Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - roger1111

Sider: [1] 2
1
ID.4. / Sv: Kjettinger?
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 12:06 »
Leaf FWD er ganske håpløs vinterbil, men nye ID4'en din har vel 4x4 ? sleng på pigg i tilegg så slipper du kjetting styret

Høres ikke ut som du har kjørt Leaf. Jeg synes Leaf er en meget god vinterbil. Pga vekten tar den seg mye bedre fram enn en fossilbil i samme størrelse. Spesielt på slaps merker jeg at den lettere kommer gjennom og finner feste.

2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Periodisk nøkkelfeil?
« på: Fredag 21. August 2020, klokken 08:29 »
Kan det være batteriet i nøkkelen som begynner å bli dårlig. Jeg byttet selv batteri for ikke så lenge siden.

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan Connect har delvis mistet kontakt med bilen
« på: Torsdag 16. April 2020, klokken 12:51 »
Dette skjedde meg og. Prøv en ting.

Ut i bilen og oppdater navigasjon eller ladestasjoner. Da laster den ned en del data.

Det hjalp ikke meg. Men jeg logget inn på nettsiden You+Nissan og oppdaterte batteristatus der. Når jeg etterpå startet appen fungerte det igjen.

4
Model Y / Sv: Hengervekt på TMY
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 08:33 »
Jeg tror vi er enige om at regelverket rundt tilhenger er unødvendig komplisert :)
Ja, spesielt det punktet om at man kan trekke en tyngre henger med en lettere bil har jeg aldri forstått. Min sønn kunne ikke trekke vår 1000 kg henger med Model X, men med Model 3 er det greit...

Det er jo fordi vogntogvekten skal være maks 3500 kg. Siden model X er tyngre enn model 3 blir jo følgelig hengervekten lavere for model X.

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 13:51 »
Fikk samme problemet. Tok en stund før jeg skjønte at det var Leafen. Setene er den tingen jeg er mest misfornøyd med på Leaf. Bruker nå pute i korsryggen for at det ikke skal bli vondt.

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Fjernlysautomatikk og setebeltevarsling
« på: Torsdag 19. ſeptember 2019, klokken 12:00 »
Automatisk fjernlys fungerer langt fra optimalt, så det har jeg gitt opp å bruke. Bl.a. brukes ikke fjernlys før farten er over en viss hastighet. Den blender ned når lyset reflekteres fra veistikker og skilt og mange andre tilfeller av nedblending.
Tror bare du skal glemme å bruke denne automatikken.

7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 40KWh - her kan du dele dine resultater
« på: Lørdag 06. Juli 2019, klokken 23:56 »
ODO: 25075
SOH: 95,52%
HX: 121,46

2018 N-Connecta 13 måneder gammel. Bare noen få hurtigladinger. Lader som regel til mellom 80 og 90 %.

Kjørte nettopp E6 nordover fra Narvik, og etter 196 km var det 28% igjen ifølge Leafspy. Skulle dermed tilsi ca 270 km rekkevidde. I bilen var det 2 voksne og 2 barn og feriebagasje. Fulgte trafikken og det gikk i mellom 80 og 90 km/t utenfor tettstedene. Gj.snitt forbruket lå på 135 Wh/km, så er veldig fornøyd med bilen.

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Garasjejekk
« på: Tirsdag 16. April 2019, klokken 12:16 »
Jeg bruker en pute av hardgummi mellom jekken og bilen. Kjøpte den på Biltema.

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Har Leaf mistet litt fotfeste?
« på: Lørdag 16. Mars 2019, klokken 10:09 »
Leaf er rett og slett ingen spesielt god elbil.
Dette synes jeg blir feil. For mitt bruk er Leaf 40 perfekt. Jeg er veldig fornøyd med bilen. Har nå kjørt 20000 km og det har aldri vært noe tull. Bilen har fungert upåklagelig, så hvor "god" bilen er kommer jo an på bruken. Pris, kvalitet og leveringstid var avgjørende for mitt valg av Leaf.

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kW kan bestilles nå!
« på: Lørdag 15. Desember 2018, klokken 11:03 »
Det er mye bra med Leaf, men den svikter dessverre på 3 vesentlig områder:

Vedr punkt 1, så må jeg legge en liten pute bak korsryggen for ikke å bli helt "gåen" i ryggen selv etter en halvtimers tur. Setet er absolutt den største svakheten for meg. De andre "manglene" er litt irriterende men til å leve med prisen på bilen tatt i betrakning.

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: Lørdag 15. Desember 2018, klokken 10:44 »
Ser at Joltus bil lader til 487 GIDS og 98,6% SOC....

Jeg blir ikke helt klok på hva som bestemmer hvor høyt bilen lader på 2018-modellen. På 2015 modellen var det en direkte sammenheng med SOH og hvor mange GIDS den ville lade. Hadde man 100% SOH, ja så fikk man 280 GIDS (som var maks på 24kWt-batteriet)
Kan ikke dette være avhengig av spenningen på enkeltceller? Det er jo små forskjeller på spenningen mellom cellene, og for ikke å skade de som har høyest spenning stopper ladingen før batteriet er "fullt".

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: 60kW kan bestilles nå!
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 12:14 »
Spent på hva som skjer når mva blir innført om noen år. Vil fortsatt folk kjøpe en Leaf, Niro, Kona til 460-500k?

Om "noen år" står vel valget uansett mellom en eller annen utslippsfri bil.

13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Regen stopper plutselig
« på: Torsdag 08. November 2018, klokken 12:12 »
Byttet om og bilen er en helt annen bil!

Så nå skal eg på test tur med verksmesteren.

Så med sommerdekk er alt som det skal være?
Det er i så fall veldig likt med erfaringene jeg gjorde med 2015-modellen. Men underlig at det ikke hjalp noe å endre dekktrykk.
Det skal også sies at dette trøbbelet på min bil gradvis avtok etter hvert som vinterdekkene ble brukt en del. Andre og tredje vinter var problemet betraktelig redusert. Så har nok noe med gummiblandingen.

(På min nye 2018 modell har kun merket at regen slipper et par ganger - så ikke samme erfaringsgrunnlag her)

Regen vil vel også være avhengig av friksjonen mellom dekk og underlag. Med sommerdekk er det bedre grep/høyre friksjon enn vinterdekk (på sommerføre). Kanskje en faktor bilen bruker når den skal beregne styrken på regen.

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Ny app til nye leaf
« på: Onsdag 24. Oktober 2018, klokken 21:20 »
Jeg blir litt paff når noen mener man sitter godt i leafen,
har hatt bmw 5 og 7 med komfortseter, 1 med sport, 3 med sport, i3, mercedes GL, landcruiser og tja en haug annet, leafen er vel desidert værste setene noen sinne er min konklusjon.  :o

Du får bli så paff du vil. Jeg sitter godt i Leafen. Det finnes andre biler som har bedre sittekomfort, og det kunne gjerne vært tiltbart sete og lengdejusterbart ratt, men jeg kjører mye med Leafen og sitter godt med mine 1,91, det samme gjør fruen som er 10 cm lavere.

Mvh

Ole Irgens

Hvilken modell har du Ole? Du er klar over at det er stor forskjell på setene i Tekna i forhold til de andre modellene? Jeg skulle ønske at det var Tekna seter i alle modellene.  >:(

15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Starte lading umiddelbart + Charge Timer
« på: Onsdag 05. ſeptember 2018, klokken 12:21 »
Trykk på denne knappen for å ikke bruke timeren.

Sider: [1] 2