Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - carlings

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Model Y vs annet.
søndag 12. september 2021, klokken 21:20
IDX har vel ikke engang elseter som standard?
#2
Kjøpe elbil? / Model Y vs annet.
søndag 12. september 2021, klokken 13:26
Ikke helt enig i at MY er klasseledense på alt annet enn ladefart. Støy og komfort er viktige punkter for mange. Men det er ellers en utrolig praktisk bil.

For min del faller ID4 helt igjennom, hvorfor da ikke bare kjøpe en Enyaq som har langt høyere kvalitetsfølelse innvending, pluss mer plass, til samme pris — slik tenker i alle fall jeg.

Men EV 6 virker som et spennende alternativ til både Enyaq, MY og ikke minst Ioniq 5. To fordeler mot sistnevnte er større batteri/rekkevidde og skiluke. Der igjen mister du justerbare bakseter og litt bagasjeromsplass.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil skal jeg velge?
søndag 12. september 2021, klokken 13:04
Hvis du legger på 50k på budsjettet ditt kan du få en helt ny Model 3. Jeg ville vurdert det!
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bose IONIQ5
fredag 23. juli 2021, klokken 22:02
Så det er på høyde med Tesla M3 / MY? For det anlegget er jo bejublet
#5
BMW i4 / Sv: Konfigurator er nå online på bmw.no
torsdag 15. juli 2021, klokken 22:12
Veldig rotete konfigurator. Umulig å forstå hvordan ulike tilvalg driver opp prisen.
#6
Tilbake on topic: selv etter de siste USA-prisøkningene er norgespåslaget over 80.000 kroner. Til sammenligning tar Tesla kun 15k mer her til lands enn i moderlandet for Model 3 SR.

Tenk hvis Tesla faktisk skrur ned prisen til rundt 460.000 kroner, i tråd med dagens kurs. Da tror jeg MEB-bilene kan få det tøft.
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
onsdag 30. juni 2021, klokken 21:38
Dere som har prøvd, hvordan føles den å kjøre sammenlignet med MEB-bilene?
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
onsdag 30. juni 2021, klokken 21:35
TU sin test er også snodig. Hva er det med bilanmeldelser som ikke nevner et ord om hvordan bilen er å kjøre? Eller kjørekomfort?

Denne fra Bil24 er litt rotete skrevet, men gjorde meg likevel mye smartere: https://bil24.no/forste-test-av-hyundai-ioniq-5/

Dette virker jo veldig bra, særlig at bakseteplassen angivelig er så diger at man kan skyve setene mye frem for å frigjøre mer bagasjeplass.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Tester
onsdag 30. juni 2021, klokken 20:58
Sitat fra: moby666 på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:04
Tja, det er Motor som skriver klasseledende bagasjerom....


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 11:52
Sitat fra: Jambo på onsdag 30. juni 2021, klokken 11:17

Produsentenes literangivelser for bagasjeplass skal man alltid ta med en bøtte salt, jeg stoler mer på de oppgitte målene som viser et veldig lavt bagasjerom, og den svært skrå bakluka gjør det nok ikke bedre.

Motor hadde en ryddig fremstilling, men synes det glippet litt på akkurat det punktet. Bilen fremstilles som klasseledende basert på oppgitt litermål, samtidig som testeren ser at andre kan være "mer praktiske". I realiteten betyr "mer praktisk" her at en får inn mer både i liter og i fysisk utforming. Dermed blir det jo helt feil å si klasseledende bare fordi litertallene fra produsent er høye.

Den Motor-anmeldelsen er slett arbeid. Fremstår som den er skrevet i fullt hastverk.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda må stanse Enyaq-produksjonen
tirsdag 29. juni 2021, klokken 22:25
Nå er vel ikke Enyaq noe billigere enn ID4?
#11
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Q4 tester
tirsdag 29. juni 2021, klokken 22:23
Ja Enyaq imponerte meg. Jeg synes avstanden i kvalitetsfølelse/trivsel er klart større mellom ID4 (hardplast og pianolakk-bonanza) og Enyaq, enn Enyaq og Q4.

Kanskje særlig når man ser på standardinteriør: 'Loft', som Skoda kaller det, ser jo faktisk skikkelig bra ut, mens standardsetene til Audi ser noe billige ut. Hadde vært interessant å lese inntrykk hvis noen har prøvd disse, forresten. Mitt lokale Audi-senter har kun utstilt toppspekkede S-line modeller.
#12
Jeg fikk ikke testet dette selv... men er det riktig at Carplay ikke støtter kartvisning på skjermen bak rattet? I så fall en stor skuffelse, midtskjermen virker ikke helt gunstig å bruke ved kjøring siden den sitter litt lavt, sammenlignet med Enyaq og ID4.
#13
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Q4 tester
onsdag 23. juni 2021, klokken 00:04
Jeg veit, får fnatt av utstyrslisten. Men sammenligner jeg moderat vs moderat utstyr, uten filholder og heads up og navigasjon, så er ikke Q4-påslaget like ille. Prislappen drar mer og mer ifra ID4/Enyaq jo mer man spekker den, så tenker måtehold er viktig. Kan jo ellers raskt kaste 700k på denne bilen, og det synes jeg ikke den er verdt.
#14
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Q4 tester
tirsdag 22. juni 2021, klokken 23:09
Virker som konsensus er at dette er MEB-plattformens beste bil — med unntak av bagasjeromsplass som Enyaq (og i mindre grad ID4) slår den på, og rådyre utstyrsvalg.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
tirsdag 22. juni 2021, klokken 00:59
Interessant å lese at flere er skuffet over bagasjeplass. 520 liter med baksete i midtposisjon matcher nesten ID4 på papiret, men virker som at Ioniq 5 har blitt målt vel optimistisk kanskje?

Spent på Bjørns banankassetest
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA