Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Joabor

Sider: [1]
1
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
« på: Mandag 26. April 2021, klokken 10:46 »
Noen som vet hvor lenge bilen er i "produksjon"?

Enligt den informationen jag har fått 4-6 veckor.

2
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 22:31 »
Nu har jag provkört 1 timme, och här är mina korta reflektioner:
- Gällande storlek så är det en stor bil både invändigt och utvändigt, har faktiskt ingen bra jämförelse då jag inte hade en annan bil bredvid men större än Volvo XC60 men smäckrare och Volvon är högre upplever jag.
- Ljudnivå: Mycket välisolerad, vindljudet var nästan obefintligt och det enda ljud som egentligen hördes var däckljud (21", 235 & 255) men klart mindre ljud än min BMW 220d Xdrive Gran Tourer. Den stora kupén gör så klart att det blir lite mer ljud än en sedan.
- Sköna stolar (skinnklädsel), dock har jag valt sportstolarna så det ska bli intressant hur dom är att sitta i.
- Bra klipp trots lite mjäkiga 0-100 siffror 8,5 officiellt, ca 8 (Tesla Björn ID.4).
- Sköna reglage och knappar med en distinkt känsla, tyckte inre ratthjulen kändes alltför plastiga, men dom hade nog kunnat lägga 5 kr extra på dom.
- HUD/AR: Intressant och bra HUD men det gröna/gula/röda strecket som dyker upp för att varna för andra bilar var stundtals svårt att se och liksom "flimrade" lite, kan säkert bero på sittposition eller ovana.
- Grillen: den stora fula plastbiten kändes inte lika ful i verkligheten men enligt min åsikt den sämsta delen på hela bilen. Men den går att leva med.
- Travel assist fungerar riktigt bra och har kommit en bra bit längre än min Sharan -17 som dock endast hade Lane assist. Travel assist känns klart mer sofistikerad och mjukare när vägen svänger, dock måste det fortfarande finnas sidlinjer för att det ska fungera.

Om jag nu ska hitta något att klaga på så är det att den stora 13" skärmen inte är vinklad mot föraren och det är inget problem när man är normal lång och kommer en bit i från den. Men jag som är 165 cm och sitter lite längre fram hade uppskattat att den var riktad/vinklad mot föraren som ex. min BMW, men jag skulle tro att det är en vanesak samt om man väljer HUD/AR så tittar man ändå inte på den skärmen.

Bara att fråga om det är något ni undrar över. Kom även i håg att det är svårt att vara 100% objektiv då jag redan har beställt en Enyaq iV80 Sportline, quartz grey.

En kort reflektion är att när jag satte mig i min diesel BMW så känns den påtagligt omodern på alla sätt.

4
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 19:16 »
Var å prøvekjørte Enyaq i går og da fikk jeg vite at bilen var sendt fra fabrikken.
Transporten gikk som normalt mellom fabrikk og Tyskland, men det gikk veldig tregt fra Tyskland til Norge..  :(

Dere som har fått bekreftet, har dere hørt noe om at de har startet prod av bilen deres av selger på forhånd?

Hej, kära nordiska grannar. Jag har också fått bekräftat iV 80 Sportline v. 17 och är tydligen en av de första i Sverige:). By the way detta forum är helt klart det bästa när det gäller Enyaq.

Edit: citerade visst fel post...

Sider: [1]