Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Vegar Beider

Sider: [1] 2 3 ... 13
1
Audi e-tron / Sv: Jeg som nå har bestilt E-tron
« på: Fredag 14. Desember 2018, klokken 14:44 »
Som du ser av de påfølgende postene etter din så begynner denne beskjeden å komme fra flere kilder med mer begrunnelser. Det er en gjennomgående dobbeltkomunikasjon fra Audi, det har det vært hele veien synes jeg.

Akkurat når egen spec kommer har sikkert en best case og worst case dato og de som oppgir kan da velge å være optimist eller realist. Personlig tror jeg kanskje pessimist er det lureste....... Det er basert på mine erfaringer.

Problemet med hengerfeste er det nok ingen som har oversikt over akkurat nå, så spesifikk tidsangivelse til uke 22 på bakgrunn av dette er nok vill gjetting. Eller noe annet.
Mine kilder sier det like gjerne kan være august som mai grunnet denne problemstillingen, for øyeblikket vet de ingen ting. De jobber med en løsning, som kan være å levere bilen med forberedelse for hengerfeste, som siden kan monteres lokalt.

De sier fremdeles at april er teoretisk oppnåelig for egenspec, men det er nok i beste fall.

Er helt enig med deg i at all erfaring i denne prosessen tilsier at det er best å være pessimist. Jeg regner med bil etter sommeren, hvis jeg i det hele tatt gidder mer av dette tullet. Har kønummer på 200-tallet.

2
Audi e-tron / Sv: Jeg som nå har bestilt E-tron
« på: Fredag 14. Desember 2018, klokken 08:57 »
Jeg har fått telefoner, mail og SMS i dag. De er veldig på.

Er nr 240

Sa pent at først vil jeg prøvekjøre. Da fikk jeg etter kort tid autogenerert bekreftelsesmail på at jeg ikke ville ha intromodell som leveres fra uke 9.

Egen spekk kan gjøres i januar og leveres tidligst i uke 22

Da er det helt åpenbart at noen ikke vet hva de snakker om. Hvem det er vet vi ikke, men jeg har blitt fortalt fra to ulike kilder i forhandlerapparatet at egenspesifiserte biler leveres ut fra tidlig april, avhengig av spesifikasjoner.

Rent logisk rimer det mye bedre enn uke 22, jeg kan liksom ikke forestille meg hva som skulle føre til en produksjonstid på 20 uker, når man tross alt er først i køen.
Når det er sagt blir jeg ikke overrasket, skuffelser har blitt regelen for oss som har stått på reservasjonslisten.

3
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Tirsdag 11. Desember 2018, klokken 12:59 »
Audi har også gjort kunststykket å lage den ekstremt godt støyisolert og godt sammenskrudd. Du tror kanskje det kommer gratis og ikke stjeler plass?
Nja, jeg skjønner at de har brukt noe av den innvendige bredden til tykkere dører, men de kunne fint klart følgende og fremdeles beholdt "Audi kvalitetene":
  • Fjerne den idiotiske utstikkeren på klimaanlegget bak
  • Lage tre likeverdige sitteplasser bak (dette er de dog ikke alene om å ikke få til)
  • Utnytte plassen under det lange panseret (eller ikke ha så langt panser men lengre kabin)

Ellers er jeg lei av at du sutrer over at andre sutrer. Det må være lov å diskutere.

Du skjønner tydeligvis ikke hva det innebærer at Audi har valgt å bygge bilen på en eksisterende plattform. Da kan jeg opplyse deg om at det medfører begrensninger på enkelte mål, slik som frontrutens vinkel, torpedoveggens plassering i forhold til hjulopphenget foran (og dermed panserets lengde), og et par andre detaljer.

Det er greit å diskutere, men da bør man forholde seg saklig. Å kritisere Audi for ikke å ha laget en Tesla er ikke saklig, det er tåpelig og ignorant.

4
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
« på: Tirsdag 11. Desember 2018, klokken 08:40 »
Audi har gjort kunststykket omvendt Tardis med etron, mindre på innsiden. Etter utvendige mål trodde jeg den skulle være nær X, men den er i realiteten mindre enn S. Lurer på hva de har under det lange panseret (utenom den lille frunken).

Audi har også gjort kunststykket å lage den ekstremt godt støyisolert og godt sammenskrudd. Du tror kanskje det kommer gratis og ikke stjeler plass?

Videre har de valgt å lage den på en modifisert versjon av en eksisterende plattform som deles av biler med andre drivlinjer. Det setter noen begrensninger, men gir også noen fordeler. Det er valg de har gjort.

Jeg er egentlig veldig lei folk som syter over at Audi ikke har laget en Tesla. Jeg er også ekstremt glad for det, for om de hadde gjort det, så hadde jeg ikke kjøpt den. Det er en grunn til at jeg har kansellert reservasjonene mine på Model S og Model X. Så nei, Tesla er ikke en perfekt benchmark, skjønn det!
 
 

5
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Søndag 09. Desember 2018, klokken 15:27 »
Største ulempen med egenkomponert er nok at de ikke kommer før sommeren.

Min forhandler sa til meg for et par dager siden at bestilling på egenkomponert er rett over nyttår. Hvor lang tid leveranse tar avhenger av utstyrsvalg, men anta 8 til 12 uker. Så leveranse et sted mellom uke 10 og 14.
Når du sier "ikke før sommeren", hva tenker du på da?
 

6
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Tirsdag 04. Desember 2018, klokken 11:13 »
Grunnen til at salget er stagnert er vel ganske klokkeklart?

Ja, det er ganske klokkeklart, det heter WLTP. De har ikke hatt godkjente modeller å selge, derfor.

7
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Søndag 02. Desember 2018, klokken 23:01 »
De første kundene er nødvendigvis ikke de som har laveste nummer i køen. Jeg regner med å få tilbudt en av intro-modellene, men vil spesifisere min egen. Kult med mye utstyr, men syntes prisen blir 100000 for høy. Smurfeblå kommer til å blir tilbudt til kø-nummer langt over 1000, er mitt tips.

Jeg tipper man kan få smurfeblå om man ikke har reservasjon i det hele tatt...

8
Audi e-tron / Sv: Kommentarer etter visning av bilen
« på: Søndag 02. Desember 2018, klokken 22:58 »
Ja utvendig er Etron i A6 land. Forventing deretter. Hvorfor det skulle være viktig å få den til å bli så liten som mulig forstår jeg ikke.

Er i A6-land innvendig også. Faktisk litt større.
Det som er litt interessant er at det meste av bredden e-tron har mer enn A6 og Q5 forsvinner tilsynelatende i dørene, slik at innvendig bredde bare er marginalt større. Støydemping?

9
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
« på: Søndag 25. November 2018, klokken 13:00 »
Sånn for å støtte vinposten litt, er det noen som er imponert over audi sin kommunikasjon/informasjonsflyt eller infoen man har fått?

Jeg er avholdsmann, og mener det jeg skrev 100%. Det eneste jeg er påvirket av er en økende frustrasjon over hvor elendig Audi hånterer lanseringen av e-tron. De har hauset opp stemningen og økt forventningene i over 3 år, og så langt har de ikke gjort annet enn å skuffe.
Husker dere daværende informasjonssjef på avduking av A8 på Ekebergrestauranten og visning av konseptbilen på Lillestrøm? Alle kom til å bli til de grader positivt overrasket, ingen kom til å bli skuffet! De skulle levere et nærmest revolusjonerende utstyrsnivå i forhold til prisen, var det ikke slik? De skulle levere biler til kundene i år, ikke sant?

Nåværende informasjonssjef uttalte seg under den første visningen av produksjonsbilen om forsinkelsen, som akkurat var blitt kjent. Den skulle ikke ha noen innvirkning på leveransen sa han. Ren løgn, dette hadde han ingen dekning for å si. Når leveranse blir er det ingen som vet noe om, men det spekuleres fra informerte kilder om at det blir på våren, kanskje annet kvartal. Og hva får vi av informasjon? Null!
Det påstås at produksjonen går for fullt. Hva er det, hvor mange biler? Hvorfor kan de ikke fortelle oss det? Hva skal disse bilene brukes til, hvem kan kjøpe de, og hvorfor kan vi ikke bestille en bil slik vi vil ha den når produksjonen går for fullt?

Det som irriterer meg grenseløst er hvordan Audi sentralt og Audi Norge (Møller) er så utrolig grunnleggende elendige til å informere, og hvordan de er så utrolig gode til å skape høye forventninger som de ikke evner å innfri. Det er jo helt åpenbart at de er amatører i faget markedskommunikasjon og -informasjon.

Jeg har tro på at produktet blir bra, men jeg gidder ikke å sitte på gjerdet og vente på at de skal få ut fingeren når de ikke klarer å holde oss bedre informert enn dette. De er jo dårligere enn NSB! Kommer det mer interessante alternativer, så kjøper jeg det. Jeg har ikke sansen for Tesla sine produkter, ellers hadde jeg kjøpt de for lenge siden. Og jeg har ikke tro på Jaguars prosjekt, av en rekke grunner. Hadde det vært andre alternativer hadde jeg kjøpt dem. MB ser interessant ut, det er nesten så jeg håper den rekker å komme før Audi nå. 
 

10
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
« på: Søndag 25. November 2018, klokken 00:23 »
er det 2 mnd? jeg husker vi skulle få info og whatnot i august.

Har vi fått bilene? har vi fått bestilt? har vi fått endelige priser og pakker?

2 måneder var bare min kanskje optimistiske vurdering ut fra det faktum at vi tidligere ble forespeilet bestilling i slutten av november. Nå tyder mye på slutten av januar. Det er 2 måneder senere bestilling, som nødvendigvis må bli 2 måneder senere leveranse.

Det er selvsagt helt absurd møkkdårlig, siden vi tidligere har blitt forespeilet leveranse sent i 2018. Vi snakker om forsinkelse på mer enn 4 måneder i forhold til det. Om de hadde gjort dette riktig, så hadde vi kunnet bestille bilen rett etter lansering. Det klarte de å rote bort så innihelvete.

Det som egentlig er verst i det hele er Audi Norge sin helt utrolig elendige kommunikasjon. De har er jobb å gjøre, og kan vel begynne med å finne seg en presseansvarlig som er verdt lønnen. 

Senest denne uken har de uttalt at utlevering av kundebiler følger planen, og at denne "planen" er i januar. Det er jo helt absurd! Ja, mulig de klarer å levere ut noen limited og E1 i januar, kanskje det. Men hvorfor kan de ikke nå for en gangs skyld være ærlige nok til å fortelle oss når vi får bilen hvis vi vil bestille ala carte? Når kan vi bestille, og når får vi bilen? Skjønner de ikke at de er best tjent med ærlig og åpen kommunikasjon, og ikke alt dette fordømte juget? Amatører, rett og slett! De trenger seriøs hjelp av noen voksne.

11
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
« på: Søndag 25. November 2018, klokken 00:11 »
Mens vi venter på å få bilen til Norge :-)

Audi e-tron

12
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
« på: Lørdag 24. November 2018, klokken 11:12 »
Jeg spurte selger om det med forsinkelse, fikk dette svar:

Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Forsinkelsen påvirker kun forhandlerne, da vi vil få demobiler senere enn antatt.


Dette er jo ennå et eksempel på at Audi Norge er helt hinsides elendige til å kommunisere med markedet. Det er ikke ren løgn, men de glemmer å fortelle det aller viktigste; at folk flest får bilen sterkt forsinket. At "de første kundebilene" kommer i slutten av januar er greit nok, men det er jo bare lanseringsmodellene. At vi som ikke vil ha dem først kan bestille bil i januar i stedet for i november betyr at vi får bilene 2 måneder senere!

13
Audi e-tron / Sv: Forsinkelse?
« på: Tirsdag 20. November 2018, klokken 08:10 »

Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.

At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.

Du vet faktisk ikke noe om ytelse eller rekkevidde, så akkurat det er det litt for tidlig å bli skuffet over. 0-100 tall er komplett uinteressant, og ikke noe mål for hva ytelse betyr i praksis.

Når jeg sikter til Tesla og ikke levere, så handlet det om akkurat det: å ikke levere produktet til markedet som lovet. Har du glemt alle utsettelsene og de brutte løftene om når Model S, Model X og Model 3 skulle produseres og leveres i volum?

14
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Tirsdag 20. November 2018, klokken 08:06 »
Dette med null rabatt tror jeg ikke på, det stemmer bare ikke!

Møller hverken kan eller vil diktere sine forhandleres priser. Det er ikke lovlig. De kan ikke instruere en annen part om å gi eller ikke gi rabatt. Dette er fullt og helt opp til den enkelte forhandler.
Det kan være at enkelte organisasjoner har sentrale rabattavtaler hvor Møller (importleddet) betaler for rabatten kunden får hos forhandler, det er nok den eneste måten å oppnå en slik avtale på. Ellers måtte den forhandles med hver enkelt forhandler lokalt, og det er neppe veldig praktisk.

Uansett er det forhandlingsrom hos den lokale forhandler for hver av oss. Det er ikke importørleddet som gir forbrukeren rabatt, det er detaljistleddet. Møller forholder seg selvfølgelig til markedets lover og regler, det er ikke sovjetunionen heller.

Når det gjelder sammensetning og prising av de to lanseringsmodellene er dette bestemt av Audi sentralt, ikke av Møller. Det er ganske normalt at en lanseringsmodell prises med enkeltosjoner fra fabrikk, og ikke med pakker, siden pakker er lokale initiativer fra den enkelte forhandler. Dermed kan man godt oppnå at en slik modell ikke blir veldig prisgunstig.

15
Audi e-tron / Sv: norske priser på utstyr ute
« på: Mandag 19. November 2018, klokken 23:14 »

Jeg er ikke kunde hos Møller. Dette er hva som har blitt kommunisert internt i Møller. Men om det blir oppstandelse kan jeg se for meg at det blir endringer på sikt. Umulig å si noe om nå selvsagt, men ville bare poengtere at informasjonen enkelte kunder her har fått hos forhandlere stemmer.

Prisene på utstyr er som andre Audier, og virker å være betydelig høyere enn i andre europeiske land. Så hvorfor skulle man ikke få normale rabatter?
Om prisene var unormalt lave hadde jeg skjønt det, men det er de ikke. Så det høres litt rart ut.

Sider: [1] 2 3 ... 13