Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - engolf

Sider: [1] 2 3 ... 28
1
Känns vibrationerna mest i hela bilen, eller i ratten?
Om det känns i hela bilen är det nog på grund av drivaxlarna.
Drivaxlarna på trillingar glappar lite radiellt (där axlarna går in i girkassen), vilket kan orsaka vibrationer under belastning.
Det är ingen fara:)

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Service kostnader i-MiEV
« på: Torsdag 12. Mars 2020, klokken 23:12 »
Jag håller med dig, fungerande bromsar är väldigt viktigt:)
Men det är ingen idé att skrämma folk heller.
Det påpekas att bromsvätska drar åt sig fuktighet, ja det gör den i viss grad. Men att få bromsvätskan att koka krävs väldigt mycket värme, då snackar vi om rödglödande skivor och klossar som brinner.
Länge innan dess kommer bromsklossarna förlora bromsverkan på grund av utmattning och överhettning. Jag tror inte jag hade lyckats få bromsvätskan att koka även om jag försökte göra det med vilja på min trilling...


3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Service kostnader i-MiEV
« på: Lørdag 07. Mars 2020, klokken 09:27 »
Jag kan tänka mig att på motorstarka bilar som förväntas köra både hårt och långt är det andra intervall som gäller.
En trilling som knappt kommer upp i motorväghastigheter och har regenerering som tar hand om det mesta av bromsning har nog inte samma behov. Men vill man följa servicehäftet till punkt och pricka är det oavsett ingen stor kostnad.

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Service kostnader i-MiEV
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 21:30 »
Har haft ca 7-8 olika fossilbilar genom mitt liv som bilist, och ingen av dessa hade bromsvätskebyte vartannat år, som regel 3-4 år/visst antal körda kilometer.
Jag menar en av dessa hade en punkt för kontroll av bromsvätska efter 24 månader i servicehäftet, men inget byte.

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Service kostnader i-MiEV
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 18:39 »
Många olika meningar här:)
Elbilar har samma bromssystem som fossilbilar (hydraulik med vakuumförstärkare).
Varför behöver elbilar byta bromsvätska vartannat år, men inte fossilbilar?
Jag tror det är för att producenten visste att bromsarna på en elbil inte används i samma utsräckning som på en dinosaurbil, och för att slippa dyra garantireparationer sattes två års intervall (för då utförs visuell inspektion av bromsarna i samband med vätskebytet), och eventuella brister som t ex rostiga bromsskivor och kärvande caliper kan åtgärdas.


6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Restkapasitet - 2014 iMiev
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 20:45 »
Med noll kilometer på mätaren har bilen ca 10% kvar (bottenbuffert).
Och 13.5 kwt levererat betyder inte att batterit fick all den strömmen, det är som regel alltid förluster.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 23:18 »
Se här, ett par nya (billigaste) däck i rätt dimention kostar ca 1200-1300 kr, sen tillkommer kostnad på ca 200-300 kr för att få dem monterade/balanserade. För totalt ca 1500kr har du två helt nya däck:)
https://www.dekk-guru.no/search?vehicleTypes=PKW&vehicleTypes=RACE_PKW&vehicleTypes=LLKW&vehicleTypes=VINTAGE_PKW&vehicleTypes=OFF&priceCategory=recommended&width=175&profile=55&size=15&season=wi

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 22:00 »
Dessa är innanför, ja, men då måste du i så fall ha fälgar som passar (inpress, bultmönster, navhål).

9
Eventuellt (om batteriet har varit demonterat) kan man också kontrollera högspänningskablarna/fästpunkterna.

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 17:59 »
Nope, 108X4 passar inte:(
Är fälgen på din bil skadad?
Om inte köp två nya/brukte däck och dra till t ex dekkteam för att få dem monterade/balanserade.

11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 20:26 »
175.65/15 överstiger tillåtna 5% avvik i rullomkrets:(
Dessutom kan olika stora däck fram/bak göra att bilens ABS/intispinn uppför sig märkligt.

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 18:58 »
175.55/15:)

14
Jag läste tidigare att defekt värmare kunde göra att bilen inte startade, eller förlorade kraft under drift.
Att den inte tar emot laddning beror nog på defekt ombordladdare, inte helt ovanligt fenomen på trillingar.

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vinterdekk dimensjon
« på: Onsdag 19. Februar 2020, klokken 15:08 »
Att lägga om däck är varken dyrt eller svårt, en däckvekstad tar nog 100-150 kr inklusive balansering för ett hjul.

Sider: [1] 2 3 ... 28