Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Loth

#1
MG ZS EV / Sv: Kjøpe MG
torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:47
Det mest merkbare den mangler må være automatisk klima, men selv har jeg lite problem med det. Den har kun halogenlys, men ved å bytte ut til ei bedre pære, og eventuelt montere en LED- bar, så går det greit. Infotainment er som nevnt tidligere her ikke bra, men det fungerer. Noen foretrekker å bare koble opp telefon og bruke Android Auto eller Carplay. Selv er jeg så gammeldags at jeg bare hører på DAB, stort sett, og har ekstremt lite behov for navigasjon. Lyden er ok for de fleste, men absolutt ikke mer enn det. Vil tro man kunne løftet lydbilde bra ved å få montert en SUB.

ACC fungerer ok, men den bruker ikke regenerering, kun bremser, så ikke optimalt for forbruk om en har behov for å komme 'lengst mulig'.

Ladehastigheten er noe lav, men det skal komme en oppdatering ganske snart som skal bedre dette. Den har aktiv væskekjøling på batteri som jeg ikke tror noen konkurrenter i samme prisklasse har?

Har selv eid bilen i over 7 måneder, så kunne ha skrevet en del, men kort oppsummert så er jeg totalt sett fornøyd. Ønsket en bil som var litt høy å sette seg inn i, ok plass, samt nok rekkevidde, og der er vi veldig fornøyd. Er også fornøyd med støynivå, er absolutt ikke noe blikkboks følelse som noen tror, som ikke har testet selv.
#2
MG ZS EV / Sv: Smartlader fungerer ikke fra fabrikk
torsdag 22. oktober 2020, klokken 08:55
Ja, det høres ut som de fleste forhandlere gjør dette gratis, og det er jo fint. Men litt rart at de ikke har en felles policy på det, men det kan virke som flere forhandlere i senere tid har gått med på å ta det gratis. Er jo egentlig bare en fillesak akkurat dette, har betalt selv og har ingen forhåpninger om å få penger tilbake, men det er en av flere småting som ikke gjør meg helt fornøyd. Men samtidig så må jo forvente en innkjøringsfase av et nytt bilmerke, biler skal jo alltid pushes ut så raskt som mulig før serviceapparatet nødvendigvis er 100% på plass :-)
#3
MG ZS EV / Sv: Smartlader fungerer ikke fra fabrikk
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:32
Ja, jeg får litt aversjon mot MG pga. litt merkelige valg de gjør. Det er liksom aldri noe innrømmelse for at noe er feil/ dårlig/ ikke så bra, men de skal alltid liksom ha en forklaring på hvorfor de har bestemt at det skal være slik i stedet. Jeg er fornøyd med bilen, men er helt ærlig på ting jeg ikke synes noe om. Det falt ikke i god jord i gruppa på Facebook jeg tidligere var medlem av i alle fall, 'MG ZS EV Owners Group Norway' - der ble jeg i går kastet ut fordi jeg synes at det er latterlig at man skal betale for BMS oppdatering, og det nevner jeg hver gang temaet kommer opp. Nevnte også rett før at bilen burde regenerert ved bruk av ACC i stedet for å kun bruke bremser, og at jeg ikke kjøper MG's forklaring rundt det. Vet ikke hvilke koblinger administrator der har mot MG / forhandler, men noe må det være ettersom kritiske kommentarer blir sensurert.

Forhandler jeg snakker om er Adserø Bil i Trondheim. Jeg pleier ikke å legge ut akkurat hvilken forhandler det er, for jeg ønsker ikke å henge ut akkurat de. Vet at det er flere steder som ikke tar denne oppdateringen gratis, og at de som gjør det gjør det på sin 'goodwill'. Hadde for øvrig en god dialog med tekniker der rundt andre problemer/ feilmeldinger, og ikke følt på dårlig service utover akkurat det. Men litt stuss må det være lov å bli, og det må tåles at kunde ikke er helt fornøyd.
#4
MG ZS EV / Sv: Smartlader fungerer ikke fra fabrikk
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:52
Sitat fra: Svk på lørdag 05. september 2020, klokken 19:17
Får det sikkert gratis om du spør pent og tar dette sammen med en annen kampanje.

Ikke hos min forhandler i alle fall. Var inne for en gratis oppdatering, og ønsket å få med denne i samme slengen. De var helt bestemt på at jeg da måtte betale 815,- siden det ikke var noe som blir dekt fra MG / ikke garantiberettiget.
#5
MG ZS EV / Sv: Smartlader fungerer ikke fra fabrikk
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:49
Må bare skyte inn her i forbindelse med at man må betale for en oppdatering på en splitter ny bil. Noen forhandlere velger å ta denne oppdateringen av BMS på 'goodwill', mens andre ikke, da de ikke får dekt dette fra importør / MG sentralt. Det er jo en 'fillesak', men likevel merkelig. Om de er så bekymret for strømnettet, skjønner det kan være noe annet i Asia, så kunne det jo bare vært lagt inn en liten forsinkelse, på 5- 10 -15 minutter etter at strømmen kommer tilbake. Er det noen andre elbiler som selges her i landet som fungerer på denne måten, at lading ikke gjenopptas etter ett brudd? Er ikke bare ved smartladning man har nytte av dette, kan være man er på tur, og parkerer med en type2 kontakt i mange timer mens man ser seg rundt/ overnatter. Og siden man ikke har App så får man ikke fulgt med. Om et eller annet skulle skje sånn at lading blir stoppet ett øyeblikk / noen minutter, så er det rimelig frustrerende. Samme gjelder jo for så vidt om man lader hjemme, selv om det er relativt sjelden kost at strømmen faller ut.

Er for øvrig fornøyd med bilen selv, men det er noen forklaringer og løsninger fra MG som ikke henger på greip, og egentlig er litt provoserende.
#6
e-Golf / Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
onsdag 06. mars 2019, klokken 08:42
Første vinteren, fra jan 16, når bilen var ny, så tenkte jeg aldri over at den forvarmet dårligere med 10A ladekladd tilkoblet. Da mener jeg den bare trakk effekt fra batteriet selv om den stod tilkoblet. Det må ha blitt endret i en senere oppdatering. Hadde jo vært veldig greit om forhandler hadde opplyst hva disse oppdateringen gjør, men de vet det kanskje ikke selv. Tror også at 'Auto' innstillingen under kjøring ble mye dårligere etter dette. 'Klimaprofilen' i bilen der man kan justere vifte mellom LO, 'Normal', HI (eller hva det var), er jo en vits, da det er bare såvidt at viften blåser på HI. Er veldig ofte avhengig av å skru opp viften manuelt for å få blåst varme inn i bilen, i kombinasjon med å sette hvor det skal blåse. Generelt virker det som styringen av varmen er justert ned for at man ikke skal merke _så_ stor rekkeviddetap når det er kaldere. (Min teori i alle fall)

Ut i fra informasjonen her så begynte jeg å tenke på om bilen kan lese av feil temperatur når den først gjør en sjekk av utetemperatur før den beregner for mye/ lenge den skal varme. Det ble forsterket i dag, når jeg så at den viste -5 i displayet ved oppstart, når det faktisk var -13. Fulgte ikke helt med, men kort tid etterpå så viste den -13. Igjen bare en teori. Blir i alle fall frustrert av at jeg som kunde og bruker må forske og feilsøke, siden verksted bare kjører en liten 'diagnose' og sier 'alt ser greit ut...' om jeg ikke har noe konkret forslag. Nå var det knapt nok lunk i bilen både i går, -10 og i dag med -13 og stål-is på frontrute, rett etter innstilt avgangstid, temp innstilt på HI, og tilkoblet 10A.
#7
e-Golf / Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
onsdag 31. januar 2018, klokken 12:03
Sitat fra: esvest på søndag 21. januar 2018, klokken 17:26
Har en 2018 egolf og er veldig skuffet over forvarmingen som mange andre tydeligvis. Dårlig egnet til å tine opp bilen når det er kaldt. Direktestart via app funker nesten hver gang, men tidsinnstilt virker sjeldent eller aldri. Skjønner ikke hvorfor varmepumpa skal kjøre så 'sakte' når den står i laderen med fulladet batteri.
Tror det er viktig at alle gir tilbakemeldinger til forhandler OG car-net via nettsiden.

Leste på nettsiden at forvarming under lading stopper etter 30 min og etter bare 10 min uten lader koblet til.
http://volkswagen-carnet.com/int/en/start/app-overview/e-remote/e_manager_climate.html#tab/open/9d2e032c-78a8-4d49-97a1-6a7a81e0295c/accordion/open/faq3

Høres ikke veldig betryggende ut at 2018 modellene fortsatt har problemet. Men at den ikke starter med tidsinnstilt avgangstid har ikke jeg hatt problemer med i alle fall. Har vel skjedd noen veldig få ganger, husker jeg en gang måtte inn å 'slette' / stille inn på nytt for å få de i gang igjen. Du har valgt å tillate klimaregulering uten strøm tilkoblet, og 'Høy' på viftehastighet i bilen? Kanskje det har kommet enda flere innstillinger på 2018, men antar du har sjekket ut :-)
#8
e-Golf / Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
onsdag 31. januar 2018, klokken 11:48
En liten oppdatering fra min side er at bilen har vært inne til 'utbedring' et par ganger etter mitt forrige innlegg. Sist gang ble det lagt inn en oppdatering fra VW ut i fra en feilkode som lå inne. Bilen varmet da bedre den dagen og neste dag, før jeg igjen følte den var tilbake til å varme dårlig. Har merket det flere ganger tidligere at den har blitt bedre i noen dager etter at den har vært inne til utbedring. Er så utrolig irriterende da jeg var meget fornøyd den første tiden jeg hadde bilen, da forvarmet den som bare det og jeg trengte ellers ikke å justere opp noe viftehastighet under kjøring. Helt fram til at den ironisk nok ble 'tilbakekalt' for en utbedring av varmepumpen siden det kunne forekomme problemer med den på enkelte modeller!

Har nå fått nok en ny time, også pga. at bilen veldig ofte rapporterer om 'Svakt 12v batteri'.


#9
e-Golf / Sv: Forvarming av bilen - dårlig varme
onsdag 29. november 2017, klokken 13:39
Bare for å føye inn min erfaring. Kjøpte ny eGolf som jeg fikk levert Jan/Feb 2016. I starten var jeg meget fornøyd med varmen i bilen, kjørte med 22 innstilt temperatur, og mente jeg også hadde 22 innstilt ved forvarme (maks 24). Trengte ikke å skrape is, og den blåse ellers raskt varm luft under kjøring.

Men etter en tilbakekallelse der det ble byttet et eller annet i forbindelse med varmeapparatet så har den ikke vært helt god. Veldig varierende. Har hatt den inne mange runder etter det, og forhandler påstår å ha 'byttet alt', og har hatt teknisk bistand fra Tyskland. Virker som at etter hver gang den har vært inne, så har den blitt bedre med det samme, men etterhvert gått tilbake til å varme dårligere. Men etter siste forsøk i fjor-vinter så har den fungert ok, bortsett fra at jeg har måtte skrudd opp temperaturen i bilen mer enn tidligere.

Men nå føler jeg at den har blitt enda verre. Eller, det har kanskje ikke vært så kaldt etter siste utbedring som minus 10. Nå har jeg måtte skrape is på deler av front- og sideruter foran selv om den er programmert med avgangstid og varme innstilt på 28. Testet nå nylig med å sette den på HI, men egentlig ingen forskjell. Bilen føles langt fra varm, og den er ikke is-fri som tidligere.

Har testet litt nå de siste dagene det har vært så kaldt med å bare manuelt justere opp viftehastigheten, og det virker som det gjør susen. Så jeg mistenker nå at den rett å slett ikke skrur opp viftehastigheten nok på 'Auto'. Om den ikke blåser skikkelig ved forvarme så får den jo heller ikke bort isen.. Men min varierer i tillegg hvor mye den faktisk har forvarmet uavhengig av det meste jeg tester. Skjønner at det kan være forskjell med å uten lader, men jeg merker minimal forskjell på akkurat det. Forresten så står selvfølgelig viftehastighet innstillingene på HI.

Tenkte etter siste forsøk fra forhandler sin side at nå orker jeg ikke flere runder, og venner meg bare til å justere opp temperaturen og/ eller viftehastigheten, men nå etter de siste dagene så kommer jeg nok til å bestille en ny time for sjekk.
#10
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
tirsdag 28. februar 2017, klokken 14:32
Sitat fra: Kasper Mikalsen på lørdag 25. februar 2017, klokken 16:22
Jeg har hatt min bil inne hos Møller, der målte de 22 grader til 14 grader. Etter at de fikset det har jeg merket mye bedre effekt fra varmeapparatet.

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Så de kan justere det altså? Det må jeg høre med min forhandler om. Litt merkelig om de ikke har målt dette etter alle gangen den har vært inne, men mulig den har vært ok når de har testet.

Jeg kjører en demo- bil fra forhandler nå, for å sjekke om jeg synes om den varmer bedre. På denne ser jeg at 'pilene' i klimamenyen ikke blir blå før den skrus ned til 16. Bare til info i forhold til tidligere innlegg.
#11
e-Golf / Sv: Hurtiglading - effektiv hastighet
mandag 20. februar 2017, klokken 11:32
Fikk meg en liten overraskelse her om dagen da jeg måtte ta en hurtigladning med kald bil. Har jo hørt at det tar lengre tid, men at det skulle utgjøre så mye trodde jeg ikke. Bilen stod med lader tilkoblet hjemme over natten, men hadde ikke tatt lading. (Relativt irriterende). Fant da ut at jeg bare kunne svinge innom den lokale hurtigladeren for å få ladet en 'skvett'. Temperaturen var vel rundt 0, tror det var noen pluss. Når jeg koblet til hurtigladeren så mener jeg den stod rundt 8- 9%, og bilen varsel om en ladetid på over 1t 50 min. (Husker ikke nøyaktig). Jeg ladet i litt over 11 min., og kom da bare opp i 18% (noe som forøvrig viste seg å være akkurat litt for lite for å komme meg dit jeg skulle, men det er en annen sak).

Har ikke akkurat hurtigladet så mye, men husker jeg ble overrasket første gang hvor raskt det gikk. Men da var det nok en annen temperatur både i været og batteriet.
#12
e-Golf / Sv: Car-net lisens
mandag 20. februar 2017, klokken 11:13
Problemet er vel at man kan ikke bare kan starte oppvarming manuelt. Da må man inn å sette en avgangstid, eller gjøre bilen 'kjøreklar'. Selv kunne jeg tenkt meg en knapp på nøkkelen for å starte oppvarming direkte som ett alternativ til app'en. Det har faktisk vært en bedre løsning enn app i mange tilfeller for min del. Da hadde det i alle fall vært mindre grunn til å betale for en tjeneste for å kunne starte forvarme uten å programmere avgangstid.
#13
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
fredag 17. februar 2017, klokken 10:16
Sitat fra: ReneM på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:47
Det du kan gjøre er å sjekke aktuel forbruk i infodisplayet. Hvis den for eksempel viser 2kWh på 22 grader og 6kWh på 22,5 har du funnet forklaringen.

Vår er egentlig veldig behagelig på 22 grader (skru den ofte ned til 19-20 grader. Setter jeg på setevarmen er komforten helt topp (med mangel på rattvarme).

Det følte jeg også at vår var, frem til at verksted begynte å tukle med varmeapparatet.

Og ja, jeg har også lagt merke til 'blå luft' om den står på 22 grader. Men jeg vet ikke om det var det før vi fikk problemene eller ikke. Er jo ikke før man får problemer at man begynner med 'feilsøking' og legger merke til slike ting :-/
#14
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
torsdag 16. februar 2017, klokken 19:13
Kan kun svare for mine problemer med varmeanlegget her, og det er at jeg er fullstendig klar over at man ikke får samme varmeeffekt i ECO- modus. Varmeeffekten er, hos meg, noe varierende uavhengig av 'modus' og batterinivå. Ser også at den står på 'Høy' i klimainnstillingene.
#15
e-Golf / Sv: Dårlig varmeeffekt i bilen
torsdag 16. februar 2017, klokken 10:11
Kan komme med min erfaring her.

Vi fikk levert får e-Golf mot slutten av Januar 16, alt ekstrautstyr inkl. VP. Vi var veldig fornøyde med bilen, varmeapparat og det hele, frem til det ble foretatt en 'tilbake-innkalling utbedring' på varmeapparatet. Det stod i brevet at det kunne forekomme at varmeapparatet i noen tilfeller ikke funger slik det skal.

Før dette så hadde vi alltid forvarme-innstillingen på 22, og vi kjørte alltid med 22 eller lavere. Men etter denne 'utbedringen' var varmeapparatet, så ble det bare krøll. Dette var i september, og bilen har etter det vært inne 6- 7 ganger for feilsøking / utbedring.

Problemet er at vi føler varmeeffekten er 'varierende', og at vi må øke temperaturen i bilen noen hakk for ikke å fryse. Nå har vi fått byttet det meste og 'litt til' som har med oppvarming å gjøre i følge verksted. Har merket rett etter de siste 3- 4 verksted besøkende at den har varmet betydelig bedre i noen dager, før den igjen har blitt behov for å justere opp temperaturen.

Selvsagt kan vi bare justere opp temperaturen, og/ eller justere opp viften manuelt, men det kan jo ikke være sånn det er ment. Det fungerte jo utmerket tidligere. Har tenkt om det er en eller annen programvareoppdatering som krøller for å spare mer strøm på oppvarming også i Normal modus. Men det blir bare spekulasjoner fra min side.

Merker også forskjell på 'støy' fra bilen når den forvarmer. Tidligere mener jeg det var samme lyd hele tiden, litt som utedelen på ei varmepumpe. Nå er det mer varierende. Er jo greit at den ikke støyer så mye, så lenge den varmer som den skal :-)

Nå er det ikke så lenge siden den sist var inn, så jeg må teste litt mer før jeg kan si om den har blitt 'ok'. Så lenge forvarmer fungerer som den skal, så er det jo 'bare' å justere opp temperaturen et hakk eller 2. Men det er irriterende nok, siden man ikke kan endre på standard temperatur innstilling...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA