Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Espen Hugaas Andersen

Sider: [1] 2
1
Lading av Tesla / Supercharger V3 rulles ut fra og med onsdag 06.03.2019
« på: søndag 03. mars 2019, klokken 23:31 »
https://twitter.com/elonmusk/status/1102332191462195201

"First public Tesla V3.0 Supercharger Station goes live Wed 8pm"

Spennende. :)

2
Model X / "L" for øvelseskjøring
« på: torsdag 07. februar 2019, klokken 09:15 »
Hva er den beste løsningen for dette på Model X?

Tror ikke de vil fungere særlig bra å ha det i bakruta, pga spoiler og sotet glass, så den bør være på utsiden. Magnetisk fungerer vel ikke, ettersom det er aluminium. Teip ønsker jeg ikke å ha på lakken.

Sugekopp er en løsning, men det ser ut som den man får kjøpt med sugekopp hos Clas Ohlson er tiltenkt å ha i bakruta. Vet ikke om man kan fikse litt på den slik at den fungerer fint å ha på utsiden.

Seasucker med en L teipet fast bør absolutt fungere, men virker som fullstendig overkill. (Må i så fall kjøpe en seasucker.)

Kanske det går an å montere hengerfestet, og så feste L på hengerfeste? Er det innafor?

Noen som har en veldig god løsning?  :)

3
Byton / Hvor sannsynlig er det egentlig at Byton vil levere en eneste kundebil?
« på: mandag 16. juli 2018, klokken 12:10 »
Jeg har lagt merke til at veldig mange ser frem til Byton, og selskapet får masse positiv mediedekning. På elbilforumet har Byton til og med fått sitt eget underforum. Men hvor sannsynlig er det egentlig at de vil levere en eneste kundebil?

Byton ser ut til å være der Tesla var i ca 2006. De ser også ut til å være litt bak der Lucid Motors, Faraday Future, Fisker Inc, SF Motors, mf er i dag. Er det rett og slett det at de lover gull og grønne skoger (lav pris, bra bil) som gjør at folk er villige til å legge godviljen til?

Jeg håper Byton klarer å gjøre kundene fornøyde, men det er mange utfordringer som må løses. De må utvikle produktet, de må skaffe en fabrikk, de må ordne finansiering, de må få på plass salgs- og serviceapparat, osv. Det er ekstremt vanskelig å starte et nytt bilselskap. I nyere tid er det bare Tesla og noen kinesiske bilselskaper som har klart å overleve oppstarten.

4
Elbiler i media / Faststoffbatterier fortsatt langt inn i fremtiden
« på: tirsdag 29. mai 2018, klokken 08:24 »
Mange har ventet på at Toyota skal komme med elbiler med faststoffbatterier, men nå sier de at det er kanskje mulig å få til i 2030.

https://insideevs.com/toyota-says-solid-state-batteries-still-more-than-decade-away/

Nissan har også vært tvilende til teknologien for utrulling de nærmeste årene.

https://www.cnet.com/roadshow/news/nissan-solid-state-ev-batteries-not-yet/

5
Elbiler i media / Kraftig økning i antall elektriske km per år
« på: mandag 28. mai 2018, klokken 15:12 »
https://www.dinside.no/motor/elbilene-kjorer-stadig-mer/69844857

Syns denne var litt morsom. Spesielt kjørelengde per år. Som man kan se så var den 7820 km i 2014, mens den har økt til 14694 km i 2016. Det som er interessant med disse dataene er at de kommer fra EU-kontrollene, og disse utføres som kjent ikke før fire år etter en bil er førstegangsregistrert. Altså dataene 7820 km i 2014 var basert på elbiler registert år 2010 og tidligere. Mens dataene fra 2016 var basert på elbiler registrert år 2012 og tidligere. Det er altså ikke en eneste Tesla Model S/X i disse dataene, og det er ganske sannsynlig at tallene skal fortsatt opp.

De som var på forumet for ca fire år siden husker 7800 km som betegnelsen "Bjart", etter Bjart Holtsmark, en elbilhatende SSB-ansatt, som brukte dataene for å forsøke å overbevise folk om at elbiler ikke var miljøvennlige og relevante. Jeg kjører nå ca 5 Bjart i året. :)

6
Kjøpe elbil? / Konebil
« på: torsdag 01. mars 2018, klokken 13:25 »
Kona ønsker en nyere bil med automatgir og greit med plass. Jeg tenker da at elbil er supert.

Men det er mye å velge i, og jeg vet det er mange her som har litt mer erfaring med de spesifikke detaljene rundt hver biltype, så litt innspill kan være greit. I utgangspunktet er ikke kravene spesielt uoverkommelige. Bilen vil neppe kjøres mer enn 100 km på en dag, noensinne, og hurtiglading trengs ikke. 3,3 kW lader er tilstrekkelig. Bilen bør være driftssikker, rimelig å forsikre/vedlikeholde og trygg. Den bør ha best mulig garanti og helst Type 2. Minimum størrelse kan settes ved Leaf, og jeg tenker budsjettet bør settes maks rundt 200k, men mindre er bedre. Ikke eldre enn 2014 og ikke mer enn 75.000 km. Det er også uaktuelt med biler som ikke kan kjøpes nå, ellers ville Model 3 vært på listen. Og bilen skal stå ute, så det er greit med effektivt varmeapparat som kan styres fra app/nøkkel.

Jeg tenker f.eks noe ala denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115053229

Men hvor driftssikker er egentlig B-klasse? Er det noen fallgruver? Hvordan er forvarming? App?

Det ser ut som man kan få en grei Leaf til 140k, når det gjelder alder/km, men må innrømme jeg er blank på hva man egentlig får da. Tror kona hadde likt surroundview - men da må man kanskje opp i pris?

Noen innspill? :)

7
Model 3 / Design Studio åpnes nå (gradvis) for de som ikke er ansatte i Tesla!
« på: tirsdag 21. november 2017, klokken 16:09 »
https://electrek.co/2017/11/21/tesla-model-3-order-regular-reservation-holders/

Ser ut som Tesla endelig begynner å få orden på ting. :)

8
Model X / Resultater fra krasjtesting
« på: tirsdag 13. juni 2017, klokken 07:46 »
https://electrek.co/2017/06/12/tesla-model-x-crash-tests/

Nå er det kommet noen videoer fra krasjtestingen. Det ser bra ut. :)

9
Elbiler i media / Første li-ion elbilbrann i Norge?
« på: tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:55 »
http://www.f-b.no/nyheter/fbdirekte/trafikk/el-bil-i-full-fyr-etter-togkrasj-jeg-matte-bare-lope-vekk/s/5-59-326762

"Christopher Traasdahl Sæther (43) rakk akkurat å hoppe ut av bilen før det smalt på jernbaneovergangen på Rådesletta tirsdag morgen. Så tok bilen fyr."

Nå vet vi i hvert fall hva som trengs for at det skal ta fyr. ;)

10
Model X / Ekstrautstyr i design studio
« på: mandag 10. august 2015, klokken 09:08 »
2015-08-21: Oppdatert med nyeste forventinger.

Nå er design studio like rundt hjørnet, om kanskje så lite som to uker vil vi kunne konfigurere våre Model X, men hva tror vi vil være tilgjengelig av utstyr/utstyrspakker?

Jeg tror vi vil kunne velge:

- 70D
- 90D
- P90D

- 5-6 forskjellige lakkfarger, ~3 nye og ~3 gamle, minimum blå, hvit, svart.
- Skinnseter (stoffseter standard)
- Oppgradert interiør; abachi, karbonfiber
- 20" hjul standard, to forskjellige typer 22" som opsjon
- Autopilot
- Ludicrous
- Premium interiør
- Luftfjæring
- Lydpakke
- Vinterpakke
- Hengerfeste
- Tredje seterad

Kanskje laderen blir mulig å velge. Det ryktes av dobbeltlader utgår og at det skal i stedet være mulig med en lader som kan ta i mot 50% mer strøm. Altså kanskje 16A lader er standard og 25A lader blir tilvalg?

11
Zoe / 43 kW AC lader fases ut
« på: tirsdag 16. desember 2014, klokken 16:41 »
Sitat
our contact confirmed that 43 kilowatt AC rapid charging capability will be absent from the new motor and therefore the quickest charging speed of any ZOE or Kangoo Z.E. fitted with the new motor will be 22 kilowatts.
https://transportevolved.com/2014/12/16/renault-zoe-lose-43-kw-rapid-charging-preference-improved-home-charging/

Hva tenker dere?

12
Leaf 2010-2017 / Leaf vs tre
« på: søndag 21. september 2014, klokken 14:07 »

13
Model S / "Askerpassat"
« på: onsdag 11. juni 2014, klokken 09:59 »
Noen som skjønner seg på dette begrepet?

Jeg skjønner det er fordi Model S er ganske vanlig i Asker, men jeg skjønner ikke hvorfor noen syns det er morsomt. Noen tanker:

- Det kan menes at folk fra Asker driter penger, og det er en kritikk av Model S som "et leketøy for de rike".
- Det kan menes at Model S er vanlig, kjedelig og lite eksklusiv, akkurat som en Passat, nå som "alle" har den.

Tanker?

14
Bestilling og levering / Feil på Teslas bestillingsside, LED kjørelys/kurvelys
« på: lørdag 05. april 2014, klokken 11:24 »
Hei, jeg oppdaget en liten feil her om dagen. LED kjørelys står oppført både på "Detaljer" siden, som vil bety at det kommer standard, og under beskrivelsen av Tech-pakken.

Jeg tok kontakt med Tesla og sa ifra, og det riktige er at LED kjørelys kommer standard, og det er LED kurvelys som er inkludert i Tech-pakken. Dette skal rettes opp snarlig, men inntil da er det i hvert fall mulig å finne denne informasjonen her.

I USA er både LED kjørelys og kurvelys inkludert i Tech-pakken. Så de har tydeligvis inkludert LED kjørelys som standard i Europa, trolig i all hovedsak pga av reglene rundt kjørelys i Norge. (Dette stemmer også med UK sidene.)

15
Bestilling og levering / Endringer på bestillingssiden, hattehylle og service
« på: onsdag 02. april 2014, klokken 13:47 »
Nå kan man spare 3550 kr ved å bestille 5 års service sammen med bilen og unngå MVA, og nå er hattehylle inkludert uten kostnad. Denne kostet 1700 kr før.

Det er jo greie 5250 kr å spare. :)

Sider: [1] 2