Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - keepitsimple

Sider: [1] 2 3 ... 23
1
Lade hjemme / Sv: Hvordan møte den nye nettleien smartest mulig?
« på: Tirsdag 21. Juni 2022, klokken 13:57 »
Men er det så mye å spare på å holde seg under 5kW da? Her er forsjellen bare en drøy hundrelapp på 2-5kW og 5-10kW. Opp til 10-15kW er det derimot nesten 400 kroner.

Her er det ca 250kr ekstra pr 5kW.

Hvis det jevnt over er høye priser og noen få timer med lavere priser er det nok bedre å lade med høy effekt. Sparer man f.eks 1kr/kWh er det ikke mye man skal lade før man har spart inn de 250kr på lavere strømpris.

Er det derimot som forutsetningene bak effektprisingen lengre perioder med lav pris om natten så kan man jo med fordel spre ladingen utover, og spare de 250 i måneden.

Har lagt inn styring med HomeAssistant og Node-RED (powersaver.no noden) som finner de tre rimeligste timene i døgnet for å slå på VVB, og styrer varmekabler på badet med magasinering i de 8 billigste timene. Oppvaskmaskin styres manuelt med timer, Tibber styrer lading av elbil (med nedjustert hovedsikring til 5kW)  og resten har minimalt med strømtrekk (matlaging har høy peak, men er kortvarig).

Har aldri over 5kW i forbruk. Hadde jeg ladet mye hjemme så hadde jeg nok bare skrudd opp til 10kW.

 [ You are not allowed to view attachments ]  
Jeg har Tesla. Er det bare å installere tesla appen i Tibber og endre hovedsikring i Tibber pulse til ~12 A (3-fase IT gir da omtrent 5 kW)?

2
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Torsdag 16. Juni 2022, klokken 18:48 »
Ja jeg har bestilt ny bil. Håper på Berlin i desember. :)

Bestilte du Performance eller Longe range ?
Bestilte selv Performance  I går men vurderer å bestille en Long range også for eventuelt videre salg.
Ser 19" er estimert fra demseber til januar mens 20" oktober til desember.
Mest gira på 19" men er det verdt å ta sjansen for moms smell i januar ? Burde vel kjøre mer safe å gå for 20" Long range?
Long range, alt standard. Jeg liker ikke at performance er lavere.

Løp å kjøp tenker jeg. Helt umulig at prisen ikke går opp før desember. Det eneste er vel om Norge går inn i noen form for resesjon grunnet høye renter og folk ikke kjøper ny bil lengre.

3
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Torsdag 16. Juni 2022, klokken 14:49 »
Ja jeg har bestilt ny bil. Håper på Berlin i desember. :)

4
Model Y / Sv: Y Performance på Finn.no
« på: Lørdag 11. Juni 2022, klokken 22:59 »
Latterlige priser. Tror nesten jeg legger inn en bestilling på en ny bil for levering i januar. Det er jo billigere enn dagens priser og aldri at prisene går ned. De skal bare opp.

5
Lade hjemme / Sv: Slutt på lading fra stikk?
« på: Tirsdag 07. Juni 2022, klokken 13:39 »
Noen tanker rundt de nye reglene:

- Hva regnes som et stikk? Vi er nok alle enige om schuko og Cee og sannsynligvis komfyrstikk etc. Hva om stikket er låsbart? Hva om stikket et noe en plugger en ladestasjon fast i? Som en easee laderobot eller en Zapcharger?

- Vi tenker å tilby ladetrafoen vår uten campingstikket og for fast tilkobling via en koblingsboks. Mister da mobiliteten den semiportable løsningen gir. Eller gjør vi det? Produsenten foreslår nemlig en plugg på selve ladestasjonen. Da kobles den ikke lenger til et stikk, men mer til et støpsel. Tar reglene høyde for dette?

Hva er egentlig ordlyden i nye NEK400?
Du trenger ikke følge NEK400 i det hele tatt. Du MÅ følge FEL. Det er mye jobb/vanskelig å dokumentere at du fulgt FEL uten å referere/følge NEK400. Derfor følger nesten alle elektriker NEK400 slavisk. Men det er ikke et krav.

6
Ladeplasser og ladekabler / Ukjent ladesellskap (Virta)
« på: Torsdag 02. Juni 2022, klokken 13:59 »
Jeg solgte bilen for omtrent 3 måneder siden. Helt plutselig får jeg en notifisering på 50 NOK på mastercard appen. Gidder ikke kontakte nye eieren for det. Men lurer på om det er en enkel metode for å finne ut hvor mitt kort er registrert. Det står Virta Ev Charge proces i mastercardappen, men jeg kan ikke se/finne noe konto som jeg har på Virta.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 21. Mai 2022, klokken 10:49 »
Fortsatt for dyrt. Men når 10 kWh batteri går ned mot 10 000. Da blir det kjøp.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms innføres på alle el. biler
« på: Torsdag 12. Mai 2022, klokken 10:37 »
Forslaget er vel at elbiler for MVA fra første krone, men at du for tilsvarende støtte som MVA opp til 500 000.

Jeg tenker det er fornuftig. Muligens er 500 000 litt lavt i dagens marked, men noe sted må jo staten få inn penger og det er bedre med avgifter enn skatt på inntekt.

9
Model Y / Sv: Isofix og lyd
« på: Lørdag 30. April 2022, klokken 20:23 »
Fest sikkerhetsbeltet.
Jepp... "keepitsimple" ;-)
Ja det ble sånn. Litt rart du ikke kan deaktivere lyden. Men greit.

10
Model Y / Isofix og lyd
« på: Fredag 29. April 2022, klokken 15:59 »
Sikkert teit spørsmål. Hvordan fjerner jeg lyden for setebelte for stolen med isofix barnesete?

11
Tesla / Sv: Parkerings"skader" fra bildører - Det skjer alt for ofte
« på: Fredag 29. April 2022, klokken 08:25 »
På nye biler er det første bulken den verste....

Parkerte foran den lokale matbutikken og der kommer et barn syklende forbi bilen. Velter selvfølgelig og treffer siden med styret. Blir en liten bulk. Ja, hva skal man gjøre? Kjefte? Jeg ble skuffet og tok tapet.
Jeg tenker det er veldig stor forskjell på en slik hendelse og dører og vogner i P-hus. Hadde aldri gjort en sak om et barn veltet tilfeldig med en sykkel (mer enn spørre om det gikk bra).

12
Model S / Sv: Lav bil (stålfjær)
« på: Fredag 22. April 2022, klokken 10:41 »
Må være dual motor (4wd) som er så innmari lav da.
Jeg hadde en 75D med stålfjær fra 2016. Den var superlav. Det er jo også en ganske lang bil, så den subbet på mange sted.

13
Alternativ energi / Sv: solcelle og strømselskap
« på: Fredag 08. April 2022, klokken 13:13 »
Det som er litt spennende nå er at det burde lønne seg å ikke bruke strømmen du produserer. Styre forbruket til natten da du vel får støtte ned til 70? øre. Også selger du på dagen til 200 øre.

14
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
« på: Fredag 08. April 2022, klokken 13:05 »
Virker som det er mye usikkerhet rundt dette med jording, det var uklart da jeg monterte anlegg for 3,5 år siden også, men endte med at alle panelene (rammene) ble jordet sammen med 6mm2 kabler med kabelsko, og deretter samlet ned via inverteren, der det faktisk er eget tilkoblingspunkt for jord, og vil da gå videre til sikringsskap og nett og jordkabel.. fortsatt usikker på om det bør være slik eller ikke.
Det var masse fram og tilbake på mitt anlegg også. Et par elektriker på elektroimportøren sa nei og mente de ikke gjort det på de 5 anlegg de installert.  En som jobbet offshore som elektriker sa ja. Mine elektriker visste ikke. Jeg tok da avgjørelsen selv og krevde jording av skinnene (ikke hver panel da jeg mener det er kontinuitet gjennom festene). Alt dette gjelder funksjonsjording.

15
Model S / Sv: Sprekk i ryggekamera
« på: Torsdag 07. April 2022, klokken 14:16 »
Tror linseglasset er vanskelig å skifte, og umulig å få tak i.
Kjøp alt på ebay for 90 USD.


Takk. Jeg sjekket rundt litt og fant en brukt kamera for 2300 i Norge. (Til info er prisen 4600 hos Tesla)

Sider: [1] 2 3 ... 23