meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SurSnasen

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 19:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 14:12Shiiiieet!
Hva skjer med Tesla-aksjen om FSD blir forbudt.... Nye sjefen i NHTSA har ikke pleid å gi med dørene overfor Tesla, virker det som:

https://electrek.co/2025/07/10/trump-nominates-a-tesla-critic-to-lead-nhtsa/

Elon forsøkte å få lempet på kravene, slik at FSD kunne godkjennes med bugs. Nå vil det nok kunne kreves vesentlig bevis for sikkerhet.

Så akkurat som før: FSD er ikke løst før bilene kjører trygt av seg selv, 100% av tiden. Og det er det Tesla selv som må løse.
#2
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
onsdag 02. juli 2025, klokken 11:12
Sitat fra: Kires på tirsdag 01. juli 2025, klokken 10:55Regner med at bilen i seg selv er helt topp(bortsett fra ustabil cruise). Sparer også fort 100k vs Enyaq jeg har bestilt grunnet rente og kan sette penger på sparekonto\fond.

Hvordan ser det regnestykket ut? Kan du sette det opp?
#3
Model Y / Sv: Hvor kraftig er en fantombrems hos Tesla?
fredag 13. juni 2025, klokken 08:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. juni 2025, klokken 06:48Min definisjon dekker fra "kink I nakken". En bør ikke ha på autopilot på Sørvestlandet med det. Kan f.eks. være at det er 80 på en vei med tunnel, og så er det 40 i en annen vei som går oppå tunnelen. Føler oppbremsing er kraftig, som kan spenne allerede stramme muskler. I tillegg har du den økte faren for å bli påkjørt bakfra som en nakkeskadd bør unngå. Jeg vet ikke om min bil er ekstra utsatt, eller om veiene ikke er luket for feil i software, eller om det skyldes mine 2021 ekte sensorer. Men jeg er ikke fornøyd med automatiske oppbremsinger.

Er ikke bare din med ekte sensorer som er overnervøs. Min, med pur "in camera we trust", er også tidvis i det paranoide hjørnet. Og de verste oppbremsingene er av det kraftige slaget. Hittil på rundt 2 måneder har det blitt 3 nødbremsinger. Og da menes virkelig nødbrems, med skrik og hyl og full bremseeffekt. Alle gangene helt ut av det blå uten den minste lille reelle fare. Takk og pris har det ikke vært noen umiddelbar fare for trafikanter bak meg de gangene. Men det er absolutt til fare.

Fordelen med all fantombremsingen den hittil har demonstrert er at jeg får ha bilen for meg selv. Ulempen er at jeg har fått beskjed om at bilen er uaktuell for bruk på ferieturen i sommer.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Fabrikkny elbil
mandag 26. mai 2025, klokken 09:22
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. mai 2025, klokken 08:28Nå la jeg merke til det på i4en og. Plinger når rattet blir gult. Nesten litt for svakt. Dette er ideelt, men den avbryter fremdeles alt for tidlig sammenlignet med Teslaen. Og så ping-ponger den mye mere mellom linjene.

Da må i4 være annerledes enn iX og iX1 som jeg har rattet 20 000 km siste året, og da minst 16 000 av de på BMW sin "autopilot". Like lite ping-pong mellom linjene på BMW og Tesla. Begge merker holder seg i feltet uten nervøse bevegelser. Men etter de første 2000 km i Y'en, og med mye autopilot-kjøring hittil, har jeg lagt merke til følgende:
- i skarpere svinger har den en tendens til å drifte litt mot ytterstripen. Det gjelder både i innersving og yttersving. BMW'ene holdt jevnere sving. Har også måttet avbryte autopiloten noen ganger da det ble for ukomfortabelt langt ut.
- flettefelt er et mareritt med Tesla. Da blir den forvirret. Har dermed begynt å avbryte autopiloten rett før flettefeltene. BMW kunne også finne på å være litt smånervøs til tider på disse flettefeltene. Men der var det bare å styre videre, så overtok "autopilot" uten videre seremoni når flettefeltene opphørte. På Tesla må det reaktiveres med ny pling.
- fartsgrenser er noe herk. Det tar ofte flere hundre meter etter man har kommet inn i en sone med høyere fartsgrense, før Teslaen oppdaterer hastigheten.
- har ikke Enhanced AP, og dermed blir det mye aktivering og deaktivering på motorvei ved feltskifter
- forbikjøringer på landevei er også et herk. Deaktivering av autopilot, med pling. Kjøre forbi, legge seg inn igjen. Reaktivering med nytt pling.
- jeg savner også den kapasitive sensoren i rattet på BMW (eller VAG for den saks skyld). På Tesla må jeg hele tiden passe på å holde et godt grep og jevnlig gi litt motstand for å slippe å få varsel om å dreie lett på rattet.

Alt i alt: autopilot på Tesla VAR helt i tet. Men der de andre fokuserte på å gi en sømløs opplevelse av "autopilot", valgte Tesla å droppe videreutvikling, og heller satse på at FSD blir fremtiden.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Bygg din drømme elbil
torsdag 22. mai 2025, klokken 19:07
Sitat fra: johbol på torsdag 22. mai 2025, klokken 16:02Totalpakke pr nå virker kanskje å gå i favør ID7 GTX.

Denne. ID.7 GTX er veldig mye bil for pengene. Kjører godt. Ser bra ut. Massasjesetene er best i klassen. HUD likeså. Rekkevidden er god. Bagasjerommet er stort og praktisk. Takrails er en fryd om du (som meg) er av de som ofte tar takstativ på og av. God integrasjon av Apple Carplay.

Fpr meg og oss rett og slett den bilen som passer aller best til våre kriterier. 
#6
Tesla SW og AP / Sv: Nødbremsing og spøkelsesbremsing
mandag 19. mai 2025, klokken 13:26
Sitat fra: OlaM på mandag 19. mai 2025, klokken 09:15
Sitat fra: SurSnasen på søndag 18. mai 2025, klokken 23:51Fra 80 km/t til 25 km/t før jeg rakk å reagere.

Hvis de tallene faktisk stemmer så kjører du med altfor dårlige marginer eller du har veldig dårlig reaksjonstid. Du må følge bedre med og ha høyrefoten mer klar. Hvis jeg blir overrasket av nødbrems med full rødblink så klarer bilen aldri å bremse mer enn ca 10 km/t før jeg har tatt kontroll. Den dagen vogntoget er der så er det ditt ansvar at dine passasjerer havner på sykehus, ikke bilens.

Helt enig. Det er helt og holdent mitt ansvar å følge med.
Som sagt, her var det nødbrems som tydeligvis slo inn. Etter ca 30 kilometer med behagelig kjøring, uten noe fantombrems av noe slag bortsett fra episoden i en sving kort tid før, var jeg totalt uforberedt på at den skulle slå ut på dette punktet. Og dermed må jeg innrømme at jeg ikke var så på vakt som jeg burde vært. I alle svinger, og særlig innersvinger, står jeg alltid klar. På en så å si rettstrekke som dette inntraff på, benyttet jeg anledningen til å vri litt på meg i setet. Og det var nok medvirkende til at jeg ikke fikk reagert så raskt med å trykke på wattpedalen som jeg burde.

Du kan jo prøve en nødbrems/bråbrems selv. I en Performance med driftsvarme dekk og forsommervarm asfalt bremser du raskt fra 80 og ned. Det skal bilen sannelig ha; den bremser hardt og godt.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Nødbremsing og spøkelsesbremsing
søndag 18. mai 2025, klokken 23:51
En ting er helt sikkert: Versjon 2025.14.3.1 er IKKE fri for nødbremsing og spøkelsesbremsing. Ei heller for feilstyring.

To episoder på autopilot i dag:
- Først en slak venstrekurve. Ligger i yttersving. Slak nok til at ikke curvature assist varsles. Stiplet gul linje er helt intakt. Hvite ytterlinjen er halvslitt. Men har kjørt samme svingen mange titalls ganger med BMW'en på sin travel assist, og BMW'en har styrt gjennom uten noe drama. Med Y'en holdt det på å gå skikkelig galt. Autovernet begynner midt i svingen. Bilen virket å ha full kontroll. Men merket at den ikke ville ha samme svingradius som svingen i seg selv. Så den skjenet over mot hvitstripen. Og over hvitstripen. Og jeg kunne ikke annet enn avbryte ved å røske i rattet og dra den inn i riktig sving, rett før bilen skulle teste autovernet som katapult.

- Få minutter senere, også på autopilot, kom vi mot en busslomme. Denne er merket med hvitstiplet linje. Så ingen problemer for bilen å følge merkingen. På busslommen, med god klaring til hvitstripen, stod en bil. Rett før vi kom på høyde med denne bilen, hugg Y'en i bremsene sammen med nødbremsvarsling. Fra 80 km/t til 25 km/t før jeg rakk å reagere. Sjeleglad for at jeg ikke hadde vogntog eller annet rett bak.

Vi får vel bare håpe at de i skjul jobber med å slippe en FSD-basert autopilot etter hvert. For dagens autopilot ser det ikke ut til at de har særlig ressurser på.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
søndag 18. mai 2025, klokken 23:36
Sitat fra: automat på lørdag 17. mai 2025, klokken 15:33
Sitat fra: hELgenen på lørdag 17. mai 2025, klokken 12:55Høres lite troverdig ut egentlig. Om slikt utstyr hadde blitt funnet på solcellepaneler i Norge hadde man stoppet all import.

Ja, det beste er nok å lukke øynene, putte fingrene i ørene og rope "la, la, la". Slik at kineserne kan holde på i fred.

Jeg skal ikke gå til det skritt å forsvare kineserne. Men hvordan er vi sikre på at ikke noe eventuelt tilsvarende kan gjøres med de amerikanske produktene? Tesla, for eksempel. Hva med en OTA hvor en "kill vehicle" er lagt inn på et gitt tidspunkt? Der du har produkter koblet opp mot skyen, med softwarestyrte konfigurerbare funksjoner, har du også potensiale for påvirkning fra utsiden. Uansett om det er kinesiske produkter eller amerikanske.
#9
Alt det andre / Sv: Er Musk og Tesla blitt ei tragedie?
onsdag 14. mai 2025, klokken 16:56
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. mai 2025, klokken 13:54Tragisk at det finnes så mange Musk/Trump tilhengere i Norge etter alt vi har sett den senere tid  :(
Men det er vel bare å innse at det finnes mange nordmenn med slike holdninger, og får vel heller bare være lykkelig over at det ikke gjelder venner/bekjente/familie/kolleger eller folk i nabolaget.

Jeg er en av de som nylig har kjøpt Y (legacy på sluttsalg). Og jeg synes Trump og Musk er to grusomme typer hver for seg. Og sammen er de to et helt ufordragelig propagandamaskineri med holdninger eviglangt unna hva jeg er komfortabel med. Valgte likevel å kjøpe i denne omgang på tross av Musk (og Trump). Men det satt langt inne. VELDIG langt inne. Og jeg har aldri sittet med så mye bismak etter et bilkjøp som nå. Eller bismak i det hele tatt.
#10
Tesla Pickup / Sv: Salget til nå (i USA)
tirsdag 13. mai 2025, klokken 11:18
Sitat fra: What-a-watt på lørdag 09. november 2024, klokken 22:12Flopper denne i Canada også mon tro?


Ser ut til å floppe litt i Norge også.

7 stk ligger til salgs på Finn. Antall registrert noen måneder etter den første ble lagt ut for salg: 1 stk...
#11
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. mai 2025, klokken 08:36Hvor kommer 2500 fra? PKK koster under 1000,- i traktene her.

Det kommer nok av administrasjonskosten som de tar for å få gjennomført PKK. Tesla (eller den som tar imot innbyttebilen) vet jo ikke når bilen blir solgt. Og ny kjøper vil nok ganske sikkert kjøpe en bil de slipper å måtte ta på PKK selv innen en måned etter kjøper.
#12
Sitat fra: CorsoDante på fredag 09. mai 2025, klokken 13:44TMY, jeg antar hovedsakelig Juniper (som man begynner å se langs veiene), selger like mye som de neste 6 (nesten 7) modellene i Norge (tall hittil i mai). Er vel en facelift eller to der også..?

Og avisene skriver om at Tesla-salget stuper.

De tjorer seg fast, dét skal de ha.

Joda, de har fremdeles et godt tak på markedet. MEN det som er alarmerende for Tesla er andelen de utgjør. Husk at Tesla inntil nylig guidet et mål om minst 20 millioner biler ÅRLIG i 2030. Akkurat nå sliter de med å øke salget, og opplever sågar nedgang.

Selv i Norge er nedgangen tydelig. Her er tallenes klare tale, med Tesla sin markedsandel i Norge måned for måned de siste par årene (med Copilot benyttet som nyttig verktøy):

January 2023   18.5%
February 2023   19.2%
March 2023   20.1%
April 2023   21.3%
May 2023   20.5%
June 2023   19.8%
July 2023   18.7%
August 2023   19.4%
September 2023   22.3%
October 2023   21.1%
November 2023   20.7%
December 2023   18.5%
January 2024   18.5%
February 2024   19.2%
March 2024   20.1%
April 2024   21.3%
May 2024   20.5%
June 2024   19.8%
July 2024   18.7%
August 2024   19.4%
September 2024   22.3%
October 2024   21.1%
November 2024   20.7%
December 2024   18.5%
January 2025   11.0%
February 2025   11.0%
March 2025   11.0%
April 2025   8.6%
#13
... men flipperne ble man ikke kvitt...

https://www.finn.no/mobility/item/405261314

Finnes det virkelig folk som ennå går på limpinnen?
Betale 43 000 kroner i overpris, OG gå glipp av 0% rente?
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Fabrikkny elbil
onsdag 07. mai 2025, klokken 10:09
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:34Lydvarsel ved aktivering/deaktivering av autopilot liker jeg, biler som ikke har det kan man jo ikke stole på kjører.

Men det lydvarselet har du jo vitterlig på andre biler også. På BMW'en hadde jeg en avdempet pling hver gang den ga seg.
Du får ikke noe mer forvarsel på Tesla. Plingen er høyere, selv i Joe Mode. Og rykket i bilen er som regel temmelig markant når den slipper.
På BMW (og øvrige tyskere) går det hele sømløst. Man styrer bilen i samspill med bilen. Når den ikke holder svingen lengre, eller kommer mot en rundkjøring, kutter den med lydvarsel. Ikke noe rykk i styringen. Du holder fortsatt i rattet, og styrer dit du skal. Så fortsetter den samspillet med deg uten videre seremoni. Om du har Head Up Display så får du informasjon om dette i HUD'en.

For 6 år siden tok jeg Tesla sin løsning 10 av 10 dager.
Nå tar jeg løsningen til tyskerne 10 av 10 dager. 

Så får vi se ved neste bilbytte om ca ett år om jeg er av samme oppfatning, eller om autopiloten til Tesla har fått seg noen høyst nødvendige forbedringer.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Fabrikkny elbil
tirsdag 06. mai 2025, klokken 16:10
Sitat fra: Rexon92 på tirsdag 06. mai 2025, klokken 03:47
Sitat fra: Oddaa på søndag 04. mai 2025, klokken 22:35
Sitat fra: Rexon92 på søndag 04. mai 2025, klokken 15:48Vil ikke ha EU bil, er altfor mye pip, pling og plong. Mye mas 🤮
Er det mer pip, pling og plong i «EU-biler»? (Ikke etter min erfaring i alle fall.)

Jeg har prøvd flere, synes de fleste maser mye om fart, plassering, holde i ratt og plutselig justerer fart selv. Prøvde feks ID4 nylig, kl. 01 på natten hev den seg på bremsene fordi den trodde vi kjørte på sideveg...med 50 km/t. Har også prøvd ID7, ryggekamera er skammelig dårlig. Droppet hele prøvekjøringen pga. det

Litt pussig at du styrer unna europeiske produsenter pga pling og plong, og så velger Tesla...
Jeg kan love deg at dersom du syntes bremsen til ID.4 pga skiltlesing av 50-skilt på en sidevei var ille, så får du deg noen aha-opplevelser i Tesla'n når den kommer. Så langt, på den snaue uka jeg har hatt den:
- bråbrems i 100-sone på motorvei som følge av at den tror det er noe feil i fartsgrenser
- hyl og skrik i rundkjøringer fordi den tror den kræsjer i et eller annet jeg er ute av stand til å se
- pling hver gang jeg kommer til en annen fartssone, til tross for at jeg har slått av lydvarslet. Prøver ennå å finne ut hvilken setting dette kan være. *EDIT: kom oppdatering til bilen, og "bonusplingen" forsvant.
- den liker ennå ikke enkelte større kjøretøy i motgående yttersving på landevei
- plinging hver gang autopilot aktiveres
- plinging hver gang autopilot deaktiveres
- brå rykk hver gang autopilot deaktiveres

Jeg har hatt mer plinging og plonging og nødbremsepisoder på ei uke med Model Y enn jeg hadde på nesten 5 år med e-tron, ID.4 og Enyaq.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA