Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - SurSnasen

#1
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 21. mai 2024, klokken 08:55
Sitat fra: emurof på mandag 20. mai 2024, klokken 17:40Hvordan kommer du til denne konklusjonen? Europa er vel generelt strengere regulert enn USA. Men en europeisk politiker var jo imponert over en FSD-demo i Berlin. Noen hadde også klart å få en bil fra USA med FSD til å kjøre helt fint i Moldova eller hvor det var. Så det er nok ikke så altfor langt unna.

Det var også mange politikere som var imponert over det Elizabeth Holmes presenterte.

Men FSD har absolutt imponert, steg for steg. Og det er svært, svært mye bra kjøring der. Absolutt enormt med potensiale. Spørsmålet er bare når det er godt nok for et fullt frislipp. Foreløpig vet vi null og nada om faktisk kjørelengde mellom hver gang fører må gripe inn. Videoer og "tilfeldige" politikerturer viser bare et selektert utvalg av kjøreturene.
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 11. mai 2024, klokken 22:13
Sitat fra: Otkristo på lørdag 11. mai 2024, klokken 09:38Merce og de tyske oem aktørene er god på reklame og PR, men herlighet så misvisende.  #svindel?


Svindel? Du finner all info, med begrensninger, her:
https://www.mbusa.com/en/owners/manuals/drive-pilot

Litt annet enn Tesla sitt "driver is only there for legal reason" som innsalg for FSD tilbake i 2016. Hvor de år etter år har solgt FSD for heftige priser med utsikter mot selvkjøring en vakker dag.

#3
BMW iX1 / Sv: iX1 til kampanjepris
onsdag 08. mai 2024, klokken 07:24
Jeg tenker: løp og kjøp! IX1 er en av bilene som har overrasket meg meget positivt. Komfortabel, godt utstyrt, solid, grei plass. Har hatt noen tusen kilometer bak rattet i en iX1, og min erfaring er at rekkevidden er bedre enn forventet. Dvs antatt rekkevidde per offisielle tall er mer oppnåelig enn på fleste andre biler jeg har kjørt.
#4
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
lørdag 27. april 2024, klokken 17:43
Sitat fra: CorsoDante på lørdag 27. april 2024, klokken 09:20Slike tall kan alle strø om seg med. Link til rapporten som viser at FSD er 10x vs. ikke-assisterte mennesker? USA har veldig høy dødelighet på veiene, så FSD må i så fall ha resultert i veldig, veldig mange dødsfall allerede.

Husk at FSD hele veien, og videre fremover, har vært et førerstøttesystem, og hele tiden overvåket av mennesket. Hva tror du hadde vært statistikken om ikke mennesket hadde grepet inn i utallige situasjoner hvor FSD har gjort heller tvilsomme valg?

Men det bør være hevet over absolutt enhver tvil at det absolutt sikreste er der hvor man har redundansen i form av både menneske og maskin som sammen gjør vurderinger. Og det gjelder uansett om det er en VW med sine iboende sikkerhetssystemer og Travel Assist, eller Tesla med sin FSD supervised
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 22. april 2024, klokken 19:46
Sitat fra: emurof på mandag 22. april 2024, klokken 07:21Det blir interessant å se om billigbilen ("Model 2") faktisk er død. Jeg klarer ikke helt å se at det ville være en god ide å droppe den og jobbe kun mot robotaxi. Ikke bare vil det ta lang tid fra det eventuelt er ferdig og til det er utbredt nok til å utgjøre en forskjell, og man i tillegg vil trenge å få med seg myndighetene i alle aktuelle land med på laget, men Teslas egen infrastruktur er ikke lagt opp for robotaxi.

Billigbilen er nok garantert ikke død og begravet. Jeg tipper den heller er forsinket. Og Robotaxi-annonseringen er et ledd i det å holde aksjeinteressen oppe samt skyve litt fokus bort fra forsinkelsen. Tesla har fremdeles mange jern i ilden. Model S og X er "over the top". 3 og Y er melkekuene for øyeblikket. Cybertruck er PR-bilen over alle PR-biler, og er milevis unna noe cashmaking-volum.Roadster har blitt pumpet opp de siste månedene, og er en PR-drøm for Tesla.
Tesla Semi er lav-volum, og et marginalt sidearbeid.

Så er spørsmålet hva de strategisk bør satse på. Robotaxi er en våt drøm. Ja, siste variantene av FSD er klar forbedring, og gjør det tidvis særdeles bra på selvkjøring. Men skal du ha en fungerende robotaxi holder det ikke at du kan kjøre 99,5% av tiden feilfritt, når den plutselig gjør merkelige valg som du må gripe inn for å rette opp. Og den må takle alle forhold. Utrykningskjøretøyer. Rygging. Og mye annet. Du skal kunne trykke på en knapp i appen "Start Robotaxi", og bilen ordner seg selv i noen timer og oppdrag frem til den returnerer til eier for lading.

Har de behov for PR-bilene Cybertruck og Roadster? Neppe. Tesla har allerede skapt så enormt med fri PR at "alle" vet hvem de er. Ingen andre produsenter er engang i nærheten av brøkdelen av den PR Tesla skaper og får. Men kan det bli for mye av det gode? Kan suget etter PR rett og slett bli for stort? Så stort at de fokuserer ressursene på å skape mer PR i stedet for å få ut volumbilene som faktisk genererer den nødvendige veksten for å kunne forsvare aksjekursen?
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 15. april 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. april 2024, klokken 01:08Hmmm ikke bra for aksjen...

Kopi oversatt til norsk:

Tesla Cybertruck har hatt en tøff start. Nå er produksjonen stanset.

En Cybertruck i svært lavt volum hvor produksjonen stanses i noen dager, eller verste fall uker? Som skal påvirke en aksjekurs basert på høyt volum og diversifisert produktportefølje som den antas å være om 5-10 år? Har nok null og niks å si for kursen.
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 15. april 2024, klokken 10:21
Sitat fra: Otkristo på søndag 14. april 2024, klokken 12:42Merkelig at vi ikke sett noen overskrifter med Ford «autopilot» i norske medier..


Hvor mange biler har Ford solgt i Norge hvor kundene har punget ut for Bluecruise?

Google-søk på Bluecruise: 2 mill treff.
Google-søk på FSD: 57 mill treff.

Google-søk på Bluecruise-videoer: 0,1 mill treff
Google-søk på FSD-videoer: 3,8 mill treff

Noe mer du lurer på?
#8
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
fredag 12. april 2024, klokken 07:23
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. april 2024, klokken 14:42Har sett noen videoer fra NCAP testing angående automatisk bremsing (Automatic Emergency Braking) for å unngå kollisjon, f.eks. denne her:  https://www.youtube.com/watch?v=7Fhgx9zOTtY

Den viser at f.eks. Tesla Model Y nødbremser automatisk bedre enn de fleste andre.

Du kan jo også ta med at den nødbremsende Model Y også har noen høyst situasjonsskapende fantombremsinger hvor kombinasjonen hurtigresponderende førere samt oppmerksomme medtrafikanter som kommer bakfra har berget de fra mang en kræsj. Verden er ikke så enkel som bare å se på de standardiserte kræsjtestene med faste scenarioer er fasiten.
Men ja, Tesla har gjort en sabla bra jobb der. Og de vil nok få et fortrinn videre også med FSD-læringen. Men som du ser under er det flere som er på høyde.

BMW 5-serie

Nio EL 6

VW ID.7


Så hjelper det jo også fint lite med flotte og sikre biler når eierne laster bilene sine på denne måten, i "verdens sikreste bil" som bortimot fullstendig mangler bagasjesikring:

#9
EL6 / Sv: Nio og sikkerhet Er EL 6 verdens sikreste bil?
torsdag 11. april 2024, klokken 14:23
Verdens sikreste bil? Hva er poenget? Forskjellene på de beste bilene er marginale når det gjelder sikkerhet. Og det kommer helt an på hvordan man kræsjer. Vinkel, hvilket kjøretøy man kræsjer med, hastighet, dekk, vektbalanse etc. Kollisjonstestene er standardiserte, og tester bare på snevre scenarioer. Om jeg og min familie sitter i en NIO EL6, Model Y, Ioniq 5 eller ID.4 i en eventuell kollisjon, spiller ingen rolle. Viktigste er at vi sitter i en nyere bil, og ikke en gammel Dacia Duster.
#10
Elbiler i media / Sv: Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
torsdag 04. april 2024, klokken 08:42
Synes ikke lakken egentlig er så altfor ille på Tesla i forhold til andre. Verste er miljølakken som alle har måttet begynne med.

Men eksemplet du viser til kan dessverre heller relateres til dårlig design av Tesla. Slik kroppsfasongen er på det aktuelle punktet, rett bak hjulbuen, medfører dette steinsliping når sand og stein virvles opp av dekkene. Tesla kom med avbøtende tiltak på dette, i form av skvettlapper. Samt også foliering på utsatte områder.
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
onsdag 03. april 2024, klokken 19:06
Hyundai "kupper" Robotaxi-navnet:
#12
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23(Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Husk at Tesla bruker en helt annen måte å måle bagasjerom på. Der andre benytter "fryseelement"-stabling (1-literselementer) opp til topp av bakseterygg, som en standard-måling, velger Tesla å heller benytte en vannfyllemetode hvor de får med hver minste lille krik og krok, og helt opp til taket. Så dersom du forventer ut fra tallene til Model Y, at den skal få med seg 60% mer bagasje enn en Volkswagen ID.4, vil du nok bli meget skuffet. Sjekk bare banankassetesten til Bjørn Nyland, selv om jeg mener det er en forkastelig dårlig og misvisende test.

Fordelen i disse dager er at du har et vell av gode elbiler å velge blant. Og det er mange kampanjer.
Hva med Subaru Solterra?
#13
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 29. mars 2024, klokken 05:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mars 2024, klokken 10:07Kan ikke se for meg at det ordner seg, aksjen er null verdt, ingen er villig å investere i merket, hjelper heller ikke at de har biler på lager de ikke får solgt.
Det trodde mange om NAS på ose oxo. Men de flyr fortsatt ;D

Sant nok. Men NAS hadde den fordelen at de hadde stort og stabilt salg, og drahjelp av at andre flyselskap også slet. Å snu NAS-skuta innebar mer å effektivisere og kvitte seg med ballast, heller enn å måtte desperat jage etter kunder. Luksusen av å være en etablert konkurskandidat har ikke Fisker, dessverre.

Veldig synd, for de har vært et friskt pust som dessverre altfor få har fått oppleve. Uheldig med timingen også med en EV-satsing (incentivmessig) på vei ned, med mange etablerte aktører, høy konkurranse, og tider hvor kjøpere ikke lengre kaster seg inn på alt mulig.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 14. mars 2024, klokken 15:19
Sitat fra: Radial på torsdag 14. mars 2024, klokken 13:31Men Tesla tjener da vitterlig penger, og det i markeder preget av resesjon/stagnasjon, det er da egentlig veldig bra spør du meg?

Ikke spesielt mange produsenter som kan vise til dette i disse dager.

Toyota EBITDA i 2023: 49 mrd USD (omsetning 312 mrd USD)
Tesla EBITDA i 2023: 13,5 mrd USD (omsetning 97 mrd USD)
BMW EBITDA i 2023: 29 mrd USD (omsetning 164 mrd USD)
Volkswagen EBITDA i 2023: 52 mrd USD (omsetning 322 mrd USD)
Mercedes EBITDA i 2023: 26 mrd USD (omsetning 153 mrd USD)

#15
Tesla / Sv: Teslas dørhåndtak kan være fatale
mandag 11. mars 2024, klokken 12:37
Sitat fra: Marzo på mandag 11. mars 2024, klokken 12:25
Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2024, klokken 09:53Nå gidder jeg ikke lese saken, men er ofte at dører sitter bom fast etter kollisjon og at de må brytes løs, glass må knuses etc.

Spørs om man er mer motivert til å lese brukerveiledningen ;)

Hjelper egentlig ikke så mye å skumme gjennom brukerveiledningen når bilen er ny, når uhellet er ute 3 år senere. Hvor mange har det da i ryggmargen hva man skal gjøre? Hvor mange husker hva man leste i brukerveiledningen 3 år tidligere? Og hva med passasjerene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA