Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Citroel

#1
Mekanisk / AC og VP sluttet akkurat å virke
torsdag 20. februar 2020, klokken 19:54
Hei,

Aircondition har plutselig sluttet å virke (leaf 2014 med varmepumpe).

Idag registrerte jeg for første gang 0 i strømforbruk til AC/varmepumpe i Leaf spy. Og oppdaget samtidig at avdugging var svært lite effektivt. Høres ut som kjøleviften går og det er ingen feilkoder i Leaf Spy (alle DTC er ok). Når jeg starter, kan jeg se at det rapporteres 100 watt i forbruk på AC, og så går det ned til null i løpet av 15 sekunder.

Kan det være mangel på kjølemedium? Og har noen et verksted i Bergen å anbefale?
#2
TLC / Støydemping av hjulstøy - resonans ved 80 km/t
torsdag 03. oktober 2019, klokken 19:36
Min Leaf har irriterende mye støy rundt 80 km/t. Opplevd med forskjellige dekk.
Virker som det blir resonans i den hastigheten, det er helt fint i 70 og helt klart bedre i 90.

Har limt på noe støydemping under panseret, og det ble litt bedre. Brukte 2 cm vanlige skumisolasjonsplater med alufolie på den ene siden. Om det er panseret som "resonerer" burde jeg sikker hatt noe tyngre plater i bunn.

Er det noen som har prøvd asfaltplater på innsiden av innerskjermene?

Eller andre tips?
#3
Vi har hatt 2014 LEAF med varmepumpe i et år nå. Kjørt 8 000 km på Vestlandet - planlegger nå en tur over fjellet i oktober. 9 mil med 1200 meter stigning fra Eidfjord til Geilo virker ikke realistisk - lengste strekk vi har kjørt er 11 mil uten særlig behov for varme, og da kjørte vi fra 100% til nærmest tomt batteri. Leafspy sier SOH på rundt 90%.

Regner med at på langkjøring er 5 mil mellom hver lading realistisk. Det er jo god spredning på ladere over Haukeli, men jeg er litt bekymret for ladekø - virker som det er dårlig kapasitet (mange som bare har en lader ser det ut til).

Har noen tips til en nybegynner på langtur på denne strekningen?

Retur over Hardangervidda bør vel være greit, om været tillater og jeg lader godt på Geilo?
#4
LeafSpy / Testmåling av forbruk - Leafspy?
onsdag 27. mars 2019, klokken 11:07
Jeg planlegger å bytte reduksjonsgirolje til en olje som gir lav friksjon. Valvoline ATF skal være bra.

Så har jeg lyst til å se om det kan måles noen reduksjon i forbruk av strøm knyttet til fremdrift. Om forbruk til alt annet kan skilles ut, vil det være en fordel. Leafspy får jo løpende informasjon om forbruk pr kilde, men logger ikke dette?

I Nissan Connect EV appen får man oversikt over forbruk delt på "akselrasjon" og "annet". Problemet er bare at det kun er mulig å få aggregerte data pr dag. Så da er man avhengig av å bare kjøre en testtur pr dag.

En annen sak er at jeg har inntrykk av at forbruket øker merkbart i regn, trolig som følge av høyere rullemotstand. Kanskje også høyere luftmotstand. Så testene må kjøres i helt tørt vær, med tørr veibane.

Det vil være overraskende om jeg kan måle noen forbedring, men har uansett tenkt å bytte oljen.
#5
Elektriske utfordringer / Teknisk info - snadder for gen 1,5
tirsdag 12. mars 2019, klokken 13:58
Vil bare tipse om denne siden, med undersider.
http://www.nissantechnicianinfo.mobi/htmlversions/2013_EV_Special/EV_LEAF_TOC.html
Mye interessant her, og fine bilder.

Eneste sted jeg har sett virkningsgraden for varmepumpen angitt:
"The heat pump and PTC heater systems provide the same output but use less than a 1/3 of the energy of the previous system."

Og litt om varmeelementene i battteripakken og ved hvilken temperatur de slås på.

Og mye om endringene fra 1. generasjon.
#6
Min Leaf har gått 1 1/2 til 2 år uten service. Et nytt kupefilter vil sikkert være bra for å hindre overopphetning av PTC-varmeelementet, selv om jeg synes det er god luftstrøm i ventilasjonsanlegget.

Men hvilket filter skal jeg kjøpe? Et som heter pollenfilter, et med kullbelegg eller simpelthen originalfilter fra Nissan? Synes også et filter fra en anerkjent produsent kunne være noe, for eksempel https://www.topbildeler.co.no/7851707-purflux

Har noen gode råd?
#7
Leaf 2010-2017 / Fluid Film og knirk i stab.stag.foringer
torsdag 31. januar 2019, klokken 10:36
Jeg fikk byttet stabilisatorstagforinger på garanti hos Sande Auto. Veldig fornøyd med det.
De bemerket at bilen var behandlet med Fluid Film, og at det ut fra deres erfaring kunne gi knirk på nytt i fremtiden.

Jeg fikk bilen behandlet med Fluid Film i perioden fra garantirep ble godkjent, til den ble utført - så det var ikke noen problemstilling at knirkingen skyldtes behandlingen.

Har noen erfaring med negative bivirkninger av Fluid Film behandlingen? Fluid Film er rustbeskyttelse basert på fett.

Skogsvåg Auto overrasket meg med å sause inn det aller meste, innkludert yttersiden av skjoldene bak bremseskivene, samt det meste av hjulopphenget. Hadde jeg behandlet selv hadde jeg ikke turt å behandle så nære bremsene. Men så lenge bremsenen virker som de skal er jeg selvsagt godt fornøyd med mest mulig rustbeskyttelse.

#8
Carwing / Noen som har fungerende app?
søndag 30. desember 2018, klokken 23:07
Får den ikke til å oppdatere ladestatus og heller ikke startet forvarming. Android.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

#9
Lading / Synker antall GIDS ved 100% lading når temperaturen synker?
tirsdag 20. november 2018, klokken 22:45
Synker antall GIDS ved 100% lading når temperaturen synker?

Jeg fikk 260GIDS inn på min 2014 Leaf ved 0 grader. Tidligere i høst fikk jeg inn 268.
Enten er batteriet degradert, tidligere eller nåværende GIDS feilrapport i Leafspy, eller så er forklaringen lavere temperatur.

Hva er deres erfaringer med maks batterikapasistet når det blir kaldere?
#10
Vil bare opplyse om at det i service manualen er en oppskrift på dette. Det er tydeligvis viktig at DCDC-omformeren ikke forsyner batteriet med strøm akkurat når man kobler fra.

Her er for 2014-modellen, trolig likt for andre årganger.

Precaution for Removing 12V Battery INFOID:0000000010119470
1. Check that EVSE is not connected.
NOTE:
If EVSE is connected, the air conditioning system may be automatically activated by the timer A/C function.
2. Turn the power switch OFF → ON → OFF. Get out of the vehicle. Close all doors (including back door).
3. Check that the charge status indicator lamp does not blink and wait for 5 minutes or more.
NOTE:
If the battery is removed within 5 minutes after the power switch is turned OFF, plural DTCs may be
detected.
4. Remove 12V battery within 1 hour after turning the power switch OFF → ON → OFF.
NOTE:
• The 12V battery automatic charge control may start automatically even when the power switch is in
OFF state.
• Once the power switch is turned ON → OFF, the 12V battery automatic charge control does not start for
approximately 1 hour.
CAUTION:
• After all doors (including back door) are closed, if a door (including back door) is opened before
battery terminals are disconnected, start over from Step 1.
• After turning the power switch OFF, if "Remote A/C" is activated by user operation, stop the air
conditioner and start over from Step 1.
#11
LeafSpy / OBD2, Leaf spy pro og serviceinnstillinger
tirsdag 11. september 2018, klokken 14:24
Hei, jeg har akkurat kjøpt meg 2014 Leaf og Leaf spy pro samt OBD2-dongle.
Får ut all informasjon om batteriet, men når jeg går inn på "service menu" får jeg status "working" og har gitt opp etter noen minutter.

Kan det være at min dongle ikke støtter disse instruksjonene? ELM 327 v 1,5.
Lurer på å kjøpe en dongle som støtter low Power Bluetooth 4.0.
Kan jeg da ha den tilkoblet hele tiden uten at 12v batteriet går tomt? Sikkert lurt å frakoble ved ferie og lignende selvfølgelig.
#12
Mekanisk / Sinkbehandling av bremser - hvordan?
mandag 10. september 2018, klokken 12:06
Ser det er flere her på forumet som anbefaler å spray zink på bremseskiver.

Så er det jo ønskelig å dekke så mye som mulig - særlig bak tar jo klossene først langt ut på skivene.
Tar dere bare å sprayer på uten å dekke til noe - og tørker bort det verste fra anleggsområdet?
Sikkert greit å unngå zink på klossene, i hvert fall før sprayen har tørket?
Sprayer dere også på "toppen" av skivene?

Og til sist - det ser ut som caliperene også kan trenge noe rustbeskyttelse...

#13
LeafSpy / Leafspy til å stole på?
fredag 31. august 2018, klokken 12:41
Hei! Jeg har sjekket en 2014 modell som hadde SOH 100,23 og Hx 97,30. Bilen har gått 70 000 km. Er dette mulig? Har også målt en kamerats bil av samme årgang, den hadde SOH på 90%.
#14
BMW i3 / Rustallergi - god eller dårlig grunn til å kjøpe i3?
mandag 25. april 2016, klokken 12:54
Det er begynt å komme rust på min 93-modell, og jeg ser at jeg kanskje bør få meg en ny bruksbil. Etter å ha bare hatt gamle biler i 30 år, virker det fristende med en nyere bil som ikke har eksosanlegg og heller ikke annet som kan ruste!

Men jeg er kanskje på ville veier. Kan man regne med å ha sin i3 i 20-30 år? Hva er BMWs politikk på deler til gamle biler? Utskiftning av hele eller deler av batteripakken bør være greit - spørsmålet er selvfølgelig pris på dette. Li-ion batterier skal jo tape seg gradvis, og noen år kan man sikkert greie seg med 50% rekkevidde og heller ta en annen bil til lengre turer.

Synspunkter på langsiktig i3 eierskap?
#15
... eller:
Kan man ved å måle Wh som brukes til å lade et li-ion-batteri finne ut om batteriet er redusert?

Spørsmålet gjelder batteri til elsykkel. Jeg har en Cannondale med Bosch-system. Da sykkelen var ny brukte jeg 290 Wh på å lade et tomt batteri. Hvis batteriet etter hvert får lavere kapasitet, vil det da gi redusert forbruk ved lading? eller vil jeg fortsatt måtte fylle på 290 Wh, bare at det er mindre strøm tilgjengelig på batteriet?

Har prøvd mye engelskspråklig googling for å finne svar på dette, uten å lykkes.

Håper noen kan svare
Beste hilsner
Citroel
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA