Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - engolf

Sider: [1] 2 3 ... 32
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 11:10 »
Om pumpen trodde den kunde förtidspensionera sig tog den riktigt fel:)
Jag lagade motsvarande "skovhjul" i hårdplast, och nu suger pumpen som bara f igen.
Se bilder: skovhjuet som sprack i bitar vs det som jag lagade själv.
Det är riktigt små toleranser, så det tog ett par timmar att slipa och fila innan det passade perfekt, men det är inte omöjligt. Det hade varit lättare om man hade 3D-skrivare, då kunde man kanske till och med lagat flera i tillfälle efterfrågan finns. Det är definitivt den svagaste delen, plast som utsätts för extrema centrifugalkrafter och värme/friktion.
Men nu har jag i alla fall en extrapump i reserv.
  [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: iOn lader ikke-CMU fail-LØST
« på: Lørdag 24. Oktober 2020, klokken 11:02 »
Nice! Du borde ha jobbat som elbil-mek:)

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: Torsdag 22. Oktober 2020, klokken 16:40 »
Jag lånar tråden igen, blir säkert lättare att söka upp om allting ligger samlat.
Uppdatering:
monterade i dag pumpen från BMW i3, och den fungerar alldeles utmärkt:)
Iställer för att svetsa om fästet köpte jag ett par ögleskruvar på biltema, borrade och gängade upp hålen, och voila (se bilder). Det är i tillfälle jag monterar tillbaka originalpumpen i framtiden.
Samtidigt "kapslade" jag in pumpen in skumgummi så den inte hörs i kupen.
Pumpen kostade 1000kr, och det verkar finnas en del av dessa på finndel.no.
Den elekriska kontakten lät jag vara som den är, och bara byglade över med ett par motsvarande ledningar med passande kabelskor.
  [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 15:29 »
Och i morgon ska jag köpa och montera pump från en i3, återkommer senare med beskrivning om hur det gick.
Dessa pumpar verkar det finnar en del av, och jag har inte hört om att dessa har drabbats av omfattande fel heller.

5
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 15:25 »
Murphy slår till igen, och i dag havererde min vakuumpump.
Den elektriska motorn går, men den drar inte vakuum.
Ingenting att göra, demonterade och tog isär pumpen.
Specialskruvar, så jag borrade ut dem, under plastlocket sitter pumpdelen inkapslad i ett stålhus.
Väl inne såg jag att "impellern" (ser ut som skovhjul) hade exploderat, och det vara massa plastbitar som bara låg där. På den ena bilden har jag limmat ihop bitarna, och så ser den ut. På den andra bilden är det pumpdelen där skovhjulet ska sitta uder ett lock.
Den svaga delen är självklart plasthjulet, och jag ska se om jag kan laga motsvarande i t ex aluminium, eller kanske hårt gummi.
  [ You are not allowed to view attachments ]    [ You are not allowed to view attachments ]  

6
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Vakumpumpe bremsen
« på: Tirsdag 20. Oktober 2020, klokken 09:13 »
Förresten, pumpen från i3 är nästan identisk med den som har avbildats i tråden:
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=062001&dk=1430

7
Vakuumpumpen förstärker bromskrafteffekten, och utan den kommer din bromspedal vara riktigt tung att trycka på. Trillingar av tidigare årsmodeller har tydligen haft problem med dessa.

Ska du in för kontroll bör du absolut påpeka allt som du menar är en väsentlig brist.

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: iOn lader ikke
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 20:23 »
Cell voltage sensor kan vara boven i ditt drama, för BMU kommer inte tillåta laddningen om den inte ser spänningen på batteriet/och eller vissa moduler.

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: iOn lader ikke
« på: ſøndag 18. Oktober 2020, klokken 14:20 »
Förresten, vilken kabel laddar du med?
Om du inte hittar blåsta kondensatorer/säkringar och allting verkar vara ok kan felet också ligga i själva laddkladden.

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Slutt for trillingene
« på: Fredag 09. Oktober 2020, klokken 16:14 »
Jag tycker att de kunde ge bilen nytt liv med lite kraftigare bateri, och med räckvidd på mellan 200-300 km hade den säkert blivit populär igen.

11
Periodiska elfel är svåra att felsöka:(
Men jag tror att om laddarten verkigen var defekt hade det inte gått att ladda bilen i ca 10 min som du beskriver, då hade den inte laddat alls. Jag skulle tro det var ett annat fel som ställer till det, som annan elektronik (vissa har tidigare beskrivit att defekt värmeelement, och/eller AC-kompressor kunde orsaka ladd och driftsproblem).

12
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 21:01 »
Nu måste du vara försiktig med att skriva "inte lika farlig", för i ett bilbatteri är det mer än nog ström till att döda en. :angel:

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Skilpadde ved halvt batteri
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 11:52 »
Kommer du deg til bergen kan du ta "danskebåten" fjordline inneriks til stavanger 😀 ved batteribytte starter du med å fjerne førerstolen for å komme til bryteren til batteriet. Denne halverer spenningen på batteriet, ellers er det bare å skru av alle plast deksel under bilen og deretter alle hv-koblingene og andre ledninger, husk jordingspunktene.

Jag kom på att tänka på servicepluggen under förarstolen som du nämner, gör den inte høgspänningskablarna under bilen strömlösa när den är borttagen? Jag menar jag läste nånstand att den måste tas ut innan plastkåporna under bilen demonteras.

14
Tack för ingående förklaring TB!
Vid försök på tillkoppling fick jag besked på displayen om att adaptern inte var kompatiblen med bilen, men det kan också hända den inte ville/kunde kommunicera med appen (evbatmon).
Jag öppnade båda adaptrarna, och även om de så identiska ut och köptes av samma säljare var de väldigt olika inuti (helt olika kretskort/chip), så ja, kvalitet och hårdvara varierar mycket på varor från kina.

15
Tack för tipset!:)

Sider: [1] 2 3 ... 32