Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - engolf

Sider: [1] 2 3 ... 42
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Takräcke/ Lastbågar
« på: Tirsdag 27. ſeptember 2022, klokken 11:11 »
Jag tror inte dessa bilar är godkända för taklast.
Men det kan hända det finns takstativ att köpa i länder där det inte är så strängt regulerat.

2
e-up! / Sv: Skvettlapper foran?
« på: Fredag 16. ſeptember 2022, klokken 19:58 »
Seat Mii har inte heller sideskjørt, men har skvättlappar (i alla fall främre).
De har sina fästpunkter i innerskärmen.

3
Haha, dem som tryckte på alternativet om att ha en vindturbin 500 meter från huset har tydligen aldrig varit i direkt närhet av en vindturbin och hört ljudfrekvenserna den producerar:)

4
e-up! / Sv: Skvettlapper foran?
« på: Lørdag 10. ſeptember 2022, klokken 19:14 »
Är inte bilen ganska lik seat mii och skoda citigo? Skvättlappar från dessa borde nog passa på en e-up.

5
Fin tanke du har, dessutom tycker jag det är alltid bättre att utforska nya saker och lära sig nåt nytt:)
Men tänk på att en bensinmotor är ca 30-35% effektiv, resten av effekten försvinner i friktion och värme, dvs att du inte får ut 10KWtfrån en liter bensin, men kanske en tredjedel.
En 15hästars motor ger 15 hästar i ett väldigt begränsat område (runt 4000-5000 varv per minut), och under last kommer den sluka stora mängder bensin (tror inte det kommer bli lönsamt med dagens bensinpriser).

Andra som har bättre insikt får gärna rätta på mig om jag tar fel:)

6
Jag hade satsat på en brukt laddare från en bil med få km.
Att byta den är faktiskt inte så koplicerat, sök på finndel.no

7
Då är det nästan helt säkert ombordladdaren:(
I vissa fall går det att byta säkringen och hurtigladda, då kan du köra som vanligt och 12v batteriet kommer laddas (det förutsätter dock att du inte kopplar bilen till vanlig saktaladdning, för då går säkringen igen).

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Pussig ladesyklus på Imiev 2011
« på: Torsdag 11. August 2022, klokken 21:16 »
Ta en titt på kontakten i själva bilen (där du kopplar in laddaren), kan vara en knäckt pinne, korrosion, eller främande objekt som förhindrar bra kontakt.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 10. August 2022, klokken 19:35 »
Med det som foregår og kommer frem, heller jeg mer og mer til løsningen at de siste utenlandskablene skal stenges midlertidig, og kun åpnes hvis det erklæres nødsituasjon på den ene eller andre siden av grensen.
Da vil vi sannsynligvis raskt få en normalisering av prisene, samtidig som hensynet til akutte behov ivaretas.
Pr. nå ivaretas ingen behov. Alle plages med høy pris og magasinene er ikke klare til å hjelpe Europa i vinter heller, fordi smartingene tappet ut nesten alt i den tro at det vil være mulig å importere tilbake hvis det ble behov. Det er både dårlig business og dårlig politikk.

I stort sett hela europa befinner sig i en nödsituation (brist på energi), och det finns ingen lösning i sikte. Nej, kablarna till Tyskland och England måste bort, först kanske då blir det stabilitet i strömpriserna. Jag vill inte ens tänka på priserna vi kommer uppleva denna vinter...:(

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: I-miev vil ikke starte
« på: Mandag 08. August 2022, klokken 17:31 »
Väl, delen av vajern som går in i "girkassen" kan man se om man kikan under bakre stötfångare (ganska nära vänster bakhjul). Det är nog inte vajern som kärvar, utan själva armen som går in i girkassen. Spraya gott med t ex wd40 (eller liknande), dra girspaken fram och tillbaka, upprepa många gånger.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 07. August 2022, klokken 17:37 »
Oavsett hur man vrider och vänder på det måste kablarna (till england och tyskland) bort för att åter komma till mer eller mindre acceptabla strömpriser. Även om avtalen reförhandlas och Norge exporterar bara "överskottsproduktion", kommer kraftproducenterna anse allt som är över minimumfyllning som överskottskraft och exportera för full maskin tills magasinerna går nästan tomma, och då stoppas produktionen med höga priser som följd. Vi måste ha politiker som vågar säga upp avtalen och sända kablarna till återvinning. Att landet på sikt riskerar underskott av ström måste lösas inrikes, med uppgraderingar och effektivisering av redan existerande vattenkraft. Att binda fullt fungerande kraftproduktion till europas havererade gröna skifte är ett självpåfört handicap, inte räddning.

12
9 år gammalt (och dåligt) batteri kan definitivt vara orsaken.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 30. Juni 2022, klokken 17:04 »
Dagens strömsituationen verkar vara planerad ( i alla fall fler och fler saker tyder på det). Och planen är tror jag att tömma landets energiresurser (vattenmagasin), för att sedan enstämmigt rösta fram ännu fler strömkablar till utlandet med motivationen "att säkra tillgång till elektricitet i krissituationer".

14
Elbiler i media / Sv: Ukrainarar kjøper norske elbilar på grunn av krigen
« på: Mandag 20. Juni 2022, klokken 15:47 »
Vid strömavbrott får man inte tanka bilen heller, då bränslepumparna går på ström (i tillägg till kassa/betalningslösningar).

15
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: I-Miev lader ikke helt fullt
« på: Tirsdag 31. Mai 2022, klokken 15:02 »
Antingen besöka en verkstad, eller be om hjälp av nån som kan läsa ut information från bilen.
En avläsning på verkstad kostar nog 1000-1500kr.
Presterar batteriet bra, ingen reduktion i räckvidden?

Sider: [1] 2 3 ... 42