Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Tskav

Sider: [1]
1
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Tirsdag 24. Mars 2020, klokken 15:36 »
Du kommer med mange gode og reflekterte poeng. Det som skurrer litt hos oss er nettopp at vi bor innenfor ring 3 i Oslo og bruker maks 15min til jobb med offentlig kommunikasjon (dør til dør). Jeg er sikker på at vi kommer til å bruke bil mer enn det vi ha gjort til nå men det er vel nærliggende å tro når man faktisk har en bil som er tilgjengelig 24/7.

E-niron er ikke så spennende nei, men den får jobben gjort.

Syns du vi bør likevel slå til om det er en 2019 modell?
Vi har hatt e-Niro 2019 i et år nå, men det er madammen som kjører den mest. Hun har ingen interesse av app (vi er begge i 30-årene, så en kan ikke skylde på alderen heller). Vi har Model X og har hatt e-Golf, begge med app, men hun har egentlig ikke brukt det. Hun logget seg nylig på Tesla-appen igjen for første gang på over et år. Litt forklart med at hun sjelden bruker X-en, men uansett forteller det at det er individuelle forskjeller på behovet for app. For meg ville det vært vurderingen av app som eventuelt gjorde det verdt å vente på 2020 og betale 15k mer, de andre småendringene betyr mindre og blir sekundære. Står bilen ute (og spesielt om den har mulighet for forvarming/batterivarming uten strømtilkobling) er app viktigere enn om den står inne.

Når det gjelder de negative sidene jeg nevnte med e-Niro, så klarer jeg lage slike lister omtrent uansett bil, så det blir opp til hver enkelt å vurdere hva som er viktig...  :P

Takk for svar. Vi begge er i tidlig 30 årene og hos oss er det jeg som er mest interessert i teknikk/dingser. Mannen min er vel også interessert men det er alltid jeg som må løse problemene :)

Vi begge ser verdien av å ha app og siden vi har klart oss ganske greit uten bil hittil så tenker vi at vi kan vente på app.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Tirsdag 24. Mars 2020, klokken 15:12 »
Da skal jeg gjøre det. Jeg har et spørsmål som kanskje er litt dum. Du sier at det er først til høsten/sommeren som årets modell kommer til de som har satt seg på lista i 2018. (Vi satte oss på lista i Juni 2018). Hvorfor finnes det salgsannonser på finn.no hvor noen selger Kia e-niro 2020-modell? Eller er det egentlig bare en informasjon om når bilen ble registrert for første gang?
Juks med tall. På Finn må du egentlig fylle ut modellår, men da jukser de og legger inn 2020 selv om VIN forteller at det er en 2019 modell. Om det er privatperson som selger vet de at det i kontrakten med Kia stod 2019 modell. Tipper selger spiller dum og later som at en bil registrert i 2020 "må være en 2020. Bare se på interiørbilder så ser du om den har ny skjerm. Eller bilde bakfra der baklyktene skal være nye.

Om du satt deg på liste juni 2018 og har bedt om 2020 modellen tipper jeg du har bil sent på sommeren, kanskje utpå høsten. Jeg satt meg på liste i august 2018 og fikk estimert tilgang på 2020-modellen høst/vinter i år.

Jeg har ikke tenkt på at man kan jukse på den måten men det kan man jo.

I forbindelse med korona så har vi skjønt at det er mange bilprodusenter som setter opp prisene. Det blir interessant å se om hvor mye evt. prisøkningen blir på E-niro.

Takk for alle svar hittill!

3
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 08:49 »
Gjennom disse årene i elbilkaoset er en av de tingene jeg har lært meg at det lanseres stadig nye biler, og det høres flottere ut for hver bil som presenteres, nesten så man føler at egne biler blir utdatert på flekken. Men når bilene først kommer på markedet eller blir tilgjengelig for prøvekjøring, så er ikke alt honky dory allikevel. Jeg har blitt skuffet gang på gang på gang. Dette er nybrottsarbeid, og produsentene sliter med å ivareta alt vi sære elbileiere har av preferanser. At Mach-e blir en "perfekt" elbil har jeg ingen som helst tro på, den kommer til å ha sine sider den og. En ting som iallfall har blitt bevist gang på gang, er at Hyundai og Kia er blant de desidert mest effektive bilene på markedet, både hva angår forbruk, rekkevidde og ladehastighet i km/t. Til Oslo-bil for helgebruk med ett barn, uten behov for henger, hadde jeg ikke lurt lenge på å kjøpe e-Niro. Filholder, kjøling i seter, romslig, kan ta 100 kg taklast, hendig størrelse som egner seg godt til trange parkeringshus og parkeringsplasser i Oslo.

Skal jeg si noe negativt om den, så er kvaliteten på ryggekameraet dårlig, sommerdekkene den leveres med er forholdsvis harde og gir mye mer støy enn de piggfrie vinterdekkene, litt for mye plinge og dingelyder (men mye bedre enn Leaf), den har ladeport foran, retningsvelgeren roterer i stedet for frem og tilbake, og da må jeg tenke/se hva som er forover og bakover i stedet for at det går på automatikk (vanesak og helt sikkert uproblematisk om man kun kjører den, men jeg kjører den bare en sjelden gang). I tillegg så er det jo også en KIA, som i min verden ikke er veldig spennende, men hos meg er Ford i akkurat samme sjanger...

Du kommer med mange gode og reflekterte poeng. Det som skurrer litt hos oss er nettopp at vi bor innenfor ring 3 i Oslo og bruker maks 15min til jobb med offentlig kommunikasjon (dør til dør). Jeg er sikker på at vi kommer til å bruke bil mer enn det vi ha gjort til nå men det er vel nærliggende å tro når man faktisk har en bil som er tilgjengelig 24/7.

E-niron er ikke så spennende nei, men den får jobben gjort.

Syns du vi bør likevel slå til om det er en 2019 modell?

4
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 08:42 »
Hør med svigerfaren din. For øyeblikket er det vel bare den gamle modellen de leverer ut.
Til sommeren-høsten kommer årets modell til de første kundene som satt seg på venteliste i 2018.
Om du får bilen for 360 med 10% rabatt høres det egentlig ut som en 2019 first edition med vinterhjul, gummimatter og type 2 kabel.
Veiledende på 2019 modellen er vel 382 eller noe sånt. Pluss klargjøring, levering, vrakpant etc.

Da skal jeg gjøre det. Jeg har et spørsmål som kanskje er litt dum. Du sier at det er først til høsten/sommeren som årets modell kommer til de som har satt seg på lista i 2018. (Vi satte oss på lista i Juni 2018). Hvorfor finnes det salgsannonser på finn.no hvor noen selger Kia e-niro 2020-modell? Eller er det egentlig bare en informasjon om når bilen ble registrert for første gang?

5
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 08:35 »
Hvis det er 2020 mod av Kia eNiro, ville jeg gått for det. Er det den gamle hadde jeg tenkt med om noen ganger til...

Burde slå til uansett.
Tipper det ikke er 2020 modellen til den prisen, og ventelista er lang.

Godt spørsmål. Hvordan finner jeg ut om det er 2019 eller 2020 modell? Er det først når vi får tilbud om å skrive kontrakt? Vi var innom Kia Ensjø i Oslo og der fikk vi snakket med en selger som sa at E-niro med app kommer som utstillingsmodell i Mars og etter hvert til salg for de som venter på app.

Det er ikke first edition modellen vi får kjøpe.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 14:53 »
Det at det er førstegenerasjon kan spille inn på hva restverdi er når du skal selge bilen. Skal du selge etter et halvt år, er det sannsynligvis best å velge den bilen som har vært kortest på markedet, selv om du kanskje har måtte vært på verksted et par ganger for utbedringer. Elbiler har en voldsom "utvikling" (at det kommer flere merker/biler og prisene på nye "eldre modeller" blir satt ned, ref golf/i3/ampera/leaf osv), og en 1-2 år gammel modell som e-niro kan ha brattere verdifall når xyz kommer med en ny modell. Verditapet ditt kommer uansett til å bli mindre i kroner ved å kjøpe en Kia til 150' mindre enn en mach-e.

Vil anbefale deg å prøvekjøre e-niro, den er god med topp kvalitet driftsmessig (lite klager/feil og rekkevidden er bra, såvidt jeg har lest). Hvis det ikke er behov for rekkevidden/awd på mach-e, er det kun du som kan velge om det er verdt det for deg.

Ja du sier noe der. Vi har ikke fått prøvekjørt bilen enda men håper på å få gjort det neste uke. Den bilen vi kjøper nå kommer vi til å i noen år med mindre vår bruk av bil forandres usedvanlig mye hvilket jeg ikke tror så lenge vi bor i Oslo sentrum.

Vi vurderer bilen fremst på grunn av pris og rekkevidde. Hvis vi skal på langtur så ville vi ha tatt en pause etter 2-3 timer og da kunne man ha hurtigladet bilen. Så det er et argument for at man kanskje ikke trenger 600km i rekkevidde.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Fredag 14. Februar 2020, klokken 15:20 »
Spørs og hvor lenge du har tenkt å ha bilen, tipper at mach-e holder seg bedre i pris enn e-niro spesielt utgaven som ikke har app styring.

Vi fikk tilbud om å kjøpe bil i januar og sa at vi vil vente på app. Så da blir det evt en e-niro med app.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Kia e-niro eller Ford mustang e-mach
« på: Fredag 14. Februar 2020, klokken 11:11 »
Takk for gode råd!

Her var det mange gode poenger som vi ikke en gang har tenkt på. Blant annet at det faktisk er en første generasjons mach-e.

Jeg er enige med dere alle. Det er som Arthur skriver: hjertet sier Ford men det rasjonelle mennesket sier Kia uten tvil.


9
Kjøpe elbil? / Kia e-niro eller Ford mustang mach-e
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 22:22 »
Jeg trenger litt hjelp.

Vi står i kø på Kia e-niro og Ford mustang mach-e. I utgangspunktet hadde vi bestemt oss for å takke nei til e-niro og kjøpe mach-e. Men nå har det dukket opp en mulighet for oss å få kjøpe e-niro til en god pris. Vi kan få den helt ny med 10% avslag via svigerfar. Dette gir en pris på cirka 360-370 000.

Hva det gjelder mach-e har vi satt oss opp på listen for den med lengst rekkevidde. Med teknopakke tror jeg det endte opp på cirka 513 000.

Nå er vi veldig usikre på hvilken bil vi skal kjøpe. Vi bor i ganske sentralt i Oslo. Vi har ikke bil idag. Vi bruker kollektivt til daglig og hvis vi skal én lenger strekning så låner vi bil av familie. Vi har en sønn på 8 måneder.

Hva hadde dere gjort? I ukedagene kommer bilen til å stå i garasjen og det er vel mest i helgene og feriene vi ser for oss at bilen blir godt brukt. Vi har familie i Sverige og det er cirka 30 mil dit. Så vi har planer om å besøke oftere enn det vi gjør idag.

Vi syns mach-en virker som en veldig kul bil og har alt av det vi trenger. Kia e-niro har også alt vi trenger men er vel kanskje litt «kjedelig» og ikke like estetisk tilfredstillende som mach-en. Vi syns det er vanskelig å rettferdiggjøre bruk av 150 000kr ekstra på en bil bare fordi den er «kulere» osv. Det skal nevnes at vi har god økonomi.

Takknemlig for svar :-)




Sider: [1]