Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - jlan

Sider: [1] 2 3 ... 103
1
Model 3 / Sv: Sprekk i bakvindu
« på: Tirsdag 26. Mai 2020, klokken 12:50 »
Jeg oppdaget en liten sprekk på innsiden av bakruten (som nå er blitt større)  og kjørte innom Tesla service. Kundemottaker kom ut og tok bilder, og ga meg time om to uker "for å se på det".  Jeg spurte om de ville bytte ruten ved neste besøk. Nei de hadde kanskje ikke ruter på lager, så jeg måtte ikke regne med det. Jeg forsto ikke helt logikken med å ta bilen inn igjen hvis de ikke hadde rute, men jeg lot det ligge.

2
Model 3 / Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 13:17 »
Jeg vet ikke om det gjelder generelt, men en bil jeg hadde (MGF) ble betydelig bedre med bredere dekk bak enn foran. Jeg tror det skyldes at når dekkene begynner å klatre i kanten av sporet, så trekkes de den veien. Når bakhjulene begynner å klatre først, så vil altså bilen svinge tilbake i sporet. Samme effekt tror jeg en kan få hvis en har mindre slitte dekk med rettere skuldre foran.

3
Tesla SW og AP / Sv: Etterlat ikke folk i bilen når du går vekk selv
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 09:52 »
Hva slags advarsel tenker du egentlig det skulle vært? For alle som har sentry på auto skulle den varslet hver gang fører forlater bilen? Kunne blitt mye mas..
Det kunne jo for eksempel vært advarsel hvis det sitter noen i passasjersetene. Men det å registrere alle telefoner som nøkkel var et godt tips. Selv om det kanskje ikke er tilrådelig for alle.

4
Tesla SW og AP / Sv: Etterlat ikke folk i bilen når du går vekk selv
« på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 14:24 »
Jeg har vært ute for det samme med barn og farmor i baksetet, og det burde virkelig vært en klar advarsel mot dette. Lydnivået var høyere enn det jeg normalt utsetter meg for uten hørselvern. Heldigvis var det bare snakk om sekunder, og barnet holdt for ørene.

5
Tesla SW og AP / Sv: Korreksjon av fartsgrenser i OSM ser ut til å fungere
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 08:52 »
Vi kan nå uansett prøve å bidra, ved å rette opp feil vi finner i OSM.  Abetterouteplanner bruker ihvertfall OSM, og for oss som bruker den er det jo en fordel om fartsgrensene er riktige der.

6
Model 3 / Sv: Skal det aldri komme skiltgjenkjenning?
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 08:47 »
Det kan se ut som den beste løsningen inntil videre er å få på plass en oppdatert database.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51576.0

7
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Fredag 24. April 2020, klokken 17:57 »
Hva skjer her? Masse hakk på hengslene på høyre bakdør.   :o

Hva kan forårsake dette?
Min var slik ved levering. De lakkerte det sånn noenlunde mens jeg ventet. Jeg tror det må ha skjedd under montering av dørene. Det er vel en svaksynt robot som har den jobben kanskje.

8
Model 3 / Sv: Tilhengerkontakt
« på: Mandag 20. April 2020, klokken 12:03 »
Jeg har laget en lang adapter for bruk med lånte hengere med 7-pins kontakter. En thansen 13-pin - 13-pin spiralkabel hvor den ene 13-pin er byttet til en hunkjønn 7-pin (Varenr.: 40184). Det blir jo litt ekstra kabel å håndtere, men så slipper jeg ihvertfall å subbe nedi og ødelegge pluggen på den lånte hengeren. Den andre 13-pin er gjenbrukt på min egen henger.

9
Lading av Tesla / Sv: Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.
« på: Fredag 17. April 2020, klokken 18:38 »
...
Vil jeg kunne bruke denne ladekabelen på min ladestasjon (1-fas 32a kurs)? I så fall, vil den gi redusert KW til bilen?
Det følger vanligvis med en 3-fase 32A kabel.  Da får du ca 7kW på enfase. Hvis du har en 16kW lader i bilen så krever det et  400V 3-fase TN anlegg for å få full effekt. Med  230V 3-fase IT anlegg kan du få ca. 8.5kW.

10
Model 3 / Sv: Norsk tilpasset Tesla fullskjerm video
« på: ſøndag 12. April 2020, klokken 20:19 »
 :+1: :+1:

11
Model 3 / Sv: Norsk tilpasset Tesla fullskjerm video
« på: ſøndag 12. April 2020, klokken 17:36 »
Det er flere alternative måter å gjøre det på. Hvis en tar opp youtube i underholdning, og prøver å logge på (noe som ikke fungerer for meg), så kommer det opp hjelp (eller help) nederst. Klikk på den og deretter på feltet med 3x3 prikker oppe til høyre. Inni der finner en google search.

Ang. google pålogging  så finner browseren login navnet mitt, og ber meg verifisere at jeg er meg, men så kommer det opp et nytt vindu. Jeg får hverken mulighet til å legge inn en annen bruker eller passord.


12
Model 3 / Sv: Luft til baksetene - knapp for å aktivere
« på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 19:05 »
Jeg har ikke lagt merke til den knappen før, men det ser ut til at varme bak går på når "auto" er på. Jeg har ikke klart å verifisere at den påvirkes av setesensorene.

13
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Mandag 06. April 2020, klokken 16:14 »
Det faktisk av og til den som bremser opp som får skylden ja.
https://www.tv2.no/a/6530173/

14
Model 3 / Sv: Nakkestøtter bobler
« på: Fredag 03. April 2020, klokken 11:25 »
Chill mode og hatt.

15
Model 3 / Sv: Hvilken takboks?
« på: Onsdag 01. April 2020, klokken 08:23 »
Rekkevidden øker nok når man rygger...
Elbiler lader seg opp når man rygger! Det er det mange som ikke er klar over.
Jo, men så er det slik at kilometertelleren teller nedover når man rygger (bare prøv). Dermed så mulipliseres ladet energi med en negativ utkjørt distanse, og det vil altså fremstå som et forbruk.

Sider: [1] 2 3 ... 103