Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Truls Antonsen

#1
Model Y / Sv: Stoppet i kontroll med tilhenger
mandag 13. mars 2023, klokken 20:18
Jeg opplever det slik at en må ha BE lappen for å ha lov å vurdere hengeren sin aktuelle vekt...

...uten jeg helt ser logikken i om det er lettere å se om en henger med 2t tillatt totalvekt (ttv) veier 500kg slik den er lastet, vs en 750kg ttv henger med last...om den veier over eller under 750kg...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#2
Volkswagen VW / Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
søndag 22. januar 2023, klokken 00:19
Sitat fra: Speeder på lørdag 21. januar 2023, klokken 23:26
Fra 460k for ID3? Det er i såfall galskap. Skulle ikke dette være golf arvtakeren? Rundt 300k hadde vært passe
Da vi kjøpte, vurderte vi e-golf også, men 2018/19 modeller til 220-230' syntes vi var mye...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#3
Volkswagen VW / Sv: Når setter VAG ned prisen på VW ID.3/4/5?
lørdag 21. januar 2023, klokken 22:49
Da vi kjøpte id3 i 2021, kostet den fra 275' med 45kwh batteri (Pure), eller ca 50' ekstra med 58kwh batteri.
Dagens frapris for sistnevnte er vel ca 460'.

Om oppgangen skyldes etterspørsel, dyrere råvarer eller "markedstilpasning" skal jeg ikke ha noe mening om. Men gitt normale forsyningslinjer, er det fler som har mulighet til å redusere prisen 20%...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#4
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
torsdag 12. januar 2023, klokken 20:48
Dette stemmer godt med egne erfaringer.
Passerer 100kw på ca 10°, og får ca 135kw mellom 15-20°, og først full pakke fra 20° batteritemp.
Og så er det sjelden batteriet klarer å bli mer enn 10° mer enn utetemp på egenhånd, samme om det er motorvei eller 500 høydemeter siste 30 min...

Fikk forøvrig bare 60kw etter 2 timer kjøring 2. nyttårsdag, men da startet jeg med -20° utetemperatur, og mesteparten av kjøringen de 2 timene var i -10°.
Ladet dog bare 10-15km for å ha litt mer enn 7km buffer siste 25km hjem, som er uten "bail-out" mulighet, slik at noe spesielt mye varme ble neppe puttet inn i batteriet.
Viste seg jeg ville kommet hjem med 5km...så hadde ikke trengt...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#5
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 som familiebil med 3 barn?
søndag 01. januar 2023, klokken 22:56
Helt ok med Besafe x4 combi iallefall. Er 189 høy, og går helt fint.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#6
Audi e-tron / Sv: Minne i setene på Audi e tron
onsdag 28. desember 2022, klokken 17:57
Det er i en av menyene, på ett ulogisk sted...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#7
Audi e-tron / Sv: Erfaringer med piggdekk
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 18:35
Hakka10Suv og Hakka10EV er vel mye samme dekk, men EV versjonen er skum inni for støydemping.
Hadde Hakka9Suv før på etron, 10EV nå, ikke noe voldsomt forskjell, men kanskje noe. Med 6-7 mnd mellom vår/høst så  nå det nesten måling til for å avgjøre...

I diskusjon mot Conti, som jeg skrev over, har disse støyen i ett høyere frekvensområde enn Hakka, og derved lettere for støydemping i bilen å fjerne.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#8
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
torsdag 20. oktober 2022, klokken 17:51
Når jeg vurderte VP på en id.3, fikk jeg oppgitt at denne først begynner å gi positivt bidrag på turer over 30-60 minutter.
Dette er nok pga all varme inntil VP har noe å hente kommer som 1:1 energi.
Dette betyr at VP først har effekt på lengere turer, noe jeg ikke har så mye av med id.3

Har også en Audi etron, denne har VP, langt fra like effektiv, derved mer varme. Denne straffes %-messig mindre i dårlig vær enn id.3, men om det er pga mindre andel av energi fra batteriet går til varmeproduksjon vs fremdrift, så er ikke dette pga VP at dette skjer.
Varmebehovet på en id3 er en relativt større andel av totalforbruket på en "liten og lett" bil enn den store audien, slik at å gi VP på Audi kredit for relativt mindre tap i kulde er neppe rett...



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#9
Audi e-tron / Sv: Erfaringer med piggdekk
mandag 17. oktober 2022, klokken 22:35
Har kjørt Hakka9suv 2 sesonger, Har hakka10EV nå, og har Conti IceContact3 på id.3.

Alle sitter bra, og alle er myke på tørt føre, slik er det vel med 50 profil, vinterseminaret og tung bil..

Lite forskjell i støy på Hakka dekkene, selv om EV skal være stillere, men lyden de lager er i de lavere frekvenser, og en hører dem. Men ikke mer enn at el-motorlyden høres ofte like høyt.
Conti-dekkene, på en dårligere støyisolert id.3 har piggstøyen i høyere frekvens, og der Hakka har en gnagende lyd, er Conti mer i susing.

Har før opplevd at Hakka holder bedre på piggene enn Conti, men etter en sesong på Conti og en sesong på H10ev er det ikke noen mangler på noen av dem...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#10
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 som familiebil med 3 barn?
tirsdag 23. august 2022, klokken 19:58
Audien er endel større bak enn iPace.
Gjengen du skal ha i baksetet går fint. Jeg kjører med 5-9-11 nå, med 5-åringen i beltestol i midten.
Kan være at midtsetet er noe "flatt", men skal være grei plass sideveis.

Annen gjennomtenkt sak i baksetet, som sikkert også flere har, men er min første VAG hvor kupelyset bak er vinklet slik at de ikke synes i takspeilet...og kan dimmes. Kanskje ikke så relevant lenger, da den generasjonens ansikt gjerne lyses opp nedenfra av en mobilskjerm, og ikke trenger overlys for å lese bok...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#11
Hyundai / Sv: Charge my hyundai
onsdag 17. august 2022, klokken 20:15
Samme på Audi...
Mener fastbeløpet har tysk moms, og lading (i Norge) har norsk moms. Men ikke både og på samme linje...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#12
Audi e-tron / Sv: E-tron 55 som familiebil med 3 barn?
søndag 07. august 2022, klokken 16:57
Vi kjørte med barn på 2-6-8 når vi fikk vår. Da var det 3 stk med barnesete, av forskjellig type.
Besafe x4 til 2-åringen på siden, og vi brukte Volvo-sete på 8 åringen på andre siden, og da gikk det akkurat med Cybex M-fix i midten. Litt knot, men de satt fint.
Gikk ikke lenge før det ble 2 Volvo-stoler, da fungerer det veldig greit...og nå er de 5-9-11, og bare 5-åringen bruker sete, i midten bak. Akkurat byttet fra Cybex-setet til Volvo-setet, etter lett klaging fra 11-åringen om skulderplass

Siden det er i skulderområdet beltestolene er størst, passer den fint i midten, da uten isofix, siden bakovervendt ikke tar noe plass i skulderområdet.

Med litt forbehold om kanskje ikke dagens sete er optimalt for å sitte i midten, så tenker jeg dette går helt fint. Ett nytt sete er i tilfelle ikke store investeringen.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#13
Polestar 2 / Sv: Hvilket takstsativ til Skiguard 850?
lørdag 06. august 2022, klokken 20:12
Om tunnell, det som passer...
Jeg bruker på Etron, og bruker Square-bars, på Thule-føtter.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#14
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 02. august 2022, klokken 20:00
3.3 bar ca...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

#15
Audi e-tron / Sv: Plug n Charge
tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:40
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA