Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ingeniøren

Sider: [1] 2 3 ... 168
1
Jaguar i-Pace / Sv: E tron 50 utstyr liste?
« på: I går kl. 18:42 »
Velg pakken med spennende design.
Den har han jo valgt bort, til fordel for en Audi...    ;)
Sier en med en bil som ser ut som en frosk på stylter?  :P Vil påstå at e-tron er den peneste elbilen på markedet, selv om den egentlig minner veldig mye om en A6 allroad.

i-Pace er pen forfra, men ellers syns jeg den er på nivå med Leaf og Juke. En haug med detaljer jeg ikke forstår mål eller mening med. Spesielt ikke den rette og gammeldagse Mitsubishi-rompa. Heldigvis finnes det flere biler å velge mellom nå, så vi kan få etter smaken.. ;)

Altså; smaken er som baken...

 :+1:

2
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: I går kl. 08:20 »
Bra valg selv om jeg personlig synes Audi ser litt mye Audi ut, så er det veldig bra at folk gjør andre valg en Tesla. Konkurranse er bra for prisene.

3
Jaguar i-Pace / Sv: Batterivarming
« på: I går kl. 08:15 »
Interessante råd lenger opp i tråden fra Maxwell_400 for å beholde batterikapasiteten:

"- i den kalde årstid ha bilen plugget inn på strøm, dette for å holde batteriene i "operating range"
- alltid bruke precondition, det vil bringe batteriene til optimal temperatur før avgang
- hvis de er kalde, belaste minst mulig og absolutt ikke hurtig lade
- ikke kjør pakka under 10%
- lynlade minst mulig"

Men hva med å la bilen stå fulladet på 100% noen dager, eller et par uker? Av og til lader man opp, men ombestemmer seg og utsetter turen. Jeg har da startet klima på fjernkontrollen og også tatt noen runder rundt i nærområdet men det er mye styr for å få ned batteriet med 10%. Forhandleren sier at 100% ikke er et problem, noen som har synspunkter?

I-PACE S MY 2020

Greit når det er kaldt, men ikke greit om vi har 25-30 grader ute..Veldig mange forslår at om man reiser bort så bør bilen stå til lading da det er verre om den lader helt ut enn er full ladet. BMW anbefalte dette på i3'n jeg hadde, litt mer usikker på hva Jaguar mener om saken, og den går vel i en form for dvale etter 4 døgn som begrenser utlading.

4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvorfor er offentlig lading så dyrt?
« på: tirsdag 19. november 2019, klokken 16:13 »
Eg har i mange år hatt 2 biler (+ kona sin) kun for holde kostnadene nede (liten kassebil + stor 4WD)
Skifta så til elbil og kunne klare meg med ein (da denne har hengerfeste og ladenettverk).
Men om eg ikkje hadde hatt ladenettverket hadde eg heller kjøpt ein billig elbil og hatt diesel til å dra henger med og kjøre på tur med, da hadde denne blitt brukt ca. 50% av km.
Har ein kollega med I-Pace og han kjører ikkje ut av fylket med denne grunna mangel på ladestasjoner, håplause betalingsløysingar og dyr den strumen ein får kjøpt.

Såg to stakkarar flytta bilen fra ladestasjon til ladestasjon i forsøk på å få nokre kWh inn på I-Pacen sin i går ettermiddag, ingenting fungerte.

Eg har aldri hatt problem med å fylle fossillt drivstoff, men ladestasjoner må komme ein lang vei før eg vil våge å kjøpe nok uten ladenettverk til litt lengre turer men det er jo høna og egget problemet.

Ser ikke helt problemet når du har en bil med 30-40 mil rekkevidde, men de laderne var sikkert Fortum Efacec 50kW og de funger ikke med I-Pace. Var borti problemet i sommer da de hadde denne typen både på Rødberg og Rjukan på en rundtur jeg hadde.

Rapporterte inn til Fortum og Jaguar. Fortum sa de ikke kunne gjøre noe og Jaguar har ikke svart - kjent problem som ingen ser ut til å ville fikse...men ikke det helt store problemet som sagt  :)

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkeringshus med inkludert lading i Oslo sentrum?
« på: mandag 18. november 2019, klokken 16:56 »
Jeg parkerte i Galleriet Øst fra fredag kveld til søndag ettermiddag. Betalte 540,- (max 270 pr. døgn) med lading inkludert. Mange type2 ladestasjoner, og det meste var ledig i helga. Jeg kjører Tesla X, og det var ubehagelig trangt i P-huset med så stor bil. https://www.apcoa.no/finn-parkering/oslo/galleriet-oest-p-hus/

Det er heller ikke mobildekning inne i P-huset, så hadde ikke kontakt med bilen på appen.

Kjenner følelsen - hva gjør bilen min nå - ikke bra  :) :)

6
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: mandag 18. november 2019, klokken 06:45 »
Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....

Du hadde kjempelyst på ny i3, men måtte bite i det sure eplet og ta til takke med Jaguaren?  ;)
Jeg syns også 60 Ah har mer snert enn 94 Ah LCI. Men det kan like gjerne skyldes motorstyring, pedalmapping eller noe annet, som vekt. 94 Ah pre-LCI har jeg ikke prøvd. Regen og TC er mye bedre på LCI. Så karakteristikken er annerledes. Om det er bug eller feature kan sikkert diskuteres.

i3 synes jeg har vært en kjempe bil, og dekket mitt behov fullt ut, men jeg synes de har ødelagt en del av de egenskapene jeg likte ved den. Kan jo ikke kjøpe ny bil og nedgradere kjøremessig. Jag,n er og en kjempe bil, racerbil og konge på vinterføre, men kanskje litt stor for mitt behov. Tenkte dog at en gang i livet må man unne seg en Jag.... :)

7
Det aller meste i en vanlig bolig går til oppvarming og varmtvann, dvs ohms last. Da er det ev enkelt å regne ut den siste strømmen.
Strøm eller linjespenning vises ikke på displayet. Hva en får ut av HAN vet jeg ikke

Vet du hva du snakker om - du motsa deg selv nettopp ??

Slik jeg forstår er den en standardiser kom-port og hva du kan gjøre er avhengig av programvare i måleren og hva som er åpnet for kommunikasjon. Er dog enig i at slik Oss appn fungere i dag har den begrenset nytteverdi noe jeg har kommuniserte tilbake. Den dagen jeg kan styre bil-lading, varmtvannsbereder mm avhengig av når strømmen er dyr snakker vi. Om strømselskapene vil la oss gjør det er en annen sak - har mine tanker om det...

8
Jaguar i-Pace / Sv: Vindusviskerblad
« på: søndag 17. november 2019, klokken 18:57 »
Kom over denne. Rense gummien med WD40 - skal prøves:
https://www.youtube.com/watch?v=daHNfB5INkg

9
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: søndag 17. november 2019, klokken 14:35 »
Fikk en 120ah låne bil fra sulland ... For en forskjell fra 60ah..

Mye tregere gass respons opp bakker, 60ah er mye mere responsive. 120ah er rett og slett treg til å reagere på gass responsen nesten som å sette 60n i eco pluss.

Tyngde , ikke så lett manøvrerbar i kjappe sving bevegelser føles mye tyngre ut mye stivere, kansje for å kompensere for ekstra vekt.

Litt bedre bremser tar tidligere en 60n

Rekke vidde er bare x2 en en 60ah ikke noe mere trodde kansje det var litt mere en kun dobbelt.

Min hands on mening ivertfall. Mulig 94ah er beste balansen på rekke vidde og beholde den lekende lette bil følelsen som 120ah ikke har.

Omtrent akkurat samme jeg merket når jeg testet den i sommer. Hadde tenkt å oppgradere men ble skuffet. Ble en Jag i stedet....

10
Videre er jeg medlem i en pilotgruppe som tester ut noe som heter Oss. Der er en boks som kobles til smarte målere og som gir deg forbruket nå på en app på mobilen. Den kan garantert si deg når du lader og når du er ferdig. Er vel ikke tilgjengelig for så mange enda, men det vil garantert komme flere slike systemer.
https://oss.no/

Måleren ser at det pt går si 10A, men til hva? Til lading, til vvb, til panelovn?
Hvordan finner oss.no ut av dette?
Du ser når du kobler til 10a i tillegg til det som er normalt. Da er det enten bilen eller varmvanns berederen..
Men, jeg har app til bilen så oss er til andre ting. Per nå kun en monitor på strøm men etter hver er det vel meningen at man skal kunne styre forbruket og med appn.

11
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: søndag 17. november 2019, klokken 10:34 »
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
Kan jo tenkes at det har blitt forbedringer ettersom Tesla nærmer seg 1 million solgte elbiler?;)

Men du skal få lov til å ALDRI kjøpe en Tesla  ;D

Ut fra erfaringer fra M3 kan man vel si de er blitt litt bedre, men jeg er redd at skal de bli gode så må kanskje bilen produseres et annet sted. Noe tilsvarende som Jaguar har gjort ved å sette sammen I-Pace i Østerrike. Feilen på Tesla går mye på kvaliteten på sammensetting og finish, mens Jaguar har hatt en del feil på software og nada på sammen skruing. Hadde ikke kjøpt bilen om den var satt sammen i England.

Hvis jeg bestiller kampanjepakken til 650,000 til ipace, tror du verdien går ned kraftig i 2020? Folk nevnte tidligere i tråden at audi etron50 kommer til å få jaguar sin pris ned pga den skal koste 500,000? Er veldig usikker på tap av verdi, er egentlig det som holder meg fra å kjøpe bilen før i 2020.

Jeg valgte å kjøpe i år da jeg ikke helt tør å stole på det politikeren lover.... og når jeg har handler er jeg ikke så opptatt av hva den er verd om noen år. Å ha en bra bil er viktigere enn hva den er verd.

Det er mye som bestemmer prisen og det vil komme mange biler til neste år. og så hva slippet av Tesla M3 gjorde med verdien på min BMW i3. Tror dog momsen kommer for å si det slik, men når er det få som vet.

12
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: søndag 17. november 2019, klokken 10:08 »
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)
Kan jo tenkes at det har blitt forbedringer ettersom Tesla nærmer seg 1 million solgte elbiler?;)

Men du skal få lov til å ALDRI kjøpe en Tesla  ;D

Ut fra erfaringer fra M3 kan man vel si de er blitt litt bedre, men jeg er redd at skal de bli gode så må kanskje bilen produseres et annet sted. Noe tilsvarende som Jaguar har gjort ved å sette sammen I-Pace i Østerrike. Feilen på Tesla går mye på kvaliteten på sammensetting og finish, mens Jaguar har hatt en del feil på software og nada på sammen skruing. Hadde ikke kjøpt bilen om den var satt sammen i England.

13
Jaguar i-Pace / Sv: Batterivarming
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:57 »
Grafen øverst viser hvorfor ladeeffekt strupes når batteriet er kaldt.

Nei, den viser degradering over tid ved forskjellige batteritemperaturer. Med andre ord så vil batteri tåle færre lade sykluser i omgivelse temperaturer på +45C kontra +25C. Trolig har de utladet batteriene litt for fort til at +10C kurven er riktig.

Et nytt og degradert batteri vil lade tilnærmet like rasket eller tregt ved +30C og -10C.

14
Jaguar i-Pace / Sv: Jaguar og dette med data og sånt. Hva betyr "Batterikjøli"?
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:48 »
Bruker alltid engelsk på slike apper mm. På den engelske står det "Battery".

Forøvrig er WattCat konge og forbedres daglig og finner du noe feil er det bare å gi beskjed her inne så er det rettet ila noen dager  :+1:

15
Jaguar i-Pace / Sv: IPace vs Model x
« på: søndag 17. november 2019, klokken 09:43 »
For en som har fulgt med i klagetråden til Tesla S, noen år for noen år siden, høres dette kjent ut. Blir ALDRI Tesla på meg  :)

Sider: [1] 2 3 ... 168