Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - TorT

Sider: [1] 2
1
Model 3 / Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 15:44 »
https://youtu.be/htGXA4McmGU

Dette var uventede resultater. Performance blir frakjørt på mellomaksellerasjoner.

Bremsene er heller ikke bedre.

Mvh TorT.

2
Hyundai KONA / Mont Blanc takbøyler feil
« på: Tirsdag 17. Desember 2019, klokken 18:56 »
Til info, så har jeg fått denne mailen;

Kjære kunde
 
Vi sender deg denne mailen i forbindelse med at du har kjøpt et Mont Blanc Xplore takstativ RFX 201 hos oss i 2019.
 
Vi har fått beskjed fra Mont Blanc at det er gjort en feil i vognliste i forbindelse med bilmodellen Hyundai Kona. Takstativet RFX 201 passer ikke denne modellen og må byttes i et annet Xplore takstativ.
 
Det er viktig at takstativet ikke brukes ettersom det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.
 
Nye føtter sendes fra Sverige i dag og vi håper nytt kan sendes ut til dere i løpet av uken. Vi gir eventuell beskjed om retur av gammelt stativ. Ettersom omfanget er relativt stort og vi er midt i julerushet hos Posten kan vi ikke love når dere får forsendelsen. Vi er virkelig lei oss for at dette har skjedd og beklager følgende som oppstår.

3
Rogaland elbilforening / Ny Plugit Cloud lader på Randaberg
« på: ſøndag 20. Oktober 2019, klokken 12:48 »
Så i går at det var kommet opp ny lader ved siden av BKK sin på Randaberg.

Plugit Cloud. Noen som kjenner til disse. Aldri hørt om før.

AC 22 kW for kr 1. 50 kW og 100 kW uttak for kr 2,50 PR min.

4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Plugit Cloud
« på: ſøndag 20. Oktober 2019, klokken 12:30 »
Så en ny ladestasjon i går. Rett ved siden av gamle Lyse, nå BKK på Randaberg.

Plugit Cloud. Hadde litt dårlig tid, men 22 kW for 1 kr / min.

50 kW og 100 kW uttak også. Tror i farten det var bare CCS. 2,50 kr / min for begge.

Har nå lastet ned appen, og det ser ut til å være den første stasjonen utenfor Finland, i Europa.

Men Hong Kong, Singapore og Kuala Lumpur kom opp på kartet??

Noen som vet noe som helst om dette?

Ettersom andre, Fortum og Grønn kontakt o.l ser ut til å ville øke priser, er det jo fint med en ny aktør, som ser ut til å ville konkurrere på pris.

5
Nissan / Passivt kjølte batterier
« på: Lørdag 05. Oktober 2019, klokken 12:55 »
Har jo hatt Leaf 2014, 24kWt versjon selv, og kommer aldri til å tenke på å kjøpe noe med passivt kjølte batterier igjen.

Australia har jo en del varmere somre enn oss, men jeg har undret meg på hvordan Nissan kunne i det hele tatt tenke på å fortsette med passivt kjølte batterier.
2018 modeller som rapidgater osv, selv i Norge.
Joda, de har justert programvaren noe, og redusert problemet her i Norge, men de har vel bare økt tillatt temperatur noe.
Og er det så bra, egentlig?

https://youtu.be/GMWjDU4J1kE

Denne fyren er IKKE fornøyd med Nissan.

De første Leafene ble vel lansert i USA i glovarme Arizona, og mistet typisk 30 % batteri det første året. 7-8 år senere lanserer de «nye» Leafer, fremdeles med passivt luftkjølte batterier.

Ser for meg at det kan vise seg å være et dyrt kjøp når en vil kvitte seg med Leaf om noen år.
Kjøpt bare fordi det var de som kunne levere akkurat der og da.

Det er mange nye biler rett rundt hjørnet. Tesla modell 3 leverer jo i volum allerede.
VAG satser massivt. Koreanerne har gode biler. Kineserne er også på gang.
Nå har jeg ikke brydd meg om de dyrere bilene.

Om kort tid vil man nærmest måtte gi bort Leafer.

6
Hyundai KONA / Kona og service, priser og annet.
« på: Mandag 19. August 2019, klokken 13:44 »
Vært litt på YouTube. Sett at 15000 km service ligger i området €75-85 i Tyskland?
Han har litt kronglete dialekt for meg, så han er vel fra langt nede i syd. Kanskje Østerrike eller Sveits?

Han med den dyreste servicen fikk også med seg en betydelig papirbunke med nyttig info.

Gikk greit å ta screenshot underveis i filmen, men jeg får ikke lastet ned bilder med iPad. Trykker på pluss, legger inn bildefiler, men når jeg sjekker så er de «ikke lastet ned enda»

Blant annet ser jeg han hadde
SOH=100%
SOC=88,5%, og det medførte at alle battericeller hadde 4,02 V

Ja, alle battericeller var målt, og skrevet ut. Side etter side.

Burde ikke vi også kunne kreve slike utskrifter?
Nå har jeg ikke presset min forhandler på dette enda, men erfaringsmessig er ingen norske forhandlere villige til sånt. Vil ta det opp på 30000 km servicen selv. Blir vel nå senhøstes.

https://m.youtube.com/watch?v=8ynaaYGx4gM

7
Ladeplasser og ladekabler / Kona og Tesla WC
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 12:16 »
Er det noen som har ladet Hyundai Kona på Tesla wall charger/destinasjonslader?

Dette er på Dovregubben v E6 ved Vålåsjøen. De har 3 ladere, 2 for Tesla, og en for alle.

Prøvde den i går. Den skulle være satt opp for alle biler, og andre hadde ladet der tidligere på dagen.
Grønt lys i boksen.

Feilet under handshake. Jeg har personlig ladet en e-Up der i fjor høst.

Så er det en bug hos Kona når det gjelder Tesla wall charger?

8
Elbiler i media / Top Gear Magazine og Hyundai
« på: Onsdag 12. Desember 2018, klokken 17:30 »
Fikk ikke til en link som ville åpne, så litt copy/paste istedet   :)

Hyundai Motor kåret til årest produsent av BBC TopGear Magazine
BBC TopGear Magazine har anerkjent Hyundai Motor som årets produsent i den siste utgave av bilmagasinet. Magasinet definerer oss som et sørkoreansk firma med imponerende mangfold og et ambisiøst produktutvalg som har greid å sette mer etablerte merkevarer i skyggen, anerkjennelser vi i Hyundai er svært stolte av.

PUBLISERT: 30.11.18
Hyundai Motor har blitt anerkjent som årets produsent av BBC TopGear Magazine i deres nyeste utgave av magasinet med samme navn. BBC TopGear Magazine fremhever Hyundai's raske utvikling gjennom årene og gleder seg over deres mangfoldige og ambisiøse produktspekter spesielt i30N, IONIQ og KONA Electric hylles for sin troverdighet i bilmarkedet. 

BBC TopGear uttaler i forbindelse med kåringen at Hyundai virkelig har løftet seg hva gjelder kreativitet og nytenkning. De sier seg enige i at vi i Hyundai nå har et bredt spekter av biler som setter etablerte merkevarer litt i skyggen - en underdog som stikker av med seier etter seier.

Vi i Hyundai tilbyr nå kunder et av de bredeste produktutvalgene – fra store til små SUV’er, og med et stort tilbud av ulik teknologi og drivstoff.



9
Norsk Elbilforenings oppgaver / Merking av ladestolper
« på: Onsdag 05. Desember 2018, klokken 17:11 »
Når jeg har brukt ladestolper, har jeg merket at de svært sjelden er merket med hva man kan forvente å få ut av dem.
Er det 3,6kW, 7,4kW, 11kW, 22kW. Viktig å vite når man skal vurdere både parkeringspris, og hvor lenge man behøver å stå. Eller må gi blaffen, og lete etter hurtiglading.
Noen plasser kan det vel også finnes både en og trefase, og da er det viktig å kunne ta et informert valg om hvilken stolpe en trenger for sin bil. Så jeg ikke kommer med min enfasebil, og tar en trefasekontakt, hvis jeg ikke er nødt til det.
Det burde være et krav at stolpene er merket. Og hvis det er lastbalansert og variabelt, så får man bare skrive det.
Hvis noen ikke har satt seg inn i det, og skjønner begrepene, så kanskje det trigger dem til litt googling.
Så blir det litt voksenopplæring også.

10
Hyundai KONA / Torque pro eller lignende
« på: ſøndag 25. November 2018, klokken 13:41 »
Er det noen som har prøvd dette på Kona?
Er spesielt interessert i batterispenning på forskjellige ladeprosenter.

Ser det er i bruk på Ionic, så det burde jo funke greit.

Og må en bruke android på Torque Pro?

Er det i tilfelle noe som kan anbefales for apple?

11
Rogaland elbilforening / Hurtigladere ved siden av Madlasenteret
« på: ſøndag 18. November 2018, klokken 11:33 »
Har stått ferdigmontert i ganske mange måneder nå.
Men i Stavanger Aftenblad leser jeg på nettet

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/dden9X/Oversikt-Her-kan-du-hurtiglade-elbilen-i-Rogaland

Her står dette

OBS: Grønn kontakts lader på Amfi Madla er foreløpig ikke satt i drift, men det vil trolig skje i løpet av november.

Så det er lov å håpe. I år kanskje? Eller var jeg håpløst optimistisk nå?

13
Hyundai KONA / Varmetap v lading/Hvor stort er batteriet egentlig?
« på: ſøndag 07. Oktober 2018, klokken 10:42 »
Kjørte batteriet litt ned her om dagen for å teste. Sirklet rundt heimen. Basert på på tidspunkter når den telte ned vil jeg anslå ca 4,7% SOC når jeg parkerte. Viste selvsagt 4.
Ladet med Zaptek. Den starter på ca 7,1 justerer ned til 6,9 etterhvert som den blir litt varm. Bilen regnet med å bruke ca 10 timer ved oppstart.
64kWt minus 4,7% blir nesten nøyaktig 61.

Men bilen ladet 68,8kWt ifølge Zaptek.

Har sett påstander om at batteriet er noe større enn oppgitt, men hvor mye av dette er varmetap under lading? Hvor stort er batteriet netto, og reelt?

14
Ladeplasser og ladekabler / Bli kvitt schuko
« på: Tirsdag 09. Desember 2014, klokken 11:38 »
Er det ikke på høy tid å kvitte seg med schuko i den offentlige ladingen.
Hvis vi insisterer på schuko, kommer vi til å ende på 10A, kansje også 8A offentlig lading der man ikke er villig til å ta utgiften med type 2.
Er klar over at schuko i god stand tåler 16A, men det er ikke temaet her.

Oslo går foran nå ser jeg, faser ut schuko, og takk for det;
http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3435-oslo-sier-farvel-til-schuko

For at kjøpesentere, som man i overskuelig framtid kansje kan se for seg/håpe på hundretalls uttak over en digert parkeringsområde, blir det kansje litt dyrt hvis alt skal være type2.

CEE kan jo være et flott, og veldig sikkert alternativ her. Et CEE støpsel koster jo bare fra 30-40 kroner og oppover, og de fleste kan skifte dette selv. Helt lovlig så vidt jeg har forstått, når det bare er 16A.
Så det er ingenting å rynke på nesen av heller, selv om en kjører Buddy.
Type 2 til schuko selger jo Elbilhjepen allerede, og han skaffer nok type 2 til CEE hvis det blir etterspørsel etter det.

Så kan vi ihvertfall få 16A på slik lading, og da vil det jo monne litt, etter 2-3 timer stopp på et kjøpesenter ol.

15
Ladeplasser og ladekabler / 32A lading
« på: Onsdag 22. Oktober 2014, klokken 20:31 »
Hei, driver å ser etter en ladekabel til min Leaf med den store laderen.

Er det noen som har handlet denne, og kan gi en tilbakemelding.

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html

Vil den virke greit i det norske nettet, eller er det kun TN nett? Tenker her også på de

overgangene som vises her.

mvh TorT

Sider: [1] 2