Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jlan

Sider: [1] 2 3 ... 76
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilen må betale fullt
« på: Onsdag 19. Juni 2019, klokken 13:19 »
Jeg skjønner ikke problemet. La elbiler fortsatt betale halv takst, og så setter man bare bompengetaksten til det nivået man trenger for å få inn de pengene man må ha inn. Om 100% kjører elbil så må vel takstene dobles da, siden elbil skal betale maks 50%. Om 20% kjører elbil holder det å øke takstene noen få prosent.
Ja det er opplagt det beste prinsippet. Det trenger ikke være akkurat 50% heller. Noe lignende kunne vært gjort med engangsavgiftene også, først bestemme hva den totale avgiftsinntekten skal være, og så fordele kostnadende på de forskjellige kjøretøygruppene etter en formel som gir samme totalbeløp uansett.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Enova burde støtte eierne av hydrogenbiler.
« på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 12:54 »
Godt forslag.  Tilsvarende burde Enova også støtte nedlegging av de andre hydrogenprosjektene som går på innenlands transport i Norge. Det dreier seg bla.a om et stort fergeprosjekt i Rogaland, og om pilotprosjekter for tog og busser på hydrogen.
https://www.tu.no/artikler/sv-far-flertall-for-a-teste-hydrogentog-pa-rorosbanen-raumabanen-eller-nordlandsbanen/447810

Disse prosjektene vil kunne erstattes av batteriløsninger. Selv for de mest krevende innenlands transportene på sjø og land er det eneste som skal til egentlig utvikling av batteribytteløsninger, slik at man kan ta med seg et oppladet batteri, for eksempel som en egen vogn eller en container. 

For godstransport på vei vil krav om elektrifisering kunne være en god måte å få kontroll på utenlandske vogntog fra lavkostland.

3
Tesla / Sv: Service request nå tilgjengelig i appen
« på: Lørdag 15. Juni 2019, klokken 12:12 »
Jeg har ikke booket i appen, men ser nå at det ligger en avtale der i august, som de også har sendt meg på e-mail. Hva de har tenkt å gjøre fremgår ikke noen av stedene, men det er antagelig en gammel klage de nå har behandlet.

4
Elbiler i media / Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
« på: Tirsdag 11. Juni 2019, klokken 09:28 »
Kan jo ha litt med liggetid ved kai å gjøre? Er vel flere steder hvor passasjerene er ubekvemme med rutetabeller med færre avganger grunnet ladetid. Andre steder eksperimenterer en med batterilektere til cruiseskip fordi det lokale strømnettet er for svakt.
Litt OT - men det blir allerede plassert batterier som buffer på fergekaiene, på grunn av svakt strømnett. Det forekommer meg som relativt enkelt å bare ta med seg de oppladede batteriene på overfarten, i stedet for å gå til en veldig komplisert hydrogenløsning for å redusere liggetid.

5
Elbiler i media / Sv: Hydrogenstasjonen i Sandvika sprengt i lufta
« på: Mandag 10. Juni 2019, klokken 22:29 »
Og hva med dette prosjektet, hvor man skal kjøre flytende hydrogen fra Frankrike til Rogaland for å lage strøm til en ferge som kunne ha ladet på lokal strøm?
https://www.tu.no/artikler/norled-bygger-hydrogenfergen-i-norge/466005

6
Lading av Tesla / Sv: Lade på ujordet stikk
« på: Mandag 10. Juni 2019, klokken 21:55 »
Takk for innspill, blir litt mye å drasse med seg, men det får gå. Har liggende 20m med 4mm2 med blåstikk i hver ende, får kjøpe inn og supplere med 2,5mm2.
Det bør gå fint, ihvertfall om du setter strømstyrken litt lavt, og det ikke er ekstremt langt til sikringsskapet allerede. Selv på steder med litt lav spenning er det gjerne bedre om natten.
http://holteindustri.no/beregning-av-spenningsfall

7
Model X / Sv: CCX adapter/fix bestilt
« på: Torsdag 06. Juni 2019, klokken 17:17 »
Det er for at jeg ikke har chademo adapter og hadde ikke planer om å kjøpe det. Nå blir det tur med kun type2 og umc
https://electrek.co/2016/03/02/fastned-tesla-chademo-adapters-charging-stations/

8
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 16:56 »
Er det ikke mere sosialt at alle får like mange passeringer? Dagens løsning lar jo de fattige ta ulempene. Jeg er sikker på at tekniske løsninger kan gjøre dette mere rettferdig enn dagens løsning.
De fattigste har antagelig ikke bil. Vil du da at "rikinger" skal kjøpe bil til dem, og låne den når de har brukt opp sine egne klipp?

Hvor langt tenkte du at denne sosiale profilen skal gå ? Skal alle få tildelt et gitt antall kWh strøm?  Gratis skoleplass for kun to barn? En gratis sydentur pr. år for alle?

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 16:22 »
Kanskje det har noe med prisforskjellen å gjøre?  :D

Kanskje....
Men både e-tron og I-Pace solgte fler enn 10ggr så mange biler. Kanskje elbilmarkedet begynner å ligne mer på det ordinære markedet. Dvs at tradisjonelle sedaner selger dårlig når man kan få CUV/SUV alternativer.
Jeg tror Model S nybilsalg først og fremst er utsatt for intern konkurranse fra Model 3. Spesielt etter at den fikk hengerfeste vipper nok mange nybilkjøpere over.  Og endel bytter fra Model S til Model 3, så det er  mange brukte Model S tilgjengelig.

10
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 15:48 »
Jeg synes ikke det er greit med rushtidsavgift i heletatt. Vil man begrense antall biler i rushtiden kan man løse det problemet uten å blande inn penger. En løsning er å bruke klippekort. Slik noen foreslo på Reddit - da kommer ikke rikfolk bedre ut enn fattigfolk:
Jeg liker heller ikke å betale bompenger, men jeg innser at på noen steder så må det tiltak til for å unngå køer.  Og det blir veldig vanskelig å lage en sosial profil på slikt. Spesielt når det er knyttet til et kjøretøy og ikke til en person. Det åpner bl.a. for diverse grå og svarte avtaler, og kan lett føre til unødvendig rushtrafikk.  De som har et stort behov for å kjøre bil i rushtiden uten å ha råd til det, får heller få skattefradrag eller en annen form for støtte.


11
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
« på: ſøndag 02. Juni 2019, klokken 12:02 »
Ja det litt av poenget at moms og engangsavgift skal beregnes med dagens regler som om bilen ikke hadde batteri (-50.000 i verdi) og null vekt for batteri (vekt regnes som 1300 i stedet for 1600).
Jeg spinner litt videre på ditt forslag.

Ladbare hybrider får allerede et vektfradrag på 23 prosent (hvis de har elektrisk rekkevidde over 50 km). Så får de ytterligere fradrag basert på gjennomsnittlig utslipp. Det var jo dette som var utgangspunkt for den foreslåtte "Tesla skatten". Hvis man kalkulerer en ren elbil som hybridbil vil altså bare biler på litt over 2 tonn få engangsavgift.  Så kanskje man likegodt kan beholde den gjeldende modellen for vektavgift, og heller fokusere på ditt forslag for subsidiering av batteriet.  Altså ca 94000 i fradrag for en Tesla Model 3 LR, som nå har et momsfritak på ca 120000.

Årlige kostnader har også en betydning. Årsavgiften stimulerer jo folk til å kvitte seg med fossilbiler, mens omregistreringsavgiften gjør dem mindre attraktive å kjøpe. Det vil da antagelig øke vraking, noe som kanskje er greit nok. Men det vil også øke eksport av brukte fossilbiler fra Norge - det er kanskje ikke så bra.

Så er det kostnader ved bruk, her er det vel greit om man skiller kostnader til veikapasitet og kostnader ved forurensning. For eksempel slik at elbiler bare betaler rushtidsavgift, da de egentlig ikke  er til vesentlig plage når de kjører utenom rush.

12
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
« på: Lørdag 01. Juni 2019, klokken 20:39 »
Ketill Jacobsen, jeg synes forslaget ditt har mye for seg, men jeg får ikke detaljene i beregningen din til å stemme helt. Du trekker fra 50000 for batteriet før du beregner moms. Da "taper" vel staten 12500 i moms? Mens vektavgiften har fradrag for utslipp under 70 og 40 g/km.  Hvis du tar hensyn til det, så blir den vel 0 i ditt eksempel?

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/avgiftssatser-2019/id2614443/

13
Model X / Sv: Er DAB+ radio ikke standard lenger i Norge
« på: Onsdag 29. Mai 2019, klokken 07:47 »
Jeg rapporterte manglende DAB cover art som en  bug for et år siden og fikk dette svaret etter å ha eskalert rapporten:


On 2018-03-13 2:10 AM, Customer Support Tesla wrote:
> Hello,
>
> Thank you for contacting Tesla. I completely understand your concern and apologize for the current experience. The issue is still under investigation and should be resolved soon. Unfortunately, we do not have any ETA on it. However,our teams are aware and hopefully, it will be resolved soon. I have forwarded your valuable feedback to our engineering team and can assure you that the right people will get this information. Please let me know if there is anything else I can do to assist you.
> Thank you for your patience!
> Best Regards,

> ------ | Executive Care
> 45500 Fremont Blvd | Fremont, CA 94538

15
Lading av Tesla / Sv: Tipse om Supercharger-plasseringer
« på: Tirsdag 28. Mai 2019, klokken 10:15 »
Man vet jo aldri med Tesla, men det er mange år frem ja, og Handelsparken i Lyngdal vil nok være svært interessert i å beholde en stor SuC også når den nye E39 kommer, for traseen ligger et par km unna senteret.

Og så er det jo også en stor SuC ved Lillesand 6 mil østover fra Mandal, en ved Bygland og 11 mil nordover, og en i Hjørring, 6 mil+ferge sørover.

Sider: [1] 2 3 ... 76