Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SquirtCow

#1
Takk for svar og for bidrag til listen! Jeg har noen en del av disse på radaren, men valgt å ikke føre de på listen av forskjellige grunner.

inCharge: Tilført!
eOn: Tilført, men disse er i ferd med å avvikle driften. Det ser ut som de selger ut til andre leverandører, og satser på å bare selge strømmen til operatøren.
Smoov: Har ingen egen infrastruktur, og er et rent whitelabel/videresalgsbasert initiativ. Disse fins det mange av.
Bee: Tilført!
Fastned: Tilført!
e-route 71: Venter på svar fra Bellona. Virker som dette er under avvikling.
Lade i Norge: Ren wholesale og portaltjeneste. Leverer ingenting selv. Tas ikke på listen.
Charge365: Leverer til andre operatører i Norge, og opererer ikke eget ladenettverk. Tas ikke på listen.
#2
Hei!

Jeg har i de sene kveldstimer laget en liste over europeiske operatører av ladenettverk for elbiler, med formål å samle all den viktigste informasjonen for forbrukere på ett sted. Listen tar for seg leverandører av ladetjenester til sluttbrukere, altså oss sjåfører. Det fins en rekke leverandører av infrastruktur, driftsløsninger og kartløsninger som ikke er med på listen. Tilsvarende fins det en rekke kommersielle aktører som tilbyr lading som verdiøkende tjeneste, f.eks. kjøpesentre, butikker osv. Disse er heller ikke tatt med i listen.

Dokumentet er tilgjengelig her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1SYqHw7V7wm3rbuAOEiNLHnl-SqRMvGQrcHmfKOF3Ay8

Av grensesnitt ser Type 2, CCS og CHAdeMO ut til å være greit tilgjengelig, men hvis jeg ikke har klart å finne konkrete bevis på tilgjengelighet, har jeg ikke ført dem opp i listen. Jeg vet at flere har IEC 60309 grensesnitt på sine ladere fra fabrikk (ABB, Scheider Electric, m.fl.), men at operatøren ikke fører dem opp over tilgjengelige grensesnitt i sine spesifikasjoner. Hvis det er tvil om et bestemt grensesnitt er tilgjengelig hos gitt leverandør - føres de ikke opp på listen.

Listen inneholder rådata jeg selv har samlet inn og matet i et Google Sheet dokument. Dette kan uten problemer migreres over i en database eller lignende med tilhørende web-grensesnitt, skulle noen ha interessen av å dra denne strikken lenger. Har jeg glemt noen, eller ser du feil eller mangler i listen? Gi beskjed, så fører jeg dem opp og rette evt. feil. Det er mye info, ala «stats for nerds» som kunne vært spennende å få med, men her er tilgangen på informasjon svært sporadisk og lite pålitelig. Kanskje er det greit å avgrense listen til det viktigste.

Det fins et stort antall leverandører og operatører av ladenettverk i Europa. Private aktører er i stor grad ansvarlig for utbygging og drift, men i mange land ser man også at kommune og stat bygger ut egen infrastruktur. Mens de fleste velger å kjøpe ferdige løsninger fra selskap som f.eks. NewMotion, Driivz, m.fl - går andre egne veier med andre leverandører som ABB, Schneider Electric m.fl., og påtar seg i så måte et større ansvar for drift selv. EU tilbyr økonomiske insentivpakker til land som ønsker å bygge ut, men erfaring viser at enkelte land har mer lyst på pengene fra EU, enn ladestasjonene pengene skal dekke. Her er det mange avvik, og flere aktører fremstår som leveringsklare på nettsidene, men er i realiteten langt unna å kunne levere strøm til din bil. Kort oppsummert er tilgjengelighet på ladestasjoner for elbil svært god nordre- og vestlige deler av Europa. Jo lenger sør og øst man kommer, jo mer uforutsigbar blir tilgang og tilgjengelighet.

I mitt dypdykk inn i lade-verden har jeg gjort en rekke interessante observasjoner, og velger å dele noen av dem her. For de som skal ut å reise på langtur med elbil, er det svært viktig å gjøre grundig analyse av lademuligheter når man reiser til øst- og Sør-Europa. Enkelte av landene har nyetablerte selskaper, organisasjoner og frivillige initiativ som jobber med å etablere ladestasjoner. Det er svært varierende tilgang på enkelte av disse ladestasjonene, det fins i mange tilfeller ingen mobil app eller mulighet for betaling med kort eller mobil.

Det er tidvis utfordrende å få klarhet i hvem som egentlig leverer hva i lade-verden. Det kan fra nettsidene være vanskelig å tyde hvem som er leverandør av selve ladestasjonen, hvem som administrerer og forvalter stasjonen mot sluttkunde, og hvem som har tilgang til stasjonen via «roaming» avtaler. NewMotion og Ionity gjør et forsøk på å synliggjøre hvilke stasjonen de har levert og drifter selv, og hvilke som er tilgjengelig via «roaming», eller videresalgsavtaler. Her varierer kvaliteten på informasjon om ladepunkt særdeles fra land til land, og by til by.

Enkelte av ladekart tjenestene viser alt av tilgjengelig støpsel og kontakter som kan benyttes til elbil lading, uten at de nødvendigvis er ment for det. Vær spesielt forsiktig med å stole blindt på Plugshare. I nyere tid har det blitt populært å tilby lading av elbil på kjøpesenter og ved enkelte butikkjeder – som krever medlemskap for å kunne brukes. I mange tilfeller er disse stasjonene umulig for reisende utenifra å bruke, og dette kommer i mange tilfeller ikke frem av informasjonen på ladekartene.

Service og support er stort sett greit tilgjengelig når man trenger det per telefon, men igjen er det i enkelt mindre land utfordrende p.g.a. språk. Jeg har selv forsøkt å ringe en del av leverandørene på listen, og flere kan ikke gjøre seg forstått på engelsk. Man kan ikke regne med å få support per e-post, selv om e-post adresse er oppgitt. I den grad man trenger å ta kontakt med leverandør per e-post, bør dette gjøres god tid i forveien. Det kan noen ganger være nødvendig å ta kontakt med leverandør i forkant for å tegne abonnement. Listen gir en pekepinn på hvilke.

Håper dette kan være til nytte for de som skal ut å reise! Vi er en god gjeng samlet på Telegram chat-gruppen "EV Travellers of Europe", og det er god plass til flere. Hopp inn ved å besøke linken https://t.me/evtravellersofeurope.
#3
Hei!

Jeg har tatt initiativet til en Telegram gruppe for de som skal ut å reise med Elbil i sommer. Formålet er å snarlig kunne bistå reisende med tips og råd, samt knytte relasjoner med andre som er på farten. Tips og råd til elbil-vennlige destinasjoner, lading og veihjelp, osv.

Lyst å bli med? Logg på ved å trykke her; https://t.me/evtravellersofeurope

Telegram er en sanntids-chat applikasjon som benytter ende-til-ende kryptering. Det betyr bl.a. at den er trygg å benytte på trådløse nett som ikke er kryptert.
#4
Fikk følgende svar i e-post i dag fra NewMotion.

Jeg skrev; Are you not able to offer payment via VISA/MasterCard, rather than
direct bank transfer? Banks in Norway, I am told, usually do not allow
this from identities outside of Norway.


Sitat
I Norge tilbyr vi for tiden kun bank overførsel, og det er ikke mulig å betale med kredittkort enda. Vårt norske bankkonto nummer er: 83011018966. Det er ikke noen overføring til utlandet.

Sitat
Du vil automatisk bli trekt det beløpet du har ladet for rundt den 15. hver måned. Du vil få en faktura-oversikt tilsendt din epost adresse (tord.forland@gmail.com), med fullstendig oversikt over utførte ladeøkter fra den 15. - 15 hver måned. Her ser du også kWh, pris, sted og serienummer på ladestasjoner du har ladet på.

Her er det noe jeg ikke får helt til å stemme. Det står først at "Du vil automatisk bli trekt ..", og så senere en referanse til en faktura-oversikt? Er det altså et kreditt-basert system, da?
#5
Hei,

Jeg legger kursen mot Danmark, Tyskland, Frankrike, Italia, Croatia, BiH, Serbia, Romania og Baltikum mot Norge igjen i sommer, 4 uker totalt. Teslas SCer er null problem i mesteparten av Europas nordlige del, men det er tynt med dem i Balkan og Øst Europa.

Jeg har meldt meg opp både på NewMotion og PlugSurfing, med egne brikker fra begge.

NewMotion sier de trekker forbruk direkte fra konto, uten at VISA/MasterCard står i mellom. Hvordan fungerer dette? Er det trygt?

Del gjerne erfaringer med begge systemene fra forskjellige steder :)

Takk for svar!
#6
Har sett noen slike historier, og det gjør meg litt skeptisk. I sommer er vel alt av mer etablerte campingplasser stappfulle.
#7
Alt det andre / Bilferie i Europa med ny Model 3 og nytt telt
mandag 13. mai 2019, klokken 10:45
Hei!

Jeg vurderer å kjøre nedover i Europa i sommer, og kanskje dra så langt som til Spania og opp igjen. Smertelig klar over at dette er langt, men over 3-4 uker er det kanskje greit?

Skal vi tro Tesla sitt kart over ladestasjoner, skal det være rimelig greit å få strøm i maskineriet underveis. Jeg er derimot mer spent på hvordan det er å telte i de forskjellige landene. Jeg ser at flere land ikke tillater telting utenfor etablerte camping plasser. Har noen av dere erfaringer med dette?

#8
SitatEr du helt sikker på at du ikke har fått dette uthevede forvekslet?

Jeg er ikke helt sikker på noe av dette, og mangler data for å gi særlig mer håndfast grunnlag. Det som er skrevet er basert på mine observasjoner over de siste ukene, hvor vi ser begge ruter har blitt benyttet for biltransport fra Tesla til Zeebrygge. Det kan være flere andre båter og ruter og variabler her jeg ikke er kjent med. Jeg baserer meg dels på port informasjon, data fra Marine Traffic og Asset Monitor, samt det som er skrevet på Reddit og TMC.
#9
SitatØnsker å bytte jeg også, men kun hvis det er ankommet biler i Zeebrugge/Europa, evt allerede er på vei med båt...

Det er cirka umulig å vite, per nå. Så lenge du ikke har fått VIN tildelt, henger det i løse luften.
#10
SitatDet er noen her med imponerende oversikt over hvilke båter som har Teslas ombord! Hvordan vet dere dette:)?

Tesla kjøper transporttjenester fra én broker, som igjen har tilgang på en rekke båter. Som regel hentes båtene inn på tur-basis, men i enkelte tilfeller kan man bestille faste oppdrag for kortere perioder. Her varierer praksisen en del.

Det fins rikelig med verktøy tilgjengelig for å se hvilke båter som sogner hvor, og ikke minst, hvor de går til og fra. Siden Tesla nå, via broker, leier hele Pier 80 i San Fransisco, kan man med rimelighet anta at alle båtene som går herfra har Tesla i lasten.

Forløbig har man observert to ruter fra USA til Europa. Den primære er fra Pier 80/SF, via Panama til Belgia, slik MORNING CORNELIA og NOCC OCEANIC har benyttet nå. I tillegg har Tesla, for å evne å ta unna et større volum for en periode, sendt biler med tog til Baltimore, og med båt videre derfra til Belgia. TAMERLANE som nå losses i Zeebrygge tok denne ruten.

Det skal litt Hardy-guttene til for å nøste opp i alt dette, men det er ikke heksekunst. Og noe må man jo gjøre for å få tiden til å gå mens man venter på leveransen av sin nye bil.
#11
SitatI følge min selger så er det biler med hengerfeste på båt allerede...

Da er den enten lastet på GRAND PHOENIX nå, eller på vei med MORNING CORNELIA. CORNELIA er p.t. rett nordøst for Panama kanalen, og forventes til Belgia 21-22.05.

Edit; Fikk akkurat beskjed om at TAMERLANE ankom Belgia sent i går, og at Tesla Model 3 losses derfra nå. Dette er biler som ble fraktet med tog fra California til Baltimore, for så å bli satt på båt. Visstnok for å avlaste primær rute via Panama. Dette betyr at det nå går båter i parallell.
#12
SitatMin skulle vistnok også være på Morning Cornelia, uten at jeg helt skjønner hvordan biler MED hengerfestet allerede er kommet seg over atlanteren.

Det kan jeg vanskelig forestille meg at de har, med mindre de startet utsendelsen av de modellene før de gikk ut med det offentlig. Høres ikke veldig sannsynlig ut.
#13
Hva har app problemer med båttransport å gjøre? ;) La oss prøve å holde det OT.
#14
Tesla / r/TeslaMotors er på Discord! :)
lørdag 11. mai 2019, klokken 14:11
Hei! :)

Dette er kanskje gammelt nytt for enkelte, men gjengen bak r/TeslaMotors driver også en Discord server, hvor også enkelte Tesla ansatte er med.

Verdt å sjekke ut for de chatte-salige!

Links;
TeslaMotors @ Reddit
TeslaMotors @ Discord

FYI! :)
#15
Status: 11.05.2019

Her følger en kort oversikt over båtene som er kjent for å frakte for Tesla, med lokasjon og vær.

MORNING CORNELIA anslås å ha 1/6 av lasten sin igjen, og venter på neste oppdrag. Hun har vært stasjonær i bukten mellom England og Belgia siden hun ble losset i Zeebrugge.

Været i området er fint. Ta en titt på Windy for mer værdetaljer.

NOCC OCEANIC ble lastet til randen med Tesla bilder i San Fransisco (Pier 80), og ligger i skrivende stund rett nord for Panama kanalen. Båten forventes ankommet Zeebrugge rundt 21.05. 

Været i området er fint men skiftende. Ta en titt på Windy for mer værdetaljer.

VIKING DIAMOND befinner seg i skrivende stund rett syd for Cape Town. Det er uklart hvorvidt det er Tesla i lasten.

Været i området er fint. Ta en titt på Windy for mer værdetaljer.

GLOVIS CAPTAIN er på vei mot Shanghai, med vel halvparten av laten igjen. Båten ble lastet på San Fransisco (Pier 80) med Tesla biler.

Været i området er fint. Ta en titt på Windy for mer værdetaljer.

CITY OF AMSTERDAM er en av båtene som bl.a. har fraktet biler fra Nederland/Belgia, til Norge. Båten er per nå å finne i Hellas, hvor den forlot Aten i natt med destinasjon Odessa, Ukraina. Det er uklart hvorvidt det var Tesla i lasten, men hun ser p.t. ut til å være uten særlig last.

Været i området er fint. Ta en titt på Windy for mer værdetaljer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA