drøyt 150 kroner pr stk, levert postkassen din.
8 i serie og 20 i paralell = 160 stk x 150 = 24.000 + mva. I tillegg kommer en overvåkningskrets. Fremdeles er det langt til de priser som taes for nicad batterier

Når vekten reduseres med 150 kilo, og batteripakken er betydelig stivere enn originalen, bør bilen gå lenger på samme nominelle kapasitet. og bli litt raskere.

Levetid:her er det spørsmålet kommer inn: hvor lenge vil de vare?
Tabeller oppgir en levetid på 100 + cykler, med full C kapasitet.

Jeg skal ikke uttale meg kategorisk, dertil har jeg veldig lite erfaring med modellflybatterier, men:
Utlading av modellflybatterier med full C-rating er ganske harde greier, ettersom de lateste batteriene opererer med 10C, eller full utlading på 6 minutter. Forøvrig er C 20-30 og 40 ganske vanlig.
At de tåler 100 utladinger med slik belastning, tilsier at de skal tåle noe(?) mer ved 0,5-1C utlading som er mer normalt for elbil eller sykkelbruk. ::)

  

5
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Fotgjengerhorn på Think
« på: Fredag 18. November 2011, klokken 23:46 »


    
   
Sv: Fotgjengerhorn ?

Nå er det prøvet, en 250 watt modellflymotor inne i Think radiatorviften.
lyden minnet sterkt om et jetfly under taxing.  ;D
 Men etter en stund ville ikke motoren mer, og det ble en litt mistenkelig lukt.

http://www.ebay.com/itm/110746049609?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Motoren så litt bortkommen ut inne i motorhuset, så vi må nok et lite hakk opp.

http://www.ebay.com/itm/400243799536?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Nå skal vi forsøke å legge inn bilder igjen, det er alltid like spennende.
Til venstre originalvifte og ny erstatningsmotor, til høyre forsøksobjektet med trefasmotor og motorstyring og "Gasspedal".  I midten litt større motor på 650 W kontinuerlig 170 g.

Disse motorene lages med forskjellig karakteristikk, KV eller voltkonstant sier hvor mange omdreininger motoren gjør pr minutt pr volt, og leveres fra 200 til 8000.
De jeg prøver ligger på 750 til 800, eller 8-9000 o/min ved 12 volt ubelastet.

6
Kjøp og salg av deler og utstyr / Erstatningsdeler
« på: Mandag 17. Oktober 2011, klokken 11:24 »
Jeg surfet litt på Ebay, og kom over noen deler som kanskje kan brukes :

Børsteløs vannpumpe:
http://www.ebay.com/itm/150648783459?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

     Denne vannpumpen har omtrent samme pumpekapasiteten som originalen, men       
     slangedimensjonene må tilpasses med overganger.

Børsteløs kjølevifte for Think:
http://www.ebay.com/itm/140549347467?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Har litt bekymring for kjølekapasiteten da viftene bare trekker 0,3A.  Radiatorregisteret påThink  er 14 cm bred og 41 cm lang, ved å lage en festeramme blir det plass til 3 stk.
Levetiden kan være et problem, med salttåke om vinteren.
Men du slipper å vekke naboen når viften starter under lading. ;)

EDIT: Prøv denne selgeren på ebay, $3,60 pluss frakt for originalmotor:

http://www.ebay.com/itm/5-NEW-MABUCHI-RS-555PH-3255-12V-DC-MOTOR-w-GEAR-/170489760106?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item27b1fb496a

Selgeren kan levere varierende antall, men ved kjøp av  5 eller mindre, blir prisen inkl. frakt under nkr 200, slik at en slipper mva.

7
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Kun fantasien begrenser
« på: Mandag 03. Oktober 2011, klokken 23:22 »
Mens jeg leter rundt på nettet for å finne ut om det er en enklere måte å styre en modellfly børsteløs motor enn å benytte sender og mottaker, detter jeg innom dette stedet:

http://www.recumbents.com/wisil/shumaker/

Det er helt ydelig at det er fler som tenker alvorlig på å bruke sykkelen aktivt.

8
Kjøp og salg av deler og utstyr / verktøy og utstyr
« på: Lørdag 29. Januar 2011, klokken 20:22 »
Fant denne batteriløfteren på finn:
Finnkode: 24267295

41 cm løftehøyde, laveste høyde 9cm, max høyde50 cm, kapasitet 500kg, vekt 15 kg.

 Bredden er bare 15cm, så den trenger en plate eller 2"4" på toppen.

Pris kr. 1040,-. Transport innen Norge kommer seg på 192,- ved forskudd og 235,- ved postoppkrav.

9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Feil i dokumentasjon
« på: Torsdag 27. Januar 2011, klokken 23:26 »
På skjemaet til Think classic er det en feil på side 11 omtrent midt på.
Ledning merket K-line fra diagnosekontakt til BMS har fått nr 54.
BMS har nummer opp til 35, og den riktige pinnenummeret til K-line skal være 33.
mer kommer...

10
Kjøp og salg av deler og utstyr / Batterilader Rema 1000
« på: Tirsdag 14. Desember 2010, klokken 22:24 »
Rema selger et parti C-teklignende batteriladere for kr 100,-

Løp og kjøp!


(Post er flyttet til annonse. Forum Admin).

11
Alternativ energi / Biodiesel, ikke så bra allikevel!
« på: Mandag 14. Juni 2010, klokken 22:06 »
Jeg har aldri likt lukten av eksos fra biodiesel, nesen min har fortalt meg at det ikke er bra for min kropp. Det minner mest om brann i et gatekjøkken.
Tilfeldigvis tittet jeg innom Bruce Meland's (ja, han har norske anerog bor i Oregon) elbilmagasin "Electrifying times", og den åpner med følgende artikkel:

http://www.electrifyingtimes.com/bio-beetle_motavalli.html

Hvor det står at riktignok er biodiesel fullt nedbrytbart og "rent", men eksosen inneholder mer Nox og kreftfremkallende stoffer enn dieseleksos. 

Nesen min hadde altså rett, igjen!

12
Humor og kanari / Utrolige historier!
« på: Torsdag 31. Desember 2009, klokken 15:37 »
Det har vært så stille her i julen at det kanskje er på tide med en ny tråd, utrolige historier!

"Elbil stjålet av hund og vraket"!
En en fører av en Kewet  stoppet for å gjøre et lite ærend utenfor bilen, og hunden som satt på passasjersetet snudde seg og hoppet ned på gulvet. Tilfeldigvis fikk den ene poten på gasspedalen, og bilen rykket til.
Bilen sto på en høyde, og rullet utfor en bratt skråning, 10 meter lavere bråstoppet bilen mot en en grunnmur.
 
Om historien er sann? Ja, jeg kjøpte vraket og rettet den opp.  Det ble min datters første elbil.

13
Humor og kanari / Presseklipp
« på: Fredag 23. Oktober 2009, klokken 15:35 »
Jeg var hos tannlegen idag, og fant et eksemplar av "Autofil" på bordet.
I lederen sto det om elbiler. Der sto det at ettersom hovedsaken av verdens elektrisitet ble produsert av kullkraftverk, var ikke elbilen mer miljøvennlig enn bensinbilene.
Derimot ble hydrogendrevne biler med forbrenningsmotor hyllet, fordi disse egentlig gikk på vann.

Jeg bøyer meg i støvet for kompetansen som finnes i motorpressen.

 Autofihihil.


14
Humor og kanari / Moro med strøm
« på: ſøndag 18. Oktober 2009, klokken 17:34 »
Utrolig hvor mye moro en kan ha med strøm, så lenge det ennå er litt uvanlig som fremdriftsmiddel.
Min 28 fots seilbåt av merket Polo, fikk elmotor i 1982. På en sommerdag med hele familien og venner ombord, seg vi langsomt inn i søndre innløpet til Hankøsundet for bare storseil. Vi blir innhentet av en regattamaskin med kevlarseil, spinnaker og fem personer med overlevelsesdrakter. Hundre meter foran oss slipper de ned spinnakeren, og blir liggende nesten stille i den døende solgangsbrisen. Jeg trykker forsiktig på knappen for den elektriske innenbordsmotoren, og siger langsomt  nærmere. Rett på innsiden av sundet svinger jeg til babord, og holder bommen slik at det blir bus i seilet, og tilsynelatende fremdrift.
etter en stund jibber jeg tilbake, og krysser foran regattamaskinen, hvor fem mann stiller opp og ser med vantro at de blir fraseilt av en turseiler med fullastet båt.
Jeg synes jeg hører kommentaren: "Den karen var lokalkjent!"

15
Meg og min elbil / Den lange veien frem mot elbil
« på: ſøndag 18. Oktober 2009, klokken 16:37 »
Den lange veien frem mot elbil begynte da junior sent på 70 tallet kom hjem med et Tamiya byggesett.
En radiostyrt Cheetah med topphastighet på 16 km/t. Etter første prøvekjøring var det nesten ikke en skrue som satt fast, ettersom det ikke var noen form for låsing på bolter og muttere.
Ny montering, denne gangen med locktite som hemmelig våpen. Det hjalp. Bilen satt sammen som den skulle, og fungerte tålelig bra. Litt høyt  tyngdepunkt og rask reaksjon på styreutslag førte til utallige "takinger". Noe måtte gjøres, Frontopphenget ble bøyd til, slik at det ble litt castervinkel på forhjulene. Det hjalp, nå fikk styreutslaget litt motkraft, og ved høye hastigheter ble styreutslaget redusert, slik at bilen holdt seg på hjulene. Men hastigheten var fortsatt bare ca 16 km/t. En tur  til hobbyhuset i Rosenkrantzgate, hvor de solgte miniaturkule- og rullelagere. Alle lagere ble skiftet ut. Så var det motoren. Antall viklinger ble redusert fra 27 til 17, og batteriet fikk en celle mer, fra 5 til 6. Det hjalp.
Oppmålt 10 meter distanse ble nå gjort unna på 1,1 sekund, nøyaktig dobbelt så fort som originalen.

Men nå ble det litt for høyteknologisk for junior, han mistet interessen og gikk over til Commodore 64.

I 1982 innredet jeg en 28 fot seilbåt, og som en midlertidig løsning satte jeg inn en liten elektrisk motor.
Ytelsen på propellen var drøyt en halv hk, og ga båten en hastighet på 3 knop. (se humor og kanari)
Dette ga mersmak, og i 1990 begynte jeg sammen med noen andre å bygge en elektrisk mopedbil.
Da prototypen rullet på veien i 1992 var pengene slutt, og vi forsøkte å få hjelp fra statlige midler. Svaret var nei, vi måtte ha søkt om bistand før vi gjorde noe!

Imidlertid åpnet dette prosjektet veien inn i Kollega bil i 1994, og jeg fikk kjøre Kewet elbil i full størrelse.
Så kjøpte jeg en Subaru van 3 meter lang og like høy, med defekt motor. Fossilbrennerenen ble plukket ut, og en dynastarter fra et jetfly fikk plass sammen med en batteripakke, og så begynte turene til biltilsynet.
Etter 4 turer  hvor jeg hver gang fikk beskjed om å bestille ny time fordi: " Dette har jeg ikke greie på"!
På siste turen fikk jeg en lang liste over imaginære mangler som ingen hadde sett før. Samtidig ble vrakpanten hevet til 4000 kroner.
 Da gikk "Hoppetussa" til de evige asfaltveier.

Henning





















 

Sider: [1] 2 3