Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Pingle

Sider: [1] 2 3 ... 25
1
Jaguar i-Pace / Sv: Salget har stoppet opp !
« på: Mandag 04. Mars 2019, klokken 19:23 »
Vil vel si at det er alt annet enn salgsstopp når enkelte betaler mer for halvny bil andre har konfigurert enn hva det koster å sette opp den samme bilen selv hos Jaguar.
Skal jeg kjøpe, setter jeg opp bilen selv, om ikke jeg er sikker på å sitte igjen med mye mer bil per krone og gjenværende leveår enn om jeg kjøper nytt.

Ekstra betalt for bil nå (som kanskje har brukt opp 8 mnd garantitid) i stedet for egenkonfig om fire måneder, tyder på at noen har mye mer penger enn tid. Og at det fortsatt er mange som vil ha en ipace der ute.

2
Jaguar i-Pace / Sv: Salget har stoppet opp !
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 12:31 »
"Bestill nå, få i juni" tyder vel på at salget ikke har stoppet opp, men at de har en sånn noenlunde balanse mellom salg og leveranse.
Om de kjører på med 0%-kampanje på billån i USA fordi salget stopper opp for i-pace (som er teorien i artikkelen), ser det ut til at de kjører samme kampanje på øvrige -pacer også (f-pace og e-pace).
https://www.jaguarusa.com/current-offers/index.html

Ser ut til at Electrek har kokt suppe på en tynn spiker.

3
Jaguar i-Pace / Sv: Enda en elbil: Jaguar XJ
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 08:19 »
Må innrømme at jeg liker tanken på en elektrisk Jag som er stor nok, uavhengig av betegnelsen. Det er også trivelig å lese at den XJ som er på vei, er et stort skritt frem.
Mulig at jeg er halvblind, men jeg klarer dessverre ikke å lese ut av artiklene at xj blir elektrisk (eller at den ikke blir det), bare at Ian Callum liker å lage elektriske biler. 

4
Jaguar i-Pace / Sv: Enda en elbil: Jaguar XJ
« på: Lørdag 16. Februar 2019, klokken 10:39 »

5
Model S / Sv: Ny Model S batteristørrelse
« på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 23:12 »
Hvis du er i ferd med å bestille Model X, så VENTER DU! :)
Hvorfor ?

Fordi  pakka ikke er lansert i Norge ennå. Og det er lurt å se an og vente på kampanjer og lignende.
Ha da tenkte du på den nye SW begrensede 100D? Hva tenker du på når du nevner kampanjer og lignende?
Dette er en dobbelt nyhet:
1 tmx og tms settes 1000 $ ned i pris
2 det kommer en sw-begrenset 100d som er ytterligere 8000$ billigere.
Ideelt sett burde dette bety startpris som lå 8500 hhv 76500 norske kroner lavere enn dagens 100d, men siden norske kroner har svingt nedover ila året, tviler jeg på at de justerer 1% for 100d

6
Model S / Sv: Ny Model S batteristørrelse
« på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 21:04 »
Siden det er samme batteri er det kanskje håp om at de begge lader like raskt på SC?

It's a software limited 100 pack, so yes the speed should end up being the same.
Avhenger ikke dette av om den er begrenset 8% på topp eller bunn?
En sperre på topp, som tillater at man bare lader opp til 92%, bør vel gi høyere gjennomsnittlig ladehastighet (siden den er størst opptil 70-80%?), mens sperre mtp å ta ut de siste 8% bør gjøre det, gjennomsnittlig, tregere? Ikke minst for oss som er rammet av rekkeviddeangst😉
Mtp batterilevetiden bør vi vel håpe på god buffer i topp og bunn?
Sikkert noen ingeniører her inne som kan presisere og gi en utledning om hva som er best😊
 I mellomtiden må dette være en tøff dag for alle som prøver å selge pene 90d (og 75d ) til tett oppunder nypris.

7
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Onsdag 12. Desember 2018, klokken 18:12 »
Ser også folk klager på rekkevidde, men skal du ha lenger rekkevidde på X må du opp på 100 versjonene.

A.J.
Nå har vel tmx75d omtrent samme epa som etron har wltp med litt store felger.
Der ligger en del av skuffelsen min: 95 kw som knapt når like langt som 75kw på en større bil.
Jo, det var vel optimistisk å håpe på en cuv med rekkevidde som tms med samme batteri, men at de kunne hatt et forbruk bedre enn tmx, ville det vært urimelig?
Ellers har jeg ikke finregnet på utstyr, men etter en oppramsing av alt jeg må ha med etron kom jeg nok høyere i pris enn med alt som er gøy på ipace. Og om minnet ikke er for dårlig: at etronprisene var vel så høye som på andre q-modeller der man allerede har inkludert mva i utstyrsprisen.

Nei, etron er ikke en håpløs bil. Det Møller har lovt oss så langt, er imidlertid håpløst når det møter virkeligheten. At de som ikke falt av på absolutte krav, da føler seg snytt, er jeg ikke forbauset over.

8
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Tekniske løsninger
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 17:02 »
Tipper Audi i all hovedsak har valgt synkronmotor med likestrømsmagnetisering av økonomiske årsaker. De kan når de produserer disse selv i store kvanta lage de billigere enn permanentmagnetløsningene og produsere et veldig stort antall uten å risikere å få høye priser på komponenter/råvarer som ikke er lett tilgjengelig.
Det er en mulighet, særlig når Kina sitter på en god del av disse ressursene, og sikkert ser det som mer lønnsomt åfå egen teknologi opp og frem.

En annen er miljømessig fotavtrykk. Bilder fra områder der sjeldne mineraler utvinnes, er en svært effektiv måte å ødelegge elbilers rykte generelt.

9
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 09:20 »
De første kundene er nødvendigvis ikke de som har laveste nummer i køen. Jeg regner med å få tilbudt en av intro-modellene, men vil spesifisere min egen. Kult med mye utstyr, men syntes prisen blir 100000 for høy. Smurfeblå kommer til å blir tilbudt til kø-nummer langt over 1000, er mitt tips.

Jeg tipper man kan få smurfeblå om man ikke har reservasjon i det hele tatt...


Det skal du ikke se bort fra. Det ser jo ut som man har fått E-tron på blå resept  ;)

Blå resept pleier da å bety at du betaler mindre, ikke mer, for medisinen. Uten at jeg har finregnet, tror jeg du betaler mye for den blåfarven sml limited edition.
Dessuten synes jeg å huske at blåreseptene hadde mer kjørbar farve enn edition one.

10
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
« på: Mandag 03. Desember 2018, klokken 08:45 »
Jeg har prøvesittet baksetet i Etron, I-pace og A6, og Etron har best plass med god margin på begge disse. Hvis Audi hadde laget midtputen i Etron noe mer komfortabel og bred på bekostning av sideplassene kunne det vert helt grei plass til tre relativt store personer der bak.
Har prøvesittet tesla bak etter å ha forsøkt etron, og satt greit, også i midten.
Det er helt sikkert et marked for brede bakseter på sidene bak, på linje med fireseters, men med "nødtransport" av nummer fem.
I og med at dette er kjøpsstopper for flere enn oss, bør det også være et marked for å ha tre nær normale seter. VAG tenker antagelig kompleksitet, og vil ikke møte den delen av markedet ennå. I og for seg forståelig, siden dette sett fra Tyskland er en direktørbil eller tilsvarende, og krever tilsvarende setebredde når de skal kjøre sine kontakter.
At vi kan vurdere å kjøpe denne bilen uten å ligge i øverste prosent, kanskje til og med uten å ligge i øverste halvdel, av inntekt, sier litt om den sære norske kjøpekraften.

Småbarnsforeldre som oss skal vel antagelig vente på noe fra VW eller skoda, ikke fra Audi. Og Audikjøpere skal ikke se på prisen på a la carte-menyen.

11
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
« på: Fredag 30. November 2018, klokken 12:22 »

Bilen står på Møller oslo vest frem til lørdag den 1 Desember :)

Gikk en tur innom i går. En nydelig bil med stort sett god kvalitetsfølelse (kanskje minus taktrekket?). Var spent på hvordan innvendig størrelse ville oppleves etter alle kommentarene her, og dessverre virket den overraskende trang innvendig, spesielt baksete og bagasjerom. Har reservasjon, men blir for liten for oss med tre barn og hund.

