Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - lordoftherings

#1
bZ4 / Har BZ4X blended brakes eller adaptive regen?
lørdag 18. februar 2023, klokken 13:26
Har prøvd å lese tester men regen er tydeligvis noe de fleste er lite opptatt å forklare.

Har BZ4X blended brakes (regen på bremsepedal) og/eller adaptive regen. (automatisk regen når man f.eks tar igjen en bil når man coaster)
#2
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 13. september 2022, klokken 22:24
Selv med syke kraftpriser blir jo merkostnad på forbruk på en e tron vs TMY lommerusk ved årsforbruk på 2000-3000 mil. Ingenting å ligge søvnløs over i alle fall.

Men forbruket forteller vel også at e tron har en utdatert drivlinje. Så sånn sett kan vi vel snart forvente å se noe nytt snart.

Uenig at den er utdatert. Noe av grunnen til at drivlinjen er slik den er er grunnet S versjonen. Hadde man ikke hatt S versjon kunne man byttet ut bakomtoren med en PM motor som man har på MEB.  Jeg mener motorvalget er helt bevist. Men på PPE platformen vil de ikke støtte 3 motoroer og dermed har de ikke det problemet.

Jeg har ingen tro på noe mer effektiv e-tron når den får facelift. Tipper rundt 0.5kWh/100km på WLTP syklus forbedring.
#3
Skulle ønske han av og til tok med seg en annen bil samtidig på tur for referansen sin skyld. Det blir for upresist siden ingen dager er like.

Men på den annen side så er det ingen andre som gjør samme innsats som han. Det han får til alene er imponerende.

Skulle ønske han var litt mer opptatt av detaljene, men det er en prioriteringssak. Syns Kris Rifa har bedre fakta del om bilene han tester.

Jeg ser stort sett alt av videoene og livestream til TB og han innsatsen han legger ned er rå.
#4
BMW iX / Ladehastighet lav/høy soc?
mandag 12. september 2022, klokken 21:22
Er det noen som har eksempler på ladehastighet man oppnår på Ix40/50 på lave og høye soc (under 10% og over 90%)

Teslabjørn tester desverre ikke det :-)
#5
E-HS9 / Regenering
lørdag 10. september 2022, klokken 10:47
Lurer litt på disse kinesiske modellene.

Har sett alle diverse tester, men jeg har ikke fått med meg at noen har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
#6
Tang EV600 / Sv: Regenering?
mandag 05. september 2022, klokken 18:46
Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 18:44
Sitat fra: lordoftherings på mandag 05. september 2022, klokken 18:37
Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 10:08
Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
Regen er nok litt simpel. Det er 2 nivå. Mye og lite regen.
Den kan ikke rulle fritt. Regenerer ca 22 kw når man har litt fart i minste innstilling. Dette hadde jeg på Mii'en og savner litt på langtur.
Du kan kjøre One pedal'ish når du har den i "larger" altså full regen. Men den er litt brå, vanskelig å prosjonere ut. Så må du vel til med bremsen om du skal stoppe helt opp.
Jeg har ikke merket noe speislt til blended brakes. Den bare regenerer mer og mer til bremsene kommer på.

Takk for svar. Betyr det at når du har den på larger så får du fortsatt litt ekstra regen i første del ved å trykke inn bremsepedalen? Da vil vel jeg si den har blended brakes. Dog litt suboptimalt siden den ikke kan rulle fritt. En egenskap jeg har lært å elske.

Ja det stemmer du får vel rett over 40kw regen i Larger. Tang har også veldig kraftig regen og mener jeg har sett over 100kw

Ifølge Teslabjørn sin video er det hele 200KW regen. Dog var det det eneste han sa om den. Det er ganske bra, men fortsatt en del under de beste tyskerne. (300KW)
#7
Tang EV600 / Sv: Regenering?
mandag 05. september 2022, klokken 18:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 05. september 2022, klokken 05:30
Sitat fra: Oddaa på søndag 04. september 2022, klokken 23:18
Tesla er vel et eksempel på biler som mangler blended brakes.

Kommer litt på hva man legger i blendes brakes. Tesla slutter ikke å regenerere når man trykker på bremsepedalen. Det er det vel ingen som gjør?

Tesla har i mine øyne begrenset fleksibilitet på regen siden man ikke kan coaste. Siden regen er maks når man slipper gassen så er heller ikke blended brakes noe poeng.

Den begrensede regenegenskapene på Tesla er for meg kanskje den største ulempen med dem.  Egentlig rart at de ikke tilbyr adaptive regen eller coasting med blended brakes dien det er mer effektivt. Men det er et annet forum for det.


Det som nå har kommet til Tesla i noen land er at den bruker bremser i stedet for regenerering for når batteriet er kaldt for å gi en lik opplevelse når batteriet er kaldt som når det er varmt.
#8
Tang EV600 / Sv: Regenering?
mandag 05. september 2022, klokken 18:37
Sitat fra: edyrli på mandag 05. september 2022, klokken 10:08
Sitat fra: lordoftherings på søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
Regen er nok litt simpel. Det er 2 nivå. Mye og lite regen.
Den kan ikke rulle fritt. Regenerer ca 22 kw når man har litt fart i minste innstilling. Dette hadde jeg på Mii'en og savner litt på langtur.
Du kan kjøre One pedal'ish når du har den i "larger" altså full regen. Men den er litt brå, vanskelig å prosjonere ut. Så må du vel til med bremsen om du skal stoppe helt opp.
Jeg har ikke merket noe speislt til blended brakes. Den bare regenerer mer og mer til bremsene kommer på.

Takk for svar. Betyr det at når du har den på larger så får du fortsatt litt ekstra regen i første del ved å trykke inn bremsepedalen? Da vil vel jeg si den har blended brakes. Dog litt suboptimalt siden den ikke kan rulle fritt. En egenskap jeg har lært å elske.
#9
Tang EV600 / Regenering?
søndag 04. september 2022, klokken 18:51
Lurer litt på denne.

Har sett alle testvideoen til Teslabjørn, men jeg har ikke fått med meg at han har nevnt hvordan regenering er på denne modellen.

Har den støtte for one pedal driving?
Har den adaptive regen. (ruller når den kan og regenerer når den må som tyskerne har)
Har den blended brakes? (regenerer når man trykker bremsepedal inntil man trykker hardt nok)
Kan den coaste fritt uten å holde inn gasspedal?

Regen er for meg en av de viktigste egenskapene, men virker ikke som dette er spennende nok å snakke om.
#10
ES8 / Sv: Justeringsmulighet støtdempere?
lørdag 03. september 2022, klokken 23:01
Fant svaret: Bakkeklaringen er mellom 11,1 og 16,1 centimeter (ulastet), avhengig av nivå på luftfjæringen.

https://elbil.no/den-beste-kineseren-til-na/
#11
ES8 / Justeringsmulighet støtdempere?
lørdag 03. september 2022, klokken 22:25
Jeg klarer ikke å finne ut noe spesifikasjon om justeringsmulighetene for støtdemperene.

Finner at det er 170cm bakkeklaering. Men ikke hvor mye det kan justeres.

Hva er maks og min?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA