Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kraamodt

#1
Lade hjemme / Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
torsdag 08. august 2019, klokken 12:19
De bruker Salto/Defa eRange. Jeg ser de er dyrere enn mange andre, men de er kanskje verdt det?

Jeg har blitt anbefalt Easee av en jeg kjenner som også har elbil. Skal undersøke det nærmere. Noen erfaringer der?

"Pakkepriser (inkludert installasjon):
3,6 kW kr 14.995 inkl mva
7,2 kW kr 15.490 inkl mva
11 kW* kr 15.995 inkl mva
22 kW* kr 16.995 inkl mva
*krever 3-fase 400V i el-skapet

Forbehold pakkepriser:
15m kabel på vegg, 50km kjøring, forutsetter plass i el-skap
Ved manglende overspenningsvern vi dette legges til (NEK-400 2018), dette koster ca kr 2000 inkl mva."
#2
Lade hjemme / Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
onsdag 07. august 2019, klokken 14:17
Jeg fikk et interessant tilbud/forslag nå:

"Foreslår å montere en ladestasjon Mode 3 med type 2 uttak. Disse har innebygget jordfeilvern og det er derfor kun behov for en sikring i sikringsskapet. Når huset skal rives er det bare å demontere laderen og montere den i det nye huset. Vi kan tilby levering og montering av lader 16A/3,7kW, komplett med overspenningsvern, 20A sikring og 10 meter kabling for kr 18.000,- inkl mva. Denne laderen kan også justeres opp til maks 32A/7,4kW hvis du får kapasitet til det i det nye huset."

Dette er kanskje den beste løsningen? Brukbar pris?
#3
Lade hjemme / Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
tirsdag 06. august 2019, klokken 12:23
Vi ladet på et uttak ved huset i går i flere timer uten problemer. Det gikk sakte (den ladet opp 25% på tre og en halv time), men det ble ikke varmt og ingen sikringer gikk. Er det likevel ikke trygt å lade hjemme? Vi planlegger å kun lade på dagtid når vi er hjemme, og i tillegg kombinere med lading på jobb og andre steder.
#4
Lade hjemme / Sv: Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
søndag 04. august 2019, klokken 22:08
Ioniq, så den lader i hvert fall kjapt. Det er gratis lading på nærbutikken, kanskje jeg skal utnytte det.
#5
Lade hjemme / Lading på gammelt anlegg - beste løsning?
lørdag 03. august 2019, klokken 12:34
Hei,

Vi planlegger å kjøpe elbil, men ble usikre vedrørende lading hjemme. Jeg er helt grønn på alt som har med strøm, kurser og sikringer og sånt. Vi bor i et gammelt hus fra 50-tallet som skal rives innen et år. Har lagt ved bilde av sikringsskapet. Det er et annet skap hvor hovedsikringen er. Vi har en garasje som vi har lyst å ha bilen i på vinteren, men den er ca. 50 meter fra huset. Sikringen til garasjen er i huset og den deler sikring med 2. etasje. Vi har uttak utendørs ved huset som vi i teorien også kan lade, men da blir bilen stående uten tak. Vi bor i et snørikt område så det er ikke ideelt på vinteren.

Hva hadde dere gjort i vårt tilfelle? Jeg venter på svar fra elektrikere, men det hadde vært supert med noen innspill.
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Kjøpe Ioniq brukt nå eller vente?
torsdag 01. august 2019, klokken 17:23
Jeg vurderer tre mulige kjøp nå. Begge bruktbilene er norskregistrert, kun én eier, med skinnseter og både vinter- og sommerdekk

A: 2017, kjørt 70.000 km, uten soltak, farge jeg liker sånn passe, lang hentevei // ned mot 200.000 kr
B: 2018 (grå grill), kjørt 15.000 km, med soltak, farge jeg liker godt, kort hentevei // ca. 260.000 kr

Jeg har mest lyst på bil B, men bil A virker som et tilbud som er for bra til å avslå.. Hva tenker dere? Noe annet jeg bør se på?
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Kjøpe Ioniq brukt nå eller vente?
søndag 30. juni 2019, klokken 18:32
Takk for svar!

Er dette en god deal?  Er vel bedre å kjøpe ny når prisen ikke er så mye høyere.
https://www.finn.no/149904019
#8
Hyundai Ioniq / Kjøpe Ioniq brukt nå eller vente?
fredag 28. juni 2019, klokken 17:50
Hei! Jeg er på utkikk etter en elbil helst under 300.000 kr og Ioniq er veldig interessant. Bør jeg vente med å kjøpe til ny modell kommer ut? Hvor lenge må jeg vente da i så fall?

Hvis jeg ikke venter, er 250-270.000 kr en grei pris for en Ioniq fra i fjor? Ligger en del ute på Finn.

Tar forøvrig imot andre tips med takk  :)

Kristian
#9
Kjøpe elbil? / Godt brukt Think City som pendlebil
fredag 28. juni 2019, klokken 09:11
Er Think City brukbar som pendlebil? De selges på Finn til 30-40.000 kr. Hvor lenge tror du den kan kjøres daglig før den dør for godt?

Hva er realistisk rekkevide på den hvis den er fra 2010 og har kjørt ca. 60.000 km? Den ble jo markedsført at den kunne gå 180 km på én lading, men den er vel ikke i nærheten av det i dag. Hvordan er den sammenlignet med de andre billigbilene (Citroen C-Zero, Mitsubish i-Miev, Leaf 2011)?


Kristian

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA