Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mikaelf

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Model Y / Sv: Model Y, 550 km rekkevidde skal komme
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 19:08 »
Det undrer meg at min første '19 M3 LR har en egenvekt 1856kg mens den nåværende '21 M3 LR 82kWh har 1844kg. Er det et dokumentert fakta at redusert nyttelast er en konsekvens av økt vekt av batteriet?
Da måtte Tesla redusere vekten betydelig av andre komponenter?

2
Model Y / Sv: Model Y, 550 km rekkevidde skal komme
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 16:05 »
Could you elaborate please what happened with the new M3 LR ?

3
Ser den, men greit å vite uansett. Jeg får sjekke med Tesla

Gjerne oppdater oss med svaret du får Bjoris. Jeg har akkurat det samme dilemma 🙄

4
Model Y / Sv: Model Y fra Berlin får nytt batteri
« på: Mandag 10. August 2020, klokken 11:22 »
Men da blir den jo kanskje lettere og det er jo ingen ulempe :)

...og ikke minst kortere ladetid, med forbehold tilsvarende ladehastighetkarekteristikk :)

5
Model 3 / Sv: Ladekabel-lås virker ikke - lavere ladehastighet?
« på: Torsdag 02. Juli 2020, klokken 10:20 »
Jeg har ikke opplevd det samme heldigvis, men definitivt ville test selv på en SuC før å dra på lang tur. Kanskje de på service senteret vil prioritere deg hvis du kan dokumentere at lading på SuC er ikke mulig å gjenomføre?

6
Model 3 / Sv: Bluetooth - Telefonproblem
« på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 12:15 »
Hvilken sw versjon gjelder dette?

7
Model 3 / Sv: Ettermontering av hengerfeste for Tesla Model 3 Performance.
« på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 09:40 »
Er framleis utruleg at Tesla er så tverre på dette. Skulle tru at dei verkeleg kunne trengt litt god PR om dagen, med svakt sal og diverse negative saker i media, som her: https://www.motor.no/artikler/elbil-bileier-med-gruppesoksmal-mot-tesla-etter-rustskader/

Den offiselle forklaringa om typegodkjenning (sjå https://www.tu.no/artikler/derfor-er-det-usannsynlig-at-elbiler-uten-hengerfeste-kan-fa-det-senere/466460) er jo bullshit, så då er det vel eigentleg to forklaringar igjen: 1. spekulering i at folk kjøper ny bil for å få hengerfeste, eller 2. bekymring for at folk skal renna ned servicesentra. Kva anna kan det vera som forklaring?

3. Latsomhet ?

8
Tesla SW og AP / Sv: Stillestående hindringer
« på: ſøndag 07. Juni 2020, klokken 16:14 »
Jeg er virkelig bekymret over bilens evne til å detektere en så massiv hindring på veien , uansett AP på eller ikke. Det er ikke bare kameraer , men også radarer som skulle detektere hindringer og for min egen sikkerhet jeg håper Tesla kan komme med en troverdig forklaring ellers oppdatering for å unngå slike katastrofale hendelser. Jeg er klar over sjåførens ansvar, men samtidig mener at sikkerhetsteknologien i en moderne bil bør være pålitelig for å stole på i en fremtidige selvkjøringsevne.

At radaren registrerte lastebilen er nok ganske sikkert. Men så lenge hindringen er rolig blir den ignorert av bilen. Hvis den skulle ta hensyn av alle hindringer som er foran bilen ville den bli håpløs og kjøre.
Tenk deg at bilen kommer til en skarp sving og er trær, biler eller skilt som står på utsiden
 av veibanen. Bilen ville da bråbremse. Slik er det med alle biler med radar. Men at bilens kamera ikke kan register at en lastebil ligger i veibanen forteller sitt. Det er nok lenge til vi vil oppleve at bilen blir fullstendig selvkjørende.

Helt enig med deg om at det er lenge til vi får en virkelig selvkjørende kunskap i våre biler, og jeg er også skeptisk til at det blir en gang mulig for Tesla å oppnå dette med nåværende hardware.

Det som gjelder begrensningen med radaren, jeg tenker at et avansert sikkerhetssytem som Tesla biler har bør kunne korrelere overfor informasjon fra de ulike sensorerne. Systemet har både radar informasjon og bilder fra kameraer pluss sonar data i sanntid (ikke minst sytemet vet svingradiusen til forhjulene). Med samlet data fra disse sensorene, systemet burde forstå om en hindring er på veien rett foran bilen eller det er en stort reklameskilt som ligger ved siden av veien. Dette er min hypotese og forventning basert på flere 10 års datafaglig arbeidserfaring (som ingen mote betyr at jeg er ekspert på bilsikkerhetssystem utvikling :) ).

Uansett, som en ellers kjempefornøyd eier av en M3, kan jeg desverre ikke stole på bilens sikkerhetssytemet slik Tesla fremstiller i dag og de uavhengige testene også får mindre troverdighet fra min del etter slike alvorlige episoder.

9
Tesla SW og AP / Sv: Stillestående hindringer
« på: Torsdag 04. Juni 2020, klokken 19:35 »
Jeg er virkelig bekymret over bilens evne til å detektere en så massiv hindring på veien , uansett AP på eller ikke. Det er ikke bare kameraer , men også radarer som skulle detektere hindringer og for min egen sikkerhet jeg håper Tesla kan komme med en troverdig forklaring ellers oppdatering for å unngå slike katastrofale hendelser. Jeg er klar over sjåførens ansvar, men samtidig mener at sikkerhetsteknologien i en moderne bil bør være pålitelig for å stole på i en fremtidige selvkjøringsevne.

10
Jeg har ikke lagt merke til så høy temperatur i kupeen og heller ikke appen har rapportert så høy verdi når utetemperaturen er rundt 15C og bilen sto ute lenge.  ???

Kanskje det er verdt å sjekke med SC om ikke sensoren som svikter?

11
Tesla SW og AP / Sv: Tesla starter betaling av Premium Connectivity
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 10:53 »
Jeg gikk ut og sjekket nettopp, det står fortsatt Premium connectivity og Included package under.
Utførte også en hard reset for å være sikker.

Kan det være noe sammenheng med når en reserverte bilen (jeg lagt  inn reservasjonen min dagen før lansesringen) 

12
Tesla SW og AP / Sv: Tesla starter betaling av Premium Connectivity
« på: Fredag 22. Mai 2020, klokken 10:35 »
Interessant nok, jeg har også fått en slik melding, husker ikke med hvilken utløpsdato.
Ser nå at på Tesla kontoen min står fortsatt "Gratis, ubegrenset" for Premium connectivity, hvilken status har dere som mistet dette i dag på kontoen deres?

13
Tesla SW og AP / Sv: Tesla starter betaling av Premium Connectivity
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 13:30 »
Skal man få alle tjenester fungere likt som i dag med "Premium connectivity" (real time traffik, etc.) ved å koble opp via mobil hotspot?

14
Model 3 / Sv: Spotify bruker data når bilen står parkert
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 14:29 »
Opplever stadig at telefonen spiller av Spotify i bilen når jeg helst skulle hatt det i stua.
Trodde dette var endret i en av oppdateringen, og at man fysisk måtte sitte i bilen for å få koblet opp lyden...

Jeg har opplevd det samme tidligere. Logget jeg av fra Spotify i bilen og fjernet også bilen fra Spotify tilkoblede device-er. Logget inn på nytt i bilen og siden dette opplever jeg ikke at bilen spiller fortsatt etter jeg forlater den låst. Verdt et forsøk  :-\

15
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 08:53 »
Jeg ville ringe Tesla og be dem å undersøke nøye eller booke en servicetime fra appen.
Jeg har følgt med forumet lenge, kan ikke huske at det var noen med en en slikt vedværende problem :(

Sider: [1] 2 3 ... 6