Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mnemo

#1
Sitat fra: redeyechris på torsdag 14. juni 2018, klokken 21:19
E har på vei til Norge en S75D og det blir levert i Skodje sannsynligvis i August. E leser om den kaotisk situasjon i Bergen og Oslo området, men e det så ille med Skodje? Selgeren sa til meg at det er ikkje noken problem, men e er bekymret. Noen med erfaring her i Sunnmøre?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har bare gode erfaringer med Tesla Skodje - raske til å svare, gjør god jobb, og gir god service.

For eksempel var de uheldig med tiden det tok å bytte DU sist gang jeg var inne, og i stedet for å jobbe overtid valgte de å sende meg hjem i en P100D, og heller reparere bilen dagen etter og kjøre oppover og bytte bil med meg. De skulle riktignok på ett eller annet arrangement i Molde den dagen, men det er likevel 2,5 timers kjøring fra Skodje til der jeg bor. Det kaller jeg god service.

Har også noe erfaring fra Oslo-traktene. Selv om den opplevelsen ikke var like udelt positiv, fikk vi god service selv om de var overlesset med arbeid og plaget med sykemeldinger.

Så jeg ville ikke vært bekymret :-)
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøpe brukt model S
torsdag 31. mai 2018, klokken 09:20
Sitat fra: anskart på onsdag 30. mai 2018, klokken 17:37
Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en brukt model s (Foretrekler 85). Jeg ser på 2014-2015 modeller, helst så lav km stand som mulig, og helst i prisklassen 450-500 000. Jeg vil helst ha skinnseter og panoramatak.

Dere som er litt drevne - hva bør jeg være obs på? Noen  typiske «feller»? Noen utstyr som jeg «må» ha, eller som er unødvendig?


Vil anbefale deg å ha igjen minst ett år på garantien (5år, 100k km), slik at du får tid til å venne deg til bilen og meldt inn eventuelle garantireparasjoner. Fins lister over slike man kan sjekke, og en god del info i trådene her.

Panotak kommer med takfester, slik at du kan sette på takstativ om ønskelig.

Techpakke gir deg xenon-lys (pluss litt annet kjekt å ha). Enkelte har klaget over dårlig lys, men jeg har ikke vært plaget med det (har tech).

Luftfjæring er behagelig og av og til praktisk (bratte kanter, flo og fjære når man skal ombord på ferger etc), men de som har stålfjæring ser ikke ut til å plages særlig. Jeg har hatt bruk for det flere ganger og har ikke angret et sekund, men har hørt at det vil koste en del dersom det må utbedres.

Det som hadde gjort bilen komplett, hadde vært adaptiv cruisecontrol. Hvis jeg hadde kjøpt igjen, hadde jeg lagt inn AP1 som et sterkt ønske.

Med kun bakhjulsdrift får du også litt mer bagasjeplass (ca 100 l ekstra), noe som for min del er en god ting.

Uansett er det den beste bilen jeg har kjørt, og servicen har vært uovertruffen. Det er imidlertid (alt for) stort trykk på de fleste service-sentrene, noe som genererer misnøye både blant kunder og ansatte. Det er imidlertid satt inn tiltak i Oslo-området (nyopprettet service-senter), så det er håp.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: 0-Vær og dårlige bremser
tirsdag 30. januar 2018, klokken 21:00
Har kjørt min Model S (juni 14) snart ett år uten noen problemer med bremsene, har gjort bremsetester jevnlig, og de har alltid fungert helt topp.

Inntil i romjula, da det "som lyn fra klar himmel" (selv om det var 4 grader og veldig vått :-) plutselig ikke var bremseeffekt, og pedalen bare sank ned gulvet. Mindre enn et halvt minutt senere fungerte de som de skulle.

Det ble selvfølgelig stor oppstandelse, bilen tauet, leiebil og mye styr, men til slutt fikk jeg en plausibel forklaring på hva som hadde skjedd.

Vedlikeholdsbremsingen bilen bedriver for å holde bremsene tørre og fri for smuss er styrt av regn-sensoren til vindusviskerne. Hvis man slår av viskerne fordi man bruker vannavviser på frontruta, slår man også av vedlikeholdsbremsingen.

Jeg har ikke noen målinger eller gjort noen tester, men det er ihvertfall den beste forklaringen jeg har fått på hvorfor det plutselig hendte. I og med at jeg la på vannavviser en uke før hendelsen, og kjørte nesten 80 mil i vått vær uten viskere, rimer det ganske bra.

Noen av dere som har vært plaget med dårlig bremseeffekt som slår av automatisk visking i vått vær?
#4
Sitat fra: loiphin på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59
Hi all,

Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)

I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.

I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(

So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.

Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?


Takk,

loiphin.

Etter et år med RWD og to forskjellige vinterdekk (Nokian R2 og Michelin X Ice 3) har jeg funnet at slaps kanskje er det skumleste føret. Har ikke noe mer enn antakelse å bygge det på, men mistenker at bredere dekk (kontra de 7 andre bilene jeg har eid og kjørt de siste 20+ årene) er årsaken.

Når det gjelder regen på vinterstid, har jeg stort sett gode erfaringer med å kjøre på standard. Med den (lyn)raske reaksjonen Tesla har på stabiliserings-systemet er det helt fantastisk hva bilen hjelper til når det gjelder å rette opp.

Men det skal sies at når jeg kjører på speilholka eller på slapseføre, så slår jeg regen på low hvis jeg husker det. Det gir litt mer smidig kjøring.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar passer ikke!
fredag 22. desember 2017, klokken 13:42
Sitat fra: cra på fredag 22. desember 2017, klokken 12:52
Sitat fra: mnemo på fredag 22. desember 2017, klokken 11:49
Når 95% av den norske befolkningen kaller disse sekskantnøklene for "umbrako", er det vel et definisjonsspørsmål om de heter det, eller om de egentlig heter "Unbrako"

Nei. Om jeg og alle andre begynner å kalle deg "Clarice" så betyr det ikke at du heter det. Om du selv synes det er enklere å bare adoptere navnet blir noe annet, men da er det DU som har omdefinert deg selv til å hete noe annet.

Skal vi gjøre om på enheter som kW og kWh også bare fordi de fleste ikke skjønner forskjellen? ;)

Pragmatisk sett er det vel ingenting som definerer et ord, bortsett fra responsen det gir fra de fleste som snakker et språk. Enig i at språket blir mest effektivt når alle bruker de samme ordene for de samme konseptene, men å fjerne overflødigheter og imperfeksjoner er så ineffektivt i seg selv at det blir umbrako for meg. Blir det mange med din respons, skal jeg vurdere å gå over over til unbrako, selv om jeg syns hex-nøkkel er et bedre og mer beskrivende ord :-)

Vel, nå er denne tråden så langt ute å kjøre at jeg bare ønsker alle god jul, enten det nå blir med umbrako, unbrako, invers sekskantnøkkel, hex-nøkkel eller allen wrench :-)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar passer ikke!
fredag 22. desember 2017, klokken 11:49
Sitat fra: elekTrond på fredag 22. desember 2017, klokken 04:34
Snakker om å prate til Veggen, men det heter ikke "umbrako" ...

Når 95% av den norske befolkningen kaller disse sekskantnøklene for "umbrako", er det vel et definisjonsspørsmål om de heter det, eller om de egentlig heter "Unbrako" slik merkenavnet var. Litt som farris og "Farris", eller stilongs og "Stilongs" tenker jeg.

Personlig vil jeg fortsette å kalle dem umbrako, siden det gir meg den responsen jeg vil ha :-)

Obtopic: Nytt for meg at whispbar har fått ny dimensjon på boltene på 2017-modellene. Kjekt å vite :-)
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Daglig lading til 100%
tirsdag 25. juli 2017, klokken 01:20
Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Sitat fra: sigurdi på mandag 24. juli 2017, klokken 23:46
Det er tiden på 100% som er viktig som flere skriver her.
En bil som kjører svært langt på kort tid vil ikke få samme konsekvens av 100% lading som en bil som kjøres lite.
Tiden med 100% blir mindre.

Det som skjer når batteriet står på 100% er at anode og katode er i sin mest reaktive tilstand og kan binde seg permanent med forurensning i elektrolytt.
Har et relatert spørsmål til dette med 100%

Har kjøpt robotklipper med Li-ion batteri, der står det uttrykkelig at batteriet skal lades fullt før vinterlagring hvis ikke kan det bli ødelagt.
Skjønner ikke helt dette, er det forskjell på li-ion batterier.

Det er forskjell på li-ion-batterier, men ut fra det lille jeg har lest meg til, høres det ut som et dårlig tips å lade til 100% før vinterlagring.

Ut fra det som står skrevet her http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries, vil en SoC på 30-40% være nært optimalt for lagring.

Men det er selvfølgelig også et poeng som Porsgrunn påpeker, at det kan være elektronikk som tapper batteriet etterhvert. Dersom du skal lade i løpet av vinteren, bør du passe på at batteriet holder minst 5 grader C når du lader, så du ikke får belagt anodene med litium.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 24. juli 2017, klokken 23:55
Beklager hvis dette oppfattes off topik, jeg synes det er on topik.

Syns det er innafor, jeg og :-)
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Servicenivået til Tesla....
mandag 26. juni 2017, klokken 21:12
Sitat fra: nie på torsdag 22. juni 2017, klokken 16:22
Sitat fra: NilsG på torsdag 22. juni 2017, klokken 12:46
Syns det høres veldig rart ut hvor forskjellig man opplever servicenivået hos Tesla!

Det er ikke noe rart i det hele tatt.
Tesla i Norge er et mangehodet troll og når det gjelder service.
I en del distrikter er det altfor mange biler i forhold til service-kapasitet og da blir servicen lidende under dette.
Virker vel på meg som at Ålesund, Brumunddal og til dels Kristiansand har mer fornøyde verkstedskunder enn en del andre områder av landet. Tror rett og slett at verkstedene i disse distriktene har færre kunder, kortere ventetider og generelt bedre forutsetninger for å yte god service.

Har bare erfaring med Tesla Ålesund, men den er til gjengjeld meget god. Har vært innom tre ganger på 4 måneder med en 3 år gammel bil, fått leiebil hver gang, alt har blitt fikset samme dag, saker jeg ikke har lagt til merke i første omgang har blitt fikset etter å ha spurt meg på telefon, og det er en hyggelig tone og serviceinnstilling hos samtlige ansatte jeg har snakket med. Kudos!

Leit å høre fra dere som har dårlige erfaringer. Håper Tesla får bukt med problemene på de mest pressede stedene. Det er åpenbart rom for flere verksteder/servicesentre enkelte plasser i landet.
#9
Sitat fra: knut.aulie på søndag 09. april 2017, klokken 00:03
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. april 2017, klokken 23:59
Jepp. Annonsert for 395 eller 399. Husker ikke i farten.
Hmmm

Da begynner det å bli tålelig med noen reparasjoner også.....

Må følge enda nøyere med

Kan være auksjonsbil. De starter jo på latterlig lave summer for å få oppmerksomhet fra mange.

Når det gjelder det generelle prisnivået har jeg forstått det slik at Tesla gir en relativt god innbyttepris (sån midt på 400-tallet et sted) på en Model S når man kjøper en Model X, og kan hende er det derfor prisen holder seg så høy. Mange av de som selger en Model S nå gjør det for å finansiere en Model X.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA