Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tom E.

#1
Etter siste programmvare oppdatering for 2 uker siden så er rekkevidden litt redusert på bilen, men det som plager meg mest er at den kraftige regen er forsvunnet nesten helt. Nå er det nesten ingen forskjell mellom D og L. Til og med når jeg bruker knappene bak rattet er den svakere enn når jeg brukte L før.

Mitt merkeverksted informerte meg om at siden undertegnede var blant de første i landet som fikk bilen ( medlem i mai gjengen 2017) og fremdeles er eier av bilen så er jeg prioritert som en av de første til å få skiftet batteri. Dette vil sannsynligvis skje rett etter nyttår var beskjeden jeg fikk.

Dessverre så glemte jeg å stille følgende spørsmål; Hvilket år snakker vi om her? Dette fordi jeg, som en evig optimist, forutsatte at det var januar 2022 som var intensjonen.  Jeg er bekymret for at vi her nå snakker om årsskiftet 2022/ 2023.
#2
Siste nytt i dag er at GM anbefaler alle eiere av Chevrolet Bolt om å unngå å parkere i parkeringshus eller i kjellere og å parkere i åpent lende minst 50 fot (15 meter) bort fra andre kjøretøy, bygninger og andre brennbare objekter.

Jeg er nå i full gang med å felle noen trær på eiendommen slik at jeg kan parkere hjemme på tunet i henhold til anbefalingen.

Nå syntes jeg allerede at det var litt tungvint med alle foregående råd fra GM om lading og parkering, men dette tar det hele til nye høyder.

Heldigvis har jeg 3 mål med tomt hjemme og kan parkere på jobben i havnen på utendørs lageret for tomme containere, men jeg innser nå at dette er i ferd med å bli utfordrende hvis jeg, for eksempel, ønsker å dra på et kjøpesenter eller IKEA med bilen.

Fikk siste programmvare oppdatering i går hos Opel, og indikert rekkevidde er redusert med ca. 15%.
#3
Vel, bilen får mye pepper i media nå, og det er helt på sin plass. Men, og dette er for undertegnede et viktig men, jeg har aldri hatt en bil som er så billig i drift, og, sett bort fra dette batteristyret, med så god kvalitet. Bilen er kvikk og morsom å kjøre, kjempepraktisk og faktisk litt sjarmerende. Eneste problemet jeg har opplevd var disse ubehagelige forsetene, men jeg fant en enkel løsning på internettet som fikset det problemet enkelt for kr. 11,-.

Jeg fikk min bil i mai 17 etter nesten 17 måneder på venteliste og jeg forventer å ha den til det ikke er mer igjen av den. Den passerer 100K på telleren de neste dagene.
#4
Og det som uroer meg litt:

The Chevy Bolt EV has been recalled twice for the risk of battery fire after a dozen fires in a little more than a year. The first recall was in November, with a fix provided in May, which did not fully work. GM then recalled them again in July after another fire on July 1 and a second on July 2. This recall has restricted vehicles to about 60% of the battery capacity, and vehicles should not be charged unattended or parked indoors. No fix is currently available.

Betyr dette at vi nå må akseptere at bilen kun vil lade til 60%? Mye av hensikten med bilen blir da borte hvis man kun har 60%, må parkere utendørs og ikke lade bilen uten tilsyn.
#6
Det kan da umulig stemme. Ikke et ord om noe slikt på hjemmesiden til Opel.
#7
Glemte også å ta med at jeg har ventet siden 28.12.2020. på en ny framlykt på førersiden. Fikk beskjed i dag om at jeg rykket opp i prioriteringskøen for forsendelse fra USA til Frankfurt. Nesten 6 uker og de er "snart" klar til å sende lykta fra USA.
#8
Det begynner å bli en lang rekke med irritasjonsmomenter her nå som, hver for seg, ikke er noen stor sak, men summen av det hele plager meg langt inn i sjelen. Jeg nevner følgende;

Bortfall av Onestar
Lading som nå må begrenses til maksimalt 90%
Delepriser som er helt hinsides for et billigmerke som Opel, særskilt med tanke på at bremsene på bakhjulene må skiftes etter kun 3 år fordi de ruster i fra hverandre.

Jeg føler meg lurt, utnyttet og ikke noe særlig verdsatt som en trofast Opel kunde i mange mange år. Jeg har klaget skriftlig men får ikke noe svar.

Hva gjør jeg nå?
#9
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Bytte bremser Ampera e
torsdag 03. desember 2020, klokken 05:49
Sitat fra: chargedup på onsdag 25. november 2020, klokken 09:25
Jeg har ikke skiftet bremser enda. Prøvde å finne video med Chevrolet Bolt, men overraskende nok er det relativt få som faktisk har skiftet de i USA. Er noen som har skiftet bremser i Norge ifølge facebook og prisene hos Opel er på Porsche nivå, mellom 20 og 30'. Sies at man ikke trenger noe spesialverktøy av det jeg har lest på facebook, men om de mener generisk kodeleser er "spesialverktøy" er jeg usikker på.

Delene finnes på feks eurodel eller hvis du vil ha litt mer fancy/bedre/sportslige osv https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=195924164

Jeg måtte bytte bakbremsene på service for 2 dager siden. Det kostet kr. 11.000,- med arbeid for skiver og klosser hos merkeforhandler. De var rustet og ødelagte,

Kan det stemme at bremsene blir ødelagte etter 3 år?

Hadde det ikke vært for pandemien så kunne jeg flydd til USA, kjøpt nye skiver og klosser, tatt dem med meg hjem og spart penger. Se bare her:
Bremseskive bak pr. stk. = kr. 2.584,51,-
Bremseklosser bak = kr. 1.209,13,-
Sleng så på 25% til staten på toppen av dette.

Jeg er litt usikker på miljøgevinsten ved å eie en elbil hvis man skal måtte fly til USA med jevne mellomrom for å kjøpe forbruksdeler til bilen.

Tipset mitt (hvis det ikke kommer noe svar eller noen her inne har byttet bremser) er å enten spørre på facebook gruppene eller høre med finn selgeren (fra facebook tolket jeg at han hadde muligens kjøpt 2 sett og dermed byttet på sin egen bil allerede).
#10
Sitat fra: Rosstopher på søndag 24. mai 2020, klokken 08:29
Den tweeten tolket jeg som at Cybertruck i utgangspunktet bare skal selges i Nord-Amerika, og at det sannsynligvis kommer en versjon for resten av verden en eller annen gang. Høres ikke bra ut.

De har tatt imot mine reservasjonspenger så de får bare hoste opp med bilen til høsten neste år!

Og til størrelsen; Jeg skal ikke lukeparkere i Oslo så jeg har absolutt ingen utfordringer med størrelsen eller vekten på bilen. Jeg bor på bygda og trenger plass til børsa, motorsag og bikkjer. Bring it on!
#11
Sitat fra: arthur på tirsdag 05. mai 2020, klokken 19:40
Er det så dumt å vurdere en Opel Ampera i dag til 335.900 fra Mobile i f.eks Drammen? Hva er det denne bilen ikke har, eler gjør, som en tilsvarende bil har, eller gjør, men koster langt mer? Er ikke avhengig av så hurtig lading og kan leve greit uten f.eks app. Som pensjonist har man bedre tid og lite behov for barneseter og/eller barnevogner eller stor bagasjeplass.

Noen tanker?

https://mobile.no/kampanjer/opel-ampera-e-01339?utm_source=Googler%20s%C3%B8k&gclid=Cj0KCQjwncT1BRDhARIsAOQF9Ll2jP46uQToo7ikfhMJZTnXhgsiP7s6EOUJUwFBCURoyyFd4D72vDkaArn9EALw_wcB

Jeg har hatt min Opel AE i 3 år nå og kjørt den 70.000 km. Den har fungert upåklagelig. Jeg er faktisk positivt overasket over den gode kvaliteten på bilen. Kanskje ikke den beste bilen under en ekstrem norsk vinter og opp en bratt bakke, men jeg har ingen problemer med å anbefale bilen til andre.
#12
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ryggekamera har blitt ubrukelig
tirsdag 25. februar 2020, klokken 12:43
Jeg har kun brukt høytrykks spyler på bilen.
#13
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Ryggekamera har blitt ubrukelig
mandag 24. februar 2020, klokken 08:38
Ja, mitt ryggekamera er også blitt dårligere. Merkelig nok så fikk jeg også bilen 31/5-17 og den er nå gått nesten 60.000. Tilfeldig?
#14
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
fredag 10. januar 2020, klokken 11:04
Det gikk bare noen timer på å få pengene tilbake.

Nå venter jeg på en Cybertruck istedenfor. Den kommer med 4 WD!
#15
Sitat fra: Topsy på fredag 20. desember 2019, klokken 20:56
Sitat fra: Tom E. på fredag 20. desember 2019, klokken 16:59
Og hvis Elon er genial nok til å også få CT til å bli både flygende og flytende så har jeg Dekksoffisersertifikat klasse 1 og LAPL-(A).

CT faller utenfor både vekt, antall passasjerer og antall motorer for LAPL 🤣

Æsj, jeg satset på at ingen her inne ville sitte inne med den kunnskapen. Hvis CT blir flyvende så får jeg ta turen over dammen og oppgradere sertifikatet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA