Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - worry

#1
Hei. Ja jeg har også sett en som gjorde det. Men det var for å løfte? Det virket tungvint.
Men som styring er det en god ide. Prøver det neste gang. Det blir sikkert en neste gang.  :P
#2
Fikk gjort en økt på denne i dag. Har løftet opp og skrudd fast batteriet. Nå håper jeg det er slutt på svidde RLECs!

Det er ganske tidkrevende å montere batteriet alene. Skulle gjerne hatt løftebukk og hydraulisk løftebord for jobben.
Denne gangen brukte jeg en garasjejekk. Batteriet står på en kraftig kryssfinerplate med fire hjul. Da er det greit å løfte midt under. Det er omtrent ingen bue på plata, så kassa skjevbelastes ikke.

Selv om en garasjejekk kan flyttes, så er det kun i en retning. Måtte ta nytt tak et par ganger, siden jeg bommet på åpningen. Det er fortsatt rom for forbedring.  :)
#3
En mer datateknisk diagnose fra Warlock der.  :+1:
Jeg må øve på de greiene der.

Om behovet er der, så har jeg noen celler liggende som jeg ikke trenger. Har koblet om en ledig blokk til 4S for å bruke som 12V batteri, men det er ikke optmimalt. Fulladet er det på 16,4V, og kapasiteten blir mye redusert om man stopper lading ved 14 og noe. Så jeg tror jeg ender med å kjøpe et ferdig LiFePO4-batteri i stedet. De har kjemi som passer bedre til 12V bruk.
#4
Godt spørsmål. Får ikke svar før batteriet er ute.

Men jeg tolker det slik at når resten av batteriet er så godt balansert, så er det lite sannsynlig av flere av cellene i denne blokka har blitt så lave. Teoretisk så kan det vel hende at celler har blitt drenert pga. vann på kortet, og uten at kortet er ødelagt. Da er det et godt tegn at temperaturene vises korrekt.
#5
Hei,
Gratulerer! Der fikk du svar. Og vi får håpe det er eneste feil med bilen. Ett RLEC må byttes. Så får vi håpe at det har gått bra med cellene.

Da må batteriet ut. Det ligger god beskrivelse  i flere tråder her. Det er flere mulige metoder. Si fra hvis du trenger beskrivelser.

Så bør du samtidig ta ut en eller flere kasser for å sjekke om det har kommet vann inn. Og sjekke den utvendige flensen for korrosjon. De er ofte preget av rust. Øvre og nedre del av batterikassa møtes her i denne flensen, og de er bare limt og punktet sammen. Det holder ikke i lengden.
#6
Det hørtes ikke bra ut.  :o
Ta en titt på de store sikringene på pluss-polen.
#7
Hei,
Som jeg skrev i mitt første svar; les Enerdel Lithium Ion tråden. Spesielt innlegg #10 fra runeno. Se på bildet, du må skrive inn riktige innstiller. Forutsetter at du har fått tak i et can-adapter som har kontakt med bilen.

Så kan det hende at vi må lage oss en CommTool for dummies også? Det er flere muligheter der som jeg ikke har kontroll på.
#8
Fantastisk flott vogn!  :+1:  :)
#9
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Sommerdekk
søndag 14. april 2024, klokken 15:10
Hei,
Original dimensjon er 165/65-14 ja. Jeg leste et innlegg fra en som mente at bilen blir mer retningsstabil ved å gå opp til 175/65-14. Det har jeg prøvd, og synes kanskje det stemmer. Sikkert placebo. :P Men det skader ikke mer litt større hjul.
Av felger har jeg merket at det er litt forskjellige vekter på de. Det kan jo ha betydning for bilens aksellerasjon. Jeg har tenkt at jeg skulle teste, men har ikke funnet tid til det. Ikke så viktig egentlig.

Det er også litt forskjellig innpress på tilgjengelige felger. Har hatt problem med at bakdekk subber mot plasten innenfor. Det kan være fordi lagrene i akselen er utslitt, men også forskjell i dekkdimensjoner og innpress. Plasten i innerskjermen buler også litt rart noen steder. Har reddet meg unna ved å montere en 5mm spacer. Kjøpte på Thansen.

Alder på dekk har jeg ikke brydd meg mye om. Dekk fra 2008, som ser bra ut, kjører jeg fortsatt med. Bryr meg heller ikke å slite ut piggfrie dekk på sommeren. Det er dyrt nok å ha bil uansett, så jeg gidder ikke å være hysterisk om dekk.
#10
Suverent! Alt vi kan få tak i av original dokumentasjon er gull å ha.  :+1:
#11
Veldig god ide det med crashbryteren.  :+1:

Jeg har testet mange ganger ved å ha et batteri stående foran bilen, koblet til polskoene med startkabel. Det går fint. Men lurt å koble plusskabelen fra det som er dødt.
#12
Fantastisk! Gratulerer.  :+1:  :+1:

For å løse slike feil trengs tydeligvis spesialkompetanse. Og det er digg å se at det meste kan løses når man har kunnskapen.
Men å holde interessen oppe hos de som kan det, for å holde gamle Think-biler på veien, blir en utfordring.
#13
Da har jeg sendt over en bunke filer.  :)
#14
Hmm, det går nedover. Men vi gjør vårt beste for å motvirke.  8)
#15
Hei,
Jeg har sett litt på dine gamle tråder, siden du nå vil prøve å få liv i bilen din igjen. Håper vi får til det.
Men det du beskriver i denne tråden mener jeg er helt normalt. Jeg fikk oppklart noe rundt dette i en annen tråd.
Instrumentet viser på en måte utslag som et forhold av hva batteriet kan ta i mot av lading. Så når batteriet er fulladet, så føler du lite bremsing, men utslaget er stort. Når du har tappet batteriet litt, så kan det regeneres mer og du føler at det bremser mer. Men utslaget er ganske lavt. Det at du føler sirup tyder på at det lades.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA