Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SurSnasen

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 14. mars 2024, klokken 15:19
Sitat fra: Radial på torsdag 14. mars 2024, klokken 13:31Men Tesla tjener da vitterlig penger, og det i markeder preget av resesjon/stagnasjon, det er da egentlig veldig bra spør du meg?

Ikke spesielt mange produsenter som kan vise til dette i disse dager.

Toyota EBITDA i 2023: 49 mrd USD (omsetning 312 mrd USD)
Tesla EBITDA i 2023: 13,5 mrd USD (omsetning 97 mrd USD)
BMW EBITDA i 2023: 29 mrd USD (omsetning 164 mrd USD)
Volkswagen EBITDA i 2023: 52 mrd USD (omsetning 322 mrd USD)
Mercedes EBITDA i 2023: 26 mrd USD (omsetning 153 mrd USD)

#2
Tesla / Sv: Teslas dørhåndtak kan være fatale
mandag 11. mars 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Marzo på mandag 11. mars 2024, klokken 12:25
Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 09:53Nå gidder jeg ikke lese saken, men er ofte at dører sitter bom fast etter kollisjon og at de må brytes løs, glass må knuses etc.

Spørs om man er mer motivert til å lese brukerveiledningen ;)

Hjelper egentlig ikke så mye å skumme gjennom brukerveiledningen når bilen er ny, når uhellet er ute 3 år senere. Hvor mange har det da i ryggmargen hva man skal gjøre? Hvor mange husker hva man leste i brukerveiledningen 3 år tidligere? Og hva med passasjerene?
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 10. mars 2024, klokken 09:29
Sitat fra: goggo på lørdag 09. mars 2024, klokken 12:03Og min mening er altså: NEI - verden hadde vært et dårligere sted uten Elon.

Hadde Mercedes og Volvo og Scania satset på elektriske eller hydrogendrevne lastebiler hvis det ikke var for Elon, eller hadde de fortsatt hatt en halvhjertet satsning på hydrogen for å "bevise" at ingenting kunne konkurrere med fossilt drivstoff?
Hadde Ford bygget sin Lightning pickup hvis det ikke var for Elon?
Hadde Porche laget Taycan hvis det ikke var for Elon?
Hadde det vært flere titalls store batterifabrikker unger bygging i Europa og USA hvis det ikke var for Elon?
Hadde flere gassdrevne peak-power plants i California og Australia og andre steder blitt byttet ut med store batteri installasjoner hvis det ikke var for Elon?

Så er jo dette bildet vesentlig mer komplekst enn som så. Med Elon har det blitt et one-man-(shit)show. Fokus er på hva Elon får til, ikke hva Tesla får til. Er de etter hvert gigantiske selskapene tjent med at det sitter en mann på toppen som skal ha full kontroll på alt, som skal vite best i alt, og som skal være den som tar hyllesten? Per nå er Tesla drevet av hype og kult. «Alle» skal ha Tesla. Ja, det går så det griner da. Konkurrentene er mange, og konkurrentene driver i høyeste grad markedet videre. Bevares, Tesla har også gode produkter. Men konkurrenter har vesentlig mer komfort. Lavere støynivå. Mer funksjonalitet. Bedre seter. Noenlunde lik pris. Sikkerheten står ikke tilbake. Min påstand er at Tesla har havnet i en posisjon hvor de selger bare fordi de er Tesla. Og det fungerer. Enn så lenge.

Så til spørsmålet om de øvrige hadde vært der om det ikke hadde vært for Elon. Tja, til en viss grad. Men så: hadde Elon (unnskyld, Tesla) vært der uten massiv drahjelp fra statlige organer rundt om? Uten utslipps-credits fra fossilbilprodusentene? Hvor mange elbiler hadde vi hatt på norske veier om ikke incentivene hadde vært så gullkantede som de har vært, og til dels fortsatt er?

Og la oss si at øvrige produsenter ikke hadde kommet på markedet med sine elbiler. Hvordan hadde Tesla da klart seg som en enslig svale med elbiler, hvor de da måtte egenhendig bygget ut massiv infrastruktur, med både hjemmelading, offentlig lading, og superchargers?
Så da får jeg snu spørsmålet rundt: Hadde Tesla hatt sin suksess om det ikke var for nettopp Porsche sin Taycan? Eller batterifabrikkene?
ASKO fikk sin første el-lastebil i 2016. Hvor mange Tesla Semi var på trappene på den tida?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
fredag 08. mars 2024, klokken 12:36
Sitat fra: RMM på tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:45Ja, den har telefonnøkkel, men du må ta telefonen mot dørhåntaket, og så legge den i den trådløse laderen for å starte bilen. Litt tungvint, altså.

Ellers er jeg enig i at BMWen har mange fordeler som Teslaen ikke har.

Må den det? På IX fungerer telefonnøkkel som på Tesla. Låser seg opp når man nærmer seg. Låser når man går derfra. Og kan utmerket godt ligge urørt i lomma når man starter bilen.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
tirsdag 05. mars 2024, klokken 12:22
Sitat fra: RMM på mandag 04. mars 2024, klokken 19:34Planen er å ha bilen i rundt 5 år, evt. lenger. Spørsmålet er hva dere tenker rundt Teslaen og verditap, kontra BMWen. Er det sannsynlig at prosentvis verditap vil være tilnærmet likt for begge? Jeg antar BMWen vil være lettere å selge.

Fordeler BMW
- Spak for blinklys, noe som burde være en selvfølge i enhver bil
- stor bakluke
- skiluke
- heltrukket skinn, lettere å holde rent enn perforerte seter (stor fordel ved f.eks. søl fra barna). Ville anta de også holder seg bedre? (Har ingen behov for seteventilasjon)
- bedre komfort (bl.a. adaptive dempere, luftfjæring bak,  bedre seter)
- kan velge regenereringsnivå (ikke mulig på Highland ifølge selger)
- bedre lys (lasermatriselys)

Fordeler Tesla
- pris, pris, pris
- ingen bevertanngrill
- flatt gulv, og noe større plass til beina i baksetene for barna
- sannsynlig flere OTA-oppdateringer enn for BMW i årene som kommer?
- panoramatak
- UWB-nøkkel med telefonen


Når det gjelder telefonnøkkel så har vel i4 også det (digital key med bruke av Apple Wallet)?

BMW har, som jeg ser som store fordeler:
- Automatisk, adaptiv regenerering.
- Head Up Display
- Suverent 360-kamera med overlay fra parkeringssensorene
- Parkeringsassistent
- Sømløs utgave av "autopilot"
- Innsvingbart hengerfeste
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:59
Sitat fra: Jejl på tirsdag 20. februar 2024, klokken 00:43Jeg stoler derfor ikke på hvordan hele testen er utført, og for meg så blir den derfor verdiløs.

Men det er jo det som har blitt sagt i alle årene NAF har kjørt denne testen. Måten løypa er lagt opp på blir resultatene helt bingo. Noen biler blir hardt straffet når de stanser i høyden, mens andre holder ut litt lengre, og drar så nytte av mangfoldige negative høydemetre med regenerering. Denne gang var det en Tesla som fikk svi, og da er testen plutselig verdiløs?

Når det er sagt så synes jeg selv det var merkverdig tidlig stopp på Model 3'en denne gang. Men husk at Toyota og andre har blitt latterliggjort i årevis nå pga kort rekkevidde i testen etter at de har stanset nær turens høyeste punkter.
#7
Model Y / Sv: Y-priser øker
fredag 16. februar 2024, klokken 17:33
Sitat fra: Nimrad på torsdag 15. februar 2024, klokken 23:32
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 15. februar 2024, klokken 22:35Kjenner en som hamstret seg tre stk Model Y de siste dagene før nyttår, med det formål å flippe til desperate sjeler på nyåret.
Hvordan gikk det til slutt egentlig? Kjenner litt skadefryd for å være ærlig, ikke så glad i sånn flipping.

Han var veldig glad i å fortelle, forut for den insidenten, at han hadde tjent på den og den bilen, hatt gratis bilhold der, etc. Før jul 2022 fortalte han også villig vekk om de tre Yene som han skulle hente ut. Måtte ta seg et par avspaseringsdager sågar, men det var jo verdt det.

Han har aldri villet fortelle hvordan sluttregnskapet ble med de bilene, men vet at han var i prat med en oppkjøper om to av de i februar. Så kan man jo tenke seg hva han ble tilbudt av pris der.
#8
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
fredag 16. februar 2024, klokken 17:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 14:11Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.

Skulle vært litt mer presis i formuleringen. Mener ikke at definisjonen på High tech er at det gir merverdi (over Low tech). Løsninger i andre biler er også high tech. Parkeringssensorer er high tech. Digitalkameraløsninger er high tech. Computere som tolker signaler og gir feedback, audiovisuelt, til fører er også high tech. Tesla sin løsning er ikke noe mer high tech enn en ID.4 som har både parkeringssensorer og 360-kamera. Faktisk kan man heller argumentere for at ID.4 sin løsning er mer high tech da den bruker flere sensorer.

Så nei, Tesla sin løsning er ikke low tech. Ei Heller ID.4 (eller andre). Tesla har funnet sin løsning, som ennå utvikles fra et noenlunde ok, dog mangelfullt, utgangspunkt.

Skal man ha en skikkelig high tech løsning, ta en titt på hvordan BMW har implementert parkeringsassistansen.
#9
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
fredag 16. februar 2024, klokken 13:59
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:13Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....

Vet ikke om jeg vil kalle det low tech det de holder på med. Altså reduksjon i antall sensorer er selvfølgelig for å spare penger, men jeg vil heller påstå at overgangen fra mange sensorer og lite datakraft for å tolke input til få sensorer og mye datakraft til å tolke input er mer high tech.

Det er mer high tech når man tilfører mer funksjonalitet enn "forhistoriens" low tech. Men det er som med regnsensoren de kutter ut. Hjelper ikke å dytte inn supercomputer som langt overgår kapabilitetene til regnsensorløsningen som sitter på de fleste andre biler, når løsningen blir langt dårligere.

Så også med utfasingen av parkeringssensorer som Tesla har gjort. Ja, det er kult med grafikk som viser en slags 3D-grafikk. Men klarer ikke se at den er noe mer high tech (= gir merverdi) kontra ordinære parkeringssensorer og 360-kamera.
#10
Model Y / Sv: Y-priser øker
torsdag 15. februar 2024, klokken 22:35
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 15. februar 2024, klokken 20:24To uker senere kom Tesla med det historiske stuntet sitt. Flaksen nullet seg ut der, men det kunne vært verre. Tror ikke jeg kommer til å glemme de dagene med det første. :)

Bare slapp av. Finnes de som svettet vesentlig mer den tiden. Kjenner en som hamstret seg tre stk Model Y de siste dagene før nyttår, med det formål å flippe til desperate sjeler på nyåret.
#11
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 08. februar 2024, klokken 15:58
Sitat fra: automat på torsdag 08. februar 2024, klokken 13:38
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?



Nettopp. Tyngdepunktet på en elbil er sentralt plassert og lavt, og en elbil vil dermed ligge langt bedre i vannet enn en fossilbil med en tung snute. Er jo bare å sette en diger påhengsmotor på ei lita jolle så ser man hvor dårlig den setter seg på vannet.

Vanninntrengning får man uansett bil. Og denne Teslaen var intet unntak fra den regelen. Gikk jo til bunns. Jeg tar gjerne en nesten hvilken som helst elbil, fremfor en fossilbil som er tung i fronten (eller bakparten for den saks skyld) dersom jeg skulle endt opp med å sjøsette bilen. Du ender med å senke bilen uansett, men du har mer tid på deg før det skjer. Så lenge du velger å klatre ut av vinduene i stedet for å åpne dørene, riktignok.

For å spekulere: En fossilbil har en tung motor foran og drivstofftank halvfull av luft bak. Det gjør at den i vil flyte med nesa dypt ned, også før den blir fyllt med vann. I motsetning til en elbil. Med nesa dypt ned kommer det mer vann inn i gjennomføringene i torpedoveggen. Både fordi vannet når åpningene tidligere, og fordi vanntrykket blir større på større dyp.

Men dette vil være en potensiell fordel for allle elbiler, ikke bare Tesla.
#12
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
torsdag 08. februar 2024, klokken 10:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. februar 2024, klokken 05:54Vel, jeg la allerede med en link som viser at en Tesla flyter bedre enn mange bensinbiler. Et kjapt google søk vil og vise deg hvordan Tesla kan fungere "som båt" over korte strekker. Dersom du ser under en Tesla (og sikkert andre elbiler) så er det en stor plate under bilen som er helt tett. Dette er for å beskytte batteriet. Batteri er ikke glad i vann, så det må beskyttes. Dette stopper også vann fra å trenge inn i bilen. Tesla har også gjort øvrige tiltak for å tette bilen ytterligere, så jeg fastholder min påstand at jeg foretrekker at mine barn treffer vannflaten med en Tesla fremfor en Ford Taunus fra 1982.

Selvsagt, vil foretrekke det meste annet enn en bil fra 1982.

Men spør igjen: hvorfor er det da mer oppdrift i en Model Y enn i andre biler? Hvorfor, gitt likt hendelsesforløp, vil Model Y holde seg flytende lengre? Vil den holde seg lengre flytende enn en Toyota Yaris? ID.4?

Nissan Leaf som vader:

Litt vurdering: https://eightify.app/summary/electric-vehicles/advantages-of-electric-cars-in-floods-mg-4-floating-solution

#13
Model 3 / Sv: Highland får matriselykter som OTA
tirsdag 06. februar 2024, klokken 23:52
Sitat fra: geear på tirsdag 06. februar 2024, klokken 20:21Jeg løper OFTE (flere ganger i uka) langs trafikkert vei, og nesten uten unntak så blir jeg blendet av Model Y og 3. Nesten rart ikke myndighetene har reagert. Kan umulig bare være feiljusterte. Vet mine egne Y også lyste kraftig opp skilt langt frem på høyre side selv på nærlys. Masse strølysdrit. Kanskje jeg skal begynne å løpe med lykt og lyse Y og 3 i retur i fleisen. 😂

Samme her. Jeg løper og sykler mye, og de siste par månedene synes jeg det har blitt en pest og plage å ha Model 3 og Y imot meg, uansett om jeg befinner meg på høyre eller venstre side. Det er rett og slett for skarpt lys på svært mange av de. Null problem å se, selv på lang avstand, hvilken som er en 3 eller Y i en rekke biler. Kanskje er det i forberedelsene til matrix-slippet, at de har innført maks lysstyrke på nærlysene?
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 06. februar 2024, klokken 23:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. februar 2024, klokken 15:03Det var nytt for meg at alle biler er amfibiebiler, og at eneste grunn til at biler synker er fordi de har fått knust rute. Royal Society for the Prevention of Accidents i England mener derimot at vanlige biler synker på mellom 30 og 60 sekunder uansett. 

Har ikke sett den endelige rapporten, men legger med et bilde av stedet bilen skled ut i vannet.

https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-electric/a33545381/can-tesla-model-3-float/

Sa jeg at alle biler er amfibiebiler?

Dette er ren fysikk. Oppdrift. Les en gang til utsnittet fra artikkelen du viste til. "... as you only have 30 to 60 seconds to get those windows open before the car STARTS sinking and the water pressure kicks in".
Altså, bilen har ennå godt med oppdrift, men vann trenger inn, oppdriften fordufter gradvis. Så spørs det helt på tyngdepunkt, hvor gode tetninger det er, om man har fått noe skade som gir meg vanninnslipp i kabin.

Eller er det noe annet magisk som du kan forklare hvorfor Teslaer flyter så mye bedre enn andre?
#15
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 06. februar 2024, klokken 11:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. februar 2024, klokken 12:52
Sitat fra: SurSnasen på fredag 02. februar 2024, klokken 13:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. februar 2024, klokken 17:16Oppdatering nå kl 17 på nrk tv der brannmannen sa han vil fortsatt holde bilen under vannet fremover ca mellom 24-48 timer for det ryker av batteriene og de har ikke utstyr for dette.

Så her kan alle stikke nedom ila kvelden hvis de vil se en kunst installasjon med tittel "TMY in water" ;D

https://www.nrk.no/stor-oslo/

Flaks for de at RS Badstu kom til unnsetning! Tipper de raskt fikk varmen i seg.

Er jo og utrolig flaks at de kjørte en Tesla Model Y. Når ungene mine skal kjøre bil skal de i hvert fall få låne min Model Y, både pga front-mot-front-sikkerhet, men og pga mange andre sikkerhetsting, som at bilen flyter om de skeiner ut i vannet. Er jo helt forferdelig å lese hva som kan skje ellers, som de på Moi, som sank til bunns, etter at de skled av veien, som var glatt:

https://www.nrk.no/rogaland/to-tenaringsgutter-omkom-etter-bil-havnet-i-vannet-pa-moi-i-lund-kommune-1.16335255

Vet du hendelsesforløpet for ulykken på Moi, eller gjør du bare en antagelse?
Alle biler flyter når de kjører i vannet. Men så spørs det helt hvordan man treffer vannet. Blir dører slått løs, slik at vannet trenger inn umiddelbart? Er fører/passasjerer bevisst/ubevisst?
Elbiler generelt vil kunne ligge mer stabilt i vannet grunnet lavt og sentralt tyngepunkt. Ikke bare Model Y.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA