Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ABA

#1
Hei
Er det samme hvilken bremsevæske man bruker til I-Miev 2012 modell?
Har kjøpt en på Biltema, og har tilsatt denne. Går ut fra det er ok.
#2
Hei
Hadde min Mitsubishi i-Miev 2012 inne på hjulstilling med justering.
Etterpå når jeg skulle kjøre den hjem, begynte den å skrente/skli når jeg gasset opp i fart.
Verksted tok den inn igjen og viste at foringene på begge sider fremme burde byttes (de var litt bevegelige og det skal de ikke være).
Er det dette som kan ha vært problemet? Er klar over at de kan være slitte og at de har medført litt knirkelyder over fartshumper, men jeg vet ikke hvorfor bilen tydeligvis skulle begynne å skrente nøyaktig etter hjulstillingen... noen som vet?
#3
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 17:00
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:54
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!

Ja, men må bruke Wattif pga dynamisk lastbalansering i sameiet her jeg bor. Noen tanker om det?
Ingen tanker om det, annet enn at det er Wattif som overtar Mer-kunder for hjemmelading, som nevnt i denne saken, og de dere må forholde dere til om borettslaget viderefører med dem:

https://elbil.no/selskapet-mer-slutter-med-lading-i-borettslag/

Kan man velge private elfirma når det er dynamisk, eller må man bruke de sameiet har avtale med?
#4
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: ABA på mandag 02. desember 2024, klokken 16:19
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?

Som jeg skrev over, er det lovlig med en Type2-tilType1-kabel i ladeboks som krever Type2-plugg inn i ladeboksen.

Ser selve laderen er merket med Mer logo og klistrelapp, så antar da at du har funnet denne hos en norsk forhandler, selv om jeg ikke kjenner til  ladeboksprodusenten Vestel.

Men sertifiseringen som den skal følge, vil det da være den norske forhandleren som må ha kontroll på. Kjøper du derimot brukt (eller nytt) fra f.eks. Sverige, Polen eller annet land, så er det ikke sikkert du får en norsk elektriker til å montere opp og godkjenne installasjon av den boksen.

Så forhold deg til noe som en norsk forhandler selger, og få ev. kjøpt installasjon fra dems elektrikere, om du er i tvil om andre elektrikere vil ta jobben.

Uansett en fordel om forhandler av ladeboksen også er installert av dem, så de har ansvaret og for at installasjonen er godkjent!

Ja, men må bruke Wattif pga dynamisk lastbalansering i sameiet her jeg bor. Noen tanker om det?
#5
Sitat fra: RJK på mandag 02. desember 2024, klokken 16:01Det bør gå helt fint. Og med Type2-til-Type1-kabel, er det og lovlig! Ingen adaptere involvert her, så tut og lad/kjør! ;)

:+1:

Takk! Er denne mulig å bruke( og er den lovlig)?
#6
Kan jeg kjøpe denne?
Bilen kommer vel til å motta strøm med type 2 til 1 kabel?
#7
Hei
Passer denne hjemmeladeren til Mitsubishi I Miev 2012-mod? Bor i blokk og her bruker vi dynamisk lastbalansering.

https://www.defa.com/no/defa-power/
#8
Lade hjemme / Hjelp! Noe galt med ladeboks, eller?
tirsdag 07. mai 2024, klokken 14:47
Hei.
Jeg trenger noen sin kompetanse på ladebokser. Pr nå har jeg en Zaptec-ladeboks.

Vi har utelukket at det er noe gale med ladekabel og elbilen (Mitsubishi I-Miev 2012-modell).

Når jeg plugger i lader, vil ikke bilen motta lading fra denne boksen. Men når jeg plugger bilen min til lading i boksen til nabo (Easee), da lader den fint. Og når nabo lader hos meg, lader hans bil fint! Så her er det en variabel som er vanskelig å identifisere!

Oppsummert:

Min elbil lader ikke i min egen boks (Zaptec), men lader fint hos naboen sin (Easee).

Naboe sin elbil lader fint i begge ladeboksene.


(Så tipper jeg noen her vil foreslå å bytte til ny boks? Men dette prøvde vi. Først hadde jeg en ladeboks fra FutureHome, men denne ladet tregt for både naboen og meg. Hos naboen ladet den tregt og hos meg laden den litt, for så å koble helt ut.)

Hva i alle dager kan dette skyldes? Det skal nevnes at nabo og jeg bor i samme husstand (men i ulike etasjer), men har hvert vårt sikringsskap.
#9
Alt det andre / Hundebur til Mitsubishi I Miev?
torsdag 23. november 2023, klokken 23:06
Har noen tips til hundebur som passer i en Mitsubishi  I Miev 2012 modell?

Vurderer Trixie Small med følgende mål:


Bredde: 48 cm
Høyde: 57 cm
Dybde: 64 cm

Kanskje lurt å ha buret i bagasjerom?
#10
Hei
Når jeg bremser, kommer det ofte hylelyd, noen ganger skarp. Høres ut som det kommer fremme. Hadde den inne til service i fjor, da var det 70% igjen på bremseklossene. Mener å huske og ha kjørt med håndbrekket oppe en gang. Noen som vet hva årsak kan være? Bytte klosser fremme? Send gjerne link til en passende del i så fall :)
I Miev 2012
#11
Sitat fra: engolf på mandag 02. januar 2023, klokken 09:26
Kommer ljudet från framaxeln?
I så fall är det troligtvis den mekaniska slitagevarslingen om att bromsklossarna är utslitna. Framklossar ha en liten metalltapp som kommer i kontakt med bromsskivan när klossen är utsliten, och det lagar ett högt och obehagligt ljud vid inbromsning.

Å, ok! Har bilen på service nå, så spent på å høre.
Hva koster det å ordne dette problemet? Vet du tilfeldigvis også hvorfor man hører litt ulyd når man kjører over en hump? Litt sånn knirkelyd.
#12
Hva kommer tidvis hyling hos bremsene av ved rolig bremsing? Fryktelig skurrete hylelyd av og til.
#13
Hei
Vil en bakre støtfanger på en hvilken som helst I Miev passe på en annen hvilken som helst I Miev?
Vurderer å bestille en ny del.
#14
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Åpne panser?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 19:33
Problemet er at spaken (under panser) jeg skal berøre når jeg vil åpne panseret er «stuck», lar seg ikke røre/bevege på.
Hva er årsak?
#15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Åpne panser?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 16:40
Får ikke åpnet panser på I Miev 2012-mod
Er det en duppedings jeg overser?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA