Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Dudi

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Nissan / Sv: Passivt kjølte batterier
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 23:38 »
Har hatt Leaf 40kWh i halvannet år, kjørt noen og tjue tusen kilometer og hurtigladet en håndfull ganger. Bor i Bergen og vært på ferie til Kristiansand med bilen også. Så tenker overhodet ikke på væskekjølte batterier eller rapidgate. Har vært fint å kunne parkere bilen i 14 dager ved utenlandsreise og ikke ofre vampire drain en tanke slik som et annet bilmerke med væskekjølt batteri sliter med. Men såklart, hadde jeg hatt behov for en bil jeg skulle kjørt hundrevis av kilometer mange dager i året, så hadde jeg ikke valgt den bilen jeg har idag.

Jeg har akkurat samme opplevelsen. Digger bilen!

2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Led eller ikke?
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 15:17 »
Velg en bil med LED lyspakke! LE utgaven har dette.

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Rekkevidde - praktisk erfaring
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 15:14 »
på min 40 kwh batteri. hvor langt kommer jeg i 100 kmt drammen mot stavanger?

Du sparer enormt mye på å legge deg litt lavere i hastighet. Luftmotstanden utgjør mye over 80Km/t. Har erfaring fra mc. Samme gjør kjørestilen. Med litt margin klarer du sikkert 18mil med den temperaturen vi har for tiden. Lader du 2 ganger underveis klarer du dine 50mil.

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
« på: Onsdag 29. Januar 2020, klokken 14:22 »
Tråden avslører vel at det ikke bare var jeg som slet/sliter med setene...?

Jeg sørger effektivt for litt reality check så man slipper ekkokammer med  folk som bare rosemaler alt og forsvarer "sitt kjøp"

Flott bilen din virker, du må være en av få med fungerende app og varme kontroll også kanskje? ikke feilvisning på speedo heller? ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul Sliter du ikke med ladehastighet på tur? Jeg føler ting bør repeteres til produsenten får det med seg, og endrer/fikser det. Er kritikken skarp nok og omfanget der, kan de finne på å lytte. Absolutt alt jeg har skrevet om negative ting ER reelle.

Jeg kjøpte usett da jeg tenkte hey, nissan leaf har solgt mye og må være helt ok. Hadde virkelig satt pris på å vite om alle nedsidene med bilen og en ærlig review (som vi har sett den siste tiden i bilbladene), da hadde jeg aldri kjøpt den.

Sorry OT.

"Ikke feilvisning på speedo heller?"
- Jeg har ca 4km/t for mye på vinter (205/60) og org. sommer. Som på flere andre biler jeg har hatt.

""ESP som ikke er rar/dårlig laget og lar den spinne 1 og 1 før den korrigerer med å bremse 1 hjul"
- ESP virker litt forskjellig i alle biler.

Sliter du ikke med ladehastighet på tur?
- Jeg har kjørt 40 mil på en tur med en lading. Fikk 40Kw. Ellers bruker vi saktelading 13A hver gang når vi er på jobben. Dette holder 20 mil hver dag og det er langt mer en vi trenger. Etter nå 2 år med denne rutinen har vi en SOH 95%. Det er i praksis nybilbatteri.

Tilbake til T.

Setene passer meg utmerket. Samme gjør dem for kona. Vi nevne at vi begge har normal kroppsvekt og høyde. Mulig derfor. Vi har en MB180 som ikke har døyt bedre seter.



5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elbil med hengerfeste i den rimelige enden.
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 22:48 »
Denne er da kun lovlig for sykkelstativ etc, ikke tillatt å bruke med henger..

Ja! Regnet med det. Gratulerer med utmerket bil.  :)

6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 22:34 »
Jeg slet i flere mnd, søkte hjelp osv for å finne ut av det uten hell, har "noen" ryggsmeller etter håndball aktivt på høyt nivå + ski, så trodde det bare var gammel skade, var ikke før jeg byttelånte bil med en kompis for å få flytta noe ting, en HIACE av alle ting, så "oi her satt jeg jo godt?!" mens jeg langkjørte den, sært men sant. kjørte så kosebilen min som har racing bøttestoler som daily beater, og all au forsvant. Prøvde igjen kjøre leaf og det kom tilbake.

Solgte leaf, ikke hatt au i hverken i3 siden, eller da senere tesla model 3.

Hvorfor poster i i Leaf fora? Du har jo bare negativt å si om denne bilen og bare postitivt om Tesla og BMW. Folk kan bli litt lei av deg her. Det må være noe mer som irriterer deg angående Leaf. Jeg er veldig fornøyd med min Leaf40. Mangler bare hengerfeste. Vi kjører den strekningen den kan (18-25mil) og lader når vi har behov for dette. Min Leaf har ikke hatt en eneste feil eller unote siden jeg hentet den ut for 2 år siden. Om en uke skal jeg ha dem på 2 års service. Dette koster meg 2500,-. Har aldri vært i nærheten av dette lave vedlikeholdet på noen bil jeg har hatt.
Den bare triller avgåede og kupen er stille og behagelig.   :+1:

7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elbil med hengerfeste i den rimelige enden.
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:28 »
Hengerfeste for liten henger holder i massevis. :+1:

8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Løsning på vond sete
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:24 »
Jeg pleier å ha ryggproblemer, men får dette ikke av leaf 40 som jeg har. Sitter faktisk bra. Så her er det sikkert snakk om en missmatch mellom kropp og seter. Skjelen også kanskje...  :)

9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Selge en 2018 LE gått 20000
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 21:44 »
Nei, jeg har den enda. Det sitter langt inne å kvitte meg med den.
Leafspy viser nå: 95% SOH, 4QC, 272L1/2, 20k km, snart 2år gammel.

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elbil med hengerfeste i den rimelige enden.
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 19:22 »
Forslag:

Du kan gå på Finn.no - Etter å ha gått inn på bil, gjør følgende:

Velg "Elektrisitet" under feltet for Drivstoff. Da vil du få opp 4 609 biler, i skrivende stund.

Deretter kan du bla litt ned på filter-menyen på siden og under Utstyr velge "Hengerfeste". Da sitter du igjen med 324 biler.

Da har du 85 Audier, 4 Hyundai, 14 Jaguar,  9 Kia, 11 Maxus, 10 Mercedes-Benz, 5 Nissan, 2 Renault, 7 Volkswagen.

Er 175 Teslaer også, men de utgår jo siden de er amerikanske, piper, dørene henger og bilen ellers faller fra hverandre.

Regn også med at en del av bilene over er registrert feil mtp utstyr, så korrekt antall elbiler med hengerfeste er potensielt litt lavere.

Lykke til med jakten!

...og bilen ellers faller fra hverandre.  :)

Takk!
 

11
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Selge en 2018 LE gått 20000
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 18:56 »
Lite som tilsier at denne «utfordringen» eller hurtiglading er så enormt skadelig for batteriet.

Er flere eksempler her på forumet hvor biler er mye hurtigladet og ladet til 100 prosent hver natt, som har bedre SOH enn biler som sjeldent har blitt hurtigladet og hvor en har vært nøye med å ikke lade over 80 prosent.

Det er mer tilfeldigheter som avgjør om bilen har bra batteri eller ikke. Men, det er min erfaring.

Ta med obd2 dongle og Leafspy når en skal kjøpe bil, så får en fort lest av helsa på batteriet.

Jeg har Leafspy og dongle. Hva skal jeg da se etter?

12
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elbil med hengerfeste i den rimelige enden.
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 18:44 »
Det var ikke alarmlyder, men piping fra motor eller regulater i ifm gassen.
Vi har 2 Teslaer i familien. Ingen piping.
Har hatt Leaf og ser meg ikke tilbake.

Merkelig dette. Eieren hørte det ikke, men det gjorde jeg. I tillegg hang dørene nedover. Dette var lett synlig via pyntelistene. Bagasjedøren slo også ned mot fangeren. Hadde vist byttet både motor og batteri.  :o Mulig dette var en typisk mandagsbil. Nok om dette.

Finnes det ikke andre litt rimelige elbiler med hengerfeste?


13
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Selge en 2018 LE gått 20000
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 18:08 »
199.000.
Forøvrig, har den fått SW-oppdatering for fix av rapidgate?

Betyr dette noe? Jeg har ikke gjort det enda, men vurderte dette. Jeg har nok rekkevidde uansett.

Rekkevidden påvirkes ikke av fix for rapidgate, men at det er mulig å hurtiglade den på langtur.
Personlig hadde jeg vært nøye med å sjekke at bilen hadde denne fixen før jeg kjøpte, for å slippe å gjøre det senere. Når det er sagt, tror jeg ikke at folk flest vet om dette engang. Er bare oss «nerder» her på forumet som er opptatt av dette.

Hvis jeg skulle kjøpt en Leaf ville jeg hatt en uten denne fiksen. Da var jeg helt sikker på at batteriet ikke hadde gjennomgått denne "utfordringen". Det hadde vært enda bedre om batteriet aldri hadde vært hurtigladet.

14
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Elbil med hengerfeste i den rimelige enden.
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 16:28 »
Jeg må ha hengerferste på elbilen hvis jeg bare skal ha en bil. Har vært veldig fornøyd med Leaf. "Tett" og fint skrudd sammen. Amerikaner vil jeg ikke ha. Dem "åpner" seg i alle skjøter. Testet en Tesla, men den pep høyfrekvent inne i bilen at jeg ville blitt gal.

Så da har jeg vel en utfordring.

Vil nok si at leaf piper enda verre, kan og mute alle de lydene i tesla.
Du sier ikke noe om budsjett men er få elbiler som kan dra henger, beste alternativet er vel da etron50

Det var ikke alarmlyder, men piping fra motor eller regulater i ifm gassen.

15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Elbil med hengerfeste i den rimelige enden.
« på: Onsdag 22. Januar 2020, klokken 13:46 »
Jeg må ha hengerferste på elbilen hvis jeg bare skal ha en bil. Har vært veldig fornøyd med Leaf. "Tett" og fint skrudd sammen. Amerikaner vil jeg ikke ha. Dem "åpner" seg i alle skjøter. Testet en Tesla, men den pep høyfrekvent inne i bilen at jeg ville blitt gal.

Så da har jeg vel en utfordring.

Sider: [1] 2 3 ... 12