Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HPF

#1
KIA / Sv: EV5
mandag 20. november 2023, klokken 17:43
Sitat fra: Martin Eden jr på mandag 23. oktober 2023, klokken 12:59Det sies at den varianten som er lansert i Kina er priset under Teslas Model Y, og om det holder også i Norge, blir dette spennende.
€19.000 i Kina. Utrolig lav pris.
https://www.electrive.com/2023/11/20/kia-lowers-launch-price-for-the-ev5-in-china/
#2
Andre Elbiler / Sv: Micro Microlino
mandag 27. mars 2023, klokken 00:21
Sitat fra: goggo på søndag 27. november 2022, klokken 10:12Wow, den Silence greia ser fin ut.

Kineserene synes visst det de også. Tok i lange tiden før de hadde kopien klar, nestem før orginalen har kommet på markedet.
https://www.facebook.com/Yunlongmotors/
#4
Andre Elbiler / Sv: Micro Microlino
torsdag 22. desember 2022, klokken 23:00
Sitat fra: goggo på tirsdag 20. desember 2022, klokken 21:12
Prisen på 7300 Euro er uten batterier. Med 2 batterier er prisen 12500 Euro.
Trankvile holder til i Hamburg og har en avdeling i Kiel, det var der jeg kjøpte Silence scooteren min. Her er S04
https://www.trankvile.de/epages/79722721.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/79722721/Products/NR0639%5B1%5D/SubProducts/NR0639-0002%5B1%5D

For et par måneder kjørte jeg tilfeldigvis forbi denne norske forhandleren som hadde Silence scootere utstilt
https://mopedbilnorge.no/forside/annonserte-biler/
Ganske bra prispåslag i forhold til hva jeg betalte men det er klart, frakt til Norge og 5 års reklamasjonsrett koster. Nå er dette ganske enkle produkter så sjansen er vel god for at man ikke trenger reklamasjonsretten i det hele tatt.

Prisen på 125.000,- med to batterier er vel omtrent det samme jeg har kommet til. Har sjekket med Enova og man får 25.000 i tilskudd forutsatt at bilen ikke er registrert tidligere. Det gjelder også registrert i utlandet. Tok i sin tid inn en Golf (fabrikkny) med tyske eksportskilter og den ble regnet som bruktimport.

Batteripakken på 5.6 kWh er samme som brukes på scooterene og de kan brukes om hverandre. Det åpner muligheten for at man kjøper bilen med ett batteri (100.000 - 25.000) og scooter med ett batteri (50.000 - 15.000) dvs man betaler bare 10.000 elns for scooter uten batteri.

Bilen registreres som L7e (firehjuls motorsykkel) og jeg tror de er unntatt bompenger så det blir fort noen tusenlapper i året der også.
#5
Andre Elbiler / Sv: Micro Microlino
søndag 27. november 2022, klokken 13:29
Sitat fra: goggo på søndag 27. november 2022, klokken 10:12
Wow, den Silence greia ser fin ut. Har du noe mer info om den enn den forferdelige nettsida på https://no.e-scooter.co/silence-s04-l7e/ ?

Hvor seriøst er dette? Er det enda et "drømmeprosjekt" eller er det en reell greie? Prisen på 7500 Euro med 2 x 5,6 kWh batterier høres jo fullstendig urealistisk (eller helt fantastisk :) ) ut.

Den er i høyeste grad reell
https://s04.silence.eco/

Hos Etrix i Sveits de allerede lagt ut side der du kan forhåndsreservere bil og bestille prøvekjøring.

€7500 tipper jeg er uten batterier men med mva. Selv uten mva tviler jeg på at totalprisen vil bli under 100.000 for bil med to batteripakker.

Jeg kjøpte en Silence S02 HS ifjor våres og Silence S04 bruker samme batteripakke. To batteripakker hvis du vil ha full rekkevidde. Scroller du en del ned på den siden her ser du batteripakken
https://www.silence.eco/s02-la-revolucion-electrica/
Jeg regner med å kjøpe med kun en batteripakke siden jeg kan bruke den ene jeg alt har på scooteren.

Jeg tror også Silence S04 bruker samme motor som scooteren, dvs navmotor på bakhjulet på hver side, så det ligger til rette for at det blir en enkel konstruksjon med lite behov for vedlikehold.
#6
Andre Elbiler / Sv: Micro Microlino
søndag 27. november 2022, klokken 00:02
Sitat fra: elektrolux på fredag 21. oktober 2022, klokken 08:24
Spørs hva en sammenligner med om disse er dyre.
Rimligste Nissan Leaf koster ca. 230.000,- så størrelse og batterikapasitet tatt i betrakning så vil jeg si Microlino er en dyr nanobil. Sammenlignet med Evetta, til forveksling ganske lik og fra samme firma som skal lage XBUS, så er Microlino helt greit priset. Sammenligner man men Silence S04, som jeg har tenkt å kjøpe når den kommer på markedet neste år, så er Microlino dyr.
#8
EV 6 / Sv: Prisøkning?
mandag 10. januar 2022, klokken 23:42
Sitat fra: Bjoris på mandag 10. januar 2022, klokken 08:44
Raskt søk så fant jeg denne, EV 6 GT AWD:
Linken går til GT Line som er en del rimligere enn GT.
Sitat fra: Bjoris på mandag 10. januar 2022, klokken 08:44
så får du vel fort 20 kNOK i frakt antakelig og fort 10 kNOK til fortolling, antirust mv. så si 510 da, 40 kNOK mer i Norge.
Går jo fint å ta fly ned å hente bilen selv.

Forhandleren jeg kjøpte fra holder til i Frankfurt så det var ca 9 timers kjøretur til Grenaa i Danmark. Tok nattfergen over til Varberg og var ved Svinesund ca. kl 9. Papirene var ferdig utfylt fra forhandleren og ingen kø så papirene ble raskt stemplet, tok ikke mer enn 5-10 min. Det ene dokumentet ble sendt tilbake til forhandleren, var vel bevis på at bilen var innfortollet til Norge elns, og et par måneder etterpå refunderte de meg tysk moms.

Jeg fikk også med kopi av dokumentene (inkl. kvitteringen) fra den danske VW forhandleren Golfen kom fra, som var VW i Grenaa, så jeg passerte butikken på vei til fergen.

Jeg ser Oslo-Frankfurt fly nå koster 500 med SAS og Grenaa-Varberg fergen en tusenlapp.

Sjekket det med rustbehandling før jeg kjøpte Golfen og fikk til svar at den eneste VW som ble rustbehandlet etter ankomst Norge var Amarok. Hvis KIAene blir rustbehandlet regner jeg med KIA i Norge vil brukt det som skremselspropaganda mot parallellimport.
#9
EV 6 / Sv: Prisøkning?
søndag 09. januar 2022, klokken 19:13
Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 15:37
Hva får deg til å tro de skrur av regenerativ bremsing for 2WD-utgavene?  Selv ikke VW ville vært så kjip. Tipper du misforstår skrytet at regenerativ bremsing på alle 4 hjul for 4WD-versjonene, for alle EVs har regenerativ bremsing på minst ett av hjulparene.
Står  "Regenerative Bremsfunktion E-4WD (nur für Allrad)". Mulig E-4WD betyr at det er regenerativ bremsing både foran og bak og da vil det jo kun gjelde for AWD modellene. Energiforbruk/km er litt høyere enn de norske modellene som jo kunne vært en følge av at det ikke var regenerativ bremsing i det hele tatt på modellene med kun bakhjulsdrift siden mesteparten av bremseenergien genereres i forhjulene og kun regenerativ bremsing bak vil gi begrenset gevinst.
Sitat fra: RJK på søndag 09. januar 2022, klokken 15:37
Punktene b til e er nok sannsynligvis opsjoner man kan velge å betale for, men som stort sett er inkludert på norske modeller. Bør selvsagt sjekkes, og tas med i beregningen for å se om gevinsten er så stor at det er verdt det.
I Norge er RSPA ikke inkludert for Active og Exclusive og tilbys heller ikke som opsjon, man må til GT Line og da er den inkludert. Samme for Round View monitor. Mye bedre at kunde kan velge de rimligere modellene og heller betale €1065 istedenfor å bli tvunget opp på GT Line.

Varmepumpe er standard på alle norske modeller og er vel noe de fleste vil ha. Selv om man plusser på det så er det fortsatt 60-120.000 å spare.

Står om garanti for parallellimporterte biler litt nede på siden her https://www.kia.com/no/din-bil/garanti/
#10
EV 6 / Sv: Prisøkning?
søndag 09. januar 2022, klokken 04:39
Kjøpte VW Golf fra https://www.automobile-kraemer.de/ høsten 2013. Sparte vel rundt 70.000. Ser de har fått inn EV6 og ganske mye å spare der også.

Litt arbeide å sjekke specene mot de norske. Det jeg har sett så langt er:

a) Kun AWD som har regenerativ bremsing. Gjelder det i Norge også?
b) I Norge må man til GT Line for å få RSPA. I Tyskland opsjonspakke til €1065 (Remote Parkassistent+Blind View Monitor+Round View Kamera+Kollisionsvermeidungsassistent).
c) Varmepumpe er opsjon på alle modellene. €1065 der også.
d) Står ikke nevnt noe om hengerfeste eller forberedelse til det noe sted. Hengerfeste CV281ADE00 selges for €729 i Nederland og ledningssett CV621ADE00PC i Belgia for €191. KIA i Norge skal ha 13.785,- for de to.
e) Elektrisk glasstak €830.
f) Kia har 7 år fabrikkgaranti som gjelder i EEA (=EØS) området så garantireperasjoner skal i teorien kunne utføres i Norge. Kia skriver på sine sider at "Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge." men antar de nok må utføre garantireperasjoner på KIA kjøpt i Tyskland også.


#11
Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. juli 2021, klokken 23:53
Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang

Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?
Royal Enfield selger motorsykler utenfor India, også i Norge. EU modellene har fuel injection i motsetning til India modellene som har forgassere. Batteripakken vil være kostbar for Royal Enfield også.

Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
#12
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Ola Electric
mandag 07. juni 2021, klokken 23:25
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. mars 2021, klokken 11:23
Lekker. Perfekt kjøretøy for alle som vil unngå bom og kø.

the company has confirmed to us that the speed and range are rated at 100 km/h (62 mph) and 100 km (62 miles), respectively.
Man kan likesågodt kjøpe en bunnsolid Honda Super Cub som bruker 0.15 på mila. Ingen bompenger med den heller og årlig trafikkforsikringsavgift er samme enten det er elektrisk lett motorsykkel, Honda Super Cub, Triumph Rocket 3 eller Porsche Taycan.
#13
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Ola Electric
mandag 07. juni 2021, klokken 23:22
Sitat fra: turfsurf på søndag 14. mars 2021, klokken 10:20
Du vet at vanlige 125cc scootere har gått like fort i årevis? Er ikke noe nytt dette.
Motorsykkeldesign er et kompromiss mellom manøvrerbarhet og stabilitet. For bybruk legges det mer vekt på manøvrerbarhet så hjulstørrelse og castervinkel velges deretter. Scootere for landeveisbruk har typisk større hjul enn det Ola scooteren har (castervinkelen er vanskelig å bedømme). Skal man skue hundene på hårene vil jeg si 100 km/t på den Ola scooteren kvalifiserer til deltagelse på ekstremsportuka på Voss.
#14
Elbil og økonomi / Sv: Kostnadsoverslag bensinbil vs elbil
onsdag 05. mai 2021, klokken 05:08
Rart det greiene der, har man lyst på ny bil får man det alltid til å lønne seg bare man regner lenge nok på det.

Jeg kjenner en som bor i Strømstad (Sverige) og jobber 3 dager i uken i Norge. For 7-8 år siden satte han opp et regnestykke som viste at det ville lønne seg å gå til innkjøp av ny Harley Davidson til nesten kr.300.000,- og bruke den til pendling.

Bruker du 30.000 på drivstoff i året på Lanceren så kjører du vel rundt 30-35.000 km i året? Etter fem år har Konaen kjørt 150-200.000 km og både bil og batteripakke er da utenfor garantiperioden. Legg til den rivende teknologiske utviklingen i elbilmarkedet så tviler jeg på at du får igjen halvparten.
#15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 27. april 2021, klokken 22:58
Sitat fra: emurof på tirsdag 27. april 2021, klokken 20:54
Nei, det stemmer ikke. De hadde ca. 9 milliarder dollar i inntekter fra bilsalg, og ca. 6,6 milliarder dollar i utgifter. Altså hadde de et overskudd på ca. 2,4 milliarder dollar på bilene.

De hadde en margin på 26,5% på bilsalget.
Overskudd er IKKE det samme som brutto fortjeneste (gross margin). Tesla hadde en brutto fortjeneste på 26,5%. Faste kostnader må også trekkes fra. Hva som inngår i faste kostnader kan du lese om her
https://www.visma.no/eaccounting/regnskapsordbok/k/kostnad/
De faste kostnadene er de som er gitt uavhengig av størrelsen på produksjonen. Eksempler på faste kostnader kan være leie av lokaler, lønn til ansatte, strøm for lokaler og så videre. Grunnen til at disse kostnadene er faste, er at de gjerne er bestemt og «betalt» før produksjonsvolum er bestemt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA