Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Go-carter

#1
Prøver igjen  :o

"Sola" gror fast under furutrærne her i skogen nå, og må finne et bedre hjem. Er det noen som har behov for en 4-seters 2011-modell med AC og servo, men med defekt zebrabatteri? (intern isofeil) Antakeligvis er også varmekolben defekt (jeg fikk iallefall høyspentfeil etter 15-20 minutter med bruk av den), men det er jeg ikke sikker på.

Den har gått 110.000km og bærer preg av det, men det følger med et komplett sett med nye fangere, kanaler, og panser (tror jeg).

Alternativt kan jeg prøve å få tid til å plukke av deler, men jeg trenger plassen den bruker før påske og håper jeg slipper å sende den på høggern  :(

[ You are not allowed to view this attachment ]
#2
Jeg har altså en hel 2011 4-seter til salgs, med alt utstyr unntatt soltak. Den har vært lagt ut før, men jeg har vært litt dårlig til å følge opp interesserte så nå legges den ut på nytt :) Må bort før snøen kommer! Den selges helst hel, da jeg håper noen vil ta tiden med å sette inn f.eks. nytt lithiumbatteri e.l. Bilen har blant annet:

- AC-anlegg
- Bakseter
- Ny calix-varmer i 2016 (selv om jeg er usikker på funksjon på denne)
- Ny bakaksel i 2015
- Ny/byttet BMI i 2016
- Justerbare frontlys
- 4 vinterdekk på kantkjørte aluminiumsfelger, gått to sesonger
- PCU 2.0
- Elektrisk servostang og pumpe
- Alt det "vanlige"
- "nye" bremseklosser og bremseskiver foran (ca. brukt i kun 1 mnd før den ble avskiltet)
- Det følger med et komplett sett med skjermer, skjørt, og front/bakfanger i gult da den er litt "lurvete" i karosseriet i dag.
#3
Model X 2014 - 2022 / Bagasjesikring - behov?
lørdag 15. juli 2017, klokken 22:43
Ettersom jeg prøver å legitimere behovet for å ha en 3D-printer stående, så har jeg tenkt en stund på å ta i bruk de "mystiske" skjulte festene oppe i bagasjerommet bak i X'en. Det ideelle hadde vært å kombinere dette med en løsning for å sikre bagasje, men ettersom disse festene er 25-15 cm bak seteryggen på 5-seter så blir det litt uforholdmessige stort "dødareal" mellom setene og gitter/rollo. Kanskje ikke et like stort problem på 6/7 seter hvor setene kommer lengre bak?

Før jeg gidder bruke noe mer tid på det - er det et behov for dette der ute? Har så langt bare tegnet fester/braketter for å montere Biltema sitt universale hundegitter uten behov for modifikasjoner på noe, legger ved litt bilder for å starte diskusjonen :) (se bort i fra lastestropp til venstre og skeiv stang, driver fortsatt med tilpassing og printing av de siste festene)
#4
Andre elektriske doninger / Konvertering av sitteklipper 2.0
fredag 09. juni 2017, klokken 10:44
I fare for å hijacke tråden som omhandler akkurat det samme, startet jeg en egen.

Har en tilårskommen Jonsered sitteklipper, som etter 18 år i min disposisjon er blitt relativt sliten rent motormessig (det er faktisk mulig å slite ut en B&S). Resten av klipperen er i bra stand, og har fått ny girkasse ++ i de siste årene.

Dette er en klipper av typen med reimdrift til både fremdrift og klippeaggregat, og har en 6-trinns girkasse med revers. For å kjøre konvertering enklest mulig, tenkte jeg å kun erstatte briggs'n med en elmotor som går på fast turtall, da resten uansett reguleres av reimer og spaker. Gidder ikke gjøre konverteringen dyrere/mer omfattende enn nødvendig, og det er ikke behov for å endre på noe som fungerer... :)

Den brukes også til å brøyte på vinterstid, så helårs-bruk og "ok" batterikapasitet innenfor økonomiske grenser er et must. Så langt har jeg sett for meg:


http://www.ebay.com/itm/NEW-4-5-HP-DC-VEHICLE-ELECTRIC-MOTOR-GOKART-MOTORBIKE-SCOOTERBIKE-BOAT-PUMP-/232259851413?hash=item3613c41495:g:DuYAAOSwax5YoLTb

3,2kW elmotor, med turtall på 2-4000rpm. Eksisterende bensinmotor er mellom 5 og 6 kW, så jeg håper at 3-4 kW elektrisk bør være nok.

Jeg synes det er litt vanskelig å forutse strømbruk, men hypotetisk burde det vel være mulig på regne på en halvtimes-times drift? For å kjøre en time brukes det antakeligvis 2-3kW, så da må jeg kanskje ha et batteri på minst 4kW for å ikke ødelegge det? Personlig kunne jeg tenkt meg å bygge et lithiumbatteri for å få god performance året rundt, men jeg er redd det kan bli litt i dyreste laget. Jeg ser elbilhjelpen har fra en brukt leaf til 680,- pr. celle, til gjengjeld trenger tre(fire?) i serie for å få nok spenning, og så minst tre eller fire parallelle serier av dette igjen. Altså totalt 9-12 celler, så da snakker vi fort 7-9000,- for batteriet  :o + BMS etc. Til gjengjeld kunne dette kanskje vært løst med 2-4 100ah 12V fritidsbatterier fra Biltema, men da er man igjen på bly-kjøret med utskifting etter x-antall år + lang ladetid (ikke at det gjør noe på en gressklipper, egentlig).

Også lurer jeg på, når jeg uansett skal ha motoren på fast turtall. Er det "nok" å kun styre motoren av/på med en kontaktor, eller må jeg likevel ha en regulator - selv om denne vil stå på en fast hastighet?

Takker for synsing og anbefalinger :)
#5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Think-deler selges (2011)
fredag 12. mai 2017, klokken 11:09
Da er det offisielt - stjernen har slukket og sola har kjørt sin siste elektriske kilometer.

Jeg har altså en hel 2011 4-seter til salgs, med alt utstyr unntatt soltak. Den selges fortrinnsvis hel, men hvis noen trenger deler har jeg altså plnety. Blant annet:

- AC-anlegg
- Bakseter
- Komplett Nicometer med innfelt skjerm i topp av dashbord
- Ny calix-varmer i 2016 (selv om jeg er usikker på funksjon på denne)
- Justerbare frontlys
- 4 vinterdekk på kantkjørte aluminiumsfelger, gått to sesonger
- PCU 2.0
- Elektrisk servostang og pumpe
- Alt det "vanlige"
- "nye" bremseklosser og bremseskiver foran (ca. 1 mnd gamle)

Etcetcetc... By i vei :)
#6
Kjøpe elbil? / Brukt eller ny elbil for kort pendling?
torsdag 11. mai 2017, klokken 08:29
Da ser det ut som Thinken har fått nådestøtet, iallefall er frykten stor etter et juletre av dystre feilmeldinger i dag tidlig.

Budsjettet er lavt, og kravet er plass til barnesete og nok strøm til jobbpendling 33km hver vei. Får stort sett lade på jobb eller gate, sammen med hjemmelading, så rekkevidde er ikke et must.

Hva er "safe"? 3-4 år gammel Leaf, trilling, eller legge på litt mer og få en pent brukt eUp?
#7
Kjøpe elbil? / Sporty alternativ?
lørdag 22. april 2017, klokken 23:36
Jeg begynner å innse at Thinken nå har levd et "langt" og lykkelig liv, og selv om jeg håper den holder enda flere år har jeg begynt å tenke på neste bil.

Jeg kunne tenkt meg noe "sporty" etter å ha rullet rundt i en fornuftig plastboks i snart syv år, men utvalget her innen elbiler er smått. Åpenbart er ikke budsjettet astronomisk (alle pengene ligger i X'en  ::)), og det åpenbare svaret til dette spørsmålet er en Tesla Roadster men den er både dyr, relativt gammelt design, og med dårlige hurtigladingsmuligheter

Thinken kan jo ironisk nok trimmes ganske mye, men den har et understell og en ramme som absolutt ikke er enkel å få til å sitte godt på veien.

Et alternativ jeg har tenkt på er å konvertere f.eks. en Lotus Elise eller en Renault Clio RS med drivlinjen fra en Leaf og skru opp hestekreftene på den, men det er et ganske tidkrevende prosjekt.

Samtidig er jo Golf GTI Clubsport en av de raskeste bilene på gata hva gjelder små, fornuftige og raske biler, men så langt ser jeg at det ikke finnes noen åpenbare løsninger på å øke HK på en e-Golf. Hadde det vært mulig, så hadde det vært en smal sak å bytte understell for å få en bil som lå godt på veien - og gikk godt samtidig :)

Så til spørsmålet: Noen forslag til bil som kan i det minste minne om "sports"bil? Rekkevidde er ikke så relevant, da den hovedsakelig skal fungere til og fra jobb.
#8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / External ISO fault
tirsdag 04. april 2017, klokken 20:56
Har vært på ferie i 8 dager, så thinken har vel stått i 10 dager. Fryktet det værste, ettersom den ikke liker å stå stille, men bilen startet og fungerer bra :)

Jeg fikk likevel et støkk på vei til barnehagen, med rødt høyspentledningen og ext. Iso fault på nicometeret. Kan dette være varmeapparatet/calix?

Bilen stod og gikk utenfor barnehagen, og når jeg kom ut så hadde høyspentlampa slukket men power limit lyser og bilen var av. Skrudde av varmeapparatet, startet bilen på nytt - siden hatt jeg ikke sett noen feil. Har heller ikke slått på varmeapparatet.
#9
Er det mulig å få godkjent originale bakseter ettermontert i 2010/11 think? En god venn har to-seters, men kunne tenkt seg å få plass til hele familien.

Kan dette godkjennes? Evt går det kanskje som "barneseter", som 4. Rad i Tesla S?
#10
Kjøp og salg av deler og utstyr / Bakseter Think
lørdag 04. mars 2017, klokken 15:26
Er det noen sett i Norge for ettermontering i ny think?
#11
Kjøp og salg av deler og utstyr / Girkasse og motor til Think 2008 ->
tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:48
Hei,

Har en motor og girkasse til ny-Think til salgs, i tilfelle noen skal ha til et prosjekt - eller har havarert lagrene i girkassen sin :)

Åpen for bud.
#12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Hann-plugg Type 2
onsdag 15. februar 2017, klokken 09:21
Har vel slengt ut noen følere på dette før, men ikke fuglt de helt opp  ::)

Jeg trenger en hann-plugg til type 2 (altså den som skal inn i ladestasjonen), for å lage mode 3 kabel til Thinken. Kabel og Think-plugg har jeg allerede :)

Noen som har liggende, eller er elbilgrossisten/elbilhjelpen til 850/800,- eneste alternativ? :)
#13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Verdi?
torsdag 26. januar 2017, klokken 21:01
"Venner lar ikke venner kjøpe Think" pleier jeg å si. Vel, nå har faktisk en venn av meg siktet seg ut en, nemlig denne:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=88977065

Er ikke 60 lapper innmari dyrt? Jeg tenker at 30-40 er realistisk. Eller?
#14
Model X 2014 - 2022 / Trådløs lader i midtkonsoll
onsdag 25. januar 2017, klokken 10:11
Tanken har slått meg også, men noen på TMC har vært de første til å gjøre virkelighet av det:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/qi-wireless-phone-charging.83265/#post-1891638

Ingen her som hopper på? Delene er bestilt allerede for min del, men mangler en bil å putte inn i foreløpig...  ::)
#15
Model X 2014 - 2022 / For oss med levering sent februar/tidlig mars
onsdag 11. januar 2017, klokken 11:47
Er jo noen av oss her og :)

Prøvd å spore opp bilen på Wilhelmsen sin nettside, men ingen treff. Noen som har fått opplysninger om levering?

Selger hos Drammen var optimistisk på min levering, og mente de hadde "ordnet opp" i tidligere forsinkende ledd på havna.
#16
Hei,

Har i de siste merket at støy fra vannpumpe når jeg slår på varmeapparatet, så jeg antar at den er i forbindelse med varmeapparat-kretsen. Hører også at turtallet "hopper" inniblant, så frykter at det kan være luft i kretsen.

Er noen kjent med at disse tar kvelden? Hvor er isåfall denne plassert, nede ved fronthjulet som de andre pumpene? Har mange liggende, og bytter heller litt for tidlig enn å havarere varmeapparatet...
#17
Model X 2014 - 2022 / Adaptive frontlys?
tirsdag 08. november 2016, klokken 10:52
Skummet igjennom brukermanualen, og ser et kapittel om adaptive frontlys (AFS). Er det en grunn til at jeg ikke har hørt om dette før? Står heller ikke noe om at de forutsettes premium-pakken for det.

#18
Hei,

Nå som jeg har fått montert Nikometer ser jeg at Thinken egentlig bruker helt vannvittig mye strøm pr. km, og jeg stiller meg undrene til hva som kan forårsake dette. Er det aerodynamikken som har så mye å si, og i så fall, hva er de åpenbare forbedringsområdene?

Nå om dagen ligger jeg, med begrenset eller ingen bruk av varme på 200-250w/km snittforbruk, noe teslaen til fattern på samme rute lett matchet under 200.

Eller er kanskje elektronikken/inverteren til motoren så "dum" at masse strøm sløses?
#19
Kjøp og salg av deler og utstyr / Type2- kabel eller Type2 hannkontakt
torsdag 08. september 2016, klokken 10:20
Hei!

Er i behov av en Type2-Think(Levden) kabel, og er i den sammenheng fortsatt på utkikk etter ett Type2-støpsel(hann). Alternativt kan jeg kjøpe en Type2-Type2 eller Type2-Type1 kabel, og bygge denne om. Har selv et Think-støpsel, og hadde håpet å få brukt dette :)
#20
Alternativ energi / Erfaringer med vindmølle - fra Kina?
torsdag 11. august 2016, klokken 16:43
Hei!

Vi har en familieseter på fjellet som har hatt et enkelt solcellepanel I alle år, og med et system som jevnt og trutt blir oppgradert. Det er ikke mye forbruk, utover lading av mobile og ice-nett.

Nå er det snakk om å oppgradere til en liten vindmølle for å fylle hullene mellom solskinnsperiodene, og vind er noe som er tilgjengelig døgnet rundt, 350 dager I året.

Vi vurderer en typisk kinamølle, til rundt 3000 med regulator. Da med en effekt på rundt 3-500 watt. 

Noen som har erfaringer med slike? :) Den blir montert på fjøset som vender ut mot sjøen ( stort sett I vindretningen),  så slipper ulyd og resonans inn I setra.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA