Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - thawi

#1
Endelig har Tesla Wall Connector fra henvisningsprogrammet kommet, og jeg skal få den koblet opp og lastbalansere den med den jeg har i garasjen allerede. Men så ble jeg litt usikker. Jeg har en 22kw kurs til TWC'en som henger der nå, og så har jeg en 11kw kurs til ett rødt industristikk. Planen var å sette på den nye TWC på det røde stikket, og koble dem sammen for lastbalansering. Er det noen som har erfaring med å sette opp disse slik selv om styrken på kursene er forskjellig? Kan den ene stilles inn på 32A mens den andre står på 16A og så lastbalanserer de og gir 11kw på hver når begge er i bruk og 22kw på den ene om bare den er i bruk. Planen var å ha 2 x 22kw (32A) og lastbalansere de, men innså nå at jeg har misforstått elektrikeren eller vice versa.

Om dette går håper jeg nå å kunne koble den nye TWC på en ledning med rød stikk, og plugge den inn i den eksisterende kontakten. Slik at jeg har kontakten til rådighet om jeg skulle trenge den til noe annet eller laderene feiler (som den gamle har gjort før).

Inntaket til garasjen er 40A, så er det da en kurs på 32, en på 16, og en kurs til på 16 til et par vanlige stikkontakter. Så jeg kan ikke kjøre 22kw + 11kw samtidig.
#2
Lading av Tesla / Kjedekobling av Tesla Wall Connector
fredag 17. november 2017, klokken 13:53
Jeg er i ferd med å få koblet opp TWC'en i garasjen, og har planer om å anskaffe en TWC til. Jeg ønsker derfor å fordele effekten mellom de to, og ha dem på samme 22kw kurs. Er det noen som har gjort dette eller fått det gjort hos seg? Jeg har en 32A trefase kurs med jordfeilbryter som ligger ut til garasjen i dag for lading, er det bare å dele denne kursen til de to laderne og så ha en signalkabel mellom de? Eller er det noe jeg ikke tenker på her?

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf
#3
Jeg kjører daglig ut av Oslo på E6 nordover, og stusser litt over avkjøringen til Lindeberg etter Alna. Her er det en liten vei som ifølge min tolkning bare er for busser (Se kartlenke nedenfor). Slik jeg har forstått det så har hverken elbiler eller taxier lov til å svinge inn og benytte denne snarveien tilbake ned til E6. Men jeg ser hver dag at det er veldig mange som ikke har denne oppfatningen, kan dette potensielt bli dyrt for dem eller er det jeg som har misforstått?

En gang jeg passerte der stod det som så ut som en politimann og hindret elbiler fra å svinge inn her, og vinket dem videre opp avkjørselen. 

https://www.google.no/maps/@59.9356814,10.8788842,422a,35y,84.79h,45.93t/data=!3m1!1e3


#4
Humor og kanari / Desperate bruktbilselgere
tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:03
Kom over et annonsebilag i Budstikka. Her er det noen bruktbilselgere som naturlig nok ønsker å øke salget av brukte dieselbiler.

http://motormagasinet.no/slik-slar-du-et-forvirret-bruktbilmarked/

Det var umiddelbart et utsagn jeg stusset litt på:
Sitat... og husk at 97 prosent av befolkningen bor utenfor byene.
Hvordan får man dette til å gå opp? Det kan jo godt være et argument at det bor mange utenfor byene som vil være mer interessert i dieselbilene, men å si at kun 3% av befolkningen bor i byene blir vel å massere tallgrunnlaget litt vel hardt.

SSB sin definisjon av "byer" med folketall:
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_Norges_største_tettsteder
#5
Humor og kanari / Elbildebatt i garasjen
onsdag 26. november 2014, klokken 22:27
Gikk forbi oppslaget i vedlegget i garasjen i dag. Det irriterer visst at elbiler benytter stikkontaktene i garasjen :P Nå skal det sies at det er egne elbilplasser i garasjen, som beboerene betaler et tillegg i husleien for å bruke. Sikringen på disse har hatt en tendens til å gå ganske ofte i det siste, og de med elbiler med mindre kapasitet har da funnet andre stikkontakter de kan benytte. Jeg har selv måtte gjøre det en gang, og styreleder informerte om at det var samme strømmen i alle kontaktene så det gjorde ikke noe at man fant alternative løsninger når det var behov for dette.
#6
Model S 2013 - 2022 / Statistikk: fargevalg
søndag 11. mai 2014, klokken 14:10
Jeg fikk en liten idè mens jeg satt i sofaen og så på tv på fredag, og satte sammen et lite script som samler informasjon om elbiler basert på vegvesenet sin informasjon. Nå har jeg fått testet scriptet litt og samlet ganske mye informasjon. Så kom tanken om at jeg kanskje skulle samle dette i en database og sette opp en simpel nettside hvor man kunne få tilgang til dette.

Som et lite utsnitt av datagrunnlaget har jeg samlet informasjon om 4132 Teslaer foreløpig. Og her er fargefordelingen for disse:











FargeAntallAndel
Svart126330,59%
Grå104125,21%
Hvit56613,71%
Blå49612,01%
Rød45911,12%
Brun1423,44%
Grønn1343,25%
Sølv280,68%
Totalt4129100
#7
Model X 2014 - 2022 / Model X test mule
søndag 20. april 2014, klokken 01:09
Ser ut som Tesla er ute og tester model x i bruk:

http://ecomento.com/2014/03/05/electric-2015-tesla-model-x-suv-seen-testing-badly-disguised-model-s-video/

http://insideevs.com/tesla-model-x-awd-prototype-test-mule-spotted-tested-wvideo/

Vet ikke om noen har lagt ut linker for dette allerede, moderator kan gjerne fjerne/flytte dette om det allerede finnes noe sted. Jeg fant det ikke ved å søke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA