Hadde bilen inne til oppdatering nå nettopp, og for første gang får jeg omsider kontakt med bilen uten at den står til lading 👌👍
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Amatøren på søndag 01. november 2020, klokken 22:26
e-tron 50 Advanced Business med blant annet Matrix, 360 kamera, tilhengerfeste, sportsseter, nakkestøtter med ekstra justering,... Kom på 618.000,-
Ja, jeg ville bestilt igjen.
Bakkeklaringen er ekstremt viktig for meg, pluss akseptabel bagasjeplass.
Sitat fra: ThomasEL på fredag 02. oktober 2020, klokken 21:21De få gangene jeg har regnet ut selv har jeg havnet rundt 55kwh.
Ja, har sammenliknet med den et par ganger. Kommer dårlig ut i forhold til den også🙈
Her er dagens resultater:
• Startet med 99% SOC, gjensto 30 min lading, men familien var lite hypp på å vente lenger for at jeg skulle kunne gjøre alle beregninger perfekt🤪🤪
• Kjørte E39 fra Jæren og hjem til Sørlandet, totalt 222,5 km. Fulgte trafikken, som ikke gikk så superfort, men jevn flyt. Stort sett oppholdsvær, men fuktig/våt vei. Kraftig motvind.
• Forbruk: 2,17kWt/mil
• Ankom med 18% og estimert 46km gjenstående rekkevidde
BEREGNET BATTERIKAPASITET:
2,17kWt/mil • 22,25 mil / 81% = 59,6kWt 😰
(Var ganske godt fornøyd med forbruket på denne turen, vinden tatt i betraktning. Men under 60kWt tilgjengelig - igjen🤬)
Edit:
En time senere har SOC steget til 21% Da har jeg brukt 78% i stedet for 81%. Da ender batteriet på 61,9kWt
(Men uansett veldig rart at SOC stiger såpass mye etter en tur der jeg ikke dro ut noe spesielt mye effekt mot slutten)
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på onsdag 19. august 2020, klokken 23:37
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 18. august 2020, klokken 11:20
Litt annet tema, men poster det her siden det hører inn under overskriften:
Er det noen som har gjort noen erfaringer med å trekke tung henger, jeg tenker da aktuell vekt opp mot maks tillatt (1500 - 1800kg)?
Hvordan oppfører bilen seg da? Oppleves det som om motoren strever/jobber hardt?
Har foreløpig bare bare kjørt henger med lav aktuell vekt med e-tronen min. Usikker på om jeg skal «tørre» å utsette den for påkjenningen med f eks campingvogn🙈
Tenker ikke på rekkevidde, den blir jo selvsagt kortere fordi forbruket går opp. Men mer i hvilken grad belastningen er uheldig for bilen...🤪
Vi har vært på 2 ukers ferie med vår E50AB og har dratt rundt på en Hobby 540 campingvogn i sommer. Turen startet på Tinnoset i Telemark og gikk til Hokksund, Vikersund, Hadeland, Fagernes, Beitostølen, Valdresflya, Lom, Sognefjellet, Sogndal, Voss, Kinsarvik, Stavanger/Sola og deretter hjem til Arendal. Det ble totalt ca 140 mil og jeg må si at det å trekke campingvogn med denne bilen er helt suverent. Jeg følte aldri at jeg hadde for liten motor og hadde alltid mer enn nok å gi på med.
Jeg har ikke sett på forbruket på hver enkelt disanse eller på hva som displayet viser, men har loggført hva jeg faktisk har ladet. Samlet forbruk er på 425Wh/km inklusiv ladetap. Det synes ikke jeg er galt med tanke på at ekvipasjen vår besto av bil med skiboks og vogn. Jeg vil anslå samlet vekt et sted mellom 4,1-4,3 tonn...trolig nærmere det siste. Av de ca 140 milene vi kjørte vil jeg anta at ca 4-5 mil var uten campingvogna hektet på. Totalt ladet vi for kr 1749,40 noe jeg ikke synes er ille. Jeg fryktet faktisk at ladekostnadene skulle være vesentlig høyere, og ladekø var heller ikke noe vi opplevde som et problem. De stedene hvor det var litt trengsel virket folk til å flytte seg kjapt når de var ferdig.
Hvor hard man ønkser å være på gasspedalen synes jeg må være opp til hver enkelt å avgjøre, men jeg tror ikke en elmotor tar skade av å dra på med det bilen har å gi en gang i blandt.
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:47Sitat fra: Elmic82 på mandag 03. august 2020, klokken 14:12Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.
Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.
Skal ut en tur nå. Kan teste litt..
Hos meg aktiveres perkeringsbremsen med det samme jeg åpner døren
Hvis du åpner døren mens bilen står i D eller R, aktiveres parkeringsbremsen automatisk og bilen går over i P hvis du slipper bremsen. (Du kan oppheve parkeringsbremsen mens du står i D eller R og holder bremsen inne, hvis du f.eks. trenger å rygge med døren åpen.)
Hvis du selv setter bilen i P, aktiveres ikke parkeringsbremsen. Selv ikke om du åpner døren, går ut eller slår av og låser bilen. Altså ved en vanlig parkering på flatmark. Først når du setter inn ladekabelen, aktiveres parkeringsbremsen.
OBS! I N skjer det heller ingenting når du åpner døren, selv om du forlater setet, for at du skal kunne dytte/taue bilen. Bilen piper riktig nok, men her kan det, som med de fleste biler, potensielt gå riktig ille. Du kan dog altså selv sette på parkeringsbremsen i N, for å f.eks. sove i bilen.
Videre; Går du ut av bilen i P og lukker døren, slår den seg av etter 30 sekunder. Men, musikken fortsetter å spille hvis du har på radio el. Denne skrur seg av når du setter deg inn igjen. Til stor irritasjon for passasjerene.
Jeg oppdaget faktisk først i dag at du kan forhindre dette ved å la døra stå åpen, eller klikke den bare igjen bare det første hakket, som på Tesla, hvis du ikke har servolukking. Dette fungerer når bilen står i P, enten parkeringsbremsen er av eller på.
Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2020, klokken 14:09
Man kan forlate bilen i kun parkmodus.
Parkeringsbremsen (brekket) vil kun aktiveres hvis du drar i knappen i midtkonsollen eller setter inn ladestøpselet. Og muligens ved et par andre anledninger, som at bilen registrerer at du står i en helling.
Skal ut en tur nå. Kan teste litt..
Sitat fra: tromsø på onsdag 08. juli 2020, klokken 19:38Sitat fra: Amatøren på onsdag 08. juli 2020, klokken 19:30
Startet 10. mars og 22. april fikk jeg til slutt epost om fiks. Ca 14 klager.
Oppdaterte min forrige epost...
Huff, bare å smøre seg med tålmodighet da!
Edit: Fikk akkurat svar fra digitalsupport om å prøve en soft reset først. Har lite håp om at det ordner problemet men krysser fingrene!
Sitat fra: TM på fredag 03. juli 2020, klokken 10:40
Er det grunn til å tro at problemene med app stort sett er historie, og at det kun av og til er kortvarige problemer. Det hender det feiler på BMW også, men da er det som regel bare en tilfeldig svikt i kommunikasjonen. Prøver man igjen rett etterpå så virker det igjen.
Kanskje problemene som rapporteres nå er færre fordi de fleste bruker appen om vinteren til forvarming ?
Hva mener folket ? Hvis jeg henter ut en ny bil nå, kan jeg da regne med at det virker rimelig stabilt ?
Sitat fra: TM på onsdag 13. mai 2020, klokken 16:39Sitat fra: Elmic82 på onsdag 13. mai 2020, klokken 14:36Ikke hvis du sier opp 14 dager før det har gått 1 år. Hvis du har det som må regnes som god grunn, for eksempel at tilbudet endrer seg i løpet av kontraktsperioden vil du kunne si opp når som helst.
Har forstått det slik at det er 1 år gratis abonnement for oss som har kjøpt ny etron. Men er det slik at man binder seg til 1 år etter gratisperioden er over?
« 4.1 e-tron Charging Service-kontrakten har en fast løpetid på 12 måneder, og begge parter kan si den opp med to ukers varsel på slutten av kontraktsperioden. Dersom kontrakten ikke avsluttes i tide, blir kontraktsperioden forlenget med ytterligere 12 måneder. Oppsigelsesvarselet kan gis i kundekontoområdet, ved skriftlig varsel eller via e-post. Dette påvirker ikke retten til å si opp kontrakten med en god grunn.»
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 12. mai 2020, klokken 15:21
Samme lyktene, jeg vil si JA(!) til Matrix lys.
Utrolig deilig å slippe å blende av for møtende trafikk. Du får ikke kjøpt vanlig fjernlysautomatikk (av/på) for møtende trafikk. Greit å få lyst opp grøfter ved møtende trafikk eller ligger bak andre biler. 😉
Sitat fra: janbanan på søndag 10. mai 2020, klokken 10:03
Jeg er ikke helt imponert over tidsstyrt ladeplanlegging på min e50.
I dag skulle den ha hatt 100% kl 1000, iht tidsstyring. Jeg har planlagt avreise kl1200.
Avreisetidspunkt satte seg to timer før i appen, da den heller ikke nådde ønsket lademål sist jeg brukte dette.
Bruker easee lader på 16A 3 fase, og får 4kW ut av denne, bilen lader med 3,8kW. Ingen ladestyring på easee. Konstant effekt mao.
Hva er andre sine erfaringer, må det legges inn 2 timer margin for å nå ønsket lademål?