Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 13. juni 2024, klokken 23:30Kinabiler vil jeg styre unna av mange årsaker.
Erfaringen min med eldre Leaf, er at det er en bil med svært liten risiko for overraskelser.
Og det er en bil man kan ha uten at det behøver å koste så mye, dersom du tar vare på den.
Når det skjer overraskelser:
Så er det gjerne ting man kan fikse sjølv, som å lade startbatteri, eller kople ut batteriet for å resette bilen, bytte viskere, fylle luft osv. Vaske den mm.
Det er ikke så ofte det ryker komponenter, men hvis det gjør det, så er det nok opp til deg om du finner dyr eller rimelig utvei. Slitedeler er kurrante.
Når det gjelder batteri uten aktiv kjøling:
Da taper batteriet seg fort. Men det er ikke en overraskelse. Batteriet holder seg bra i mange år hvis du behandler det skånsomt, eller det taper seg fort hvis du behandler det dårlig. Du får det batteriet du fortjener. Det er gjerne høy temperatur i kombinasjon med høy lading over tid som får batteriet til å tape seg.
Med 30- og 40-kwt batteri, har du flere muligheter til å misshandle batteriet, så disse batteriene kan nok tape seg fortere enn 24kwt batteriet.
Cellene til 24-kwt fikk du lada opp til 4,1V. De første årgangene hadde også en 80%innstilling hvor du kunne begrense ladinga ved 4V for halvere aldringa, så kunne man fullade når man planla langtur. Nyere batterier kan du lade opp til 4,2V.
Med 24-kwt batteri, gikk ladeeffekten fort nedover, når batteriet var ca halfullt, og da gadd man ikke vente langer, og man kjørte gjerne videre til neste lading straks man hadde nok. 30kwt kjører høy ladefart opp til høy soc, og bilen overlater til bilisten å stoppe hurtiglading i tide. Teslabjørn var tidlig ute med en video hvor han viste hvordan man kan misshandle 30kwt batteriet ved å hurtiglade høyt opp så det blir glovarmt.
Folk har ulikt tidsperspektiv på bil:
Noen vil ha bilen i bruk i mange år, uten at den skal koste så mye. Og at den skal beholde rekkevidda best mulig.
Andre har perspektiv på at bilen er noe man har i en leasingperiode på 3 år, og noen har et perspektiv på dagens kjøretur, og ikke noe mer enn det.
Sjølv så har jeg holdt meg stort sett til å kjøpe usa-leafer: 80% av dem er gått på Leasing, og gjerne i varme stater, og deretter finner man biler som har så dårlig batteri at man får nytt på kapasitesgarantien.
Det er enkelt å ta vare på bilen:
Parkere svalt, helst i kjeller, og på middels batterinivå.
Holde den tørr og rein. Lufte ut etter vinterkjøring, og bruke AC for å få ut fuktighet på kysten om vinteren, og varmeapparat for å fjerne is i innlandet. Jeg har funnet ut at for å velge mellom varmeapparat eller AC om vinteren, kan man styre det ved å velge høy eller låg temp.
Interiøret kan man støvsuge og tørke over med fuktig mikrofiberklut.
Jeg har ikke forstått enkeltes behov for å ødelegge bilen:
Pakere i sola med fullada batteri. Hurtiglade isskalt batteri eller på høy SOC, eller kjøre kaldt batteri med høye strømmer, eller kjøre batteriet varmt om sommeren. Parkere med fuktig kupe, som får kontakter til å irre. Røyke eller frakte hunder i bilen. Jeg trur tekstilene har dårlig kjemi med både røyk og hunder. Det kan muligens gå bra med laborador som bader til daglig, men har du skitne hunder i bilen, klarer du kanskje aldri å få ut lukta. Søle rundt med vaskemidler så knapper til girspak og infotainment klistrer seg fast og henger seg opp. Det er stygge greier. Bulke skjermer. Kjøre med lågt dekktrykk. Kjøpe dårlige vinterdekk og hjul med tpms som ikke passer. La være å vaske felger, så de irrer og lekker luft.
Sjekkpunkter på bruktbil:
SOH og kapasitetsbarer.
Hvor mange kwt batteriet har, når det er fullada.
Dekk, tpms, felger.
Tusen takk for veldig mye nyttig. Jeg er nok i den kategorien som ikke vil låne penger til å kjøpe bil, ikke vil ha en nybil og som ser på det som et fremkomstmiddel fra A til B. Hehe. Det økonomiske aspektet er veldig viktig for meg.