Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SillyA

#1
Audi e-tron / Sv: E-tron på Finn.no
fredag 04. juni 2021, klokken 09:41
Sitat fra: kaldheim på mandag 31. mai 2021, klokken 09:56
Jeg har ikke hatt elbil før. Jeg har en outlander phev nå, som har en elendig app som jeg omtrent ikke bruker. Hvor mye bruker dere app-styring på deres etron? Er det evt noe som er mulig å ordne med å omprogrammere?

Jeg gikk fra Outlander Phev til etron 55, og bruker appen hver dag og har gjort det i over et halvt år. Stort sett alltid funket som den skal. Noe appsurret til Outlander stort sett aldri gjorde. Har ikke angret et eneste sekund på overgangen.
#2
Audi e-tron / Sv: Ekstra simkort
lørdag 16. januar 2021, klokken 11:22
Sitat fra: daktari på fredag 15. januar 2021, klokken 12:29
Trafikkdata.
DAB-radio kan rutes via internettradio istedet automatisk.
Har du koblet noen dingser til WiFi-nettet til bilen?

Nei, kun Spotify via Carplay, men det er offline lister det går i. Og uansett ikke kilden til flere GB i måneden. Bruker mye mer GB i bil enn mobil og nettbrett til sammen. Noe jeg finner en anelse rart. Og stort sett blir bil kun kjørt til og fra jobb.
#3
Audi e-tron / Sv: Ekstra simkort
fredag 15. januar 2021, klokken 09:54
Noen som vet hva som faktisk bruker datatrafikk utenom kartoppdatering? Kjører stort sett alene i bilen, men den bruker mye datatrafikk. Så ingen WiFi eller noe sånt. Og bruker vektorkart på navigasjon, så tviler på det er der. Og ikke satt på nyhetsoppdatering eller noe sånt.
Noen som vet?



etron 55 2020
#4
Audi e-tron / Sv: Den store takstativ / skiboks tråden
tirsdag 22. desember 2020, klokken 21:31
Sant  :+1: Foran 2 cm og rett under 4 cm bak på hver side.
#5
55 registrert 2019 i oktober. Gått 20 den også.
Enig, skal få meldt ifra til forhandler.
#6
Audi e-tron / Sv: Den store takstativ / skiboks tråden
tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:45
Sitat fra: tehammer på tirsdag 22. desember 2020, klokken 13:33
Sitat fra: elektro på tirsdag 22. desember 2020, klokken 11:17
Mange forhandlere monterer dette for deg, så slipper du å tenke på det. Fortsatt mulig å få sette gjort før jul hos takboks.no i Lillestrøm f.eks. Sikkert også hos noen Møller, Autoload, BilXtra mf.

Eller kjøp boks uten tunnel. Da slipper du å ta hensyn til det. Andre fordeler er at du enkelt kan ta av boksen for å frakte andre ting og at du får mer plass i boksen.

Eneste ulempe er at boksen ligger litt høyere på taket visuelt, men dette medfører så vidt jeg vet ikke nødvendigvis mer støy eller luftmotstand.

Jeg har allerede en skiguard 860T som har stått på en xc60, men da med firkantstativ. Ønsker å ha wingbar, vil tro at disse er litt mer støysvake og det ser penere ut

Jeg har 860T med Wingbar, som sto på en Outlander tidligere. Snakket med Skiguard og de anbefalte i utgangspunktet en ny boks. Men har nå satt den på, og den sitter bedre/ser bedre ut på e tron enn Outlanderen. Noe støy er det i høye hastigheter, spesielt ved sterk sidevind. Men utfra det jeg har skjønt er det pga relativ liten avstand fra tak til skiboks. Ikke Wingbar sin skyld, som i grunn er mer eller mindre skjult av kanalene.
#7
Takk for svar :+1: Ok, skjønner. Fornuftig tanke ang dårlige toleranser, samme hos meg, altså mer hørbar i sving. Skulle det skje noe, post det gjerne her. Så gjør jeg eventuelt det samme når jeg tar dette ved anledning med min forhandler.
#8
Sitat fra: daktari på lørdag 22. august 2020, klokken 09:37
Jepp, det er dårlig opptak, men du kan skille ut både elmotorlyd og lyd av passerende bil, i tillegg til den vibrerende ulingen.

Fant du noe ut av dette @daktari?
Jeg har en tilsvarende lyd ved hos meg ved svakt gasspådrag og høy regenerering, ikke veldig plagsomt, men greit å vite om det er vanlig, eller om den bør inn for sjekk.
#9
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde
fredag 18. desember 2020, klokken 14:56
hehe. Ser spørsmålet. Nei, turen opp var ikke helt representativ. Starta med lav SOC pga kjøring til og fra jobb først uten å lade. Så stoppa på en Ionity og lada der. Dro for å spise, forta meg litt, men jaggu var laderen/bilen raskere enn meg og middagen.
#10
Audi e-tron / Sv: Rekkevidde
fredag 18. desember 2020, klokken 09:27
Sitat fra: elektro på torsdag 17. desember 2020, klokken 19:08
Sitat fra: PF på mandag 14. desember 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Sandra87 på søndag 13. desember 2020, klokken 22:29
Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?

Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.

Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.

Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene  så blir ikke optimalt der heller.

Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.

Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren

Det er dumt at bilen teller forbruk og snittfart når bilen står i P. Mange biler gjør det, men ikke alle.

Noen egne erfaringer med første utgaven av e55: Minste rekkevidde jeg har registret på en langtur med størstedel motorvei mellom 115-130 km/t på speedometeret,  takboks, minusgrader, snøføre siste par mil og 650 meter stigning, er ca. 26 mil.

På en typisk tur f.eks. fra Oslo-Tvedestrand sommerstid med full bil, fire voksne menn med bagasje, hvor jeg kjører raskere enn 95% av bilene på veien, ligger rekkevidden på ca. 33 mil. Resultatet ble omtrent det samme ved to turer tur/retur i sommer, altså fire ganger, selv med noen regnskurer på et par av turene. Det er imidlertid sjelden jeg kjører kun motorvei i mer enn 20 mil. Begge ender av turene omfatter som regel en del kjøring i vesentlig lavere fart.

Det meste jeg har registrert med kun landeveiskjøring sommerstid, i fartsgrensen eller litt over, er 43,5 mil. Uten en fordel av vind eller høydeforskjell.

Ved normal hyttekjøring vinterstid uten takboks, vil jeg si rekkevidden er ca. 30-35 mil. før batteriet er tomt. Verdt å ta med i betraktningen er selvfølgelig at de fleste vanlige folk vil være mest komfortable med å komme frem med minst 10% batteri..  :) Noen synes alt under 20% er begynner å bli lavt. He he..

Bra innlegg, elektro. Som sier litt om realistisk og faktisk rekkevidde. Jeg er en fersk etron-eier og nyter hvert sekund jeg kjører i bilen. Og har lest meg bra opp på bilen via innleggene her, og har innsett forskjellen mellom korte og lange turer og at forbruket har ekstremt mange variabler. Jeg er relativt tung på gassen og har et høyt forbruk i det daglige. Så var spent når jeg tok første tur til fjellet forrige helg. Var spent om jeg kom helt hjem på "ett" batteri, en avstand på 30 mil med ca 1/3 motorvei. Startet på 97% SOC og varmt batteri, forholdene varierte med tett snødrev og regn. Og sparte ikke på noe(fart) for at det skulle være så realistisk som mulig. Det gikk som en drøm. Ankom hjemme ca 4 timer senere og med godt over 4 mil igjen på GOM´en. Kan også legge til at jeg har e tron 55 20 med skiboks og 20". Ble faktisk positivt overrasket, og enda mer fornøyd med bilen. Og med tanke på at jeg kan enkelt kjøre mer økonomisk enn jeg gjorde, så vil rekkevidde ikke være noen utfordring.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA