Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Asbjornel

Sider: [1] 2 3 ... 14
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Bilbutikker/verksteder med CCS stasjoner.
« på: Fredag 08. Juli 2022, klokken 08:40 »
Sulland Auto i Alta?

Den er i så fall tilgjengelig med DEFA Cloudcharge, tilsvarende for mange andre forhandlere for BMW eller VAG-konsernet.

Var Harila i dette tilfellet. (Toyota, Volvo, Nissan og Lexus) Så ut som en dobbel lynlader av moderne sort.
Må vel sjekke den Sulland laderen også. Greit å vite av alternativer.

2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Bilbutikker/verksteder med CCS stasjoner.
« på: Torsdag 07. Juli 2022, klokken 22:30 »
Det begynner etterhvert å bli en del verksteder med egne ccs-ladere som ikke er synlige på ladekart og slikt.
Skjønner at de primært er for egne biler, men er det noen som vet om disse er åpne for bruk utenfor butikkens åpningstider med noe slags abonnement? Så senest en i Alta, men har ikke funnet den på noe ladekart. Den så forsåvidt operativ ut. Glemte å spørre i farten om den kunne brukes av andre enn butikken selv.

Noen som vet, eller jobber i bransjen som kan opplyse litt?

3
Fikk forresten svar fra Finnsnes kommune. Det ser ut som at delemangel gjør at dette ikke er på plass før sent i juli, eller tidlig i august. Antagelig med forbehold om at deler leveres.

4

Fint om du noterer dersom det er betalingsmur, da det er skrekkelig irriterende å klikke på en lenke for så å finne ut at denne får man ikke lest uten å betale ekstra. Skriver du f,eks (bak betalingsmur) så kan man hoppe over å åpne artikkelen.

Korrigert. 👍

5
Endelig en satsning i midt Troms. Ser fortsatt ikke ut som det er kommet opp noe særlig i ladeapper på Finnsnes, men husøya har nå fått to lynladere opp å gå.

https://www.senja247.no/her-kommer-det-nye-ladestasjoner/s/5-138-891 (bak betalingsmur A-pressen/aid)
To sitater:
"Først ute er Olderhamna på Finnsnes.

- Her får vi ganske raskt på plass fire lynladere. De skal være oppe før sommeren, og på litt sikt skal det komme fire til her, sier han."

"De neste stedene som står for tur er Stonglandseidet, Gryllefjord, Skaland og Botnhamn."

8 stk på Finnsnes blir bra.
Fint om noen lokalt speider litt og kommer med info. Viktig for oss turister.

6
Model 3 / Sv: AWD, bra eller ikke?
« på: Mandag 08. November 2021, klokken 12:11 »
Er inne i andre sesong med piggfritt i Hammerfest på M3LR. Det går fint, men akkurat i omslaget med våt is ønsker jeg meg pigger. Det er heldigvis ikke så lenge dette varer, før det fryser på, strøs, eller smelter bort.

7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: ChaDeMo hurtiglader i Manndalen (Kåfjord - Troms)
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 12:37 »
Alle laderene til ishavsveien i Finnmark og Nord Troms har disse laderene.
Tipper leaf e+ lader noe raskere på disse. Ellers er det vel lite biler med chademo som støtter mer enn 50kW.
De nye til BKK nord i Nordland (Lofoten Vesterålen mot svenskegrensa) mener jeg også har høyere hastighet på chademo.
Så noe godt kommer jo av å få ladenettverk sent.

8
Er det noen som har passert de nye plassene til BKK nord i Nordland i sommer, eller som vet status på dem?

Svarer på min egen post siden jeg skal passere noen av dem.
Andenes ser ut som den er ferdig satt opp men ikke slått på, så da gjenstår sikkert litt småting.

9
Er det noen som har passert de nye plassene til BKK nord i Nordland i sommer, eller som vet status på dem?

10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
« på: Mandag 28. Juni 2021, klokken 23:31 »
Har ikke lest hele tråden, men har dere sett at det i Sverige nå planlegges mange ladere med CCS/type 2 kombo uten chademo.
I følge plugshare i hvert fall. Det trenger jo ikke å være en nøyaktig kilde.

11
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Lørdag 22. Mai 2021, klokken 19:23 »
Nei. Beklager. Nå vet jeg. :)
Bruker bare å se på den inn i mellom og nå var det endring.

12
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Lørdag 22. Mai 2021, klokken 12:26 »
Ser ut som utbyggingen i nord fortsetter.

13
Nei. Du får dessverre ikke forvarming til 3. parts ladere. Det sagt, så forvarmer de ganske tidlig. Så om jeg f.eks. ruter meg fra Hammerfest til skaidi, så begynner den å forvarme allerede i Hammerfest.
Men det blir enklere å kjøre mellom Tesla superladere når Kautokeino og Karasjok får tesla superlader senere i år (håper det kommer i år). Dessuten er det jo bra med andre ladere på veien, så du trenger ikke å lade så lenge hver plass for å hoppe videre. Og i Alta er du jo på E6 sørover og da skal det gå greit mellom superladerene tror jeg. Alta, Nordreisa, Skibotn, Tromsø.

14
Lade hjemme / Sv: Ladeløsning på hytte
« på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 12:47 »
Dersom man antar at cee er koblet direkte fra sikringsskapet, bør vel en juice booster med innebygget dc-vern holde.
Håper dc vern og overspenningsvern på ladekladder blir standard slik at men i hvert fall kan bruke noen tilgjengelige stikk rundt om i landet uten alt det styret. Både blå og røde stikk et det jo en del av der ute. Og da kan bilen gjerne stå på 10/16A lading noen timer.

15
Lading av Tesla / Sv: Tesla og V2G
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 20:20 »
Har fått mindre troen på v2g, men det er klart at om hele bilflåten i Europa er tilkoblet vil det kunne ta topper i forbruk og dipper i produksjon i tenkte scenarier.

Det jeg derimot har mer troen på, og som er mer tilgjengelig er smarte ladere hvor man kan koble ut ladere i regioner på sekunder ved behov, samt styre tilgjengelig effekt. Dette vil ikke påvirke hverken batteri eller i mage tilfeller bruk av bilene.
Ja, også kan v2h være interessant for de som ønsker å redusere egen regning(og belastning på grid indirekte) ved å lade på billige stunder og bruke bilen som "aggregat" på de dyre timene, eller for å dra ned snitteffekt på de dyre timene, og for begrensing av effektuttak dersom det skulle komme en kostnad på dette. Kombinert med egen privat sol og vindkraft kan dette spare større utbygginger av parker mange misliker.

Sider: [1] 2 3 ... 14