meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - worry

#1
Så langt som dette har jeg kommet.
Batteriet er ute, og åpnet. En overraskelse, eller ikke?

Det ser ut som lekkasje. Det forklarer vel hvorfor denne har blitt dårlig. Men årsaken? Må bare gjette. Jeg vet ikke noe om batteriet sitt tidligere liv. Men det er første gang denne blokka har vært åpnet. Det ser jeg.
#2
Hei igjen,
Fortsetter på denne tråden, siden det er det samme batteriet. Nå har jeg fått reklamasjon. ;D
Det er min bil, men jeg har leid den ut til en meget hyggelig pris. :-)

Batteri-instrumentet (det venstre) oppfører seg veldig rart og kjørelengden er kort.

Jeg har ladet den fra ca 15% indikert til full. Også kun indikert viser det seg. Ved start er det ett cellepar som viser 3,15V, mens de andre er ca 3,40. Det samme celleparet når fullt først. Avsluttet ved 4,09V, mens de andre er 3,99. Det er et par andre som også avviker fra den store hop, men ikke så dramatisk som det ene.

Da blir det batterijobb på meg. Det kan hende at det kun er en celle som er dårlig, men det må måles etter at de er tatt ut. Bytter nok begge. Jeg har noen som jeg har målt. Ikke spesielt vitenskaplig, men jeg har målt mange på samme måte. Så da kan jeg anta at jeg har funnet ok celler. :-)
#3
Ok, da har du vel bekreftet "feilen".

Iom. at du får varsel, og da uten at viftene går, så mistenker jeg at de ikke fungerer. Kan du sjekke hva jeg skrev til deg om tilstanden på bilen før kjøpet? Jeg skal gjøre det også, men rekker ikke før i helga.

Trønderne er opptatt av kjøling i PCU'en, så ta dette alvorlig. De vet mer om hva elektronikken tåler.

En ting til du kan sjekke: Fra toppen av PCU'en går det ut en tynn slange som går til kjølevæske-tanken. Du kan ta av slangen på tanksiden og legge den oppi tanken ved påfyllingslokket. Om det kommer en strøm av vann der mens bilen er påskrudd, så vet du at PCU'en får kjølevann.
#4
Hei Gogs,
Frostvæske i vannet gjør nok heller det motsatte, dvs. gjør kjøle-effekten lavere. Så du har et annet problem.

Siden jeg eide bilen din før deg, så burde jeg huske noe om dette. Men det gjør jeg dessverre ikke. Sannsynligvis har du et problem med kjøleviftene. Som mange Think har. Systemet er slik at viftene skal starte ved lav hastighet. Det skjer ved at strømmen må gjennom en motstand som sitter lavt bak radiatoren. Denne motstandsdingsen er vanligvis irret i stykker, så lav hastighet ikke fungerer.
Blir det varmere så starter viftene på full guffe, og det høres ut som om bilen skal ta av og fly avgårde. Begge våre biler er slik. Jeg har ikke fått ut fingeren til å gjøre noe med det.

Det du opplever er jo litt annerledes, men jeg tipper alarmen kommer fordi det er litt for varmt inne i PCU'en.
Sjekk om kjøleviftene går. Eventuelt sett en ekstern vifte mot radiatoren mens du lader for å sjekke om det sikrer at alarmen ikke kommer på.
#5
Great update Myles!
 
To make it easy; let's say an average cycle is 100 km. Multiply with 8000, and we get 800k kilometres.  :D

Our blue driver is close to 150k km now. Looking forward to reach 800k in year 2100. 😂
#6
Kondolerer!  :-[
Jeg er spent på hvordan dere fikser dette.
#7
Hei,
Vanskelig det her gitt. Det blir et stort problem etter hvert som reservedeler forsvinner.

Jeg har et par eksempler, som dessverre ikke hjelper i feilsøkingen.

Bildet under viser en diagnose jeg gjorde på en bil som ikke ville starte. Dvs batteriet prøvde å koble til, grønt ok-lys kom på i et kort sekund, for så å skru seg av igjen. Husker ikke om det kom noen feillys etterpå. Det er bekreftet TIM-feil. Kretskortet er tatt ut, ingen synlige feil.
Det er satt inn et brukt kort. Nå starter bilen uten feilmeldinger, men vil ikke dra. Der står vi foreløpig.

En annen bil tilhørende en kompis døde i løpet av natten på lading. Ble kjørt til en offentlig ladestasjon, ladet med overgang til original Think-ledning. Da bilen skulle hentes, ville den ikke bevege seg. Starter, dvs grønt lys og batteriet klikker som normalt. Ingen feillys og ingen feil avlest i TechCentre. TIM-feil bekreftet. Synlig komponentfeil på kortet, slik vi har sett bilder av tidligere. Fikk tak i brukt kort og bilen går nå.
#8
Ojoj. Dette har blitt det store spøkelse for oss. Slår til når vi minst aner det.

Men bilen er i de beste hender, så jeg krysser fingre for at dere løser det.

Det store spørsmålet gjenstår; hvorfor skjer det?
#9
Sånn er det. Livet tar en endring, og så går vi videre.

Men vi savner din kunnskap på forumet. Uansett; lykke til med feilsøking.  :+1:
#10
Her får du gode råd med en gang!  :+1:

Interessant at det skal være svinglager fra Ford. Jeg har heller aldri byttet dette lageret, men synes det ville vært rart om lageret kommer fra Ford når hele fjærbeinet ellers er fra Citr/Peugeot.

Nettsidene oppgir mål på lageret, så da kan du evt måle når det er ute. Ser en tysk youtube video, hvor lageret åpnes, rengjøres og settes sammen igjen med nytt fett. Det betinger vel at lageret ikke har havarert.

https://www.youtube.com/watch?v=JmFk6ALMcec&t=1s
#11
Herlig! Fin artikkel ja.  :+1:

Er det din Think-kirkegård?
#12
Hei,
Fint å få opp dette temaet igjen. Norske myndigheter er (foreløpig?) veldig firkanta og negative til alt som har med selvbygg og ombygging av elbil. Veldig tragisk når vi har brukt så mange skattekroner på å hjelpe i gang overgangen til el-drift.

Jeg forsøkte å finne ut av dette med typegodkjenning for City, men kom ingen vei. Har ikke klart å finne et dokument som beviser at bilen typegodkjent for begge batterityper.

Selv tok jeg kontakt med Vegvesenet fordi de ved omregistrering førte inn i mitt vognkort at bilen har sodiumbatteri, slik ditt bilde viser. Men bilen er en original lithiumbil med riktig kode (26C) i rammenummeret. De nektet å gjøre om.
Tråd om dette: https://elbilforum.no/index.php?topic=57172.0

Enten har Think rotet da bilene ble registert, eller aller helst er det Vegvesenet som roter. Jeg skulle gjerne lest hele typegodkjenningen som det vises til i vognkortene, men jeg har som sagt ikke fått tak i dokumentet.

 
#13
I stedet for å høre på meg, så er det bedre å lese her. Det er mange interessante artikler hos
Batteryuniversity.com

https://batteryuniversity.com/article/bu-1003a-battery-aging-in-an-electric-vehicle-ev
#14
Interessant forresten, det som står på dokumentet du la ut. Jeg synes å huske at cellene var oppgitt til max 4,10 volt, men her står det 4,20.

Siden Think bare lader til 4,10, så burde det tilsi at cellene er pent brukt. Mange biler, og annet utstyr, lader til 4,15 og også 4,20.
#15
Hei,
Det er det store spørsmålet ja.

Min tidligere arbeidsgiver gjorde test av Enerdel cellene på oppdrag fra Think. Jeg fikk høre at cellene ble testet ved koninuerlig full opp- og utlading, En time ut og to timer opp. Etter et antall ganger tilsvarende 300k km, hadde cellene ca 80% kapasitet igjen.

Dette stemmer jo godt med dine tall. Hvis vi antar 120 km pr opplading og ganger det med 2500, så blir det 300tusen.

Den store usikkerheten er alder, og hvordan cellene er brukt. Om cellene har vært lagret over lang tid helt oppladet, eller utladet, så er det kjent at det går ut over levetiden.

Så svaret blir... vanskelig å si.  :P
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA