Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - coolhand

#1
B-Electric / Forvarming
torsdag 14. desember 2023, klokken 10:02
Har en B250E fra 2017.

Noen som vet om det er mulig å programmere bilen til forvarming, og hvor i det meeeeget brukervennlige systemet til bilen dette gjøres ?

#2
Jeg har en ladebrikke fra Kople. Den har et nummer på baksiden (bare tall), men det er altfor langt til å være IDn (får melding om at brikkenummeret er feil når jeg prøver å legge det inn appene).

Er det noen som vet hvordan jeg finner IDn ? Er det bare å prøve på ladeboks som er aktuelt ?
#3
B-Electric / Hvordan slå av og på ryggesenor (lyd) ?
torsdag 05. oktober 2023, klokken 17:37
Har en 2015-modell. Ryggesensor (lyden) kommer ikke på lenger når jeg rygger. Verkstedet påstår det kan slås av og på i menyene.

Jeg har lest og trykket, men ikke pokker om jeg finner menypunktet. Er det noen som har en slik bil, med "ryggelyd" som kan fortelle meg hvor i menysystemet jeg kan slå av og på lyden ?

Må sjekke dette før jeg evt får dette reparert.
#4
B-Electric / Delekatalog og/eller workshop manual
fredag 05. mai 2023, klokken 14:37
Jeg er etter hvert ganske irritert på BoS, ut fra hvordan de priser deler og tjenester. Et eksempel er pris på skifting av bremseskiver/klosser/slitasjevarslere foran og bak. Pris på BoS, alt inkludert: 22 - 24 000.

Pris for meg: Kjøpe deler på nett (eurodel): 2800. Arbeid med montering, samt hjulstilling: 5000. Total pris 7800.

Besparelse altså over 16 000....

Det som er problemet er at BoS nekter å opplyse delenumre med mindre du utfører reparasjonen hos dem. Hva er da poenget? Dette er ikke annet enn at BoS har helt rabiate priser, og forsøker å hindre konkurranse med andre.

Jeg gidder ikke det, og tar heller jobben med å finne deler og legge ut jobben på anbud. Men over til spørsmålet:

Vet noen om hvor jeg kan få tak i delekatalog (altså med delenummer) og/eller verkstedsmanual til Mercedes B Electric 2017 (i praksis W242 eller W246 med elektrisk motor) ????

Det hadde nemlig gjort jobben adskillig lettere....  :-)
#5
B-Electric / Hvor er kupeviften plassert ?
mandag 27. mars 2023, klokken 09:57
Kupeviften har begynt å lage ulyd... tenker å bytte den selv. Vet at dne i andre Mercedeser sitter bak kupefilteret (i/under hanskerommet på høyre side).

Er det noen her som vet hvor viften sitter?
#6
B-Electric / Navgiasjon B Eletctric
fredag 04. november 2022, klokken 09:33
Har kjøpt en 2017 B-klasse. Når jeg velger Navi, så får jeg opp en melding om at kort med kart og navigasjonssoftware ikke er funnet. Jeg trenger ikke navigasjon egentlig (har jo google maps), men er kjekt å ha....

Mercedes selger jo dette, men til en blodpris.

Er det noen som har prøvd kortet fra Ali Express (mye billigere) ? Virker det ?
#7
Jeg har en Energica Essesse 9+. Har forsøkt flere ganger å lade på Ionity sine 300kw-stasjoner. No joy!

Sykkelen stopper ved "Initializing DC Charging", og stasjoner responderer ikke. Dette skjer uten unntak på Ionity sine stasjoner (300kw). Jeg har meldt dette inn til Ionity, som har svart dette:

"IONITY Support commented:
Dear Customer,
Thank you for contacting IONITY,
I'm afraid, we have no experience with these motorbikes, as our Charging Technology team hasn't had the chance to test them with our chargers as yet. They will plan test in the future to learn more about compatibility.
We are sorry for the inconvenience and thank you very much for the feedback and drawing this to our attention.
Kind regards,"

Dette til orientering, dersom noen her inne kjører disse syklene.
#8
Jeg har en Mercedes B Eletctric. Den skal jo i teorien kunne ta i mot 11kw, dersom en lader på 400v 3-fas lader.

Dette er jo type 2-stasjoner. Jeg har 3-fas kabel.

Hvordan vet jeg om ladepunktet leverer 400v 3-fas ? Eller vet en det ikke?

Grunnen til at jeg spør er at dersom bilen får lade på maks (11kw), så vil en times stopp utvide aksjonsradiusen betydelig.

Mulig dette er et utrolig dumt spørsmål, så da får dere bare ta dere en god latter. Og kanskje gi meg svaret også..  :-)
#9
Langturtest: Ytre Arna til Modalen, via Eksingedalen: 112 km, 53% igjen på batteriet ved ankomst Mo (batteri% i Ytre Arna, ca 95%). Fra Modalen og hjem, ca 90 km.

Jeg ladet sykkelen i Modalen, for sikkerhets skyld. Men dersom jeg hadde kjørt uten å lade, så ville jeg hatt igjen ca 14% på batteriet ved ankomst hjem. Total kjørelengde: 202 km.

Jeg tok ikke spesielle hensyn: Kjørte i sportsmodus, foretok forbikjøringer, og kjørte i grunnen uten tanke på å makse ut rekkevidden. Kunne nok kjørt lenger om jeg hadde lagt sjelen i det...

Dette var en tur med motorvei, tofelts europavei/riksvei, smal landevei og en liten fjellovergang. En ganske vanlig MC-tur i Norge.

En tur på over 200 km på en (1) lading (den du foretok om natten :-)   ) er dermed fullt mulig. Da har en også litt å gå på. Når vi stoppet i Modalen for en sen lunsj, så benyttet jeg selvsagt sjansen til å lade sykkelen samtidig, selv om det strengt tatt ikke var nødvendig.

Dermed kunne jeg kjøre videre med fulladet batteri.

Altså: Langtur med Energica er null problem.

Dette er en skikkelig motorsykkel, og vil fylle de fleste sine ønsker og behov.

Konkurrentene bør nå skjelve i buksene...

Og kjøreopplevelsen på en elsykkel.... helt rå!!!

#10
Ladeplasser og ladekabler / Ladekaos
mandag 06. juni 2022, klokken 10:22
Har fått el-MC og snart El-bil. Prismessig veldig gunstig i bruk. Men å lade på farten, er et lite kaos (les: helvete).

Det er en drøss med ladeapper. Greit nok. Men så viser det seg at når jeg kommer til laderen, så er det en Eviny-lader eller en Recharge-lader.... hvilken app???? Akkurat, her kan en bruke andre apper. De har ikke egne apper. Altså må jeg vite at på en Recharge-lader kan jeg bruke Forthum sin app, og på en Eviny-lader kan jeg bruke en Bilkraft-app.

Gudane må vite hvor BKK sin app eller ladere er.

Dette er fantastisk komplisert. Og det er fullstendig unødvendig. Laderne burde kunne si (på et enkelt LCD-display) hvilke apper som kan brukes.

Og prisen er helt umulig å få opp.

På toppen av det hele har en ulike ladekart, hvorav ingen med 100% sikkerhet er oppdatert.

Jeg forsøkte å bruke såkalt drop-in lading på en Recharge-stasjon. Den tiden det tar å legge inn kortnummer på mobilen, så stopper laderen opp klargjøringsprosessen og ber meg begynne på nytt. Kortnummeret lagrer seg ikke. Det er med andre ord umulig å bruke kort, da laderen ikke gir meg nok tid til å legge inn kortnummeret.

Ingen andre bilister enn elbilister hadde funnet seg i dette.

Jeg skal fortsatt ha elbil/elMC, men dette har seriøst ødelagt litt av gleden. Makan til kaos.

Jada, så vil noen si at det bare er å skaffe ladebrikke. Men seriøst: Det er som å måtte skaffe et eget kort kun til bensin/diesel. Neppe noe vi ville valgt i dag, hvis dette ble lansert nå.

Her trengs det endringer. La oss håpe politikerne er seg sitt ansvar bevisst.

Hilsen frustrert lade-på-tur-fører.
#11
Vi har en Renault Zoe 2015 som ikke ville lade. Det viser seg at onboard laderen er gåen. Kostnad: 55-60 000.... årsaken er en kortslutning, ikke brukerfeil.

Bilen har gått 50 000 km. 6 år gammel.

Uholdbart?

Oppdatering: Renault sier at en brukt lader ikke kan installeres, fordi den må kodes spesifikt til hver bil. Brukte ladere kan ikke kodes om. ALTSÅ: Renault har en løsning der de sikrer seg eksklusiv rett til å selge ladere til over 40 000 kr pr stk, ved å legge inn en engangskode på laderen. Det finnes brukte ladere til 5 -7 000 kroner.

Dette er en %&#¤ batterilader. Den må KODES til bilen? For noe forbannet sprøyt!!!!! Dette er fransk bilindustri på sitt verste. SELVSAGT hadde det latt seg gjøre å ha en lader som ikke må kodes til bilen. Det er ikke en nøkkel, det er en batterilader.

Verkstedet sier de skal undersøke (en gang til) om brukte ladere lar seg kode om. Men de tviler på det.

Altså: ALDRI mer Renault! Og om det ikke lar seg gjøre å installere en brukt lader, så er det avisene neste. Og videre, jeg anbefaler IKKE, ALDRI, EVER AGAIN å kjøpe fransk bil generelt, Renault spesielt.

Hilsen en fly forbanna elbileier.
#12
Kjøpe elbil? / Hyundai Kona Life eller Hyundai Ioniq Premium ?Nye K
torsdag 02. januar 2020, klokken 23:06
Nye Kona Life (innstegsmodell, med varmepumpe og 64 KWT batteri) eller Ioniq Premium (40 KWT batteri og v varmepumpe).

Pris Kona: 311 000,- levert innen 6 mnd.
Pris Ioniq: 307 000,- levert omgående.

Hva er det beste kjøpet her? Jeg ser 8-10 år fremover når jeg kjøper bil. Men her er jeg virkelig i stuss på hva jeg skal velge.
#13
Hyundai KONA / Lade Kona på Podpoint?
torsdag 28. mars 2019, klokken 08:58
Vi har en Renault Zoe 2010, 2016-modell. I garasjen står trafo og podpoint-ladestasjon (den leverer 3,6kw på vårt anlegg, mener jeg).

Vi skal prøvekjøre Hyundai Kona (64kwt) i dag.

Kan Kona lades på podpoint-laderen?
#14
Vi har fått et bra tilbud på en Mercedes B Electric med sk Range plus.

Det som er avgjørende er om det lar seg gjøre å kjøre bilen på 1 lading følgende strekninger:

Bergen sentrum - Stalheim (140 km)
Bergen sentrum - Myrkdalen fjellandsby (136 km)

Kjøringen skjer på vinterstid, to personer med bagasje ombord. Lading av bil om natt til returen er uproblematisk.

Jeg vil gjerne høre fra noen som har kjørt denne strekningen selv, om mulig.
#15
Zoe / Dekktrykksensor
søndag 01. februar 2015, klokken 11:30
Jeg har tenkt å bestille felger og dekk fra dekkonline.com.

Bilen er bestilt og kommer 5 mars.

Jeg forstår at jeg da må ettermontere dekktrykksensor? Noen som vet hvor jeg får tak i kompatible sensorer (leveres disse av Renault feks?) og om dette er enkelt å få montert selv?
#16
Jeg har i dag isolert varmtvannstanken i min Ion. Jeg brukte selvklebende isoleringsmatter fra Biltema, klippet til. La tape over, for å holde på plass slik at isolasjonen ikke løsner.

(I morgen skal jeg isolere de to rørene som er koblet til med vanlig rørisolasjon fra Biltema).

Tidsbruk: Ca 1,5 time.
Effekt: Mye raskere varme, og vesentlig bedre temperatur på varmen i bilen.

#17
Jeg har en ladekladd som har både 10a og 16a... tydeligvis (se bilde).

Hvordan får jeg bilen til å bruke 16a ved lading???  Vet den ikke trekker mer enn 14a, men jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvordan jeg får kladden til gi annet enn 10a...

Er det en bryter jeg ikke finner? Instruksjonsboken sier nada om dette....

Bilen er en Peugeot Ion 2011-modell. Det er 16a kurs i garasjen...
#18
Jeg har nettopp kjøpt en Peugoet Ion 2011-modell. Bilen er helt OK, utmerket til småkjøring i bytrafikk.

Det den mangler er gummimatter (som jeg nå ha bestilt) og et askebeger.... finnes det ikke et askebeger med lokk til disse bilene? Ikke at jeg røyker, men det er jo OK å kunne lukke lokket når en kaster epleskrotten eller tyggegummien...

Kanskje Franskmennene spiser HELE eplet..
#19
Som noen sikkert har sett av tidligere innlegg, så hopper jeg av elbil for denne gangen. Får se ved neste bilkjøp om jeg går for en nyere Think eller en Leaf.

I mellomtiden har jeg greid å bestille Palm, kabler og Nikometer. Dette trenger jeg åpenbart ikke.

Det er helt ubrukt utstyr. Om noen vil ha utstyret til sin Think, så kan jeg sende det til vedkommende. Betaling på Paypal, direkte til konto, eller oppkrav. Jeg tar 1000 kroner for hele røkla, pluss porto.

Jeg er enig i at Nikolay skal få for utviklingen av Nikometeret, men dette er altså utstyr som ikke blir brukt av meg, og heller aldri har vært brukt.

Noen interesserte? Kontakt meg direkte på dagheine@gmail.com
#20
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Tidligere elbileier
tirsdag 07. august 2012, klokken 11:08
Da har jeg ringt, sjekket, lest, etc om Think classic.

Mitt behov for transport kan løses med en Think. Den har OK rekkevidde, og er relativt enkel å vedlikeholde.

MEN...

Jeg har nå sett på tre stykk Think her i Bergen. Det jeg ser er at bilene prises til mellom 40 og 50 lapper. Selgerne vil IKKE gå ned i pris (det er for så vidt OK, respekterer det). Bilene er i OK stand, men ingen av dem har hatt vannservice oftere enn når bilen selv sier fra (alt for sjelden, m.a.o). Eierne opplyser at de, "med klampen i bånn", oppnår 90 på motorvei. Ingen har Nikometer.

Samtlige biler har deler som må skiftes eller trenger vedlikehold (kjølevifter, dårlig ladeinntak, celler som ligger utenfor  tillatt spenningsvariasjon, etc). Jeg har nøysomt sjekket ut delepriser, og tilgjengelighet av deler. Det er nå jeg har valgt å hoppe av:

- Kverneland i Bergen virker IKKE interessert i å ha meg som kunde mht deler.
- Andre Fordforhandlere i landet har ikke deler / gidder ikke sjekke.
- Leverandør av vannserviceutstyr (Sønnik-forhandler) var nøye med å påpeke hvor vanskelig det kunne være å skifte vann / finne riktig nippel / etc.

Oppsummering: Bilene er kanskje OK mht batteri og annet, kanskje ikke. Eierne har ikke behandlet bilen slik som anbefalt (og gudene vet hvordan tidligere eiere har behandlet dem). Deler er vanskelig tilgjengelig, og jeg antar at det kreves en del kreative løsninger etter hvert. Noen deler er en avhenig av donorbil for å få skiftet.

Alt i alt: For en bil til 40 til 50 tusen, så må i det minste deletilgang være OK. Arbeidet kunne jeg gjort selv. Slik jeg ser det nå, så er det et sjansespill å kjøpe en brukt Think Classic. Nyere Think er uaktuelt; For de prisene jeg da må legge i bordet, så kjøper jeg heller en billig bensinbil og bruker resten på vedlikehold og bensin.

Min oppfatning? Elbil i Norge er for spesielt interessert (eldre biler), eller for de med altfor mye penger (nyere elbil).

Jeg hopper av. Dessverre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA