Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - el-H

Sider: [1] 2 3 ... 5
1
Audi e-tron / Sv: Støt ved lading
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 22:20 »
Det tror jeg måtte vært statisk støt, jeg tro ikke  den innlastningsbeskyttelsen er  metalisk forbundet til bilen, Hvis det var strøm der så hadde du nok også kjent det med håndflaten, og for å få strøm så måtte du ha vært borti noe annet samtidig for at det skal bli en potensielforskjell slik at det evt. er noe spenning i mellom de to kontaktpunktene.

2
Lade hjemme / Sv: Lademuligheter i garasje
« på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 16:32 »
Se vedlagt bilde.

Det skal være 16A 3fas i garasjen. Hvilke muligheter har jeg for lading? Har en Model 3, men er ikke sikkert at jeg skal ha det for all fremtid. Akkurat kjøpt meg hus.

Hovedsikringen skal være på 50A

Det ser ut som du har 3 fase, det står 3x2,5 og 16 a på denne kursen. Tesla 3 er eneste bil som kan utnytte 3fase på 230 volt så her kan du mest sannsynlig få 6 kw ladeefekt hvis du monterer ladeboks.

3
Audi e-tron / Sv: Første service
« på: Mandag 14. Juni 2021, klokken 21:39 »
Det er under halv pris av merkeverksted, møller tar noe over 9200 kr. Jeg bruker merkeverksted når bilen har nybilgaranti men jeg vet ikke om det har noe for seg. Men som andre har skrevet i andre tråder så får du  oppdateringer og andre garantisaker utført samtidig hos merkeverksted som du ikke får hos ikke merkeverksted. Møller hadde tatt med 2 oppdateringer som jeg ikke viste om på min da den var inne til 30000 service

4
Nissan e-NV200 / Sv: Hvilken modell/årgang?
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 19:36 »
Det er ikke noe vesentlig endringer på årgangene bortsett fra at de kom med større batteripakke i 2018.

5
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 23:18 »
@Kimedic: Siden du har 4-pin blå trefaskontakt har du mest sannsynlig såkalt IT-nett tilkoblet huset. Ved TN-nett hadde du hatt rød 5-pins kontakt. TN er å foretrekke for lading, mens IT kun er standarisert for 1-fas lading. TN/IT bestemmes av den transformatorstasjonen du er tilkoblet. Du kan ikke konvertere fra IT til TN (innenfor et rimelig budsjett) kun for ditt hus/ladekurs.

Ut fra tidligere innlegg, antar jeg også at du har ladekabel med Schuko (7PP.971.678.DF) og rødt industristikk (7PP.971.678.CJ eller 7PP.971.678.CM).

Uansett hvilken løsning du får for til lading, må du starte med følgende:
  • Overspenningsvern på hovedinntaket
  • Jordfeilvern type B på ladekursen (evt integrert i ladestasjon dersom du går for dette)
  • Ladekursen bør oppgraderes til automatsikring, om den ikke allerede er det

Deretter har du flere muligheter for selve ladepunktet:
  • Bytte ut 3-fas kontakten med 1-fas 16 A, samt kjøpe 7PP.971.678.CK eller 7PP.971.678.CP fra Audi. Ladeeffekt 3,7 kW
  • Installere 1-fas ladestasjon. Mest sannsynlig kan du få 16 A (3,7 kW) siden du allerede har dette på kursen. Dersom du får lov til å gå over 16 A, vil ladeeffekten øke tilsvarende. 20 A = 4,6 kW, 25 A = 5,8 kW
  • Installere 3-fas ladestasjon. Gitt IT-nett, er dette noe utenfor standard, og frarådet av Møller. Det skal likevel fungere med e-tron, og mener du vil få noe over 6 kW på 16 A.
  • Kjøpe 1-fas 16 A ladekabel hvor du kan få tilpasset støpsel som passer din kontakt. Vil gi 3,7 kW. Se innlegg nedenfor fra el-H for detaljer.
Bare husk at det er lett å overdrive hva en tror effektbehovet blir i hverdagen. Selv med e-tron, vil 3,7 kW gi deg ~40 kWh i løpet av 12 timer lading, dvs nok til langt over 100 km med daglig småkjøring selv på vinteren (som er det som spiser mest energi).

Som en midlertidig løsning, kan du få laget deg en adapter fra 4-pins 3-fas 16 A støpsel (passer i kontakten du allerede har), til 16 A 3-fas rød kontakt (som ladekladden passer i), men med bare en fase tilkoblet. F.eks Ladespesialisten og Elbilhjelpen kan bygge dette for deg, dersom du ikke har en elektriker lettere tilgjengelig. Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW). Du må slå av overvåkning av nøytralleder, siden du ikke har en ekte N-leder tilkoblet. (Og så kan det være at ved å slå av dette får du ladekladden til å fungere med adapteret som du allerede har, uten modifikasjon.....)

Edit: Lagt til forslag #4 etter tips fra el-H nedenfor.

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Nå ble alt mye klarere.

Jeg gjør som du sier og starter med sikringsskapet. Jeg bytter det ut med nytt, og får montert overspenningsvern og eventuelt jordfeilbryter type B.

Jeg har en automatsikring i skapet og den går til 3 fase kontakta i garasjen. 3,7kw vil holde inntil en fast stasjon er på plass.

Det jeg lurer på da er:

Må jeg bytte kontakta fra 3 fas til 1 fas med 3 pinner for å kunne bruke laderen el-H linket til? når har jeg prøvd å bruke audi laderen med adapter til rød 5pins, men fikk ikke brukt den. fikk kun feilmeldinger selv om jeg prøvde å skru av vernet.

Hvis en ny lader kan gi meg opptil 3,7kw for rundt 2000kr, så syns jeg det er greit. Men hvilken kontakt skal jeg bestille? schuko eller 1fas 3 pin? Har tilgang på elektriker som ikke flår meg, så han kan sikkert gjøre om på det..nå angrer jeg på at jeg ikke undersøkt bedre før jeg byttet til 4pins 3 fas :-[

Jeg har altså overgang fra 3 fas til rød CEE 5 pin. Jeg har også overgang til schuko kontakt.


Du kan du bestille det støpslet du vil ha på disse, så du trenger ikke å gjøre noe med kontakten på veggen i garasjen, ladekabelen kan bestilles med 4 pin blå 16 a, det er da bare 2 av pinnene  + jord som brukes.  Hvis det bestilles på nett må det skrives på bestillingen eller de må ringes. Jeg  hadde en slik ladekabel og tipset en nabo om disse, han hadde 4 pin blå i sin garasje og fikk levert ladekabelen med det. i 2017 kostet disse ladekablene hendholdsvis 3500kr og 3700 kr så nå er det mye lavere pris.

6
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 21:12 »
Her er et alternativ med rimelige ladekabeler med justerbar ladekladd, Han kan levere disse med støpsel  som passer til din blå 3 fasekontakt.


https://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-6a-evi-ladekabel-med-type-2-mennekes-og-led-skjerm-3

https://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2

7
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 19:59 »
Hvis det er mye styr med graving av ny kabel så kan du benytte 3 fasekursen til å montere ladeboks på, det er bare 2 faser som brukes men det er ok, da får du ca 3,2 kw ladeefekt. Flere steder så må man søke om å få større kurs enn 20a til elbillading så jeg regner med det er den søknaden de snakker om på effekten du kan bruke, du har jo 63a hovedsikringer så da skal det ikke være noe problem med kapasitet for større kurs heller.

8
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Onsdag 09. Juni 2021, klokken 10:36 »
Kan noen med 32 A blått industristikk på laderen sjekke delenummeret på kabelen som plugges i veggen? Det står på "undersiden" av den svarte kontakten som er festet i ladekladden, så den må plugges ut for å kunne se dette. Jeg mistenker dette er 7PP.971.678.R (vinklet støpsel) eller 7PP.971.678.AM (rett støpsel)

I så fall, så tror jeg 7PP.971.678.AG er en 16 A variant som vil kunne gi mulighet til å lade på 16 A blåstikk uten noen ekstra overgang, både dersom en orginalt har 32 A blåstikk eller 16 A rødstikk fra fabrikk. (Jeg har selv det siste, og kan derfor ikke sjekke delenummeret selv)

Disse to delenumrene er brukt på andre biler i VW-konsernet (f.eks Porsche), og kontaktene som skal plugges i ladekladden ser like ut.

Har sett at hybridbiler vw og audi leveres med 16a cee støpsel, de ladekladene er på 3,6 kw, men det kan godt hende at denne kabelen passer på 7,5 kw kladdene, men  Kimedic har 3 fase stikkontakt så han må fortsatt ha en overgang eller bytte kontakten på veggen

9
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Lørdag 05. Juni 2021, klokken 14:59 »
Hei!

Låner denne tråden istedenfor å lag en ny..

Har fått montert en ny blå 3 fase kontakt i garasjen, rund med 4 pinner. Den gamle som sto der var avlang og firkantet (Fra 80 tallet). Den står på en 16amp automatsikring inne i huset. Jeg har også schuko kontakter i garsjen som har egne sikringer 10amp på en liten boks inne i garasjen.

Får ladet bilen på schuko (etter jeg skrur av jordfeilovervåking)

på 3 fase med overgang til rød cee kjøpt på elbilgrosisten, får jeg ikke ladet. Får kun blinking av røde lys på nødladerren fra audi.

Hva er galt? Hus fra 70 tallet. det er gamle skrusikringer på alle kurser, bortsett fra på 3 fasen i garasje. den har automat. Har 3 store sikringer på 63amp under sikringskapet i huset..

Hva kan skyldes at jeg ikke får ladet på 3 fas Cee kontakten?

Har ikke prøvd å koble laderen til bilen. ville gjerne ha grønt lys øverst og gule i midten på laderen før jeg putter den i bilen..er helt noob når det gjelder strøm ::)

Det går nok ikke med overgang fra blå 230 v til rød som er 400 v. Hvis dem medfølgende adapteren til laderen i bilen har rødt støpsel på for tn 400 volt da kan den kun benyttes på tn 400 volt anlegg. På ditt anlegg som er it 230v kan du maks få ladet på en fase 7,4 kw så her må du få byttet ladekabel til den som har blått støpsel for it 230v og kjøpe en overgang til denne eller bytte kontakten på veggen til 1 fase 32a blå og stille ned laderen på 50 % hvis du har 16 sikring

10
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Fredag 28. Mai 2021, klokken 12:36 »

Vi hentet vår nye e-Tron 55 Advanced Sport i går og jeg har et par spørsmål:

- Vi fikk ikke opplysninger fra Møller om ett år gratis abonnement på Ionity-løsningen deres som jeg har lest at andre har fått med her, er dette ikke lengre noe som tilbys eller er det noe man aktiverer selv? Vi fikk en ladebrikke fra dem til å koble opp mot de ulike leverandørene



Abbonement må du aktivere selv, det ligger link for dette i appen.

11
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: Torsdag 29. April 2021, klokken 21:17 »
Jeg er på utkikk etter nye vinterhjul (felg+dekk) og hadde egentlig lyst til å bytte kvitte meg med 21" turbin felgene mine og gå for 20" Lamina. Jeg leser i begynnelsen av denne tråden at noen opplever ulyd med Lamina+R3 kombinasjon.

Er det felgene som er synderen her som lager ulyden eller er det en uheldig kominasjon med R3 dekkene på disse felgene?

Jeg tror det er og har hørt at flere har sagt at det antageligvis er R3 dekkene som har en lyd i visse hastigheter når de er helt nye og det forsvinner når de blir litt slitt.

12
Audi e-tron / Sv: Ladeproblemer med Zaptec ZapCharger Pro anlegg
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 22:35 »
Har hatt samme problem, men med annen ladeboks. Tror nok feilen ligger i bilen. Hos meg var det også samtidig problem med åpning av ladeluke og at ladekontakt ikke ville løse ut etter ferdig lading noen ganger.
Dette har skjedd ved 2 perioder, den første gangen skiftet de ladeluke og kabling inn til ladesystemet i bilen, og andre gangen så skiftet de ladeluke igjen.

13
Audi e-tron / Sv: E-tron på Finn.no
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 21:19 »
 Det ser iallfall ut som alle forhandlerne nå har kampanjepris på 55 advanced sport inkl tilhengerfeste, vinterhjul og serviceavtale  til 727600 kr.   https://trondheim.audi.no/kampanjer/audi-e-tron-55-advanced-sport/

14
Audi e-tron / Sv: E-tron 2022 - Produksjonsstart
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 17:46 »
Produksjonen starter nok tidligere for biler levert fra Juli er i mange tilfeller neste årsmodell.

15
Kjøpe elbil? / Sv: Bytte fra Outlander PHEV til Mach-E
« på: Torsdag 08. April 2021, klokken 19:28 »
Mitsubishi har allerede en etterfølger til Outlander. Forskjellen er at de ikke vil selge den i Europa. Tror det rett og slett beror på at de må ha et høyt salg av rene elbiler for å unngå bøter i mangemillioner-klassen, siden de ikke har kommet med noen erstatter til I-Miev, slik at det bare er hybrider som skal bære overgangen for de.

Altså er det rett og slett et økonomisk valg. Det blir mer lønnsomt å kutte ut det europeiske markedet, fremfor å utvikle og prøve å selge en elbil. Det beste de ville fått ut nå, er brandede versjoner av Peugeot E-205 og E-2005, som uansett bare ville trukket ned salgstallene for de andre "søster-merkene".

Men hadde de gjort det, og samtidig kommet med den nye hybridversjonen av Outlander, samt denne Eclipse, som vel mer eller mindre er en ASX-erstatter mer enn en Outlander-erstatter.

Den nye Outlander lages ikke som hybrid, kun med stor bensinmotor det er derfor den ikke blir solgt i Europa. mulig den kommer som hybrid i slutten av 2022. Eclipse leveres i europa fordi Den tyske importøren maste om å få denne fordi det selges mere av den der og at det var nettopp lansert ny hybridutgave av den. Outlander er ikke så populær ellers i Europa som den var i Norge.

Sider: [1] 2 3 ... 5