Jeg har også konkludert med at bilen blir for liten med 3 barn i barnestol-alder. Litt synd at de har gjort noen som ikke akkurat hjelper på plassen i baksetet og bagasjen. Men dette er veldig individuelt ut i fra hva man trenger  :)
Når man kan levere et utall forskjellige forseter mtp kvalitet burde det vært en grei sak å lage en variant av bakseter med plass til en voksen bak i midten.
Mtp hund konkluderte jeg med at man kan velge to av tre: bagasje, hund eller etron.

 Og det først etter å ha forsøkt å pusle audi sine kofferter inn ved siden av et lite hundebur.

12
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Onsdag 28. November 2018, klokken 12:11 »
Ny notis i Finansavisen idag: Møller setter ikke ned prisene på utstyret. De sier de vil tilby "attraktive pakker".
Da kan vi jo bare vente. Det komme jo an på om pakkene er attraktive for kunden eller Møller.
Attraktivt innhold: kunden slipper med ett kryss i stedet for mange; Møller sitter igjen med samme fortjeneste?

13
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Tirsdag 27. November 2018, klokken 09:23 »
Hvis de faktisk revurderer prisingen pga massivt press så tipper jeg at antallet kanselleringer har vært ganske betydelig den siste tida (bla min reservasjon). Klarer ikke helt å få meg til å tro at det bare er redsel for dårlig omtale som driver dem dersom bilen uansett kan selges uproblematisk.

De skal dog ha ros for at kanselleringsprosessen var helt strøken!
Vel, over 7000 er blitt til 5000 før komplett prisliste er klar (iflg artikkelen), så vi er nok en del som mener at Audi ikke har bestått mtp å levere et godt nok produkt til prisen.

Når bil med salgbart utstyrsnivå kommer på 750k, rekkevidde og testresultater er i det blå, blir fort veien til tmx og tms og velutstyrt ipace temmelig kort. Samtidig som det er en del av oss som velger andre ventepølser enn de møller har å by på.

14
Audi e-tron / Sv: Verdifall på e-tron etter 3 år- hva tenker folket?
« på: Mandag 26. November 2018, klokken 10:26 »
EPA? mer uavhengig enn mye av det vi ser på WLTP

ipace hadde 480km, også.. endra de det bare til 470?! så virker som man kan sette litt det man vil...... i-pace er jo JUMBO dårlig wltp vs faktisk, leaf 40 god nr 2, de andre klarer du jo faktisk det ish.

EPA eller tilsvarende som er både reproduserbart og troverdig mtp virkelig liv.
For ipace lurer jeg litt på om de bare har satt et tall. Om Etron ikke engang tør å sette det tallet, tar jeg det ikke for gitt at de unngår samme mageplasket som ipace.

På Etronvisning prøvde jeg å spørre den lokale markedssjefen om Etron kunne ha gjort samme feil som ipace, fikk jeg et surt svar om at 4000 tyske ingeniører ikke kunne gjøre feil.
Det ville vært fint, og spart oss for en del bekymringer mtp rekkevidde og annet.

15
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
« på: ſøndag 25. November 2018, klokken 17:37 »
Dette er jo en bevisst strategi fra VAG, BMW og andre. Å få potensielle kjøpere til å avvente kjøp av konkurrentene, fordi de selv kommer med noe "mye bedre snart". Kanskje får de også solgt en hybrid ventepølse. "Delay and deflect" og hold på merkelojaliteten.

Det er også vanskelig å få kundene tilbake til en bil som i beste fall er et steg sidelengs hvis de først har fått smaken av konkurrenten.
Sliter med å se at de kommer med noe bedre med det første. Og konkurrenten hadde fått underskriften min om de hadde typegodkjent både krok og takstativ på samme bil med god størrelse.

Tanken om at VAG satser på å få solgt hybride ventepølser, som de faktisk tjener gode penger på, virker stadig mer realistisk.
Skal ikke nekte for at jeg har lekt med q7-tanken etter å ha gitt opp etron.

Sider: [1] 2 3 ... 25