Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - manny

#1
Kjøpe elbil? / Sv: TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:52
Prøvekjørte en 22 RWD i går hos Tesla-forhandler. Kjørte oppover E6 ut fra Oslo for å teste motorvei, så langs Mjøsa opp FV33 for å teste glatte, trange sideveier (med litt aktiv kjøring på en krevende vei) opp til Gjøvik, før jeg tok RV4 hjem igjen for litt langkjøring på landevei. Utforsket også et par bratte, glatte veier i Gjøvik, i tillegg til en kort SC-økt ved Minnesund. Alt i alt er jeg positivt overrasket, skal prøve å oppsummere noen av tankene her.

Ytelse
Antispinn jobber virkelig bra på RWDen, og selv om det var bratt og glatt holdt den stø kurs selv om den spant i blant. Man merker definitivt bakhjulstrekken ved pådrag, men det er i alle fall bedre enn forhjulstrekk. Frasparket i hastigheter over 30 km/t er veldig bra, men den mangler det skikkelige "kicket" som jeg kjenner fra S og LR tidligere. Likevel er det mer enn nok for å dra forbi det aller meste man møter på, selv på glatte veier. Det eneste åpenbare minuset jeg finner her er ingen som helst mulighet for å skru av antispinn, og du dermed aldri kan "leke deg" på glatten.

Lydanlegg
Mer enn bra nok for meg, trenger ikke noe mer enn dette. Telefonsamtaler var også bra med god lyd i motsatt ende.

Lading
Hjemme fikk jeg som forventet 11kW på 3-fas 16A, men på SC fikk jeg kun 50-60kW... Jeg hadde riktignok kun forvarmet batteriet i 5 minutter, og det var -5c, så mulig det var værforholdene som har skylden her. 60kW er for dårlig mener jeg, men her er det nok jeg som ikke er klar over begrensninger og/eller har lagt til rette for raskere lading. Det var også veldig dårlig merking av nummer på ladestolpen, noe som førte til en del forvirring. Hvorfor i alle dager er den kun på den ene siden, helt nederst?

Støy
Opplevdes stille og svært behagelig, ingenting å utsette her. Har riktignok ikke en klar sammenligning med en LR å legge til grunn her, men jeg tenkte aldri over støyen, heller ikke i tuneller.

Autopilot
Autopilot er helt fantastisk, men på motorveikjøringen var det fryktelig irriterende å måtte deaktivere/reaktivere for hvert filskift. Kjører man mye motorvei er EAP en nødvendighet i mine øyne, med mindre man er tilfreds med å ligge i høyrefeltet 5-10-15 km/t under grensen, eller all luggingen som blir med stadig reaktivering. Jeg skulle gjerne også kunne dempet all plongingen, det blir særs mye med så mye de/reaktivering. Praktisk med blindsonekamera i display når man skrur på blinklys.

Lys
Gode lys, men veldig treg autoblending. Ble blinket på flere ganger av møtende bilister, og den bruker for lang tid å skru på langlys igjen. Ettersom dette er LED-projektor savnes sårt matrix-blending som man finner hos Audi/Volvo/Porsche, hadde dette kommet ville det vært nok til å gjøre bilen til en no-brainer for meg.

Rekkevidde
Helt grei, fra Gjøvik og hjem til Oslo over Lygna var det 150km og jeg hadde 200km igjen på batteriet. Med helt vanlig bruk av klima og hastighet rett over grensen (med et par forbikjøringer) ankom jeg Oslo med 30km igjen. Merket naturligvis at kjørestilen veide inn en del, jeg kunne nok kjørt enda mer konservativt og spart ytterligere på rekkevidden.

Kvalitet
Jevnt over godt, gode seter og god finish. Ingen skrangling eller ulyder, annet enn ladekabler som lå og slang i bunnrommet i bagasjen. Elsket alcantara-ladeplaten! TPMS-systemet fungerte ikke i bilen jeg lånte, men jeg mistenker dette er gjort med vilje da det begrenset topphastighet til 140 km/t automatisk. Videre var det også dugg i baklykten, til tross for at den er gått skarve 2000km.

Display
Jeg liker ikke å kjøre i mørket med masse lys rett i ansiktet, og var litt bekymret for displayet. Så snart dark mode og auto brightness ble skrudd på (dette var av, av en eller annen grunn) ble det helt akseptabelt. Ved 0% brightness var det også levelig i bekmørket.

Oppsummert
Alt i alt ble jeg overbevist av RWD-utgaven, mer enn jeg hadde forventet. Personlig er jeg villig til å ofre ytelsen og firehjulstrekken mot først og fremst lengre garanti, men også quality of life-oppgraderinger (lys, støyisolering, tech). Jeg syntes riktignok det er vesentlig å få 491km utgaven for at rekkevidden skal være lang nok, men også med tanke på gjensalgsverdi om et par år. Så nå starter prosessen med å selge min bil, og få tak i en "riktig" RWD :) Takk for mange gode innspill her inne!
#2
Kjøpe elbil? / Sv: TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
søndag 20. februar 2022, klokken 22:47
Sitat fra: Vaduz på lørdag 19. februar 2022, klokken 13:25
Jeg tenker at dette handler om pris. Dersom du synes en Long range er for dyr ny, så er den på en måte litt for dyr brukt også. Du må huske at verditap egentlig er ganske lineært hele veien. Jo dyrere bilen var, jo mer tap per år. Så er det selvfølgelig bruksområder som kan trumfe det, men når du kjøper en bil med 50k på telleren, så er egentlig 1/3 av bilen «brukt opp» (ja jeg vet det finnes mange unntak, men strengt tatt alt av slitedeler begynner å ryke da og bilen blir uforholdsmessig dyr å reparerer sammenholdt med restverdien).
Jeg er helt enig i utgangspunktet ditt her, men "problemet" mitt er at verditapet på 19mod LR som ligger ute på ingen måte har fulgt det tradisjonelle verditapet man regner på bil. Vanligvis har en 3 år gammel bil tapt seg hele 40% mot nypris, som tilsier at en Model 3 til 450k i utgangspunktet skulle vært godt under 300k. Det gjør de ikke, de ligger hele 100k over hva det tradisjonelle verditapet er. Nå vet jeg ikke hva en ny LR kostet i 2019, men jeg mener å huske de lå rundt 430k, så da har de ikke tapt seg mer enn marge 14-15% på tre år, som er helt eksepsjonelt. Tar man høyde for dette kan det jo tenkes at mye av dette tapet blir dekket inn ila 1-2 år, og at verdien synker lynraskt når det nærmer seg garantiutløp. Rent økonomisk hadde jeg fint kunne kjøpt en ny LR hvis jeg ønsket det, men jeg bruker ikke bil i det daglige så jeg sliter med å forsvare det ovenfor andre ting man kan bruke penger på.

Sitat fra: wa11in på søndag 20. februar 2022, klokken 12:38
Ja, jeg hadde eksakt samme dilemma på bordet for halvannen måned siden faktisk! https://elbilforum.no/index.php?topic=59169.msg1027126#msg1027126

Jeg endte opp med å bestille fabrikkny RWD. 5 år med nybilgaranti ble helt enkelt for fristende, og til hverdagsbruk så er forskjellen i rekkevidde lite merkbar vil jeg tro.

Et par andre ting som gjorde valget mitt enklere var at en ny bil føles hakket mer "future-proof". USB-C, trådløs lading, samt ny prosessor gjør at bilen vil føles mindre "gammeldags" om 5 års tid.
Vittig! Å lese din tråd var jo som å lese mine egne tanker. Fikk du prøvekjørt noen av de før du tok beslutningen? Ettersom du valgte å bestille ny vil jeg anta at du enda ikke vet om det var riktig beslutning eller ikke, du får vel den levert mot sommeren kanskje? Angående hardware, er det ikke HW3 som står i nye, samme som i sent 19-modeller?

Sitat fra: Radial på søndag 20. februar 2022, klokken 13:20
Bonus med LFP er jo at du har 100% rekkevidde hver dag(skal lades til 100).
Med NMC etc bør daglig bruk ikke lades over 90%,helst 80-85% maks...så i praksis mindre rekkevidde enn WLTP sier, i det daglige.
Godt poeng, en ny RWD vil nok ligge tett opp mot en 19mod LR hvis man tar med batteritap i tillegg til maks 80% lading. Da er det egentlig awd+ytelse vs garanti+nybil som blir de avgjørende faktorene.

Jeg sliter med å finne ut av hva jeg skal gå for. Ytelse, firehjulstrekk, 250kw lading og premium lyd er alle ting som jeg setter virkelig pris på og sliter med å legge fra meg. I tillegg er det flere brukte som har FSD. Det kommer jo ut nye model 3 i denne prisklassen (både RWD og 19 LR) nesten daglig på finn, og det ligger mange ute. Ikke umulig at jeg går for den første jeg får et godt tilbud på, siden fornøyd blir jeg nok uansett.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
fredag 18. februar 2022, klokken 16:26
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 14:10
Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 13:04
MÅ ikke grisekjøre selv om man har P.
Er det noen annen grunn til å kjøpe Performance enn grisekjøring? Dvs, ikke nødvendigvis på veien men på bane.
Sitat fra: paalsen på fredag 18. februar 2022, klokken 14:36
Så du tenker at jo mer hk du har jo mere gris kjører du? Tenker du slik uansett bilmerke?
Vær så snill, hvis denne tråden sporer av i en endeløs, følelsesstyrt debatt rundt et tema som er fullstendig urelatert til hovedtema stenger jeg den. Dette ikke er nyttig for noen.

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 10:58
Performance er en god del dyrere å forsikre, ofte grisekjørt (Trackmode, hint hint), litt dårligere rekkevidde mot LR, har store felger og lavere komfort (senket), i tillegg total mangel på hengerfeste (ikke typegodkjent med HF)

Så du bør egentlig være veldig interessert i fordelene til Performance, for å gå den veien.
Får samme forsikringspris på en TM3P og TM3LR, selv om jeg hadde trodd P skulle være dyrere. Mener jeg har sett P med krok, men det er kanskje base performance?

Sitat fra: filtvet på fredag 18. februar 2022, klokken 15:04
Nå får du kjøpt performance upgrade til LR for ca 18.000,- Da drar du forbi de fleste andre sportsbiler.
Takk for det, har lurt på prisen. Så vidt jeg ser er det ikke mulig å få noen som helst performance boost til SR+? For øvrig ser det lettere ut å kjøpe en Performance priset tilsvarende LR enn å finne en LR som er 18k rimeligere enn en Performance.

Det er vel rimelig å anta at verdifallet vil bli større på en 19 mod LR til 380k enn en 21/22 mod RWD til 400k? LR har jo tapt seg marginalt på tre år... foreløpig.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
fredag 18. februar 2022, klokken 10:30
Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 09:41
Både LR og SR forvarmer både under lading, kjøring og ved oppvarming av Kupè før avreise, uansett årstall.
Takk, det var jeg ikke klar over, men det er greit å vite. Fattern er dreven elbilist (som for øvrig nesten vurderer å gjøre meg arveløs for å kjøpe Tesla) og er veldig opptatt av hvor viktig feature forvarming er når det er ordentlig kaldt.

Sitat fra: Radial på fredag 18. februar 2022, klokken 09:41
Vær dog obs på at batteri-teknologien i SR er forandret en del gjennom tiden nå. De første var av samme typen celler som LR, bare med færre celler (lettere) og drøye 50kWh. Så ble kjemien endret til noe med mindre tetthet (billigere), vekta gikk litt opp og kapasiteten opp mot 55kWh.

Nå (2022?) har SR/RWD byttet til den aller rimeligste celle-teknologien LPF (lithium iron phosphate).
Vekta har gått opp enda mer, men også noe bedre kapasitet
Disse kan (og bør) lades til 100% hver dag - samt tåler visstnok mange tusen flere "cycles" enn NMC cellene Tesla ellers bruker/brukte.

Husk at Tesla 3/Y sitt awd system fremdeles er RWD helt til du har slipp, da kobles fram-motoren inn. Dette gjelder også under "motorbrems"/regenererering, slik at en AWD 3'er vil logre litt (halvt sek maks) med rumpa i glatt nedoverbakke inntil fram-motoren er aktiv.
Ikke testet RWD 3'er før, men antar denne vil måtte gi opp regenererering mye tidligere (mangler feste) og overføre oppbremsing på glatta til mekaniske bremser/føreren.
Fremkommeligheten ellers er nok grei, men ingen fjellgeit..

Har forsøkt å lese meg opp på dette, og fått med meg LPF-byttet med pros/cons rundt dette. Ser også at Tesla skriver på bestillingssiden at "for den beste kjøreopplevelsen på lange turer under kalde kjøreforhold, anbefaler vi å velge en Model 3 Long Range eller Performance." Jeg antar at dette er knyttet opp til forskjellen på LPF vs NMC-celler i kalde forhold, og forstår det sånn at rekkevidden lider enda mer med LPF. I tillegg så ser jeg at det finnes et begrenset antall SR+ "unicorns" som har performance-motor med knapt bedre ytelse og tilnærmet samme rekkevidde - men de ligger fortsatt bak LR i ytelse, og prises litt høyt av eierene som er klar over dette.

Ang AWD så er egentlig min eneste bekymring veien opp til hytten, der har vi en ganske så bratt og tidvis dritglatt bakke. På en annen side så har jeg kommet opp med forhjulsdrevet varebil på piggfritt de aller fleste gangene, og en RWD kan ikke være så fryktelig mye verre så lenge man har litt rennefart. Jeg har også dratt forbi fryktelig mye firehjulstrekkere og SUVer over Hardangervidda i den, så mulig RWD er godt nok.

Sånn jeg vurderer det nå virker det nesten mest logisk å gå enten for en brukt Performance (for å få AWD og ytelse) eller en ny SR+ og droppe brukt LR. Til tross for at Performance var 50k dyrere ny så prises den mer eller mindre likt med en LR av samme årgang/km. At LR ikke har tapt seg mer i pris syntes jeg er rart, og det fremstår som et dårligere kjøp enn en ny SR+ eller en brukt Performance i mine øyne. På Performance får man helt rå ytelse, som kanskje har et større appell til en spesifikk målgruppe når den skal selges om noen år, og jeg ser ikke for meg at den taper seg mer i pris enn en brukt LR. En ny 2022 Performance er jo også dramatisk dyrere enn SR+ og LR.

Samtidig ser jeg at 2021 og oppover SR+ selges over en lav sko på finn, mens salget går mye tregere på brukte LR. Mulig dette er en indikator på hvordan det er å bli kvitt en brukt LR om 1-2-3 år...
#5
Kjøpe elbil? / Sv: TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
fredag 18. februar 2022, klokken 09:05
Sitat fra: filtvet på fredag 18. februar 2022, klokken 05:58
For oss så var det utrolig mye penger å bruke på en LR, men angrer ikke. Rekkevidden på vanlig 3 er bra nok om det er over 0 grader, men når det begynner å bli virkelig kaldt, -10 til -18 faller rekkevidden  mye og da er det greit å ha litt ekstra.
Jeg er litt enig der altså. Dere endte opp med å kjøpe en ny LR, om jeg tolker riktig?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
torsdag 17. februar 2022, klokken 23:03
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:10
Nå koster jo en soul like mye som en model 3 sr+ :D
Så vet ikke hvor du får at du sparer 100k med mindre du går for 39kwh versjonen.
Sr+ er nok mer enn kjapp nok

Tja, får lett tak i en ny Soul til rundt 300 hvis man smir litt på finn. Tror nesten jeg må prøvekjøre en SR+ og kjenne litt på ytelsen selv, 325hk bør jo holde fra A til B i de fleste tilfeller :D

Sitat fra: Radial på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:14
Mine umiddelbare tanker er at TM3 "rwd" med 60kWh batteri til 379 (+tesla sine gebyrer....) er vanvittig mye bil for pengene. Med WLTP på 500++km med 18" har den tilstrekkelig rekkevidde til det meste, selv på iskaldt batteri og 50% kapasitet... Men du må spare litt på brusen når du lader, for det tar litt lenger tid.

Men nyeste lysene, god byggkvalitet (fra Kina), VP teknologi (dog litt hickups med den i vinter), bedre lydisolering, bedre seter, mulig man får ny HW også. 3-fase IT lading hjemme..
Sleng på ett hengerfeste så har man en knallgod allrounder.

Så det hele bunner ut i behovet for 0-100, og awd.
Stemmer, det med ladehastighet hadde jeg glemt å ta inn i regnestykket. På en annen side har vel SR+ forvarming av batteri (noe ikke LR har meg bekjent) så akkurat der balanseres det kanskje ut. Ser nå at tidlig 21 SR+ har 448km rekkevidde, mens sen-21 SR+ har 498km. Klarer jeg å finne en slik en så er rekkevidden innafor i alle fall, mens å nærme seg 300km på strenge vinterforhold blir litt i grenseland for mitt bruk.

Jeg vet ikke om du eller noen andre her har noen innspill på ytelsesforskjellene på en LR og en 21 SR+, og hvor god firehjulstrekkeren er på glatten (eller motsatt: hvor dårlig SR+ er på glatten)?
#7
Kjøpe elbil? / TM3LR vs SR+: Ufornuftig å gå for ytelse?
torsdag 17. februar 2022, klokken 21:56
Har kjørt en 120hk varebil i tre år nå, og savner en "ordentlig bil". Har prøvekjørt en TM3 LR tidligere og syntes det var en kjempegøy bil å kjøre, noe som er grunnen til at jeg nå egentlig hadde bestemt meg for å legge 370k-ish (maks 400k) i en 19-20mod TM3 LR. Til den prisen finner man litt forskjellig på Finn, gått typisk 50-60k km med forskjellig utstyr og tilbehør.

Etter hvert som jeg begynte å lese meg opp ser jeg at facelift TM3 har en rekke utbedringer, og at en sprell ny SR+ går for samme prisen. Dette løfter jo debatten om den nye typen batterier osv, men rekkevidden er og blir lengre i LR uansett. Jeg kjører en del over fjellet mellom øst og vest uansett sesong, og ser for meg at AWD er bedre på vinteren og opp til hytten.

Slik vurderer jeg det i pros/cons:

19-20 TM3 LR (P?)
+ Lengst rekkevidde
+ Sportslig ytelse, gøyere å kjøre
+ Firehjulstrekk for vinterføre og hyttevei
+ Kan kjøpes nå
+ Rimeligst
+ Kan finne biler med FSD og ekstra hjulsett inkludert
+ Premium lyd, varme i alle seter
- Brukt 50-60k km
- Kun 2-3 år rest garanti
- Dårligere kvalitet enn nyere (?)
- Mer støy og dårligere lys
- Potensielt høyere verditap

22 TM3 SR+
+ Flett ny bil
+ 5 år garanti
+ Flere oppgraderinger (matrix lys, doble vinduer)
+ Bedre kvalitet på kinaproduserte biler (?)
+ Nyere hardware som antageligvis vil bli oppdatert lengre
+ Nytt batteri kan lades bekymringsfritt til 100%
+ Kan fås med rattvarme
- 0-100 på 6,1 er hverdagslig, mangler "sportyness"
- Ny batteriteknologi underpresterer i kalde, norske vintre
- Lang ventetid (levering i høst i beste fall)
- Dyrere sluttsum med to hjulsett
- Tradisjonelt sett høyere verditap på nybil

Det skal nevnes at enkelte oppgraderinger som el-bakluke og kosmetikk er uviktig for meg.

Jeg klarer ikke å komme unna følelsen av at sistnevnte er et mest fornuftig kjøp, samtidig som en del av Teslas apell for meg er høy ytelse, som jeg rett og slett ikke får i den. Det er nesten som jeg like gjerne kan spare 100k og kjøpe Kia Soul i stedet når jeg først er i 6+ sekunder på 0-100. For veldig mange sjåfører er det nok en no-brainer å velge den nyeste med lengst garanti, men som en over snittet bilinteressert klarer jeg ikke å se forbi at den mangler "Tesla power"-preget.

Er det noe som har stått ved samme veiskille og tatt et vel overveid valg? Andre tanker og aspekter som jeg bør veie inn i beslutningen? Takk!
#8
Takk for svar! Da høres det ut som at det meste ligger innenfor normalen. Får forsøke meg litt på hurtiglading her i byen før jeg legger ut på langtur, blir jo et litt annerledes prosjekt å kjøre langt med denne kan man si.

Jeg har hatt mange (fem eller seks) Berlingoer før denne og aldri reagert særlig på støy - men lovnaden om "en stille og fredelig bilopplevelse" føler jeg ikke er helt innfridd i denne. Det er rett og slett utrolig mye støy i bilen, og når jeg byttet fra piggfri vinterdekk til sommerdekk ble det bare verre. Mye støy kommer snikende fra lasterommet, da min bil kun har en lettmetallvegg med gitter, og et plastcover hengende foran. Noen som har gjort noe for å utbedre dette tidligere?

I tillegg er mikrofonen så dårlig at den ikke kan brukes i samtaler - igjen noe som ikke noe har vært et problem i det hele tatt tidligere. Er det Citroen som har vært ekstra sparsommelig på el-utgaven?
#9
Hei!
For ett par måneder siden byttet jeg ut dieseldoningen av en Berlingo med en mer elektrisk utgave. Nå har jeg snart 4000km på veien med denne bilen og er stort sett positivt overrasket, med et par unntak så klart. Noe av det første som slo meg når jeg fikk bilen, fulladet og alt, var at det lyste et tosifret tall i displayet. Stusselige 95km var den villig til å dra meg, på full batteripakke. Dette syntes jeg var veldig rart, siden jeg ikke har klart å finne noe annen info enn Berlingo Electric med 170km (riktignok NEDC, men likevel) rekkevidde.

Etter å ha kjørt med både boblejakke, lue, skjerf og hansker har den etter hvert som jeg har hatt den blitt litt mer optimistisk, og foreslår nå på det meste 128km - en stor forbedring fra 95km, men langt unna 170km. Nå har jeg kjørt både e-golf og e-up, og vet at disse kanskje er litt overoptimistisk når det kommer til rekkevidde - kan det tolkes slik at Berlingoen kanskje er litt pessimistisk/realistisk i stedet? Med oppgitt 170km burde man vel uansett klare å presse ut 150km på sommer og fine flate veier?

I tillegg har jeg lest at noen av disse har 48hk motor, mens noen er 67hk. I alle brosjyrer står det utelukkende 67hk, og jeg finner mye blandet info om 48/67hk motor i disse bilene. Min har oppgitt 48hk i vognkortet, men finner ingen andre 48hk-utgaver. What gives?

Vet at dette ikke er den mest populære elbilen som flest har vært borti, men det er verdt et forsøk at noen kan berike meg med litt kunnskap :)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA