Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ryback

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
...
Hvordan? 🤔
...

Jeg sjekket bare prisen på Eon saktelading i Danmark. Det var 5.55dkk/kwh mot 0.355euro/kwh med Eins-appen.

2
Model 3 / Sv: Kjøleboks.
« på: I går kl. 08:28 »
Jeg har samme boks som Handyman. Den står bak passasjersetet og er koblet til sigarettenneren i midtkonsoll.

Det som er litt kjedelig med akkurat denne boksen er at man ikke får åpnet lokket uten å flytte setet ganske langt frem. Jeg skulle gjerne hatt en litt smalere boks, men jeg kjøpte den brukt så da ble det sånn.

3
Elbiler i media / Sv: Frykter flopp for hydrogenbiler
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 18:59 »
Asko har eget elektrolyseanlegg så de ansatte som ikke skal legge ut på langtur vil nok ha billig bilhold noen år fremover.

4
Lading av Tesla / Sv: Bilferie med Tesla utenfor Norge.
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 18:48 »
...Jeg er spent på om det kommer til å gå for fort...
Jeg ladet 9% til 97% på Ionity i fjor og det tok, i følge Teslafi, 51 minutter. Det er bare den delen av ladingen som går på over 150kW som er raskere på Ionity enn på v2 Supercharger.

5
Lading av Tesla / Sv: Bilferie med Tesla utenfor Norge.
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 14:07 »
Jeg kom tilbake fra samme turen i går. Det er null problem om å klare seg med kun Tesla-ladere, men det er greit å ha muligheten til å saktelade om natta. Forbruket på motorveiene i Model 3 lå på 190wh/km. Som vanlig var det blæra og ikke batteriet som bestemte når/hvor vi ladet.

Jeg ladet kun et par ganger på ikke-tesla lader. Det var en Eon saktelader i Frederikshavn mens vi handlet. Med konto og app fra https://www.eins.de/privatkunden/ ble ladeprisen mer enn halvert i forhold til hva Eon skal ha.

Jeg brukte Eon kun for å slippe å styre med lading på feriehuset. Det var en 10A skrusikring og kursen ble delt mellom kjøkken og utekontakt. Det gikk med en del sikringer for å si det sånn.
Jeg kjøpte forøvrig en overgang for å få jord på laderen, men bilen ladet fint uten jord også. https://www.thansen.no/verktoy/elartikler/hybrid-stikkpropp-schuko-til-dk/n12281/pn1062035/

RJK sitt tips om Juicepass virker forlokkende, men du har kanskje ikke CCS på din bil? X75D kan vel uansett ikke lade fortere enn det Tesla sine ladere klarer å levere så Ionity blir ikke så mye vits.

6
Ja, jeg trodde poenget med Easee var at de kunne fordele lasten dynamisk etter hvor mange i "gruppen" som lader.

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
« på: Mandag 06. Juli 2020, klokken 13:50 »
Vi kom hjem fra 8 dagers Danmarkstur i går, ca 2400km i Tesla Model 3. Ruten var Oslo - København - Frederikshavn - Århus - København - Oslo med en del småturer innimellom.
Lite trafikk på Øresund-broen og bare noen få minutters venting i passkontroll. Forøvrig det samme på Svinesund i går ettermiddag.

Lading utenom Tesla er generelt mye dårligere enn i Norge. Det er få ladestasjoner og de er dyre. Med konto/app hos https://www.eins.de/privatkunden/ ble prisen hos Eon mer enn halvert.

Kommunal parkering i København er gratis for elbiler. Jeg valgte å parkere på hotellet (comfort hotel vesterbro) som kostet nesten like mye som rommet. Det var forøvrig en grenkontakt (dansk husholdningsplugg) i garasjen hvor jeg ladet med 10A. Dagen før vi skulle reise var kom det en fyr (nordmann) som plugget ut min bil og plugget inn sin egen. Jeg var ikke langt unna og tok han på "fersken". Ladeetikette anyone? Det viste seg at grenkontakten ikke hadde noe problem med å lade to biler samtidig.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Mandag 22. Juni 2020, klokken 11:54 »
Jeg kjørte tur/retur Oslo - Ustaoset i Model 3 med henger denne helgen. Hengeren er en "vanlig" varehenger. På vei opp til fjellet hadde jeg med litt ved. Jeg kjørte en tur til fra Ustaoset til Geilo med noe skrot. Hjemturen i går var preget av mye regn og en stol som stod som en luftbrems på hengeren.

Gjennomsnittsforbruk i følge teslafi var 208wh/km.
Oslo - Ustaoset 211wh/km, 23 grader og sol, ca 1kubikkmeter ved. Høydeforskjell ca 900m
Ustaoset-Geilo-Ustaoset 151 wh/km, 21 grader og sol, tilnærmet tom henger.
Ustaoset - Geilo 222wh/km, 15 grader og mye regn. Høydeforskjell ca -900m


9
Jeg fikk vel peak på 190kw på Ionity. Den gang da kostet det 80kr/8 euro per sesjon så hvis man ladet mye på en sesjon så var det billigere enn tesla.

Det var plugsurfing, ikke plugshare jeg brukte. Går fort i surr med alle disse appene.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 14:51 »
Det er vanskelig å lage 100% rettferdig ordning for brukerbetaling som alle er fornøyd med, spesielt når en del brukere ikke ønsker å betale.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Tabbe å innføre bombrikke for elbil?
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 12:30 »
Bombrikke kan være backup for skiltgjenkjenning. Hvis man gir rabatt for de med bombrikke så vil nok de fleste skaffe seg brikke.

Bompenger, utenom rushtidsringer, synes jeg man kan bytte ut med en km-avgift som kan kreves inn av forsikringsselskapene. De vet hvor mange km du kjører og krever allerede inn årsavgiften på vegne av staten.

12
Den eneste Europaturen jeg har tatt med Model3 var i september 2019 Oslo-København-Berlin-Oslo med fergetur fra Rostock til Trelleborg på hjemveien.

Jeg hadde vel hatt bilen i ca 2 mnd og var forholdsvis nybegynner til tross for mye Teslabjørn-videoer. Tesla sitt ladenettverk var gull verdt.

Jeg ladet to ganger på L2-lader med plugsurfing-rfid og det fungerte fint, men det var dyrt. Det var først og fremst for å teste og strengt tatt ikke nødvendig. Jeg ladet også på ionity når det var tilgjengelig fordi det, den gang, var raskere og billigere enn Tesla sine ladere.

Jeg la ikke merke til noen skilter langs veiene i Tyskland som indikerte hurtigladere så det bør man sjekke på forhånd, evt. bruke bilens navigasjon. Jeg synes det burde vært like godt skiltet som bensinstasjoner.

Jeg skal en tur innom Danmark om noen uker. Hvis jeg får Meingau-kortet innen den tid så kanskje jeg tar turen innom og tester ionity igjen.

13
Elbiler i media / Sv: Bransje i store problemer - Én av fire frykter konkurs
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 09:28 »
Følger med på Munroe teardown av MY  se av av videoene...

https://youtu.be/qrO5RAfSKwo

Den bolten du tenker på? Det er jo bare for hvemsomhelst å lage en felg som tar hensyn til den bolten. Utvalget av felger som passer er sikkert mindre, men at de må ikke være produsert av Tesla.

14
Elbiler i media / Sv: Slik sparer du kroner på bilferien
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 09:18 »
Jeg sparer vel litt på bompenger når jeg kjører med elbilen istedenfor dieselbilen. Dieselbilen kan jeg fylle med brukt frityrolje så vinninga går opp i spinninga om man må hurtiglade på ikke-tesla-ladere. Men det er litt mer praktisk å hurtiglade fremfor å drasse med seg kannevis med frityrolje på ferie.  :D

Andre måter å spare penger på når man er på bilferie:
- spise niste istedenfor kjip veikromat
- kjøre saktere for å bruke mindre drivstoff/strøm

15
Brannsjef kritiserer selvredningsprinsippet i tunnel – utviklet elbil som skal redde deg ut av brennende tunneler
Gauldal brann og redning gjør seg klare til åpningen av den nesten fire kilometer lange Soknedalstunnelen.

https://www.tu.no/artikler/brannsjef-kritiserer-selvredningsprinsippet-i-tunnel-utviklet-elbil-som-skal-redde-deg-ut-av-brennende-tunneler/493557

Edit: Ser at elbil.no har egen artikkel: https://elbil.no/elektriske-evakueringsbiler-pa-vei-inn-i-norske-tunneler/

Sider: [1] 2 3 ... 7