Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Powerflux

#1
Hyundai KONA / Feil og mangler på din Kona!
tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:58
Min kone har en mars 2019 som har rullet 55000. Første EU kontroll nærmer seg og den vil ikke gå gjennom ::)
Jeg har egentlig syntes det har vært en slags ærlig bil der man har akseptert en del dårlige design features men nå begynner dårlig kvalitet å skinne gjennom >:(

Med dårlig design mener jeg ting som ekstremt dårlig støydemping. Dårlig infotainment system. Helt ræva GPS. Adaptiv Cruise nykkete og responderer merkelig vrd bruk av gasspedal. Dårlig ladehastighet.
Latterlig kort service intervall og merkelig dyrt.

Men så kommer feilene i tillegg...
12V batteri dør.
Bremseklosser sprekker.
Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd.
Barnesikring i bakdør står fast i låst stilling.
Setebeltevarsler i passasjersetet foran gnåler uten passasjer, beltet må stå klikket i lås.
Tydelig klankelyd fra høyre bakhjul.

Dette var mye drit før bilen er fylt 4 år ::)
#2
Leaf 2010-2017 / Da er nok Leafen ved veis ende....
torsdag 10. februar 2022, klokken 10:59
 Og det er veldig synd og veldig unødvendig men å reparere en 2013 modell med 180000 km bak seg, diverse bulker\riper og batteri kapasitet på 75% svarer seg rett og slett ikke ::)
Årsaken er de helt vanvittige prisene Nissan har på elektriske komponenter.
Onboard laderen (OBC) har tatt kvelden. I utgangspunktet ikke veldig vanskelig å bytte.
Elbilmek kan ta jobben for kr. 19500. Nissan skal ha kr. 31500 kun for delen, med slike priser blir det altså å skrote bilen
Kan det virkelig være slik at en ellers kurant bil må kastes før det har gått 10 år? Dette gir jo elbil skeptikere vann på mølla når fe hevder at elbiler er søppel etter 10 år.....
Vel, bilen har gjort nytte for seg så det holder og levd et hardt liv gjennom hele gullalderen for elbiler.
Nå blir det å plukke av delene som har verdi og så selge resten som delebil. Batteriet alene bør være verdt noen kroner.
#3
Dekk / Felger / Tråden for sommerdekk 2020
fredag 21. august 2020, klokken 22:58
Etter over 40000 km på et sett Landseil LS388 er tiden inne for et nytt sett!
Disse dekkene har fungert helt supert og først nå nede på 1mm mønsterdybde har de mistet veldig mye av egenskapene sine!

Valget falt på et nytt sett fra Landseil, en modell som ble lansert i år. Jeg leser mange tester og reviews som skryter veldig av disse.
Rulle B, Forbruk B, Støy 65. På papiret meget hederlige stats :+1:
Får dem montert til uken, gleder meg til å sjekke ut disse :)

https://www.byttdekk.com/dekk/landsail/landsail_senturyqirin990/2055516/174563/?utm_source=googleCheckout&utm_medium=productfeed&utm_campaign=googleCheckout_productfeed&gclid=Cj0KCQjw4f35BRDBARIsAPePBHxOe7VBzJrU2VTRMHFRj41aMAK9D8sSkxBq1rTRACbEO32H8PdYlFYaApzlEALw_wcB
#4
Hatt flere tilfeller de siste ukene der bilen helt plutselig begynner å riste. Har da stoppet og kikket etter åpenbare kandidater sånn som løse hjulbolter, løse deksler under etc. men intet funnet.
Etter stopp har bilen oppført seg normalt igjen.

Etter siste tur der jeg ikke fant noe egnet sted å stoppe med en gang kjente jeg en lukt av varme bremser og venstre bakhjul var vesentlig varmere enn de andre.

Kjørte da hjem og caliper ble demontert. Denne ble funnet i orden, samme med skiven. Klossene hadde ca 3 mm igjen å gå på, det må sies å være helt greit etter 140000 km. Neste steg ble å ta av skiven og der ble det fort synlig at bremse-skoen mot front av bilen hadde havarert, mest sannsynlig fordi pinnen/klipset som holder skoen hadde rustet i stykker.
Var litt spent på om wiren også hadde gått men den er plastbelagt og beveget seg greit.

Når det gjelder wiren og motoren som driver denne(har elektrisk, ikke fotbrekk) så vil wiren trekkes inn lenger enn normalt når man aktiverer brekket(Dette for å teste om wire/motor gikk lett og greit). Bilen vil da gi en feilkode og det kommer opp Contact Dealer. Dette betyr videre at brekket ikke vil gå ut igjen da hele motorfunksjonen tydeligvis deaktiveres.
Her leste jeg av feilkoder med LeafSpy og ganske riktig kom feilkode for håndbrekk opp. Ved å cleare denne koden fungere håndbrekkmotoren igjen og jeg kjørte prosessen et 10 talls ganger mens jeg smurte opp wiren med teflonbasert smørespray.

Deler ble bestilt og kom på kr 1300 med frakt. Dette er 2 stk skiver, 4 stk bremseklosser, 2 stk bremsebånd samt klips/fjærer til bremsebåndene. :+1:

Demontering, særlig på høyre side siden jeg nå allerede hadde tatt venstre side gikk realt fort. Ingen grunn til å spare på kruttet så de gamle fjærene ble bare klippet rett over og klipsene røsket ut. Ingenting av dette skal spares på!
NB! Ta noen bilder før det røskes ut så man ser hvilen vei fjærene skal sitte ;D

Remontering er ikke vanskelig, litt som Lego. Jeg kom til at det enkleste var å sette sammen delene med fjærer fra topp og bevege seg nedover for til slutt å sette på den nederste fjæren.

Nå har altså kjerra komplett nye bremser bak samt nye klosser foran. Skivene foran var i super stand og fikk kun et lite drag med flappydisken. Alt smurt opp og fungerer helt strålende :laugh:

Etter snart 150000 km må det nok sies at dette er fantastisk billig vedlikehold  :+1: :+1:
#5
Hyundai KONA / Første service...prisene spriker mye?
torsdag 27. februar 2020, klokken 17:09
Sjekket pris hos Mobile og fikk prisen kr. 2520. Dette var uten bytte av pollen filter og dette måtte isåfall bestilles ekstra. Det samme gjaldt bremseservice.

Tok så en telefon til BNH og fikk prisen kr. 1340. Her skulle pollenfilter vurderes og evt byttes hvis det var påkrevd.

Må jo si at service hver 15000 virker i overkant ofte og kr 2520 uten at hverken pollenfilter eller bremseservice inngår er jo merkelig dyrt! Hva får man egentlig for pengene?
#6
Hyundai KONA / Hjulstøy-Hva kan gjøres?
mandag 22. april 2019, klokken 08:10
Hadde "gleden" av å sitte bak i Konaen på motorvei og det var rett og slett ufattelig mye støy.
Jeg syntes i utgangspunktet at bilen er alt for dårlig støyisolert når jeg kjører selv men bak er det jo helt forferdelig :-X
Bilen innfrir jo på alle andre punkter så dette er noe jeg må få orden på.
Disse Nexen dekkene har kanskje litt av skylden men ser for meg at det må sterkere lut til enn bare dekk for å dempe støyen fra hjulbrønnene bak!

Har noen kikket nærmere på dette?
#7
Hyundai KONA / Lader med kun 0,5 kW/t
mandag 08. april 2019, klokken 07:46
Bilen fremviser lading litt underlig?
Lader på 12A fra medfølgende ladekladd og displayet i bilen viser 2,7-2,8 kW inn på bilen.
Etter en stund synker fremvisningen til 0,5 kW. Trykker jeg på startknappen går den opo til 2,7-2,8 kW igjen.
Fremvisning av antall timer/minutter til ferdig ladet ser ut til å være
riktig uavhengig av om det vises 0,5 eller 2,8 kW i displayet!
Noen som har sett det samme eller vet hva som foregår?
#8
Model S 2013 - 2022 / Justere Toe-In bak? 2016 S70D
tirsdag 30. oktober 2018, klokken 17:44
Greide det kunststykket å slædde(utilsiktet) slik at bakre del av venstre bakhjul smalt inn i fortauskanten :-1:
På turen hjem kunne jeg overhodet ikke kjenne noe som helst galt.
I garasjen kunne jeg se at felgen er skrapet opp og på øyemål ser det ut til hjulet nå har fått ørlite toe- out mens høyre side har lity toe-in.
Det ble enda tydeligere da jeg foretok en enkel måling med string metoden. Ingen nøyaktig måling dette men illustrerer godt at noe er ute av stilling.

Hva tror dere er den mest sannsynlige årssken til skjevheten?
Når jeg ser nedre bærearm så ser den så solid ut at jeg tviler på at den er bøyd
Toe link er jo justerbar så spørsmålet er om den bare er slått ut av stilling eller faktisk ødelagt?

Planen er å justere det så nøyaktig som mulig slik at det ihvertfall er ballpark frem til jeg får den inn til skikkelig kontroll!
Har noen vært ute for noe lignende?
#9
Kia Niro EV / Importere en Niro EV?
lørdag 27. oktober 2018, klokken 19:44
Plutselig har behovet for en ekstra  el-bil med fornuftig rekkevidde poppet opp og Niro ser ut til å være the one to Catch.
Ventelister, lang leveringstid etc. er et kjempeproblem og jeg har lurt litt på om det i det hele tatt er mulig å omgå dette problemet ved å legge inn litt arbeid selv og importere?

Jeg har importert flere fossilbiler fra Tyskland så er jo for så vidt kjent med prosessen men er ganske blank når det gjelder import av el bil og har ingen kjennskap til Kia fra før!

Noen som har noen tanker rundt dette?
#10
Var det fordi merkeverksteder ble omtalt som svindelbedrifter?
#11
Kjøpe elbil? / Nissan IMx KURO
onsdag 07. mars 2018, klokken 23:12
Om denne blir noe i nærheten av konspetbilen slik den fremstår her så skal jeg jaggu vurdere denne
istedenfor Tesla Model Y som er den bilen jeg kanskje ser mest frem til å se den endelige spec og pris på!!

http://www.side3.no/denne-bilen-skjuler-nissans-neste-elbil/3423422313.html
#12
Leaf 2010-2017 / Nybilgaranti 5 år ELLER 100000 km........
onsdag 13. september 2017, klokken 21:26
Bilen har gått 99500 og jeg vurderer å få tatt en garantiutløpstest.
Spørsmålet er om det er nødvendig da bilen kun er 4 år?

Grunnen til at jeg lurer er at reklamasjon bør trumfe begrensninger på garanti!
Deler som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år har 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven!

Et eksempel jeg kan komme på er den elektriske håndbrekkmekanismen på 1. gen bilene. Det har jo vært rapportert om noen havarier på denne. Dette er en del som er ment å vare ut bilens levetid! Kjedelig hvis den ryker på 4 år og 11 mnd men over de berømte 100K Km ::)
Er det noen som har noe erfaring med Nissan sin tolkning av dette?
#13
Model S 2013 - 2022 / En haug med feilmeldinger.......
mandag 15. august 2016, klokken 17:57
2 måneder gammel 70D Facelift, kun gått 4000 km.
Kjørte på motorvei tidligere I dag, 100 km/t og autopilot på.

Så starter et rabalder av piping, bilen bremset og opp kom en rad med feilmeldinger.
* Park Assist Unavailable
* Traction Control Disabled
* Stability Control  Disabled
* Cruise Control Diasbled
* Automatic Emergency Braking Disabled
* Car Needs Service

Bilen fungerte jo helt greit til tross for dette og forsøkte en reboot av både liten og stor skjerm til ingen nytte!

Fremme på jobb tok jeg en Power Off og lot bilen stå I 10 minutter.
Dette kurerte vist hikken og alt fungerer :o

Hva kan forårsake slike ting og bør jeg la Tesla kikke på den?
Syntes jo det er litt drøyt at en ny bil finner på slike ting........

#14
Planen er å stoppe på SC Lillehammer for lading&lunch. Jeg kunne tenke meg å slippe mange mil med omvei til SC på Dombås og trenger noen tips.

Jeg får låne et Chademo adapter MEN.....Fortum sin hurtiglader på Otta har vært ute av drift nærmest permanent de siste 6 mnd. og jeg har brent meg stygt før på Fortum så en plan B bør jeg ha.

I Stryn fant jeg ut at det var 2 stk. 22 kW ladepunkter hos Rema og en tlf til dem bekreftet at de funke......veldig bra ;D

Finnes det noen brukandes ladepunkter mellom Lillehammer og Stryn? Jeg regner ikke med Otta da den også i dag er ute av drift....som vanlig :P

*Edit* Jeg ser Grønn Kontakt har 2 stk ladere på Kvam og Skjåk! Det kan jo være noe  ;D
#15
Model S 2013 - 2022 / Stadig skyving på leveringstid :-/
lørdag 09. april 2016, klokken 08:43
Har en 70D i bestilling. Opprinnelig levering sen april-tidlig mai. Dette ble så skjøvet til sen mai-tidlig juni.
Har fått VIN men etter det har det stått stille lenge.
Begynte for alvor å tvile på om logistikken holder til levering i tidlig juni så sendte en epost til Tesla for bare noen dager siden. Fikk da svar at joda, leveringsvinduet skulle holde fint.

Når jeg sjekker status i dag så er plutselig ny levering satt til sen juni-tidlig juli :o

Dette setter jeg svært liten pris på kjenner jeg ::)
#16
For en god stund siden ble det annonsert som en slags teaser at en deal var meget nær forestående........så ble det stille :o

Skjer det noe med denne dealen?
#17
Model S 2013 - 2022 / Fikse små plast og lakkskader!
mandag 14. mars 2016, klokken 12:29
Er det noen erfaringer ute å går for å fikse en bakfanger som har fått seg en liten smell. Ikke sprukket men lett deformert og ødelagt lakk.

Vet om MPS Micropaint og Skadevekk men aldri prøvd disse! Området er Oslo og omegn!
#18
Brukererfaring Ladeutstyr / Spørsmål om kobling CEE/Kombistikk?
onsdag 25. november 2015, klokken 14:41
Jeg sitter å ser på et 16A CEE/Kombistik her legger merke til at det går 4 kabler opp til CEE delen og bare 3 kabler til Schuko delen(slik jeg vant til). På  CEE delen er det L1-L2-L3+jord og til Schuko delen er det koblet L1-L3+jord.
Hvilken hensikt har L2 her?
#19
Nå når Gen 3. Leaf står for døren vil jeg tro prisene på Gen 1 får en liten trøkk.

Planen er å selge Leafen i mai/juni, rett etter sin 3. service. Den vil da ha trillet  ca. 75000 km.
Håper på kr. 140000 men er det relistisk tro?
#20
Model S 2013 - 2022 / High milage Teslaer?
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:23
Så på FB siden at BB sin S85 har gått 200000 km. Imponerende :)
Er det andre som har high milage biler som kan fortelle litt om hvordan disse er både batterimessig og holbarhetsmessig?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA