Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - hemi

Sider: [1] 2 3 ... 183
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 30. November 2022, klokken 07:40 »
vi fyrer hardt med ved om dagen, men bruker 100kwt+ lell.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Onsdag 30. November 2022, klokken 07:38 »
De som stemte AP/SP/SV er vel storfornøyde, de har masse penger, og enda mer å gi bort

Vi andre...............



3
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 14:20 »
e-up og i3 er kongebiler for oss som er litt over 175 og 75kg.


Drømmer om at noen lager en elektrisk SUV så jeg kan bytte ut cayennen siden garantien ikke har sååå mye tid igjen. rart ingen klarer lage en faktisk fossil suv erstatter, gjetter porsche eller range rover blir førstemann som får det til, vi får se.

Disse bilene er utenfor mitt pris segment. Caynenne starter på ca 1,6. Men hva savner du i f.eks. EQS Suv, Modell X og EX90 siden du sier ingen har laget en elektrisk SUV?

cayennen er overaskende liten/nett mtp på hvor god plass passasjerer og bagasje har, får faktisk fint 8 dobble alpinbagger inni med 4 voksne, og vi bruker den ivrig til det om vintern. slipper da også skiboks, nå skal det sies at jeg har nytt hus, og større garasje, men før var skiboks nogo, på elbil på vintern er desverre også skiboks fort nogo.

Vi drar eksempelvis til hafjell lørdag morgen, og hjem på ettermiddagen, noen ganger på venner sin hytte, men uten lademulighet, bilen må klare den turen med høy snittfart i kulde, jeg klarer den turen 3 ganger om vintern før jeg må fylle tanken i dag. men iaf å klare den én gang uten å lade er fint, vi pleier å ha snittfart på 3 siffer siden det jo er mye motorvei og 110 sone her.


kort oppsummert, 45 mil rekkevidde uansett temp/regn/snøfokk/vindretning/bagasje/folk i bilen/kjørestil, med 2 fulle nedkjølingsrunder, dvs kald bil morgen, kald bil kveld/ettermiddag, og kunne trekke hengere med leker (3500kg) samt faktisk noe plass igjen inni bilen til folk/bagasje.

å kunne ta båt eller bil med nedover til europa som gikk før, er vel en utopi enn så lenge, men med henger på kroken klarer cayennen ca 100 mil før den trenger fuel når vi hadde 100 henger og kjørte 110-120 igjennom 7000km med alpemorro sist.

4
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
« på: Torsdag 24. November 2022, klokken 12:41 »
e-up og i3 er kongebiler for oss som er litt over 175 og 75kg.


Drømmer om at noen lager en elektrisk SUV så jeg kan bytte ut cayennen siden garantien ikke har sååå mye tid igjen. rart ingen klarer lage en faktisk fossil suv erstatter, gjetter porsche eller range rover blir førstemann som får det til, vi får se.

5
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
« på: Tirsdag 22. November 2022, klokken 14:36 »
De fleste automatiske parkeringsanlegg har vektbegrensning på 2000 eller 2500kg i tillegg til lengde- og breddebegrensninger. Her blir EX90 m.fl. for store/tunge, men disse anleggene er ikke så utbredt enda.

Vanligere er at man ønsker å kunne parkere i parkeringshus, her er størrelsen viktigere enn vekt. Typisk bredde på en plass i parkeringshus er 2,5m (noen nede i 2,3m). Her begynner det å bli problematisk med så store biler.

Kan være litt enig i at nærmere 3 tonn bil er mye for å frakte seg selv og matpakken selv om noen skkert har større behov for en slik bil.

Ser ut til at de store SUV'ene selger bra så mange tenker tydeligvis annerledes enn meg og har ikke de samme begrensninger mtp parkering.

jeg har både suv og e-up og andre biler ;) plass til 4 i garasjen, kan sparke opp døra på begge rader.

6
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
« på: Tirsdag 22. November 2022, klokken 12:18 »
er jo ulempen med elbil, batteri er med dagens teknologi tungt, og når alle krever 100mil rekkevidde så blir det sånn. Finnes vel ingen elbil med litt størrelse som er under to tonn. i tillegg så ønsker man jo litt komfort på toppen og støydemping blir fort tungt.

jøss har den faktisk 100 mil rekkevidde? da kan jeg vurdere den, har ca 160 på cayennen i dag. men 100 faktisk holder jo.

7
Elbiler i media / Sv: Volvo EX 90 veier 2,8 tonn
« på: Tirsdag 22. November 2022, klokken 09:06 »
min porsche cayenne veier 2150 (faktisk) og tar 3500kg

så dette er en tjukkas med lite nyttelast og lav hengervekt

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 12. November 2022, klokken 11:03 »
Som bedriftseier ønsker i alle fall ikke jeg å bruke tid og resurser på å forsøke å slå strømbørsen.

Ingen, hverken private eller bedrifter burde settes i et slikt dilemma. Bare se på de som bant strømprisen på nesten 6 kr i november og desember i frykt for at spotprisen skulle over 40 kr. I skrivende stund kan vi andre kose oss med strøm til 3,5 øre i skrivende stund.
Fastpris er vel ikke helt ulikt ditt eget forsøk på å slå strømbørsen, med å investere en del titalls tusen i batteripakker?

Tenker du at jeg bruker tid og krefter på dette så er det påtvunget av de kraftige variasjonene i strømprisen som kraftbørsen påfører oss.
Uten tilknytning til den ( tenker ikke på utenlandskablene ) kunne vi hatt langt mer stabile og lave strømpriser.  Så kunne en viss pott med energi fungert for strømutveksling og "batteri for Europa"

Omtrent slik et husbatteri fungerer. 20-30% brukes til peak shawing, og resten til forbruk.

Batteriet er nesten blitt en ny hobby og gir en unik mulighet til å utnytte prisvariasjonene, typisk natt og dag til å utnytte den rimeligste strømmen.  Ikke helt ulikt å velge rimeligste tidspunkt å fylle tanken på en eksosbil.

Politikerne har vært naive når de gav fra oss selvråderetten til egen kraftforsyning.  Resultatet av det ser vi nå med nedlegging av nærbutikker og flytting av industri. Norge er bygget opp basert på tilgang på stabil og rimelig strøm. Denne unike fordelen er nå skyslet vekk av blåøyde politikere.

har victron multiplus II 5000 her og 4stk 5.1kwh batterier :) må bare ha tid for å lag litt ting mot HA

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Fredag 11. November 2022, klokken 09:08 »
Strøm har en app som viser strømforbruket hjemme.

– Den viser at elbilladingen i høst har stått for rundt 30 prosent av vårt strømforbruk. Jeg er usikker på om elbilgjengen trenger det, gitt, sier Strøm.


lurer på hvor i all verden han bor

eksempelet hans for oslo......  hvem bor i oslo i 175kvm hus og kjører så mye med 2 elbiler? pendler begge i husstanden til tønsberg for jobb hver dag? hele poenget med å bo i oslo er at man slipper kjøre så mye. mine tall viser at ladingen min hjemme står for noen få %

tak på 3000kwh? .. wtf?

lenge siden jeg har sett så mye svada med så mye clickbait blandet med så mye dårlig faktasjekking.

håper de som stemte de frem angrer og skammer seg litt.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Mandag 07. November 2022, klokken 21:33 »
i bekjentskapkrets er det ett skille

de som jobber mye, skatter mye, har verdier, de vil ikke bli beskattet 50%

så har vi de som ikke jobber mye, ikke skatter mye, gjør minst mulig, korte dager, ikke noe ansvar i stillingen sin, de synes de førstenevnte burde skatte mer.

de eneste som vil ha arveavgift, er de som ikke får noen arv

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Lørdag 05. November 2022, klokken 18:44 »
Problemet med formueskatten er at det er skatt på allerede skattede penger - ingen spør hvordan man har kommet frem til formue. Noen har det faktisk klart det ved å "leve under evne" - ikke over evne slik man ser på luksusfellen.
Må si meg enig i dette. Grunnen til at vi har formuesskatt er at vi har en feilslått inntektsskatt. Man kunne droppet fiskale og andre "påtenkte" avgifter, hatt en progressiv skatt på inntekt. Avgifter bør kun være faktiske, og der man ønsker å styre folks kjøpevilje.

Hadde man hindret folk fra å bygge opp enormt store formuer hadde det ikke vært behov for denne typen formuesskatt som slår veldig skeivt ut.

I tillegg bør det innføres 100% arveavgift over ett visst beløp.

Hadde man hindret folk fra å bygge opp formuer ville vi ikke hatt gryndere i Norge som kunne tilbydt vanlige folk arbeidsplasser. Men som en sa, hadde alle vært rike hadde ingen trengt å jobbe...

men vi skal jo bare jobbe i stat og kommune... og kjøre trikk i oslo og elektrifisering av sokkelen som ikke skal hente ut olje.....

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Fredag 04. November 2022, klokken 12:10 »
some people just wanna see the world burn (sv) med støtte ap/sp

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 04. November 2022, klokken 12:03 »
1.92 per kwh i sept etter støtte
1.58 per kwh i okt etter støtte


14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Torsdag 03. November 2022, klokken 12:01 »
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?
En annen ting er nå om det regnestykket er komplett, og inkludert uforutsette utgifter som kommer på gammel icebil.

Selv kom jeg til at ny elbil kostet meg like mye som å videreføre en gammel sarv av en bensinbil, og da hadde jeg ikke tatt med at den trengte nye "sommersko" og nye "krykker" (nremseskiver og bremseklosser), eller at motoren egentlig trengte en større service.

Nå er riktignok mitt regnestykke inkludert endel besparelser på bompenger som er mindre, i og med at bom ikke er gratis overalt lengre, og heller ikke parkeringsutgifter, som fremdeles er langt lavere på en elbil vs en ice-bil.

Men til gjengjeld er bensin og dieselpris gått i taket, strømprisen ikke like ille pga strømstøtten, selv om jeg betaler fast 2,50 ved hjemmelading i borettslaget, og for 135,- i måneden kan jeg lynlade for 1,65 kr.

Totalt tror jeg derfor at jeg egentlig kommer bedre ut av det med elbil, siden jeg ikke har regnet med nye satser for bompenger for ice-biler. Men klart, bor og jobber man slik at man ikke passerer noen bomstasjon, så gjør jo det til at ice-regnestykket blir bedre.

Og har man plass og stå, og allerede eier det man strengt tatt trenger av verktøy, og har teknisk innsikt til å gjøre det meste av reparasjoner og vedlikehold selv, så har man en viss besparelse der.

elbilen min kan med fordel få nye vinterdekk OG sommerdekk, men de får leve lenger, dekk er jo ikke så lett om dagen.

bremsene bak har rustet igjen, og begynt henge, så tenkte fikse de en dag.

bil = vedlikehold
ny bil = mindre vedlikehold, i garantiperioden

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
« på: Onsdag 02. November 2022, klokken 09:56 »
Folk som skatter lite og jobber lite er alltid positive til at andre skal skatte mye.

skatter du over eller under 6-700 i året arthur?

Sider: [1] 2 3 ... 183