Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FroBe

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Hvordan starte forvarming uten app
torsdag 18. januar 2024, klokken 19:08
Det er fire måter å varme batteriet på en Leaf:
1. La utetemperaturen synke til -25°C, da startes automatisk varming.
2. Koble til hurtiglader, da stiger temperaturen i batteriet mens det lader.
3. Belaste batteriet hard i lang bratt motbakke.
4. Regenerere lenge i lang bratt nedoverbakke.

Batteriet på Leaf er luftkjølt, så et oppvarmet batteri kjøles fortere på vinteren enn på varme sommerdager.

Jeg får kombinasjon av både 4 og 3 når jeg pendler via verdens dypeste undersjøiske tunnel.
I tillegg får jeg litt luftoppvarming av batteriet siden temperaturen nede i tunnelen aldri synker under +10°C. All snø og is på bilen smelter også nede i tunnelen.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
mandag 08. januar 2024, klokken 19:54
Jeg har heldigvis bilen stående like utenfor huset, dermed kan jeg vekke bilen med fjernkontrollen uten å måtte gå ut.
På jobb må jeg starte kald bil, med mindre jeg går opp til rett etasje i parkeringshuset for å vekke den. Avreise varierer, dermed er det vanskelig å programmere.

Jeg kjøpte bilen brukt i 2020, og app-kontrollen fungerte bra et år eller to.
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan appen
mandag 08. januar 2024, klokken 18:14
Jeg antar at Android-appen min er stabil, men at 2019-modellen min er ustabil.
Appen får sjelden kontakt med bilen, med mindre jeg vekker bilen først...
(Låser / låser opp med fjernkontrollen, eller åpner dør / kobler ut lader).
Antar at bilens 4G-kommunikasjonsmodul går i sovemodus. Har hørt at andre har samme problem.
Dette kan skje allerede etter 30 minutter, selv om begge batteriene i bilen er gode.

Når bilen er våken tar det fra 5-30 sekunder å få respons fra appen.

Min gamle Volvo fra 2012 har en mye bedre app med flere funksjoner, og den virker alltid (med mindre bilen har stått parkert en uke). Mulig Volvo On Call forsvinner om 2G-nettet legges ned neste år.
#4
For meg er adaptiv cruisekontroll, Carplay, raskere hjemmelading og 360 kamera viktigere enn nybilgaranti.
Jeg ville ikke byttet min 4 år gamle Tekna med utgått garanti (100 000 km) mot en ny Visia.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Problem med skjerm/stereo
tirsdag 27. juni 2023, klokken 18:12
Min 2019-modell fryser og restarter seg et par ganger i året, men jeg bruker Android Auto daglig.
Noen ganger får jeg høre DAB-radio mens skjermen er sort, andre ganger har den blitt taus.

Om skjermen ikke restarter automatisk er det mulig å tvinge den til å restarte ved å trykke inn begge skruknottene (volum + søking) samtidig og holde dem inne i 10 sekunder.
#6
I dag fikk jeg varsel om ny programoppdatering på skjermen i det jeg kom hjem.
Lot være å stoppe bilen, og fikk lastet ned og installert 283C32311E.
Den ser ut til å fikse nedlasting av kart via USB.
Jeg fulgte veiledningen her: https://www.speakev.com/threads/recent-nissan-leaf-software-update-anyone.175584/page-2
Installerte TomTom-program på PC som jeg lastet ned herfra:
https://apps.nissan.navshop.com/no_no/
Trengte ingen registrering eller innlogging.

Etter jeg hadde kopiert ut kartlisensen fra bilen på en 16GB USB (NB! Max 32 GB, 64GB USB vil ikke virke) og satt USB-pinnen inn i PC rapporterte det nye TomTom-programmet at det var 33 kart-oppdateringer for meg. Hadde kun plass til 6GB i systemet, så kunne ikke velge alle.
Bilen min er 2019-modell, og jeg hadde kartversjon 17445_0_1 fra før. Fikk nå oppdatert til 17445_0_13.

NB! Det er tydeligvis begrenset tid for å kunne laste ned nye kart, jeg fikk beskjed om at gratis oppdatering går ut på dato 30. juni 2023. Det er litt over 1 uke, flaks at jeg fikk oppdatert i tide.

Den gamle Hjem og jobb-adressen virket ikke lenger, så disse måtte jeg legge inn på ny, men ellers ser alt ut til å virke som det skal.
#7
Det er ingen minnekort i Leaf nyere enn 2018, men de har 4G og WiFi.

Edit:
Ser at jeg også måtte reaktivere Android Auto da jeg plugget i mobilen i dag morges.

Antar at oppgraderingen kun gjelder for multimedia-skjermen, og at den kom OTA.
#8
Har hatt min 2019-modell i 3 år nå, men har aldri fått noen oppdatering før.
Har selvfølgelig prøvd å søke etter oppdateringer i menyen, og bilen har vert til årlig service hos lokal Nissan-forhandler.

Det dukket plutselig opp et varsel om oppdatering på skjermen i dag.
Måtte stoppe bilen med parkbrems på og la den stå påslått.
Etter 10 minutter venting og et par sorte skjermer var oppdateringen ferdig installert.
DAB var taus under oppdateringen, men klimakontrollen fungerte normalt.

Ny versjon er 283C30861E, ser andre har fått denne for 2 år siden.
Språk på skjerm ble nullstilt til engelsk, og klokken til 12-timers.
Måtte logge på WiFi hjemme på nytt, men Blåtann husket mobiltelefonene.
Lyd i ryggesensor er forandret, den fikk lysere tone.

Er det vanlig at Nissan er så treg med oppdateringene?
#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Periodisk nøkkelfeil?
torsdag 05. januar 2023, klokken 14:01
Nytt batteribytte i hovednøkkelen, merket at jeg måtte vri meg mot bilen for å få låst opp døren når nøkkelen ligger i lommen. Bil varslet om lavt batteri på nøkkel.
Et Energizer CR2032 varte 2 år og tre uker, eller 55 000 km.
Denne gang ble det et GP-batteri.
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Epost om oppdatering av you+nissan
onsdag 17. august 2022, klokken 14:17
Jeg har ikke fått en slik mistenkelig epost siden jeg ikke var registrert på You+ Nissan.

Tenkte så at You+Nissan kanskje var noe jeg burde registrere meg på, men det var lettere sagt enn gjort. Jeg kom aldri lengre enn "Lag ditt eget rom" før det var umulig å fullføre registreringen.
Til slutt måtte jeg gi opp å registrere meg på nettsiden, og måtte få kundeservice til å registrere meg. Nå kommer jeg inn.
#11
Abonnementet på fjernkontrolltjenesten min var tydeligvis gått ut på dato, men jeg fikk ikke varsel om dette. Samtidig som dette da automatisk sluttet å virke ble kart-abonnement som ikke var gått ut på dato avbestilt av systemet.

Nissan har gjenopprettet abonnementene mine, med en måneds levetid.
Det er ingen valg i Nissan Store for kjøp av abonnement, det er kun mulig å avbestille. Etter å ha stilt spørsmål om dette får jeg svar fra kundeservice:

"Systemet for betalingsabonnementer i Nissan Store er enda ikke klart, og kunder ligger derfor inne med korte midlertidige abonnementer.

Derfor er det ikke mulig å fornye enda, så vi anbefaler at du sjekker igjen om to uker. Det kan være at tjenesten er på plass da, men det er stor sannsynlighet for at du vil i stedet få tilgang til enda en gratisperiode som du må godkjenne."


Bilen er god å kjøre, men Nissan sliter litt med datasystemene sine...
#12
Etter jeg låser opp bilen og åpner panseret måler batteriet 12,3V.
Antar da at det er systemer i bilen som er blitt vekket opp, og trekker litt strøm.

Batteriovervåkningen i Volvoen viser 12,6V, men da uten at bilens systemer er vekket fra dvalen.

Har forstått at blybatteriet lades hver gang bilen lades, dermed blir det ladet nesten hver dag.
Prøvde å sette en intelligent lader på blybatteriet i vinter, men da var det allerede fulladet.
#13
I dag morges var klimakontroll og posisjon forsvunnet fra NissanConnect appen da jeg sto opp kl 6:30, og når jeg nå jeg sjekker eposten finner jeg en epost fra Nissan kl 06.11 med bekreftelse på at kart/trafikk og fjernkontrolltjenester var blitt avbestilt av meg.

Er dette noe flere har opplevd, og hvem må man kontakte for å få fikset opp i dette?
#14
Er det noen som vet hva følgende melding på skjermen kommer av?

Systemet er låst.
Grønn.
Ta kontakt med din Nissan forhandler


Kona fikk se denne skjermen da hun skulle kjøre ombord på ferja.
Ellers merket hun ingen forskjeller på bilen.
#15
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Stå i lader eller ikke?
mandag 11. april 2022, klokken 21:36
Radaren min begynte å jukse etter et par vask med høytrykkspyler, og gav til slutt konstant feilmelding.
Den ble byttet på garantien før bilen var 2 år gammel. Jeg bruker adaptiv cruisekontroll på 80% av kjøringen min, det ble slitsomt da den ikke virket.
Om man ikke skraper ruta eller forvarmer bilen vil ikke kameraet over speilet se noe. Der kan man også oppleve problemer med dugg hvis man har mye fuktighet i bilen.

Jeg kjører 8 mil daglig, og lader hver dag. Koblet i ladekabel sent på kvelden slik at batteriet ville ha 80% når jeg skulle på jobb (standardkabelen lader omtrent 5% batteri per time). Da takler regenereringen 7% nedoverbakkke med 290 høydemeter fall, uten regenerering ville den slitt på bremsene. En annen fordel er at batteriet lever lengre når det holdes mellom 20 og 80%.

Edit: Nå har jeg kjøpt Wallbox lader, og kan justere strøm og ladetid slik at jeg ikke er avhengig å plugge inn på et bestemt klokkeslett for å få 80%.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA