Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - bobakka

Sider: [1] 2 3 4
1
BMW iX3 / Vi som skal ha iX3
« på: Fredag 17. Juli 2020, klokken 17:42 »
Etter overveielser har jeg bestemt meg for iX3.

Det er basert på at det er en premium-SUV med lang rekkevidde og grei pris etter rabatter samt mulighet for henger og taklast.

iX3 fully charged har mye flott utstyr som vil holde seg godt i pris.
Rekkevidden er blant de lengste for SUV'ene - manglende rekkevidde er antakelig for meg det som blir det fremste irritasjonsmomentet over tid og gå ut over eiergleden.
Selv om listeprisen er 50-100 k for høy, så er prisen etter reservasjonsholder- og storkunde-rabattene godt under de andre premium SUV'ene.

4wd skulle jeg gjerne hatt, men tviler på at det har noen praktisk betydning i min eiertid - dvs. at jeg verken jeg setter meg fast eller ikke kommer frem - basert på bosted og hytteplassering.

Tung hengervekt skulle jeg gjerne hatt, og mangel på den gjør at jeg fremdeles beholder min Toyota Landcruiser - 3500 kg hengervekt og som også vil gi meg 4WD og eksepsjonell rekkevidde - den dagen jeg trenger det.

For meg blir iX3 det beste valget for elbil basert på mine behov og utvalget av elbiler i dag og det neste året.

2
Lade hjemme / Komplett hjemmelader
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 21:16 »
Jeg skal flytte inn i nytt hus hvor det er opplegg til en lader. Hva er rimeligste lader komplett med installasjon nå? Ser at 15.000 er fastpris noen har.

3
Jaguar i-Pace / Forbedring av i-Pace svakheter
« på: Fredag 06. Desember 2019, klokken 11:16 »
Jeg prøvekjørte en i-Pace forrige helg hvor jeg ble veldig overbevist om bilen og dens kjøreegenskaper.

For meg har den noen svakheter og jeg lurer på om noen har en formening om i hvilken grad det kan rettes opp i løpet av 2020 med software oppgraderinger eller enkle hardware endringer:

1. Høyt energiforbruk
Jeg ser at eTron nå kommer med forbedret rekkevidde med software og hardware endringer. Tesla kommer også med økt rekkevidde med software endringer. Det er vel et stort potensiale for også iPace å forbedre rekkevidde / redusere energiforbruk med enkle grep? Hvor fort kan dette komme og hva trengs?

2. Lav tilhengervekt
En tilhengervekt på 750 kan vel fort dobles eller kanskje tredobles med enkle software grep?

3. Lav ladehastighet
Hurtigladehastighet kan vel også fort forbedres med enkle software grep eller muligens noe annen hardware? Ladespenningen går direkte inn på batteripakka og strømmen blir vel strupet for å sikre at ingen deler av batteripakka overoppheter? Med bedre erfaring og enkle midler bør vel dette kunne tunes?



4
Jaguar i-Pace / Ski i I-Pace
« på: Torsdag 28. November 2019, klokken 08:25 »
Hvordan er beste måten å ta med 1-2 par ski på maks 200 cm sammen med 3 voksne i en I-PACE?

5
BMW i3 / Service
« på: Torsdag 15. August 2019, klokken 14:45 »
Jeg hentet ut bilen i oktober 2017, men bilen nå sier at jeg må ha service i august - og verkstedet sier at jeg må ha det nå for å ikke miste garanti. Har serviceavtale, men hadde tenkt å vente til oktober. Noen som har noen synspunkter?
Det passer litt dårlig å ta den på service nå i august, men må jeg så må jeg..

6
Lading i Sverige og Danmark / Lading i Sverige - regler og forskrifter
« på: Fredag 19. Juli 2019, klokken 17:31 »
Noen som har kunnskap om regler for lading i Sverige - eller hvordan finne ut av det?

Skal sette opp lading på et 'torp' - helst 16A - og det er 480V trefase der.

I Norge skilles det på tilfeldig lading i Schuko på 10A og hjemmelading med stasjon.
Siden det er flere elbiler i Norge regner jeg med at der er strengere regler her - har jo blitt strammet inn de senere årene.

7
BMW i3 / Nye viskere
« på: Fredag 12. April 2019, klokken 09:43 »
Tid for å bytte vindusviskerne etter vinteren.
Noen som har tips om gode viskere for en grei pris?

8
BMW i3 / Ladekladd død
« på: Mandag 11. Februar 2019, klokken 11:27 »
På fredag sluttet ladekladd å lade bilen min  >:(

Jeg har prøvd å resette den (5-6 sekunder på "0"), jeg har prøvd den på andre steder, samt prøvd andre ladere som virker. Konklusjonen er at ladekladden er død.

Snakket med BMW forhandler som skal se på den, men sa at det nødvendigvis ikke er en garantisak siden ladekladden ikke "tåler vann". Den er designet for å henge på vegg, men ikke å ligge i vann (noe den heller ikke har gjort).

Noen som har erfaringer med om BMW prøver å fraskrive seg ansvar pga "fuktskade", eller tar de ansvar?


9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Hva "dreper" trillingene?
« på: Fredag 23. Mars 2018, klokken 09:44 »
Jeg lurer på hva som "dreper" trillingene.
Det er noen rapporter på:
1. Defekt batteri - svake celler - lar seg enkelt reparere
2. Defekt lader - pris på 30 000 kr - kanskje ikke verdt det?
3. Defekt A/C - pris på 30 000 kr - kanskje ikke verdt det?
4. Ødelagt differensial - pris ??

Vedrørende 4) så sa en på Motorforum verksted at det kunne skje hvis man spant rundt i bilen uten anti-spinn og traff en asfaltflekk med det ene hjulet. Da kunne differensialen gå - og det er en dyr reparasjon.

Er det andre ting som svikter på iMiev som gjør at den blir vraket?

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / "Gratis" bil i 7 år
« på: Mandag 19. Februar 2018, klokken 10:50 »
Jeg kjøpte min iMiev grovt overpriset for 250 000 i 2011 og solgte den for 50 000 etter 136 000 km.
Mitt regnestykke er:
Verditap - 200 000 kr
Andre utgifter - 50 - 60 000 kr (forsikring, dekk, service, strøm)
Sparte bompenger - 100 - 120 000 kr (2 bommer hver dag i minst 1700  dager)
Sparte drivstoffutgifter - 150 000 kr (referanse min Toyota Landcruiser som bruker 1 l/mil på by- og småkjøring)

Totalt rundt kr. 0

I tillegg har jeg da spart min dieselbil for mye slitasje, service og forsikring.
Jeg har spart miljøet for rundt 13 000 liter med dieselforbrenning i Oslo området.

Alt i alt både gunstig privatøkonomisk og for lokalt miljø og globalt klima.

I tillegg forventer jeg at bilen vil gjøre tjeneste i mange 1000 km hos ny eier - med tilsvarende glede for ham, miljø og klima.

Med 60 kWt batteripakke, tilhengerfeste og skiboks kan jeg pensjonere min fossilbil, men det blir kanskje ikke før i 2020 det riktig alternativet dukker opp.

11
BMW i3 / Hvorfor åpner vinder og takluke seg?
« på: Mandag 19. Februar 2018, klokken 08:54 »
Jeg opplevde i dag hva andre har fortalt om tidligere - vinduer og takluke stod åpen.

Jeg har lest om andre som har hatt det samme problemet, men jeg har ikke funnet noen forklaring ennå.

For min egen del har jeg ikke rørt bilen i helga og nøkkelen har ligget i lomma på buksa mi.
Det eneste jeg kan forstå er hvis lommetrykking har ført til det.

Men hvilken lommetrykking av medført at vinduer åpner seg?
Og er det mulig med omprogrammering å hindre det for all fremtid?

 

12
BMW i3 / Hvordan starte med 100% og varm bil?
« på: ſøndag 04. Februar 2018, klokken 09:32 »
På tirsdag skal jeg til Kongsberg som ligger i ytterkant av rekkevidde for min i3 nå på vinteren.

Målet er å starte med 100% samtidig som bilen ikke er iskald, men så varm som mulig.

Jeg tenker at om jeg
1. Starter forvarming slik at den er varm når jeg drar 07.15 så vil forvarmingen ha tappet batteriet slik at jeg ikke starter med 100%

2. Starter forvarming slik at den er varm 06.00 så vil forvarmingen ha slått seg av og bilen ladet seg opp til 100% igjen samtidig som de vil være litt restvarme fra forvarmingen

3. Ikke starte forvarming, men kjøre med kald bil og varme i setene.

Er det noen som har erfaring med om 1), 2) eller 3) er best for rekkevidden?

13
BMW i3 / Mulig å se temperatur og SoC samtidig?
« på: Fredag 02. Februar 2018, klokken 18:44 »
Jeg skulle gjerne sett temperatur og SoC samtidig.
Jeg liker å se SoC i % og ikke som en strek og den er på kontinuerlig.
Det er ønskelig å se temperatur også.
Jeg løser dette med å trykke 8 ganger på spaken, men jeg lurer på om det er en måte å konfigurere det på?

14
Kjøpe elbil? / Eksport av elbil - greit eller problematisk?
« på: Lørdag 27. Januar 2018, klokken 18:52 »
Jeg har lagt ut min kjære elbil på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som ser noen betenkeligheter eller problemer med dette eller er det eventuelt kjøpers problem?

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / IMiev eksport til UK
« på: Lørdag 27. Januar 2018, klokken 18:48 »
Jeg har lagt ut min kjære iMiev på Finn.
En av de som er interessert ønsker å kjøpe usett og eksportere den til UK for egen privat bruk.
Jeg har sjekket på sidene til Statens Vegvesen og det eneste som står der er at skiltene bør leveres inn og at begge delene av vognkortet må følge bilen.
Noen som set noen betenkeligheter eller problemer med dette?

Sider: [1] 2 3 4