Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tibia

#1
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
onsdag 11. august 2021, klokken 18:15
Skulle gjerne hatt rattvarme og de nye felgene, fornyende derimot står jeg over. Greit nok at fronten på ix3 ser gammel ut, men den på ix3 LCI er ikke pen. Når kommer viktige oppgraderinger som  rekkevidde, mer hengervekt eller AWD?
#2
BMW iX3 / Sv: Leveringstid
onsdag 16. juni 2021, klokken 09:20
Sitat fra: Trond.m på onsdag 16. juni 2021, klokken 06:57
Fikk beskjed om at man ikke lenger får oppgradert lydanlegg til HK. Bare standard lyd. Det er jo en betydelig ulempe  :o

Enda et argument for å gå for en ferdig produsert bil.
#3
BMW i3 / Sv: Vurderer i3 - trenger råd
fredag 11. juni 2021, klokken 05:31
Er på min tredje i3 (en 94ah og to 120ah), suveren pendlerbil etter mitt syn. Pendler 120 km daglig og bruker gjerne i3 på langtur dersom det ikke er behov for mer plass. Liker kjøreegenskapene, synes den er relativt stiv, responsiv og morsom. Ikke aoerodynamisk fra siden, så vindkast kjennes godt.

Liker den derimot ikke særlig på vinterføre, sammenligningsgrunnlaget mitt er LandCruiser så det er klart at en i3 ikke er i samme liga der. Vanlig vinterføre er ikke noe problem, men det skal ikke mye løs snø til i bakken opp til hovedveien før den faller gjennom sammenlignet med LC.
Slaps med sporene veier er det skumleste, den får lett «sleng» ved forbikjøring under slike forhold. Dvs ikke skikkelig sleng men den føles ustabil og ekkel, så best å ta det med ro. Vil tro dette relateres til smale dekk.
På speilblankt føre må en være obs på regenerering/bremsing nå en slipper opp gassen. Har opplevd at den har seilet sidelengs på speilblanke veier hvis en glemmer dette. Teknikken for dette lærer en imidlertid fort og det skal virkelig være speilblankt (type 3 tilfeller på de 5 årene jeg har kjørt i3).
Opplevde også en gang å bli stående helt fast når jeg måtte stoppe for en annen bil i en brattbakke med underkjølt regn (så glatt at en måtte støtte seg på bilen for ikke å skli avgårde). Den andre bilen hadde fremhjulsdrift og klarte å lirke seg i gang, mens min bare kom med bakparten og skled ut mot grøften. Så det var bare å vente på noen som kom med litt grus før jeg kom i gang igjen.

Fjernlysene på 94ah var dårlige, på 120ah er de gode.

Kort oppsummert en god og billig pendlerbil. Grei nok på vinterføre med unntak av de få dagene på vinteren med skikkelig drittvær.
Hadde i3 vært litt større og bedre på vinterføre så hadde jeg ikke byttet den ut.
#4
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
mandag 31. mai 2021, klokken 01:25
Sitat fra: FaradayCage på mandag 31. mai 2021, klokken 00:00
Sitat fra: Sjokosaus på søndag 30. mai 2021, klokken 17:55
Sitat fra: moonbuggy på søndag 30. mai 2021, klokken 12:18
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/05/29/195762389/bmw-ix3-bare-en-ting-mangler-for-at-denne-skal-bli-bestselger
Her argumenterer testeren med at 4hjulsdrift ikke er et must, og legger til:
"Vi er villige til å vedde en månedslønn på at det ville vært helt andre tall(lavere rekkevidde) om iX3 ble levert med xDrive firehjulsdrift."
Greit nok, men det er et stort men. Mercedes med EQA har lengre rekkevidde med sin 4matic enn med 2hjulstrekkeren. Hvorfor? Jo, der velger man en litt mindre permanentmagnet motor på bakhjulene sammen med asynkronmotoren på forhjulene. Ellers likt, er en permanentmagnet motor litt mer effektiv enn en asynkronmotor, og siden EQA 4 matic under normal kjøring nesten bare har bakhjulsdrift med en mindre og mer effektiv motor, så får man lengre rekkevidde på tross av økt vekt.
Fordelen med asynkronmotoren er at den "i beredskap" knapt bruker energi.

Siden BMW har valgt asynkronmotoren på bakhjulene, kommer neppe 4-hjulsdrift i denne. Det naturlige er en løsning som EQA 4 matic....
BMW sitt 5 gen drivlinje består bare av asynkronmotorer. iX har 2 av dem.


Helsemessig for passasjerene er asynkronmotorer det beste i elbiler siden disse genererer mye mindre magnetfelt enn permanentmagnetmotorer.
Det er ikke bra for mennesker å eksponeres for magnetfelt over lengre tid.

Hvor finner en dokumentasjon på slikt?
#5
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 / alternative biler
søndag 30. mai 2021, klokken 15:07
Hei,

i3 er en veldig morsom bil å kjøre, grei rekkevidde og fair hurtiglading, og ikke minst gir den en premium følelse sammenlignet med andre rimeligere små elbiler.

Når det gjelder rekkevidde så er det mange alternativer som ligger rett ved eller under i3 i pris.
Kia e-soul, zoe og Nissan leaf er noe eksempler.
Se her for oversikt over rekkevidde:

https://motor.no/elbil/motors-store-rekkeviddetester-av-elbiler/192825


#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil #2, isofix fram?
mandag 24. mai 2021, klokken 16:27
Fungerer helt fint med bakovervendt barnesete i i3, og til fremoverlente er den helt super. Om ikke annet til barne blir så store at de vil åpne dørene selv.
#7
Jeg hadde vurdert en brukt WV passat GT fremfor en helt ny bil med et slikt kjøremønster. Som det skrives, e-kjøring i hverdagen, suplering med drivstoff på de (få?) lengre turene.
Det store verditapet på en helt ny bil skal litt til å forsvare, og når dere ikke kjører lengre så tar det tid å "kjøre ned" en litt brukt bil.
#8
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
tirsdag 18. mai 2021, klokken 06:44
Sitat fra: Moas på tirsdag 18. mai 2021, klokken 02:47
Sitat fra: Jalla på mandag 17. mai 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Tibia på mandag 17. mai 2021, klokken 22:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 18:06
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?

Det vil jeg ikke tro. Bestilte i forrige uke, forhandler mente da at det ikke kom noen facelift. Så jeg får uten, men får bil allerede i sommer.
Selvsagt kommer LCI, og den blir offentlig i juni. Produksjonen starter noen få uker senere.
Merkelig, spurte billia for 2 uker siden hva leveringstiden var for en Ix3 og da sa de november.

Med mindre en kjøper en av bilene som er på vei til Norge. Da er det levering fra juli/august og utover. Velger en å gå for en kombo som ikke er på vei/ må produseres så er det levering fra november.
#9
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
mandag 17. mai 2021, klokken 22:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 16. mai 2021, klokken 18:06
Dersom en bestiller nå - får en da tildelt facelift versjonen?

Det vil jeg ikke tro. Bestilte i forrige uke, forhandler mente da at det ikke kom noen facelift. Så jeg får uten, men får bil allerede i sommer.
#10
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
fredag 14. mai 2021, klokken 16:37
Kjedelig at det kommer en facelift rett etter at de har begynt å levere ut biler. Skulle gjerne ha sette at det gikk et år om ikke annet.
#11
BMW iX3 / Sv: Sporing av bil før levering
torsdag 13. mai 2021, klokken 21:13
Bilen er lagt til og sees i appen. Ser at bilen er ulåst som forventet under transport, men ingen info om nåværende eller tidligere lokalisering så vidt jeg kan se.
#12
BMW iX3 / Sporing av bil før levering
torsdag 13. mai 2021, klokken 09:21
Har fått VIN og lagt til bilen i appen, men får ikke sporet den? Forhandler nevnte at bilen ikke kan spores på båten, forstod det likevel som den kunne spores utenom dette, altså utenlands? Eller fungerer ikke sporing før bilen kommer til Norge?
#13
BMW iX3 / Sv: Leveringstid
mandag 10. mai 2021, klokken 00:02
Bestilte før helgen og skal få bilen i slutten av juli. Gikk for en allerede produsert bil, da jeg ikke tok sjansen på å bestille i ønsket kombo siden mangel på microhiper (?) vil kunne påvikre utstyrsnivået på biler som skal produseres fremover.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA