Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Håkon77

#1
Tesla SW og AP / Sjekke batterihelse
søndag 21. april 2024, klokken 12:13
Jeg titter på model Y på Finn, men er litt i tvil pga frykten for batteriet. "Alle" i nabolaget har model y så jeg har jo innblikk i bruken av disse. Noen kjører som om de var 18år og på lukket bane og andre her lader hele tiden. Jeg spurte en om det da jeg vet han har 5mil tur retur jobb. Det viser seg at han lader opp sin awd Y til 100% hjemme og 100% på jobb. Den bilen står vel nærmest alltid fulladet. Jeg lurte på om han ikke var bekymret for batteriet, men som han sa så var ikke det hans problem da han byttet den inn etter 3år. Det er en sånn bil jeg helst vil unngå. Er det noen enkel måte å lese ut bruksmønster på Tesla?
#2
Kjøpe elbil? / 4wd vs 2wd
søndag 11. juni 2023, klokken 20:11
Volvo slapp en prisbombe nå og er egentlig noe som hadde passet meg bra. Jeg trenger ikke 4wd eller 400hk. Jeg trenger heller ikke mer utstyr enn den har i basic utførelse. Men er det helt katastrofe å kjøpe en enkelt utstyrt bil med bakhjulstrekk om man skulle få for seg å selge bilen om 5år? Den vil i såfall ha dratt på seg 150000km på de årene og det alene vil vel kanskje gjøre den usalgbar uansett drivlinje.
#3
Kjøpe elbil? / Billige, nye elbiler til Norge?
lørdag 15. april 2023, klokken 00:32
Kommer det noen billige, under 300000kr, elbiler med 400km rekkevidde til Norge snart? Ble litt gira når Id2 begynte å vises på youtube. Den skal visst lanseres i 2025 og blir kanskje tilgjengelig i 2026? Men BYD har jo allerede Dolphin i samme prisleie i Kina, men ser ikke ut til å komme hit foreløpig. Er det ikke noe marked her for billige elbiler? Jeg ønsker meg en bil med 5 seter og en vinterrekkevidde på 30mil i mildt sør-norge klima, men med motorveikjøring. Bruker ca 38kwh på tur-retur jobb, med Hyundai kona.Men ny Kona blir for dyr.
#4
Elbilen i Samfunnet / Veiprising
onsdag 22. mars 2023, klokken 16:08
Med elbilen kommer veiprising.Jeg ser den at det er mer rettferdig, men for oss som må bruke bil for å komme seg til og fra jobb og ikke akkurat bor i byen vi jobber så kan det bli heftig. Jeg pendler 3000mil så det vil føles alt annet enn rettferdig å betale 30-40000kr til staten for kun bruk av E6
#5
Leaf 2010-2017 / Takstativ
fredag 27. januar 2023, klokken 21:51
Jeg kvitter meg med dieselbilen da den har gjort sitt. Med den forsvinner hengerfeste og takrails. Men jeg ser Thule har takstativ til Leaf. Hvordan sitter de som festes i døråpningene? Like bra som de som klemmes fast i rails? Og taket buer godt på Leaf, men det er ingen utfordring?    Hva skal jeg bruke det til? Kjøring av min landeveissykkel til verkstedet på høsten og henting av listverk og lekter hos byggevarehuset 4kilometer borti gata. Til større kvanta blir det å leie bil til hengeren. Det blir ny elbil med hengerfeste, men har ikke funnet noe aktuelt enda til riktig pris. Så da blir det å bruke det man har imens.
#6
Enkle batterispørsmål / LFP, bare positivt?
mandag 09. januar 2023, klokken 17:21
LFP batteriene ser ut til å være billigere, sikrere, ta mindre plass og ha vesentlig bedre levetid. Hvorfor går ikke alle over til det?
#7
Flere har nå begge deler i sine elbiler, altså både trekk på en aksel eller to. Gjerne har den utgaven med lengst rekkevidde trekk på en aksel, men jeg lurer på hvordan forskjellen er i realiteten? Grunnen til at jeg lurer er at jeg gikk til bestilling av BZ4x uten awd for mest mulig rekkevidde. Ikke det at wltp rekkevidde var dårlig med awd og 460km, men under prøvekjøring (kun mulig å prøve awd) kom jeg fram til rett rundt 350km var realistisk. Bilens gjettometer kom til 300 med varme (10 grader ute) og 400 uten. Jeg ble utrolig skuffet, men selger håpet på at den med trekk foran skulle være bedre. Det stiller jeg meg noe tvilende til. Vekten er ikke voldsomt mye høyere på firehjulsdrift på elbiler og det er vel bedre på optimalisering enn på eldre fossilbiler? Noen andre som også kan synse litt? Mvh en som tror han har gjort ett dårligere kjøp enn han ble forledet til å tro.. Det skal sies at tidligere bil hadde oppgitt wltp på 420, men det var realistisk å nå selv med litt bruk av varme. Og det holdt for meg. Greier den 450km uten å pipe og hyle om lading så kan jeg leve med det, men 350km er for stusselig. Jeg synes varme og dens innhogg i kjørelengde var drøy, men Toyota gikk jo så hardt ut med at varmepumpen deres var så supereffektiv. Må skyldes awd da, eller?
#8
Jeg var uheldig å kjøre på ett dyr ved Vestby i 110sona i går kveld. Jeg har ikke kjørt på noe før så jeg ble helt satt ut og bremset ikke opp før du passerte meg. Det tok for lang tid før jeg kom meg av sjokket og å rygge på E6 er ingen god løsning. Men jeg vil bare si at jeg tok av på første avkjøring og kom meg tilbake til ulykkesstedet. Der fikk jeg reven ut av kjørebanen og fikk varslet politiet og viltnemnda som skulle sende en bil for å hente den. Håper bare det ikke var en mor med valper. Reven døde momentant. Smellet knakk nedre del av fronten og smadret dyret. Telefonnummer til viltnemnda i alle kommuner jeg kjører i blir nå lagret på tlf.
#9
Turer i Norge. / Fredrikstad til Jaren med Leaf
onsdag 08. juni 2022, klokken 18:56
Jeg skal gjøre noe skikkelig crazy og kjøre fra Fredrikstad til Jaren med en 2014 24kwt leaf. Tenkte starte på natten sånn at jeg kan kjøre i 80km/t uten å ergre for mange. Starter med 100% og håper å nå Vestby før jeg må lade. Der var det grønn Kontakt-Lader før. Har en gammel brikke. Skal da videre til Alna i Oslo hvor jobben har lader (3.6kw) og lader opp til 90% før jeg prøver å nå Jaren uten og lade mer.  I tilfelle jeg ikke greier å nå Jaren, er det hurtiglademulighet underveis på RV4?
#10
Mekanisk / Riktig type bremseskive
torsdag 12. mai 2022, klokken 16:28
Har hatt pkk og foruten at vi må finne en måte å justere tåkelys som har siget ned med årene så var det 25% rust på innsiden av bremseskiver foran. Får opp to stykk størrelser på skiver. Hvilke er riktig til en 2014 modell?
#11
bZ4 / Hurtiglading
søndag 01. mai 2022, klokken 09:35
Merkelig stille her angående videoen som nå ligger ute hvorpå Toyota detter av lasset med tidenes dårligste egenskaper på feltet. Sitter alle med en klump i magen og lurer på om de skal bruke reservasjonsretten?
#12
En mørk bil parkert i solen vil få en høyere overflatetemperatur og noe høyere temp i kupe enn en lys. Vil det også ha noe å si for batteriet eller forplanter ikke varmen seg nedover? Det blir kanskje aldri så varmt i Norge at det utgjør noen trussel for batterihelsen?
#13
Er det gjort noen tester og erfaringer rundt hvor langt en elmotor går sett opp mot sine diesel og bensindrevne brødre?
#14
Elbil og økonomi / Beholde bilen etter garanti?
mandag 14. februar 2022, klokken 14:38
Jeg har en Hyundai Kona som pendlerbil. Den har nå gått 90.000km og nærmer seg 4år. Jeg står nå med dilemmaet om å selge, bytte inn i nyere eller beholde. Jeg har en dieselbil som ikke har verdi utover bruksverdien de neste to årene. Burde jeg selge Hyundaien nå, pendle to år med diesel (30000km årlig inn og ut av Oslo) , bytte inn i annen ny elbil som greier 22mil motorvei uten Ladestopp med kanskje 150.000kr mellomlegg eller rett og slett beholde bilen og håpe den går 10år og 300.000km uten store påkost. Forhandler mener det er best å bli kvitt den før garantien går ut, men samtidig føles bilen fortsatt som ny og har ingen merkbar reduksjon på batteriet som skal byttes. Hadde dette vært en Toyota Prius så hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøre den helt ut, men med elbil kan det være skummelt.
#15
Hyundai KONA / Alternativ til Kona?
torsdag 09. september 2021, klokken 17:22
Jeg har ikke så mange krav til bil men ett er det. Jeg må kunne kjøre tur retur jobb uten å lade på turen eller å kjøre sakte. Det er 22mil motorvei og 110sone mesteparten av veien. Om jeg skulle ønske meg noe i tillegg så var det å kunne kjørt vekk hageavfall og hentet  materialer med henger samt satt ut jolla. Jeg har sett og lett og kommer vel frem til at Tesla Model 3 er den eneste konkurrenten til samme pris og som overgår Kona med sin mulighet for 900kg hengervekt. Noen andre som jeg har oversett?
#16
Hyundai KONA / Priser, opp og ned
lørdag 06. mars 2021, klokken 00:42
Jeg kjøpte bilen for rundt 360K kr med vinterdekk. Sist service syntes de at jeg skulle bytte den inn i en ny, men da kostet den 419K. Nå ser jeg i annonser at den koster 330-345K kr. Hva skjer med prisene på Kona? Må være bittert å ha gitt 419 for en og se den koster 70K mindre uka etter.
#17
Hyundai KONA / Kjølevæske på batteriet, må den byttes?
torsdag 20. februar 2020, klokken 10:09
Var litt løst prat om elbil her og så sier en at han har hørt fra en, som har lest på Facebook, at det må byttes kjølevæske på batteriet i Kona hver 6000mil. Til den nette sum av 11000kr. Er det bare fake news og tullprat fra en med diesel bil eller er det riktig?
#18
Hyundai KONA / girkasse på Kona?
tirsdag 18. februar 2020, klokken 18:34
Trodde ikke det var girkasse på elektriske biler? Men hørte i dag en som hadde fått beskjed på service at oljen i girkassa var misfarget og at girkassen måtte byttes. Bilen er en Kona EV som ble levert samtidig som min og var en av de 300 første bilene. Har gått rett under 60K
#19
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Defekt varmepumpe?
torsdag 06. februar 2020, klokken 01:17
Hvordan vet jeg om varmepumpen virker eller ikke?
#20
DRIFTSBATTERI / Er bilen skrot når batteriet er ferdig?
torsdag 23. januar 2020, klokken 20:36
Bilen rundet 80000km og første streken ble borte. Da kom jeg til å fundere over hva en Leaf faktisk er verdt den dagen batteriet ikke greier mer enn å drifte 3-4mil. Hvem gidder kjøpe noe sånt?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA